Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5091 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #15 Gepost op: 09 november 2017, 21:11:04 »
Het maakt wel uit, de grootste heeft het meeste vermogen en de kleinste het minst. Maar het is de vraag hoeveel locs je tegelijk wilt laten rijden. Met 1 of 2 locs zal de kleinste trafo aan zijn max zitten, wil je meer dan een stapje groter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2017, 21:21:43 »
Neem de grootste(zwaarste) trafo
beter wat over (voor je weet nooit)als later denken had ik maar

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #17 Gepost op: 09 november 2017, 23:10:09 »
Zijn ook fijne dingen die zware trafo’s van Fleischmann. Ook heel goed tweedehands te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2017, 23:19:50 »
Je kan die onwillige trafo even tegen je oor houden. Als hij niet bromt, dan is de primaire wikkeling onderbroken. Bromt hij wel, dan is er iets anders stuk.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2017, 08:32:45 »
hij bromt niet...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2017, 09:43:12 »
Wegmikken, marktplaats raadplegen en voor een paar tientjes een nieuwe kopen. Fleischmann's met blikken behuizing zijn sowieso te oud, leuk voor in de vensterbank, maar niet om te gebruiken. Vrijwel elke met kunststof behuizing is recent genoeg om probleemloos te werken. Fleischmann's zijn goed, Temsi en Titan vergelijkbaar. Bij de laatste merken wel opletten dat je een trafo koopt met een regelbare DC uitgang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2017, 19:26:59 »
Deze draad mag dicht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2017, 19:30:12 »
Hoezo deze draad mag dicht
Geef je nu al op omdat een trafo niet werkt  ???

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2017, 20:03:40 »
O maar ik heb niet opgegeven hoor. De Fleischmann trafo's (2 x 6735) zijn aangekocht. Sorry, had ik even moeten melden. Alle locs werken naar behoren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2017, 20:44:00 »
Dan willen weweten hoe je verder gaat ook
je eventuele baan
je bouw
Baanplan en ruimte

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2017, 21:27:19 »
Oei. Dat zal nog even duren vrees ik.

Ok dan. Eerst moet ik in huis nog wat ruimte zien vrij te maken maar dit heb ik all: alles HO analoog, 2 Jouef locs (1 elektrisch, 1 stoom), Jouef sporen (rommel), Lima sporen en wissels (beter) allemaal geërfd van mijn vader zaliger. Recent aangekocht 2 Fleischamnn trafo's, 2 roco locs (1 diesel, 1 stoom) en z21 start + WLAN. De analoge dieselloc wordt binnenkort gedigitaliseerd met lokpilot 4 DCC. Maar voorlopig spelen we nog met een simpel spoortje op de grond in de logeerkamer.
De rest zal veeeel later volgen vandaar dat het mij het verstandigst leek om deze te sluiten.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2017, 22:43:33 »
Ik heb altijd gedacht dat je analoog en digitaal niet op een baan kunt gebruiken, misschien een fout van mij??

Ik vraag me ook af hoe TS stroom/spanning aan zijn rails kan meten als de leverende  trafo kapot  is.

Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?

oudebiels

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2017, 22:52:02 »
Afhankelijk van de decoder en instelling kan je digitaal OF analoog rijden
Maar je kocht 2 trafo's, en een digitale centrale /bediening
Welke ga je gebruiken
Samen gaat niet lukken zonder de z 21 op te blazen
Als je digitaal gaat ,dan kan je de trafo's gebruiken voor verlichting en analoog schakelen van wissels óntkoppel rails 'seinen enz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2017, 22:53:19 »
Waarom zijn blikken trafo's (trafo's met een metalen behuizing) trouwens te oud en niet goed om te gebruiken?
Omdat ze onveilig zijn.
De blikken behuizing kan onder spanning komen als er binnenin een draad losschiet. Daarom moeten trafo's tegenwoordig dubbel geïsoleerd zijn. In de praktijk betekent dat dat de behuizing van kunststof is.
Voor testdoeleinden heb ik zelf ook nog zo'n blikken trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gemaakt met aarding op het blik. Vereist uiteraard wel dat hij altijd op een stopcontact met randaarding wordt aangesloten, anders helpt het nog niks.

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2017, 12:04:14 »
In afwachting van de volledige digitale opstelling rijd ik nog analoog.