Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12506 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2017, 21:56:29 »
Die volts worden niet verstookt. De duty cycle wordt aangepast.
Het resultaat van je meting is wat ik zou verwachten als de cruise control aan staat. De snelheid is onafhankelijk van de spanning.


Uiteraard, maar zo denkt niet iederen hier, maakt verder niet uit, maar als ze zich opwerpen als expert op decoder-gebied (niet alleen hier) heb ik wel de neiging eea even te corrigeren...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2017, 22:06:45 »
Wim, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bij de verschillende centrales ook verschillende spanningen had.
Volgens mij begon het allemaal met de bewering van Martin Domburg dat decoders beter reageren bij een lagere voedingsspanning. Maar ook dat kan ik verkeerd begrepen hebben. ;)

In de eerste test wel, in de laatste test niet. En dat was inderdaad de trigger.
Zag dus ook geen verschil in rijgedrag via de Z21, met een  lagere spanning, want koploper stuurt hem aan met dezelfde rijstap, die weet niets van een andere centrale of een lagere of hogere spanning. Ik hoop dat er nu echt een eind komt aan alle aannames en speculaas.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2017, 23:02:59 »
Sorry hoor Wim, maar nou kan ik je echt niet meer volgen. Ik kijk even terug naar de start van dit draadje en daar schrijf je dit:
Centrale Z21
Trafo spanning 19V =
Baanspanning gekozen op de Z21 17V
Baanspanning gemeten 16V

Dan een DR5000
Trafo 15V=
Gemeten baanspanning 14V
Dus bij een andere centrale ook een andere spanning. Dus waar zitten nou de verkeerde aannames en de speculaas?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2017, 23:11:15 »
Laat maar Klaas, ook jij leest niet goed.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2017, 23:17:45 »
Reactie #88

MVG, Caterpillar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2017, 23:54:46 »
Laat maar Klaas, ook jij leest niet goed.
Vertel dan even wat ik niet goed lees. Heb je dan een test gedaan met dezelfde centrale maar met verschillende spanning? Daar heb ik naar gezocht, maar kon het niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #96 Gepost op: 12 November 2017, 01:19:28 »
@Klaas: hier is de test gedaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76136.msg3221785607.html#msg3221785607

Inderdaad weet koploper niets van baanspanning en centrale. Maar de loc decoder weet ook niet welke centrale hem aanstuurt. Die ontvangt in beide gevallen een DCC speedstep commando. Zeg speedstep 14 komt binnen, de decoder stuurt vervolgens de motor aan met een bepaald PWM %, daar doet de centrale verder niets aan.

Maar ... het fimplje is zoals het is ... dus zit ergens een verschil. Ik zie 4 mogelijke oorzaken:
- hij kreeg een andere speedstep
- de baanspanning was toch niet gelijk
- er is een parameter gewijzigd
- centrale doet 'gek'

Dan is er nog de 'timing', waarbij de Digikeijs "later reageert op commando's". De centrale leest de binnenkomende Loconet data uit en vertaalt die naar DCC commando's. Elke centrale heeft daarbij zo zijn eigen timing, maar ik kan me niet voorstellen dat dit leidt tot zichtbare verschillen in rijgedrag ... het speelt zich allemaal af in het milliseconden domein. Als het al zo is dat deze timing veroorzaakt dat een centrale "een stuk rustiger en mooier" rijdt, dan zou je eerder denken dat die centrale de commando's zo sterk vertraagt dat het zichtbaar wordt in de vorm van een lagere acceleratie.

Wim, ben je bereid om nog een testje te doen?

Beide centrales afregelen op dezelfde baanspanning. Met de ene centrale de loc op speedstep 14 zetten en meten hoelang ie over een rondje doet. Dan, zonder nieuwe DCC commando's te sturen, de baanspanning eraf door de draden los te halen. Nu de andere centrale op de rails aansluiten. De loc gaat meteen weer rijden als het goed is, speedstep 14 staat nog in de decoder. Tweede meting. Is er nu een verschil in snelheid?


« Laatst bewerkt op: 12 November 2017, 11:28:26 door RudyB »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #97 Gepost op: 12 November 2017, 12:45:26 »
Beste Rudy,

Ook als jij goed leest is dat allemaal al gedaan, zelfs de terugmelding via de centrale is uitgesloten door ze beide via dezelfde loconet-interface aan te sluiten buiten om de centrale en de USB op de DR5000, dus ook dat is uitgesloten. En de decoder staat op 28 stappen, zoals ze allemaal bij default zo uit de verpakking staan.

Het is dus puur de centrale, en daarbij is de baanspanning uit de 2 centrales gelijk namelijk, 14,3 en 14,1V die 0,2V zal dus echte het verschil niet maken.
Is het jullie nu eindelijk duidelijk. Voor mij was het een tijdje geleden al duidelijk en een gesloten zaak.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 12 November 2017, 12:47:51 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #98 Gepost op: 12 November 2017, 12:51:16 »

Voor mij was het een tijdje geleden al duidelijk en een gesloten zaak.


Jij zat heb je al eens verteld in de testgroep, nog voor de centrale op de markt kwam. Heb je toen je kritiek m.b.t. rijgedrag in Koploper niet kenbaar gemaakt?

Gr, Ben.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #99 Gepost op: 12 November 2017, 12:53:16 »
Nee ... het is me volkomen onduidelijk.

"Het is puur de centrale ... ".

Wat is er voor jou nu duidelijk Wim? Wat is jouw conclusie? Wat is jouw verklaring?  Wat wilde je ons nu eigenliljk vertellen?

Wat is puur de centrale? Hoe kan die een loc sneller laten rijden op dezelfde speedstep met dezelfde of zelfs lagere baanspanning? Heeft de Digikeijs een turbo stand? Of zat er een drupje teveel ATF op je rails? :)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #100 Gepost op: 12 November 2017, 13:06:45 »
Jij zat heb je al eens verteld in de testgroep, nog voor de centrale op de markt kwam. Heb je toen je kritiek m.b.t. rijgedrag in Koploper niet kenbaar gemaakt?

Gr, Ben.

Nee, daar ben ik toen niet aan toegekomen, want de centrale deed het toen ook niet goed. En heb tot vorige week gewacht op een andere. En die heeft de laatste firmware 14.4, dus eigenlijk zou dat nu echt appels en peren vergelijken zijn. De centrales zijn niet meer gelijk aan elkaar.

@Rudy, mij is duidelijk dat er niet gelezen wordt en dat er door een rood gekleurde bril wordt gekeken, naar mijn simpele observatie. Waar ik verder niets mee kan, doe, wil, en het aan de betrokken partijen is daar wel iets aan of mee te doen, als dat nodig geacht wordt.

Case Closed.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #101 Gepost op: 12 November 2017, 13:29:43 »
Helder Wim. Dan zou ik de centrale terugsturen aan Digikeijs met de mededeling dat je er niet langer gebruik van wilt maken omdat je er geen vertrouwen in hebt. Verder testen om dat vertrouwen te winnen wil je kennelijk niet want zoals je zegt gaat het ding in de la bij alle andere spullen.

Gr, Ben.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #102 Gepost op: 12 November 2017, 13:42:43 »
Helder Wim. Dan zou ik de centrale terugsturen aan Digikeijs met de mededeling dat je er niet langer gebruik van wilt maken omdat je er geen vertrouwen in hebt.

Misschien kan Wim deze DR5000 dan ter beschikking stellen aan een van de forumleden hier die het door Wim geconstateerde verschijnsel wel verder willen en kunnen uitzoeken?

Het blijft anders een onopgelost raadsel... 🤔

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 November 2017, 13:44:24 door Bert_Apd »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #103 Gepost op: 12 November 2017, 14:12:07 »
Ok, er is een mogelijke oorzaak gevonden, moet alleen nog even deze mogelijkheid vergelijken met andere centrales.
Want jullie willen het onderste uit de kan, nu dat kan.

Ben dit verschijnsel namelijk nog niet eerder tegengekomen, in al de jaren.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #104 Gepost op: 13 November 2017, 00:22:35 »
Goed zoals beloofd het onderste uit de kan.

Voor deze test eerst de DR5000 genomen, is niet in beeld maar was wel de trigger voor de test met de voor deze keer een Intellibox, omdat deze makkelijker is te veranderen zonder PC en software.

Wat is nu het geval de DR5000 staat bij default op 126 rijstappen, terwijl koploper met 28 stappen aanstuurt. Als de DR5000 op 28 wordt gezet, moet je hem wel even opnieuw opstarten om die verandering door te voeren. Rijd de trein zoals die ook rijd met de Z21 uit het eerste filmpie.

https://youtu.be/-RqJDl1bKPI
In dit filmpie is het verschil te zien tussen de instelling in de Intellibox als je die op 28 stappen zet bij de decoder of op 128 stappen. Op 128 zie je hetzelfde gedrag zoals met de DR5000 in het eerste filmpie.

Nu kan ik dat nog niet helemaal rijmen, maar dat is een ander verhaal.
Als we 14,28 of 128 nemen en we zetten die in de curve voor de rijstappen,
En we nemen de halve snelheid dan zal rijstap 7 bij 14 stappen de halve snelheid zijn en bij 28 zal dat 14 stappen zijn en bij 128 zal dat 64 stappen zijn en als we dan een lijn trekken zal dat op de rijstappen lijn een rechte lijn opleveren.
Anders gezegt rijstap 64 moet dezelfde snelheid geven als rijstap 7.
Immers 14,28,128 is de maximum snelheid.

Maar dat is een ander verhaal en dus een andere discussie.

We kunnen hieruit leren dat het toch iets anders is als aangenomen, en dat het ook niets met de trafo spanning heeft te maken.
Wat we ook kunnen leren is dat het belangrijk is als je PC programma de decoder met 28 stappen aanstuurt ook de centrale op 28 stappen staat. Ondanks het feit dat je via CV29 aangeeft dat de decoder op 28 of 128 mag werken/reageren.
Hiermee is het raadsel opgelost, en was dit iets wat ik in al die jaren nog nooit had gezien, dus heb ik ook weer wat geleerd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net