Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12631 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #75 Gepost op: 10 November 2017, 10:42:41 »
En waarom zou de Consumentenbond correcte begrippen vervangen door andere correcte begrippen die minder goed worden begrepen? Het voorbeeld geeft aan dat vakkringen niet exclusief kunnen bepalen welke begrippen worden gebruikt en dat dat maar goed is ook. De Consumentenbond heeft helemaal niet als doel het evangelie van de 'juiste' elektrotechnische vaktermen te verspreiden. Deze site trouwens ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #76 Gepost op: 10 November 2017, 10:44:59 »
Ik ga er maar over ophouden want mijn verhaal komt kennelijk niet over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #77 Gepost op: 10 November 2017, 13:04:21 »
Ik vind de begrippen "voltage" en "amperage" wel correct, afhankelijk van de context. Dat er spanning op de baan staat is duidelijk, maar dat is nogal algemeen. Ik kan dus ook meer specifiek vragen wat het voltage dan is.

Hetzelfde geldt voor b.v. een zekering die bij een bepaalde stroom doorbrandt, ik kan dan vragen wat het amperage van die zekering is.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #78 Gepost op: 10 November 2017, 14:21:49 »
# Wim

bedankt voor de test (nieuwe centrale, beter opnieuw ijken) en vermaak in de reaktie's

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #79 Gepost op: 10 November 2017, 20:37:22 »
Ik wou dat mijn auto harder reed als ik minder gas geef.

Draai het filmpje eens om.

Eerst zien we de DR5000. Met een baanspanning van 14 volt gaat de loc er behoorlijk rap vandoor. (Zo zal je waarschijnlijk niet willen rijden, je zal CV 5 en 6 willen tunen, maar dat is hier even buiten de orde).

Dan de Z21. Die heeft een 2V hogere baanspanning. Je verwacht dat de loc sneller zal zijn. Maar ... het tegendeel is het geval ... hij gaat langzamer! En niet een klein beetje, nee, een behoorlijk verschil, na 10s ligt ie al ruim een meter achter!

Dan vraag ik me af: 'wat is er mis met deze Z21?'. Waarom is ie zo traag?

« Laatst bewerkt op: 10 November 2017, 20:39:35 door RudyB »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #80 Gepost op: 10 November 2017, 20:42:43 »
Hé hé eindelijk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2017, 22:22:17 »
RudyB,

Interessante andersom-kijk op de zaak...  ::)

Mijn vraag van gelijke strekking is ook nog steeds onbeantwoord:

Is er een logische verklaring te vinden waardoor dezelfde decoder in dezelfde loc - zelfs bij lagere spanning - een hogere snelheid aanneemt bij de DR5000 dan bij de Z21? Een veroorzaker zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de rangeerstand via de Z21 (nog) aanstaat...

Zoals Wim al aangaf:

Bert, allemaal verkeerde aannames.
Discussie wat mij betreft gesloten.

Het was blijkbaar niet de rangeerstand via de Z21, maar wat dan wel?

Jammer dat Wim nog wel deelneemt aan de taaldiscussie maar niet meer aan het probleem zelf.

Groeten,
Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #82 Gepost op: 10 November 2017, 22:39:43 »
Tja, Bert.

Maar voor mij is het geen probleem en zo is het ook niet gedeeld met het forum. Het was een constatering.
Jullie suggereren.
De mededeling is geplaatst, en wat er mee gedaan wordt mogen de verantwoordelijken zelf bepalen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #83 Gepost op: 10 November 2017, 22:48:00 »
Geen probleem, maar wel interessant om te ontdekken waardoor het verschijnsel veroorzaakt wordt. 'Ter leering ende vermaeck'.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #84 Gepost op: 10 November 2017, 23:20:08 »
Wim,

Maar voor mij is het geen probleem en zo is het ook niet gedeeld met het forum. Het was een constatering.
Jullie suggereren.
De mededeling is geplaatst, en wat er mee gedaan wordt mogen de verantwoordelijken zelf bepalen.

