Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 20:44:14
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5599 keer)

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Starten, niet vanzelfsprekend
« Gepost op: 08 November 2017, 18:05:07 »
Hallo iedereen,

ik heb 2 jaar geleden de spoorbaan van mijn vader geërfd. Op vraag van mijn kinderen heb ik deze bovengehaald. Ik krijg deze echter niet aan de praat en toegegeven als newbie is mijn kennis voorlopig nogal beperkt. Alles is HO schaal, 12V DC analoog. Transfo is een oude Jouef Disjoncta 1500. Loco's zijn Meccano Hornby Acho. Ik dacht initieel dat de loco's kapot waren aangezien er wel degelijk 12V op de sporen zit (heb ik gemeten). Met een nieuwe Fleischmann loco gebeurt er ook niks. Ik moet bijgevolg iets verkeerd doen. Kunnen jullie mij verder helpen aub? Kan ik op eeneenvoudige manier de loco's testen?

Groeten,

Diedrik

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2017, 18:27:56 »
Niet meer van toepassing
« Laatst bewerkt op: 13 November 2017, 11:01:34 door maarten van der burgt »

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2017, 19:02:41 »
Effe een beetje voorzichtig aanduwen of de aangedreven  wielen een stukje draaien ksn helpen als ze zolang hebben stilgestaan...
Laat je effe horen hoe het verder gaat?
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2017, 19:12:14 »
Als een nieuwe Fleischmann lok ook niks doet dan zou het in ieder geval ook aan de rails moeten liggen. Probeer dan zoals Maarten zegt, de stroomdraadjes van de trafo direct tegen de wielen van de lok (die nieuwe) te houden. Hij zou dan wel moeten gaan lopen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2017, 19:40:10 »
Zitten er op de trafo 2 rijstroom en 2 acc draden
Zo ja heb je deze niet gewisseld
Dan bedien je de loc met wisselstroom en doen ze het niet

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2017, 19:43:14 »
Effe een beetje voorzichtig aanduwen of de aangedreven  wielen een stukje draaien ksn helpen als ze zolang hebben stilgestaan...
Helaas, maar dat is niet zulk best advies. Een aandrijving die uit zichzelf niet wil zal zo erg vast zitten dat je grote kans loopt iets stuk te maken bij doordraaien met de hand.

@ topicstarter: je verhaal is bijzonder duidelijk en volledig, dat mag echt gezegd worden.
Bij Fleischmann is over het algemeen 1 wielstel stroomafnemed en het andere aangedreven.
Wat nog wel eens wil helpen is om het aangedreven wielstel iets op te tillen en dan redelijk stevig met het stroomafnemende wielstel over de rails te bewegen. Op deze manier voorkom je dat de aandrijving krachten te verduren krijgt waar 'ie niet op gemaakt is en daarnaast zorgt het ervoor dat je vaak wel een punt ontdekt waar er stroom afgenomen wordt.

Andere test: meet spanning met de multimeter (het mooiste is om deze dan vast met de rails te verbinden, maar dat gaat niet altijd) en dan een lok op de rails te zetten. Als de spanning dan 0 wordt of vrijwel volledig inzakt, is er ergens sluiting. Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

Het zou natuurlijk kunnen dat de rails echt smerig is en er geen beweging in komt.
Dan even met wat wasbenzine op een doekje over de rails gaan (even opletten met de kinderen met dergelijke stoffen in de buurt)

Voorzichtig met een wattenstaafje of zeempje met wat wasbenzine de stroomafnemende wielen te lijf gaan kan ook het nodige opleveren. Een heel klein beetje aanslag komt er bijna altijd wel vanaf, maar als er echt grote grijze/zwarte sporen achterblijven, zijn de wielen of rails echt smerig.

Als ook dat niet helpt: lok openen en kijken wat er mis is ;)

@ Jerrytrein: zou kunnen, maar ik krijg de indruk dat de topicstarter technisch genoeg is om de meter juist in te stellen en daadwerkelijk 12 VDC te meten.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2017, 19:47:34 »
Beide uitgangen van die oude trafo's waren 12 volt

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2017, 20:14:53 »
Oei, ik had iets fout. Locos zijn geen Fleischmann maar Rocco, wagons zijn Fleischmann en is nieuw aangekocht maar 2de hands. Op Marnan.eu en zijn vooraf getest zo wordt aangegeven.
Heb intussen een en ander geprobeerd. Sporen zagen er nog heel netjes uit maar heb er een aantal opgewreven met staalwol. Trein op de sporen gezet zonder resultaat. Draden tegen de wielen, geen resultaat. Alles is goed aangesloten op trafo 12V DC. Ik meet nog steeds ongeveer 12V DC op de sporen echter niet met een echte multimeter maar een stroomzoeker die bij benadering de stroom aangeeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2017, 20:28:19 »
ROCO locs zeker niet doorduwen of aan de wielen aandrijven
Open maken ,en even direct op de motor spanning zetten

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2017, 20:37:37 »
Doorduwen heb ik niet gedaan. Kan ik zonder probleem 12V rechtstreeks op de motor zetten?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2017, 20:42:10 »
Hallo Diedrik

Rails bij voorkeur niet met staalwol of een ander schuurmiddel (schuurpapier) schoonmaken. Dat middel is erger dan de kwaal. Er komen dan krasjes in de rails, waardoor ze nog sneller vuil worden en corroderen. De aangegeven methode met een lapje wasbenzine is een prima methode, maar een stuk railgum kan ook gebruikt worden.
Als er helemaal niets werkt begin ik zelf te twijfelen aan de trafo. Ik zou eens met een goede multimeter meten hoeveel spanning de trafo geeft, ook onder belasting. Als de trafo niet helemaal lekker meer is kan hij onbelast nog wel 12 V afgeven, maar die zakt dan volledig in elkaar als er belasting op wordt gezet.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2017, 20:45:50 »
Hallo Diedrik,

Je kunt zonder problemen 12V op een motor zetten. Ik zou ook de motor zelf eens doormeten. Als de koolborstels versleten zijn zal je geen weerstand meten en zal de motor niet draaien. Er moeten dan nieuwe koolborstels in.
Als de motor erg vervuild is en er daardoor kortsluiting tussen de spoelen zit, zul je nulweerstand meten en moet de motor goed schoon worden gemaakt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2017, 20:53:35 »
Ok. Zal ik morgen even uitmeten. Bedankt voor jullie input. Ik houd jullie op de hoogte. Welke trafo adviseren jullie? Ik ben al even aan het kijken naar die van Fleischmann maar maakt het uit welk model 6720, 6735, 6755?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2017, 21:06:34 »
Je kan ook een 9 volt batterij gebruiken om je loc direct op de motor te testen

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2017, 20:33:50 »
Mensen, dit was een succes. Bedankt aan jerrytrein om dit voor te stellen. Ik heb een 9V batterij op spoor aangesloten en alle locs deden het. De oude Jouef en Hornby Acho en "nieuwe" Roco's en Mehano. Trafo gaat dus naar de eeuwige jachtvelden.
Mag ik nog even jullie mening over de Fleischmann trafo's. 6720, 6735 of 6755 maakt het iets uit?