Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: Starten, niet vanzelfsprekend  (gelezen 5578 keer)

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Starten, niet vanzelfsprekend
« Gepost op: 08 November 2017, 18:05:07 »
Hallo iedereen,

ik heb 2 jaar geleden de spoorbaan van mijn vader geërfd. Op vraag van mijn kinderen heb ik deze bovengehaald. Ik krijg deze echter niet aan de praat en toegegeven als newbie is mijn kennis voorlopig nogal beperkt. Alles is HO schaal, 12V DC analoog. Transfo is een oude Jouef Disjoncta 1500. Loco's zijn Meccano Hornby Acho. Ik dacht initieel dat de loco's kapot waren aangezien er wel degelijk 12V op de sporen zit (heb ik gemeten). Met een nieuwe Fleischmann loco gebeurt er ook niks. Ik moet bijgevolg iets verkeerd doen. Kunnen jullie mij verder helpen aub? Kan ik op eeneenvoudige manier de loco's testen?

Groeten,

Diedrik

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2017, 18:27:56 »
Niet meer van toepassing
« Laatst bewerkt op: 13 November 2017, 11:01:34 door maarten van der burgt »

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2017, 19:02:41 »
Effe een beetje voorzichtig aanduwen of de aangedreven  wielen een stukje draaien ksn helpen als ze zolang hebben stilgestaan...
Laat je effe horen hoe het verder gaat?
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2017, 19:12:14 »
Als een nieuwe Fleischmann lok ook niks doet dan zou het in ieder geval ook aan de rails moeten liggen. Probeer dan zoals Maarten zegt, de stroomdraadjes van de trafo direct tegen de wielen van de lok (die nieuwe) te houden. Hij zou dan wel moeten gaan lopen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2017, 19:40:10 »
Zitten er op de trafo 2 rijstroom en 2 acc draden
Zo ja heb je deze niet gewisseld
Dan bedien je de loc met wisselstroom en doen ze het niet

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2017, 19:43:14 »
Effe een beetje voorzichtig aanduwen of de aangedreven  wielen een stukje draaien ksn helpen als ze zolang hebben stilgestaan...
Helaas, maar dat is niet zulk best advies. Een aandrijving die uit zichzelf niet wil zal zo erg vast zitten dat je grote kans loopt iets stuk te maken bij doordraaien met de hand.

@ topicstarter: je verhaal is bijzonder duidelijk en volledig, dat mag echt gezegd worden.
Bij Fleischmann is over het algemeen 1 wielstel stroomafnemed en het andere aangedreven.
Wat nog wel eens wil helpen is om het aangedreven wielstel iets op te tillen en dan redelijk stevig met het stroomafnemende wielstel over de rails te bewegen. Op deze manier voorkom je dat de aandrijving krachten te verduren krijgt waar 'ie niet op gemaakt is en daarnaast zorgt het ervoor dat je vaak wel een punt ontdekt waar er stroom afgenomen wordt.

Andere test: meet spanning met de multimeter (het mooiste is om deze dan vast met de rails te verbinden, maar dat gaat niet altijd) en dan een lok op de rails te zetten. Als de spanning dan 0 wordt of vrijwel volledig inzakt, is er ergens sluiting. Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

Het zou natuurlijk kunnen dat de rails echt smerig is en er geen beweging in komt.
Dan even met wat wasbenzine op een doekje over de rails gaan (even opletten met de kinderen met dergelijke stoffen in de buurt)

Voorzichtig met een wattenstaafje of zeempje met wat wasbenzine de stroomafnemende wielen te lijf gaan kan ook het nodige opleveren. Een heel klein beetje aanslag komt er bijna altijd wel vanaf, maar als er echt grote grijze/zwarte sporen achterblijven, zijn de wielen of rails echt smerig.

Als ook dat niet helpt: lok openen en kijken wat er mis is ;)

@ Jerrytrein: zou kunnen, maar ik krijg de indruk dat de topicstarter technisch genoeg is om de meter juist in te stellen en daadwerkelijk 12 VDC te meten.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2017, 19:47:34 »
Beide uitgangen van die oude trafo's waren 12 volt

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2017, 20:14:53 »
Oei, ik had iets fout. Locos zijn geen Fleischmann maar Rocco, wagons zijn Fleischmann en is nieuw aangekocht maar 2de hands. Op Marnan.eu en zijn vooraf getest zo wordt aangegeven.
Heb intussen een en ander geprobeerd. Sporen zagen er nog heel netjes uit maar heb er een aantal opgewreven met staalwol. Trein op de sporen gezet zonder resultaat. Draden tegen de wielen, geen resultaat. Alles is goed aangesloten op trafo 12V DC. Ik meet nog steeds ongeveer 12V DC op de sporen echter niet met een echte multimeter maar een stroomzoeker die bij benadering de stroom aangeeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2017, 20:28:19 »
ROCO locs zeker niet doorduwen of aan de wielen aandrijven
Open maken ,en even direct op de motor spanning zetten

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2017, 20:37:37 »
Doorduwen heb ik niet gedaan. Kan ik zonder probleem 12V rechtstreeks op de motor zetten?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2017, 20:42:10 »
Hallo Diedrik

Rails bij voorkeur niet met staalwol of een ander schuurmiddel (schuurpapier) schoonmaken. Dat middel is erger dan de kwaal. Er komen dan krasjes in de rails, waardoor ze nog sneller vuil worden en corroderen. De aangegeven methode met een lapje wasbenzine is een prima methode, maar een stuk railgum kan ook gebruikt worden.
Als er helemaal niets werkt begin ik zelf te twijfelen aan de trafo. Ik zou eens met een goede multimeter meten hoeveel spanning de trafo geeft, ook onder belasting. Als de trafo niet helemaal lekker meer is kan hij onbelast nog wel 12 V afgeven, maar die zakt dan volledig in elkaar als er belasting op wordt gezet.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2017, 20:45:50 »
Hallo Diedrik,

Je kunt zonder problemen 12V op een motor zetten. Ik zou ook de motor zelf eens doormeten. Als de koolborstels versleten zijn zal je geen weerstand meten en zal de motor niet draaien. Er moeten dan nieuwe koolborstels in.
Als de motor erg vervuild is en er daardoor kortsluiting tussen de spoelen zit, zul je nulweerstand meten en moet de motor goed schoon worden gemaakt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2017, 20:53:35 »
Ok. Zal ik morgen even uitmeten. Bedankt voor jullie input. Ik houd jullie op de hoogte. Welke trafo adviseren jullie? Ik ben al even aan het kijken naar die van Fleischmann maar maakt het uit welk model 6720, 6735, 6755?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2017, 21:06:34 »
Je kan ook een 9 volt batterij gebruiken om je loc direct op de motor te testen

Diedrik

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Starten, niet vanzelfsprekend
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2017, 20:33:50 »
Mensen, dit was een succes. Bedankt aan jerrytrein om dit voor te stellen. Ik heb een 9V batterij op spoor aangesloten en alle locs deden het. De oude Jouef en Hornby Acho en "nieuwe" Roco's en Mehano. Trafo gaat dus naar de eeuwige jachtvelden.
Mag ik nog even jullie mening over de Fleischmann trafo's. 6720, 6735 of 6755 maakt het iets uit?