Naar mijn idee niet slechts een constatering, maar ook een negatief oordeel:

Dit was even een speeltje tussen door en om te zien of de DR5000 die sinds Jan 2016 weg was, en nu voor een nieuwe is vervangen, het deed. En daarbij kwam ik dit verschil in gedrag tegen, waarvan ik dacht dat deel ik even met jullie. Hij gaat nu weer terug in de doos en zal er zelden uitkomen ben ik bang na deze ervaring, of er moet een verbetering komen die dit gedrag verhelpt.

De laatste zin geeft toch duidelijk aan waar volgens jou de oorzaak zit: de DR5000 moet verbeterd worden, waarbij de werking van jouw Z21 als maatstaf genomen wordt. Of die aanname terecht is blijft onduidelijk.

Maar, zoals je al aangaf, de DR5000 zit bij jou al weer terug in de doos. Onbevredigend einde.  :'(

Groeten,
Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #85 Gepost op: 11 November 2017, 06:42:42 »
Tja, hij ligt nu naast mijn Lenz Digital Plus, IB, IBIR Multi-Maus en M6020/6021/6051, de keus is momenteel gevallen op de Z21. daar is volgens mij niets mis mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #86 Gepost op: 11 November 2017, 20:13:28 »
Omdat ik het al een vreemd verhaal vond dat de snelheid van een lok afhankelijk zou zijn van de baanspanning (voor alle bijdehandjes hier, ik heb het over digitaal) zelf maar eens wat testjes gedaan. Resultaat overtrof zelfs m'n verwachting

Omstandigheden : mrdirect met delta'boosters'. aansturing koploper . Voltage (haha) gemeten met multimeter mbv het schema van Klaas (gewoon een bruggelijkrichter maar goed) op uitgang booster.
Lok uitgerust met lokpilot 4 aansturing dcc. Geijkte snelheid (2 richtingen) stap 20/28bij 19,5 volt 103 kmh. Bij ca 17 volt 103 kmh. bij ca 15 volt 103 kmh. bij 12,5 volt 103 kmh...
Wellicht dat een zelfbenoemd decoderexpert hier een verklaring voor heeft. (dat de overbodige volts 'verbraadt' worden in de decoder geloof ik niet zo hard in, decoder wordt niet warmer bij 19,5 volt dan bij 15 (welliswaar niet gemeten maar alleen gevoeld ;-)

mvgrt Rob



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #87 Gepost op: 11 November 2017, 21:34:06 »
(dat de overbodige volts 'verbraadt' worden in de decoder geloof ik niet zo hard in,
Die volts worden niet verstookt. De duty cycle wordt aangepast.
Het resultaat van je meting is wat ik zou verwachten als de cruise control aan staat. De snelheid is onafhankelijk van de spanning.

Nu ik er nog eens over nadenk is de proef van Wim niet helemaal zuiver. Hij heeft 2 dingen tegelijk veranderd, een andere spanning, maar ook een andere centrale. Als je dan verschillende resultaten krijgt weet je nog niet waar het door komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #88 Gepost op: 11 November 2017, 21:45:34 »
Klaas, ik wil hier best nog eenmalig op reageren, want ook jij heb het hele verhaal niet goed meegekregen.

In de laatste test is de baanspanning via de Z21 en de DR5000 gelijk, namelijk 14V, daarbij vliegt de trein via de DR5000 nog steeds over de baan en is nauwelijks te controleren, want dat deed hij al daar is niets aan verandert.
Dit gedrag heeft denk ik niets met de baanspanning te maken, maar heb zelf geen zin om dat verder te onderzoeken, want ik kan met de uitkomst helemaal niets, ik kan de centrales of de firmware niet aanpassen, dus die kennis is nutteloos.
De test is wat dat betreft zo zuiver als maar enigszins mogelijk.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #89 Gepost op: 11 November 2017, 21:55:52 »
Wim, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bij de verschillende centrales ook verschillende spanningen had.
Volgens mij begon het allemaal met de bewering van Martin Domburg dat decoders beter reageren bij een lagere voedingsspanning. Maar ook dat kan ik verkeerd begrepen hebben. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.