Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 14:03:47
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door dh3201
Vandaag om 13:52:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 14115 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2021, 17:15:50 »
Het fietsenrijtuig is sowieso een van deze vier nummers:
50 84 92-37 001-2
50 84 92-37 002-0
50 84 92-37 003-8
50 84 92-37 004-6

Omdat het duidelijk een ex postrijtuig is.
Verder een zeer leuk draadje, misschien ook leuk voor mezelf om ooit deze samenstelling in model te maken.

Groeten Edwin.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2021, 17:24:06 »
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:

En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2021, 17:44:06 »
Dit is een Df uit de eerste serie ont staan uit de ex postrijtuigen Plan L
De op de foto staande 50 84 92 37 001-2vertrok op 04 Januarie  1991 naar de werkplaats van wagons-list te O0stende voor het inbouwen van een nieuw interieur.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2021, 17:49:33 »
 (y) (y) vraagt om nog veel meer foto's  van deze trein en zijn/haar? omgeving (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2021, 21:11:47 »
Brengt herinneringen boven.
Ja bekend traject en memorabel.

Als Scout kampeerde ik eind 70-er jaren in Goebelsmühle net voor Kautenbach en net naast (3 m) het spoor van station Goebelsmühle. 49.92149650520131, 6.053222194713806.
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.
Een aanzwellend geluid dat overging in het dreunen van de bodem.
Een bodem waar je in die jaren gewoon op de grond op een canvaszeiltje op sliep.
Altijd zwaaien naar de machinsit die dan ook zijn hoorn nog even liet schallen door de nauwe vallei.
Jeugdsentiment.

En in de middag, vroege avond als ik me goed herinner volgde de Ardennen Express.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2021, 21:38:19 »
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.

Hier net zo. Maar dan in de jeugdherherg van Luxemburg stad, niet ver van de spoorviaducten.
1984 Benelux-tour  8)

Groet, Victor

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #21 Gepost op: 17 June 2021, 10:24:30 »
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2021, 10:27:55 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2021, 18:29:09 »
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.

Karben ,

Vanaf de spoorberm konden we niet zien wat er in die wagons zat .
Ik kende de wagons als ertswagons maar of er cokes in zat ?
En trouwens die 40 stuks is een herinnering van meer dan 40 jaar geleden.
Aantallen voelen en klinken dan anders.
Net als de maat van die gevangen vissen vrees ik :)
Maar leuk om te weten dat het er 23 hadden kunnen zijn.

Eric

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2021, 18:54:04 »
Precies 23 op 12 juni 1992:

Maar dat zal ongetwijfeld toeval zijn geweest. Troisvierges tijdens de ombouw.

Omdat we zo lekker on-topic blijven, maar weer eens een trein die er toe doet hier:

Zelfde dag als genoemd, ergens tussen Wilwerwitz en Drauffelt.

Meegedraaid en meteen de reden voor deze trein in beeld: lekker uit het raampje hangen en genieten:


En de Belgen mogen achterop mee hobbelen. Er moet immers ook weer een trein terug en de Ardennen-express bleef langer overstaan in Luxemburg:

Samenstelling (NS) ICR B + A + BKD + B + B + BKD + (NMBS) M4-B + M4-B + M4-A
 
Naar ik nu weet, slechte scans van dia's. Maar die wetenschap kwam pas na ruim 2000 stuks en ik moet er nog eens goed over na gaan denken of ik weer opnieuw begin...

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 18 June 2021, 12:10:34 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2021, 19:20:34 »
Was deze situatie dat de NMBS of CFL rijtuigen mee reden tot de trein zowel op zaterdag als zondag ging rijden? Leuke combinatie, ICR met M4!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2021, 19:45:41 »
Is een tijdje "tussendoor" geweest. In het begin reden 3 tot 5 ICR's solo met 1 loc. Later kwam daar het NMBS bagagerijtuig bij maar nog steeds zonder extra rijtuigen. Ergens zijn ze begonnen de stam die normaal gesproken had moeten rijden, te koppelen aan de ICR's. Later werd dat weer apart. Ik heb het wel in een map (gekregen) en moet die info nog combineren met eigen waarnemingen en foto's om een compleet beeld te krijgen.

Toen de trein echt lang werd met buffet- en fietsenrijtuig, werd de trein sowieso te lang om er ook nog eens NMBS- of CFL-rijtuigen aan te koppelen. Of sinds het jaar was dat de trein op zaterdag en zondag ging rijden, weet ik niet precies.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
  • Spoor N
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #26 Gepost op: 18 June 2021, 11:53:00 »
BDk
Voordat mensen die deze stam willen nabootsen zich afvragen welk artikelnummer dit is van LSM/Lima omdat deze die niet kunnen vinden, het type heet BKD.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #27 Gepost op: 18 June 2021, 13:12:25 »
Aangepast. Dank. Overigens ken ik de LSM modellen niet (helaas). Ik ga er van uit dat ze BKD's hebben gemaakt, of BD'ers. Volgens de site van Martijn Haman werden de wagens van BKD naar BD verbouwd in 2002 wat ook het laatste seizoen was van de Ardennen-express. Ik heb in die tijd niet opgelet of er BD's in mee liepen.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 June 2021, 23:15:33 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
  • Spoor N
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #28 Gepost op: 18 June 2021, 14:03:42 »
Beide, LSM heeft zowel de gerenoveerde als de oorspronkelijke uitvoering uitgebracht. De rijtuigen waren na de renovatie niet (direct) toegelaten in België, daarom zijn alleen de oorspronkelijke versies geschikt. In de zomer van 2002 was trouwens nog maar één BD-rijtuig geleverd volgens Railwiki dus die zal niet naar Luxemburg zijn gestuurd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #29 Gepost op: 18 June 2021, 17:05:06 »
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:

Afbeelding

En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven

Klopt, maar dit is wel hetzelfde rijtuig als Artitec, alleen de Artitec is zoals deze in de jaren 80 rondreed, later zijn de middelste schuifdeuren van de drie verwijderd en vervangen door een raam (en nog wat wijzigingen zoals buisbalgen). Dit was in 1991, als er dus voor dat jaar al Df'en werden ingezet, kunnen het wel de Artitec rijtuigen zijn. 1990 werden vier voormalige RD's ook tot fietsen rijtuig verbouwd, alleen die zijn te herkennen aan het smalle raam tussen de schuifdeuren.

Groeten Edwin.