Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 00:17:32
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
08 October 2025, 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
08 October 2025, 21:32:27
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
08 October 2025, 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
08 October 2025, 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
08 October 2025, 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
Show je werkplek door Sven
08 October 2025, 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 October 2025, 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
08 October 2025, 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
08 October 2025, 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
08 October 2025, 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
08 October 2025, 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
08 October 2025, 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
08 October 2025, 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
08 October 2025, 13:59:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
08 October 2025, 13:40:07
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5580 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2017, 21:11:04 »
Het maakt wel uit, de grootste heeft het meeste vermogen en de kleinste het minst. Maar het is de vraag hoeveel locs je tegelijk wilt laten rijden. Met 1 of 2 locs zal de kleinste trafo aan zijn max zitten, wil je meer dan een stapje groter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2017, 21:21:43 »
Neem de grootste(zwaarste) trafo
beter wat over (voor je weet nooit)als later denken had ik maar

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2017, 23:10:09 »
Zijn ook fijne dingen die zware trafo’s van Fleischmann. Ook heel goed tweedehands te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2017, 23:19:50 »
Je kan die onwillige trafo even tegen je oor houden. Als hij niet bromt, dan is de primaire wikkeling onderbroken. Bromt hij wel, dan is er iets anders stuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #19 Gepost op: 10 November 2017, 08:32:45 »
hij bromt niet...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #20 Gepost op: 10 November 2017, 09:43:12 »
Wegmikken, marktplaats raadplegen en voor een paar tientjes een nieuwe kopen. Fleischmann's met blikken behuizing zijn sowieso te oud, leuk voor in de vensterbank, maar niet om te gebruiken. Vrijwel elke met kunststof behuizing is recent genoeg om probleemloos te werken. Fleischmann's zijn goed, Temsi en Titan vergelijkbaar. Bij de laatste merken wel opletten dat je een trafo koopt met een regelbare DC uitgang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2017, 19:26:59 »
Deze draad mag dicht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2017, 19:30:12 »
Hoezo deze draad mag dicht
Geef je nu al op omdat een trafo niet werkt  ???

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2017, 20:03:40 »
O maar ik heb niet opgegeven hoor. De Fleischmann trafo's (2 x 6735) zijn aangekocht. Sorry, had ik even moeten melden. Alle locs werken naar behoren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2017, 20:44:00 »
Dan willen weweten hoe je verder gaat ook
je eventuele baan
je bouw
Baanplan en ruimte

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2017, 21:27:19 »
Oei. Dat zal nog even duren vrees ik.

Ok dan. Eerst moet ik in huis nog wat ruimte zien vrij te maken maar dit heb ik all: alles HO analoog, 2 Jouef locs (1 elektrisch, 1 stoom), Jouef sporen (rommel), Lima sporen en wissels (beter) allemaal geërfd van mijn vader zaliger. Recent aangekocht 2 Fleischamnn trafo's, 2 roco locs (1 diesel, 1 stoom) en z21 start + WLAN. De analoge dieselloc wordt binnenkort gedigitaliseerd met lokpilot 4 DCC. Maar voorlopig spelen we nog met een simpel spoortje op de grond in de logeerkamer.
De rest zal veeeel later volgen vandaar dat het mij het verstandigst leek om deze te sluiten.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2017, 22:43:33 »
Ik heb altijd gedacht dat je analoog en digitaal niet op een baan kunt gebruiken, misschien een fout van mij??

Ik vraag me ook af hoe TS stroom/spanning aan zijn rails kan meten als de leverende  trafo kapot  is.

Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?

oudebiels

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2017, 22:52:02 »
Afhankelijk van de decoder en instelling kan je digitaal OF analoog rijden
Maar je kocht 2 trafo's, en een digitale centrale /bediening
Welke ga je gebruiken
Samen gaat niet lukken zonder de z 21 op te blazen
Als je digitaal gaat ,dan kan je de trafo's gebruiken voor verlichting en analoog schakelen van wissels óntkoppel rails 'seinen enz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2017, 22:53:19 »
Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?
Omdat ze onveilig zijn.
De blikken behuizing kan onder spanning komen als er binnenin een draad losschiet. Daarom moeten trafo's tegenwoordig dubbel geïsoleerd zijn. In de praktijk betekent dat dat de behuizing van kunststof is.
Voor testdoeleinden heb ik zelf ook nog zo'n blikken trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gemaakt met aarding op het blik. Vereist uiteraard wel dat hij altijd op een stopcontact met randaarding wordt aangesloten, anders helpt het nog niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2017, 12:04:14 »
In afwachting van de volledige digitale opstelling rijd ik nog analoog.