Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag  (gelezen 12546 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #60 Gepost op: 08 November 2017, 17:31:19 »
Misschien moeten we eens helemaal terug naar het begin...

Zie het grote verschil in rijgedrag, waarbij gelijk opvalt dat de baan via de DR5000 veel meer haast heeft en later reageert op commando's, terwijl de baanspanning 2V lager is.

Blijkbaar rijdt de loc op de DR5000 dus sneller terwijl de baanspanning lager is...
Daardoor - als logisch gevolg van dat snellere rijden - zal de loc (vermoedelijk) ook een langere uitloop hebben.

Is er een logische verklaring te vinden waardoor dezelfde decoder in dezelfde loc - zelfs bij lagere spanning - een hogere snelheid aanneemt bij de DR5000 dan bij de Z21? Een veroorzaker zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de rangeerstand via de Z21 (nog) aanstaat...

Heb je de film goed bekeken? De eerste tijd van het filmpje staat de roco Z21 onder de laptop, dan wordt er dus alleen gereden met de Z21.
Vanaf ongeveer 2:31 staat er de kerstboom van de DR5000 onder ( iets wat mij in elk geval opvalt, vanaf dat moment heb je een willekeur aan lichtjes knipperen onder de laptop )

... De baan is hetzelfde, de draden zijn hetzelfde, de commando's gestuurd vanuit koploper zijn hetzelfde. De centrale is verschillend, dus die zal vast verschillende signalen op de rails zetten wat betekend dat dezelfde decoder dezelfde motor toch anders aanstuurt. Ondanks dat de DCC comando's gelijk zouden moeten zijn.

De omgeving van de centrales is niet gelijk: ik zie bij de Z21 ook nog een MultiMaus liggen, die is er bij de DR5000 niet.
Kun je via de MultiMaus de via Koploper aangestuurde loc (onbewust) beïnvloeden via eerder geactiveerde functietoetsen zoals bijvoorbeeld de rangeerstand?

Zo maar een gedachtengang...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 17:53:32 door Bert_Apd »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #61 Gepost op: 08 November 2017, 18:37:56 »
Bert, allemaal verkeerde aannames.
Discussie wat mij betreft gesloten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #62 Gepost op: 08 November 2017, 20:00:18 »
Elektromotoren zijn bijzondere dingen. Sommige gaan simpelweg meer stroom trekken bij gelijkblijvende belasting, als het voltage omlaag gaat... anderen houden in zo'n geval de stroom gelijk maar leveren dan minder vermogen etc. Zeker met pcm sturing zal er in de verhouding tussen stroom, spanning en het geleverde vermogen hele interesante dingen gebeuren. En dan de feedback met EMK nog even daargelaten...

Dus... jullie hebben het steeds maar over de spanning, maar dat is niet het hele verhaal. Kijk ook eens wat de stroom doet, en dus het vermogen ;)

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #63 Gepost op: 08 November 2017, 23:02:10 »
Hoi Wim
Dit draadje met veel belangstelling gevolgd en zeker interessant.
Hieruit blijkt dat een locomotief die op je eigen baan goed rijdt niet altijd op een andere baan dezelfde rij eigenschappen heeft.
Maar ook als je zelf iets vervangt als digitaal stuur apparaat.
Zelf gebruik ik koploper en MRDirect met zelf gebouwde booster, zal dan deze voorlopig blijven houden zo, het gaat uiteindelijk om de treintjes toch.
Toch nog een kanttekening, want ja, je gaat denken, DCC heeft een frequentie van ongeveer 8 Khz, zou hier niet het verschil worden gemaakt,
De ene centrale in de ondergrens en de andere in de boven grens.
Tis gissen en ook ik kan me er verder niet druk om maken om het te gaan meten, vroeger wel maar nu niet, was een bit n**ker, zat in mijn beroep.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 23:03:42 door Fransx »

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #64 Gepost op: 09 November 2017, 14:04:54 »
Voor de puristen onder jullie:
In 1964 leerde ik in de eerste klas en eerste les van de HTS electrotechniek in Haarlem dat de benamingen “voltage”, “amperage” en “wattage” verkeerd zijn en niet gebruikt mogen worden. Het moet zijn “spanning”, “stroomsterkte” en “vermogen”.
Steeds als ik de verkeerde benaming tegenkom moet ik aan de toenmalige adjunct-directeur Boltjes denken. Zo ook toen ik het onderwerp van deze discussie las.

Met vriendelijke groet,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #65 Gepost op: 09 November 2017, 17:49:27 »
Marco, ik zat er stiekem op te wachten. :-X ;D ;)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #66 Gepost op: 09 November 2017, 18:02:28 »
Het is overigens correct Nederlands.
Mij viel vooral op dat ‘voltage baanspanning’ dus dubbelop is.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #67 Gepost op: 09 November 2017, 19:41:45 »
Citaat van: henk
Het is overigens correct Nederlands.
Als we het daarover gaan hebben, zijn we in dit topic nog lang niet klaar...    ;D
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #68 Gepost op: 09 November 2017, 19:48:45 »
Het is overigens correct Nederlands.
Mij viel vooral op dat ‘voltage baanspanning’ dus dubbelop is.  ;D

Maar het deed wel 2110 keer iemand triggeren.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #69 Gepost op: 09 November 2017, 23:18:03 »
Het was mij allang opgevallen, maar ik dacht: zeg maar niks. Maar nu jullie er toch over beginnen. ;D

Het is overigens correct Nederlands.
Waarom denk je dat? Omdat het in Van Dale staat? In Van Dale staan wel meer woorden die in vakkringen not done zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2017, 04:53:32 »
Volgens mij geef je nu zelf het antwoord. Wat in vakkringen gebruikelijk is - ook wel jargon genaamd - bepaalt niet wat correct Nederlands is. Gelukkig maar. De krant zou onleesbaar worden, ook voor jou.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2017, 09:15:32 »
Ik blijf het met je oneens. In dit soort zaken bepalen de vakkringen wat de juiste benaming is. Dat leken andere woorden gebruiken dar kan ik ook weinig aan doen, behalve voor schoolmeester spelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2017, 09:37:53 »
Wonderlijk. Vooral omdat je niet ingaat op het argument dat gebruik van jargon buiten het vakgebied veel onduidelijkheid kan veroorzaken. En niemand is in staat alle soorten van jargon te beheersen. Dat is ook zinloos.

Mij viel het gebruik van voltage en wattage lang geleden voor het eerst op in de Consumentgids. Dat doen ze daar consequent, dus daar is over nagedacht. De reden zal wel zijn dat veel lezers de elektrotechnische begrippen spanning en vermogen niet kennen. De begrippen volt en watt zijn wel gangbaar - nodig om de juiste lamp uit te zoeken - en de daarvan afgeleide begrippen voltage en wattage dus duidelijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2017, 10:07:23 »
Heerlijk, en vooral omdat de woorden in het onderwerp bewust ook hiervoor en hierom gekozen zijn. Speciaal voor onze puristen.  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: Voltage baanspanning in relatie tot centrales en rijgedrag
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2017, 10:31:42 »
Vooral omdat je niet ingaat op het argument dat gebruik van jargon buiten het vakgebied veel onduidelijkheid kan veroorzaken.
Om te beginnen, de termen spanning en vermogen zijn volgens de definitie geen jargon, het zijn de correcte benamingen. Wat de Consumentenbond doet zal me ook worst wezen. Ze hadden ook vanaf het begin de juiste woorden kunnen gebruiken, en dan zo af en toe uitleggen wat je daar als consument onder moet verstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.