Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
DDAR op basis van een Artitec DDM door Ronald69
Vandaag om 11:59:03
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:40:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
  

Auteur Topic: Bezetmelding, de basics  (gelezen 7879 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22523
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #30 Gepost op: 01 November 2017, 11:53:49 »
Wim vertelt wat er gebeurt als er nog een specifieke stopmelder is, maar dat was je vraag niet Klaas. Bij één melder per blok weet de software puur op basis van de afgelegde afstand wanneer een blok is verlaten. Het veronderstelt dat de software ruwweg weet hoe lang ieder blok en iedere trein is en natuurlijk dat de loks goed zijn geijkt. Maar dan werkt het ook feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #31 Gepost op: 01 November 2017, 12:02:58 »
.... maar dat was je vraag niet Klaas.
Mijn vraag was meer algemeen: hoe weet de besturing dat het blok vrij is? Ik denk zelf nog vanuit de analoge situatie, en dan is mijn voorkeur: het hele blok is gedetecteerd, hetzij als één geheel, hetzij in meerdere secties, en zowel het voorste als het achterste voertuig van de trein nemen stroom af. Dan weet je dat het blok vrij is zodra de laatste as het blok heeft verlaten.
Blijkbaar zijn er bij computerbesturing meerdere opties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #32 Gepost op: 01 November 2017, 12:13:02 »
Klaas,

Van Koploper weet ik dat deze op twee manieren kan werken.
1) Geheel gedetekteerd: Trein hoeft niet geijkt te zijn en de lengte hoeft niet opgegeven. Er wordt gewoon naar melders gekeken.
2) Locomotief gedetekteerd: Trein moet geijkt zijn en de lengte moet keurig gedurende de gehele programma afloop bijgehouden worden.
De meeste rijders gaan voor optie 2 zoals je leest. Ik zelf ben wat luier en ga voor optie 1. Is gevoelsmatig volgens mij toch iets veiliger.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22523
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #33 Gepost op: 01 November 2017, 12:18:11 »
Inderdaad veel mogelijkheden. Ook als de blokken twee melders hebben, kan je ervoor kiezen een blok vrij te geven op basis van treinlengte en niet te wachten totdat de stopmelder van het eerstvolgende blok bezet is. Bij volledige treindetectie was het overigens al veel langer mogelijk om de eerste detector van het volgende blok te gebruiken en niet te wachten tot de tweede medler was bereikt. Als de trein de eerste melder is gepasseerd, is het voorgaande blok natuurlijk leeg. Maar volledige treindetectie is niet meer zo hard nodig voor soepel automatisch treinverkeer per computer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #34 Gepost op: 01 November 2017, 14:02:10 »
Klaas,

Van Koploper weet ik dat deze op twee manieren kan werken.
1) Geheel gedetekteerd: Trein hoeft niet geijkt te zijn en de lengte hoeft niet opgegeven. Er wordt gewoon naar melders gekeken.
2) Locomotief gedetekteerd: Trein moet geijkt zijn en de lengte moet keurig gedurende de gehele programma afloop bijgehouden worden.
De meeste rijders gaan voor optie 2 zoals je leest. Ik zelf ben wat luier en ga voor optie 1. Is gevoelsmatig volgens mij toch iets veiliger.

Groet,

Gerard van der Sel.

Bij optie 2 hoeft de trein lengte niet bekend te zijn hoor.
Dan krijg je zoals Wim aangeeft, default pakt hij dan de stop melder van het vorige blok, maar dat is vrij instelbaar. je kunt ook voor de eerste melder kiezen, of een (paar) extra melders in het blok maken en 1 daarvan aangeven als de melder die het vorige blok vrijgeeft.

Rij met alleen trein detectie ( kort moment, magneet met reedcontact ) en liefst zonder lengtes van treinen op te moeten geven. Tijdens rangeer werk op station wil ik een trein zo weer de baan op kunnen sturen zonder eerst achter een scherm te moeten duiken om de nieuwe lengte in te voeren.

Maar wil daarbij ook niet altijd wachten tot de stopmelder is geactiveerd alvorens vorige blok vrij te geven. Dus stel ik dat regelmatig in op andere melder. Zolang er geen wissel tussen zit is het niet z'n probleem om het blok al vrij te geven voordat de laatste wagen ook daadwerkelijk het blok uit is. De volgende trein moet dan nog beginnen aan het blok, en voor die aan het eind is, is de vorige echt het hele blok al wel uit.

Via de software zijn er gewoon veel opties op dit op te vangen, waarbij de ene wat betrouwbaarder is dan de andere. De ene oplossing zal voor persoon A ook prima werken, terwijl persoon B daar problemen mee krijgt. Vandaar ook dat het gunstig is dat er zo veel mogelijke oplossingen zijn om dat te bereiken wat jij graag wilt. Al moet je natuurlijk niet te veel op software specifieke zaken vertrouwen als je flexibel wilt blijven in gebruikt software pakket.

Groet,
Roelco

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #35 Gepost op: 01 November 2017, 14:19:17 »
Het voordeel van een geheel gedetecteerde trein. Dan kun je het blok vrijgeven op basis van vrijkomen van bezetmelder.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #36 Gepost op: 01 November 2017, 14:50:52 »
Yep, en wil je zeker weten dat de gehele trein wordt gedetecteerd, zonder aanpassingen aan het rijdende materiaal, maak je gebruik van lichtsluizen. Zolang de lichtstraal onderbroken is, is het meldpunt bezet.
En het hele verhaal is weer rond.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #37 Gepost op: 02 November 2017, 11:14:21 »
Maar wil daarbij ook niet altijd wachten tot de stopmelder is geactiveerd alvorens vorige blok vrij te geven. Dus stel ik dat regelmatig in op andere melder. Zolang er geen wissel tussen zit is het niet z'n probleem om het blok al vrij te geven voordat de laatste wagen ook daadwerkelijk het blok uit is. De volgende trein moet dan nog beginnen aan het blok, en voor die aan het eind is, is de vorige echt het hele blok al wel uit.

En treinbreuk ????

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22523
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #38 Gepost op: 02 November 2017, 11:42:45 »
Wat is daarmee?
Dat moet je zien te voorkomen en als het een keer gebeurt is het nog geen drama.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #39 Gepost op: 02 November 2017, 22:00:00 »
Dat is jouw mening. Persoonlijk vind ik dit een ramp (zouden eigenlijk 4 hoofdletters moeten zijn). Vandaar volledige detentie.

Groet,

Gerard van der Sel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 02 November 2017, 22:18:09 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2017, 22:05:50 »
Vandaar volledige detentie.

Is dat dan levenslang?
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #41 Gepost op: 02 November 2017, 22:08:40 »
Nee nog een jaar. Dan mag ik een andere telefoon kiezen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 02 November 2017, 22:18:56 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #42 Gepost op: 02 November 2017, 22:09:27 »
En treinbreuk ????

Groet,

Gerard van der Sel.

Wat is treinbreuk?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #43 Gepost op: 02 November 2017, 22:12:26 »
Een trein die zijn rijtuigen verliest misschien.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2017, 22:19:13 door Bert van Gelder »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: Bezetmelding, de basics
« Reactie #44 Gepost op: 03 November 2017, 09:15:37 »

misschien,

Dirk
« Laatst bewerkt op: 03 November 2017, 09:27:13 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.