Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

REE Modeles 2025: NS 1300 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:22:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jelmer
Vandaag om 20:21:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 20:16:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
Vandaag om 18:52:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:42:27
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
  

Auteur Topic: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom(-6)  (gelezen 23235 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #30 Gepost op: 22 November 2018, 20:36:00 »
Het verhaal is nog wat ingewikkelder, omdat voor schepen antifouling-verf wordt gebruikt om de aangroei van organismen op de romp tegen te gaan. Ook deze is giftig en wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt, alleen hebben particulieren hier nog wel emmers van in de schuur staan. Mensen produceren wat dat betreft overal troep. Maar goed, het gaat hier niet over boten.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #31 Gepost op: 22 November 2018, 21:55:54 »
Defensie wist in 85-86 al dat er chrome6 in de carc-verf zat die wij in depot Eygelshoven op de camouflage gespoten tanks stonden te kwasten en te spuiten. Dit werd willens en wetens verzwegen.
We kwamen daar pas jaren later achter. Had me echter nooit gerealiseerd dat het ook in het straalgrit zat waar we vrolijk doorheen banjerde tijdens de controle inspecties die ik er uit voerde in de straalcabine en de spuit cabine. Die carc-lucht rook je door het hele hoofdgebouw en werkplaatsen als ze er mee bezig waren. Menig oud-collega heeft ondertussen al het loodje gelegd.....
Laten we er nog maar een aantal jaren over discuseieren, des te minder zijn er over om uit te betalen voor de ellende die ze meemaken of nog gaan meemaken >:(.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #32 Gepost op: 22 November 2018, 23:31:57 »
Niet best, Ruud... op latere leeftijd krijg je dan een soort Russisch roulette - wie is de volgende?  :( Verschillende leden van de (oud) defensietop horen gewoon in de bajes te zitten, evenals mogelijk leidinggevenden van NS of NedTrain. Helaas is de overheid doortrokken van doofpotaffaires en mensen die elkaar dekken, waarbij Justitie een van de ergste ministeries is, zoals een ex-topambtenaar vanochtend nog uitgebreid in de krant verklaarde. Maar eigenlijk weet iedereen dit inmiddels wel.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 22:42:02 door Bert van Gelder »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #33 Gepost op: 23 November 2018, 00:56:05 »
Laten we de discussie of iemand in de bajes moet zitten maar over aan de rechter die gelukkig eerst onderzoek doet of dat een terecht besluit is.
Het is nog altijd maar de vraag of mensen juist geinformeerd zijn van dit soort zaken en hoe goed ze er op de hoogte van zijn icm met hoe duidelijk de onderzoeks resultaten erover zijn.

Wil niet rot zijn,maar al enige tijd zijn ook de prof verfjes op water of terpentine basis,dit vanwege de onderzoeken die zijn gedaan.
(men wil uiteindelijk naar 100% waterbasis voor alles,maar in welk tijdspanne dat moet gebeuren is me een  ???)
Alle verf voor de huis schilder en de bedrijven die bv lichtmasten verven,is of op water of terpentine basis,vanwege aangetoonde gezondheids problemen.
Hoe het zit met de "verf" die men voor treinen gebruikt(e) is me niet duidelijk,maar ook die moeten naar ofwel terpentine basis of waterbasis gebracht worden.
Rest de vraag hoeveel oude voorraad is er nog met die troep erin,en hoe is dat bij de schilders terecht gekomen ?
Ik heb zelf redelijk recent de opleiding voor schilder algemeen gevolgd en ben dus redelijk op de hoogte van wat we moesten leren  :angel:
Dat ik er nu niks meer mee doe vanwege allerlei oorzaken en een ander beroep heb is wat anders  8)
Acryl of Alkyd, (op water of terpentine basis klopt niet, want dat betreft alleen de verdunning) heeft niks te maken met de bestanddelen chroom-6. Dat is alleen een anti corrosie en vulmiddel in de verf namelijk.

Daarnaast is waterbasis 'gezonder' om te verwerken omdat je daarbij geen oplosmiddeldampen inademt, maar het chroom-6 probleem openbaart zich bij niet bij het verwerken maar bij het schuren, en ook dat is bij een acrylverf nog steeds niet gezond.

Sterker nog, bij welke verf je ook gebruikt moet je ten alle tijden de juiste veiligheidsmiddelen gebruiken tijdens het schuren maar dat word maar al te graag vergeten ookal zijn die voorhanden.

« Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 01:04:22 door Thom »

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #34 Gepost op: 31 January 2019, 14:59:44 »
Vanochtend is het onderzoeksrapport over de chroom-6 kwestie bij het museummaterieel gepresenteerd. De conclusie is zoals ik al vermoedde: NedTrain is als hoofdschuldige aangewezen en hun falen wordt als "hoogst verwijtbaar" aangeduid omdat zelfs na waarschuwingen niets is gedaan om beschermende maatregelen voor de tRom-medewerkers te nemen.

Een deel van de 800 (!) betrokkenen is chronisch ziek geworden. Ook de gemeente Tilburg is door het gebrek aan toezicht behoorlijk in gebreke gebleven. Waarschijnlijk zal de gemeente in eerste instantie zelf een schadevergoedingsregeling in het leven roepen, waarna wordt gekeken in hoeverre NedTrain en het Spoorwegmuseum zullen moeten bijdragen. Over het OM wordt niets gemeld, volgens mij komt er nog een strafrechtelijke procedure.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2019, 15:14:05 door ReneN »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #35 Gepost op: 31 January 2019, 23:02:05 »
Zoals ReneN al schreef in Nov 2017 is het een etterende zaak.
Ook toen was het OM er al mee bezig, wat is er nu precies verder aan het licht gekomen.?

 (Ik durf het bijna niet te vragen ,maar om welk museum materieel ging het toen ? )
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #36 Gepost op: 31 January 2019, 23:48:13 »
Zover ik weet is onderandere mP3031, 2498, 273, 386, de Plan K, 1202, Plan W, en een slaaprijtuig behandeld in Tilburg voor het nsm
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #37 Gepost op: 01 February 2019, 07:09:14 »
Zoals ReneN al schreef in Nov 2017 is het een etterende zaak.
Ook toen was het OM er al mee bezig, wat is er nu precies verder aan het licht gekomen.?


Inhoudelijk niet zoveel. Wel oordeelt de commissie snoeihard. Er is gesold met de gezondheid van machteloze mensen.

De commissie heeft vooral duidelijk gemaakt wie verantwoordelijk is. Primair de gemeente als formele werkgever en verder Nedtrain en het museum als praktische werkgevers. Die hebben hun verantwoordelijkheid erkend en bij de presentatie excuses aangeboden.

Dat is belangrijk, omdat nu duidelijk is waar mensen moeten zijn voor schadevergoeding. Bij de gemeente die het verder maar met Nedtrain en het museum uitzoekt. Dat voorkomt dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.

En erkenning is altijd belangrijk. Het is in feite de erkenning van de gelijkwaardigheid van deze mensen. Een hal verderop gebeurde hetzelfde werk, maar wel met uitgebreide bescherming (en tegen een normaal salaris).
« Laatst bewerkt op: 01 February 2019, 08:52:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #38 Gepost op: 01 February 2019, 08:43:08 »
Hoi Henk,
In het persbericht word de gemeente Tilburg en Nedtrain genoemd. waar haal je de betrokkendheid van Prorail vandaan? Die partij heeft hier niets mee van doen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #39 Gepost op: 01 February 2019, 08:51:04 »
Ja klopt, veranderd..
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #40 Gepost op: 01 February 2019, 12:31:22 »
Zover ik weet is onderandere mP3031, 2498, 273, 386, de Plan K, 1202, Plan W, en een slaaprijtuig behandeld in Tilburg voor het nsm
één teveel, en één te weinig, de DE41.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • Metrop-Märklin
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #41 Gepost op: 01 February 2019, 16:40:19 »
Een hal verderop gebeurde hetzelfde werk, maar wel met uitgebreide bescherming (en tegen een normaal salaris).
Arbeidsverdringing dus ook nog.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #42 Gepost op: 01 February 2019, 17:29:24 »
Dat het materieel in het NSM er mooi bijstaat is positief, dat NS in de recente geschiedenis zelf dwangarbeid (zo is het in de Tweede Kamer gisteren genoemd) heeft laten verrichten een flinke smet op het bedrijf. Er lijkt mij hier sprake van een misdrijf, maar of Justitie dat zo ziet valt dus nog af te wachten.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #43 Gepost op: 01 February 2019, 18:15:22 »
één teveel, en één te weinig, de DE41.
en de pec, en de 2225

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #44 Gepost op: 01 February 2019, 18:25:59 »
Dwang arbeid? Het moet niet gekker worden.

tROM was een samenwerkings project om langdurig werklozen opnieuw te laten re-integreren op de arbeidsmarkt, de Gemeente Tilburg was de initiatief nemer, Nedtrain leverde de locatie en de knowhow en het Spoorwegmuseum leverde materieel aan.