Dan wordt eer nu een hoop ophef over gemaakt terwijl het maar een paar museumstukken betreft,maar dit speelt dan toch al veel langer?
Bij dit soort zaken gaat het er niet om wat bedrijven zeggen te hebben geweten, maar wat ze hadden kunnen en moeten weten, aldus de Hoge Raad.
Thom, ik ben het slechts deels met je eens. Als ik mijn auto naar de garage breng wordt deze gekeurd op de NOx- en CO2-uitstoot en ik heb toch liever een schone dan een vuile auto, overigens een hybride. De meeste autobezitters weten tegenwoordig wel dat daar deels ook de wegenbelasting op is afgestemd. Die site van NS zelf is van nul en generlei waarde, omdat het immers de slager is die het vlees heeft gekeurd. Uiteraard zal niemand nu toegeven dat ze al lang op de hoogte waren, nu Justitie onderzoek doet. Er zal voorlopig wel zoiets als een zwijgplicht zijn afgekondigd totdat het advocatenwerk van start gaat.
Volgens journalistiek onderzoek wist NS al in 1979 dat er loodchromaat in de verf zat. Dat lood moest er voor consumenten al jaren geleden uit. Plus cadmium voor de geel- oranje- en roodtinten. Het is natuurlijk uiterst onwaarschijnlijk dat niemand op de hoogte was de samenstelling van de bij de fabrikant bestelde verf. Toen Defensie wel met de zaak naar buiten moest komen, hebben een aantal mensen bij NS en NedTrain hun mond gehouden. Maar ook het Spoorwegmuseum had het kunnen weten omdat het met ex-NS personeel werkt.