Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 13387 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #30 Gepost op: 18 June 2021, 22:39:10 »
Het nu uitgekomen Artitec model reed NIET in de Ardennenexpres.
Kijk: 3 sets deuren.

Eigen aankoop, oktober 2020. 20.157.07 Of er is nu al een 2 sets deuren versie uitgekomen zijn. Checkt Artitec-site.... Nee dus.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #31 Gepost op: 20 June 2021, 18:19:46 »
Okee dus voor 1990 reden er geen Df'en in de Ardennen Express, vandaar dat er vaak veel BKD's werden ingezet toen?

Groeten Edwin.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3608
    • Flickr
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #32 Gepost op: 20 June 2021, 19:20:50 »
1996 voor het eerst uit mijn hoofd

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #33 Gepost op: 20 June 2021, 20:14:59 »
Iemand heeft, nog fanatieker dan ik, de trein door de jaren gevolgd en de gegevens in een map verzameld die ik sinds kort in mijn bezit heb. Daarin staat inderdaad de vermelding dat er een Df in mee liep sinds 1996. In het begin was de trein nog niet 'ontdekt' en was er voor extra bagageruimte geen noodzaak. Op deze website https://www.mariusbroos.nl/ is zelfs een foto te vinden van de trein uit 1985 waarin slechts 3 rijtuigen lopen. Samenstelling: B + B + BKD...
Later werd een NMBS-bagagerijtuig aan de samenstelling toegevoegd (die dus ook vanaf Amsterdam al in de trein zat ((reactie op een draadje elders op dit forum)) en ook mee reed naar Luxemburg. Maar ja, huren is duur als je zelf rijtuigen hebt. In het weekend stonden stammen over en dus werden er meerdere BKD's in de trein 'geregeld'. Maar ook toen de fietsenrijtuigen mee ging rijden, waren er nog steeds vaak meer dan 1 BKD in de trein te vinden.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 June 2021, 23:16:14 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #34 Gepost op: 20 June 2021, 20:40:22 »
In 2010, toen de Ardennen-expres al niet meer reed, kreeg ik de mogelijkheid om een CTA-rol van Utrecht CS te bekijken. (voor de jonge lezers, lees even https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_bediende_treinaanwijzers_in_Nederland.) Op die rol stond de trein naar Luxemburg niet apart vermeld. Wel als "doorgaande rijtuigen na Maastricht". Op die rol stond ook niet de vermelding dat een trein bestond uit doorgaande rijtuigen naar Luxemburg én Valkenburg.
Misschien kan iemand de datering van de rol bepalen, wetende dat er EC's naar München op staan en een vermelding van de "Lorely" naar Basel met doorgaande rijtuigen naar Chiasso. Hier plaats ik alleen de on-topic afbeeldingen met als bonus die andere trein naar/van/via Luxemburg. Wie er goed plekje weet voor de andere 'opvallende' bestemmingen, ik hoor het graag. Ik heb overigens niet alle mogelijkheden van de rol vast gelegd toen. Dom, dat weet ik nu ook wel.
(allen eigen foto's voor dat we dat ..... weer gaan krijgen)






Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. Verhalen en gegevens over CTA's die niet over de Ardennen-expres gaan, graag vermelden in een ander draadje!!)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #35 Gepost op: 20 June 2021, 22:28:45 »
Op je foto's zie je een constructie waarbij de complete route en bestemming als 1 geheel op een grote rol zitten. Dat is relatief oud, want de laatste generatie analoge CTA-bakken die je tot ongeveer 10 jaar geleden zag hadden per regel flappen (boekjes) om dynamischer informatie weer te kunnen geven. Ook in die t.o.v. je foto nieuwere flappenbakken zat nog de in 1987 verdwenen TEE als treinsoort, wat erop duidt dat die flappenconstructie ook al uit die tijd komt:



Vermoed dus dat de rollen van je foto uit eerder in de jaren '80 komen.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2021, 22:42:43 door EN446 »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #36 Gepost op: 20 June 2021, 22:48:47 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #37 Gepost op: 20 June 2021, 23:14:32 »
Dank voor je link. Ik kende de site al wel, en was nuttig in het onderzoek. Misschien kenden anderen hem niet en dan is het goed dat hij weer eens gemeld wordt.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 June 2021, 23:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !