Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door Spoors
Vandaag om 00:18:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door janw
02 juni 2020, 23:50:32
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Silver Fox 2512
02 juni 2020, 23:46:33
En het gaat maar door... door GerardvV
02 juni 2020, 23:45:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
02 juni 2020, 23:39:50
Wasbenzine/residu door prutser
02 juni 2020, 23:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 juni 2020, 22:51:57
Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal? door Tomasso
02 juni 2020, 22:46:12
1e modelspoorbaan door Juroen
02 juni 2020, 22:22:16
Aachenau West door Wim Vink
02 juni 2020, 22:10:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 juni 2020, 21:53:36
Ballast in kleur profirails door Kaptein Koek
02 juni 2020, 21:48:32
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door Von Rondstadd
02 juni 2020, 21:44:13
Heen, En en Weer door Tomasso
02 juni 2020, 21:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
02 juni 2020, 21:34:01
Projekt 083-338 door 44
02 juni 2020, 21:29:37
Simpel seinen aansturen door bask185
02 juni 2020, 21:03:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ad Cleijsen
02 juni 2020, 20:51:50
Rijtuigen op De Meer door Thom
02 juni 2020, 20:43:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
02 juni 2020, 20:32:57
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Remunj
02 juni 2020, 20:25:09
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tomasso
02 juni 2020, 19:57:42
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
02 juni 2020, 19:23:56
Raadplaatje door Duikeend
02 juni 2020, 19:00:31
goederentreincombinaties door Duikeend
02 juni 2020, 18:50:06
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door bask185
02 juni 2020, 18:43:30
The Summer of 69 door tuurtje
02 juni 2020, 18:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 juni 2020, 17:50:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
02 juni 2020, 17:15:11
Modelbouwen in een lijstje door Duizendpoot
02 juni 2020, 17:11:38
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 1452 keer)

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Gepost op: 29 oktober 2017, 13:00:03 »
Kijkers,

Er is in deze afdeling van het forum wel een topic over de Ardennenexpres maar die ging alleen over de samenstelling in 2002. In deze versie wil ik mijn foto's tonen van veel meer jaren om zo de samenstelling van deze trein te laten zien. Grofweg reed de trein van Zandvoort naar Luxemburg in de zomermaanden van 1982 t/m 2002 met in ieder geval ICR's van de NS. Daarmee sluit ik meteen de gelijknamige trein van de NMBS uit die vanuit Antwerpen naar Luxemburg reed via Luik. Die samenstellingen zult u hier niet zien.

Ik ben niet zo van de nummers van de mogelijke modellen om de trein op uw modelbaan na te bootsen. In de teksten probeer ik zoveel mogelijk de types van de rijtuigen aan te geven waardoor een zoektocht naar het juiste model makkelijker moet zijn. Ik ga er wel vanuit dat iedereen weet dat Lima en Märklin de ICR-rijtuigen hebben uitgebracht, al dan niet in de juiste uitvoering of lengteschaal. Ik kijk zelf niet zo nauw, als het lijkt vindt ik het al goed. Bovendien verzamel ik de rijtuigen zelf voor een vitrine en niet voor een modelbaan..

We beginnen in 1990 toen ik voor het eerst de hele trein heb vastgelegd met mijn camera. De trein bestond die dag alleen uit NS-rijtuigen type ICR. De samenstelling van Luik naar Luxemburg: NMBS 5530 - A - BDk - B - B - BDk - A - B - BDk - BDk. Op de terugweg van Luxemburg naar Luik werden achter de lok nog 3 rijtuigen van de CFL meegestuurd, een B - B - AB vanwege het feit dat er weer een trein Luik - Luxemburg moest rijden na aankomst van de 1138 in Luik. Opnames zijn ingescande en onbewerkte dia's. Nog geen tijd gehad om de plaatjes optimaal te krijgen....

Luik (of eigenlijk Liegé Guillemins) achteraan:


Voorop (de hele trein + lok paste niet op de foto zonder 'illegaal' te doen):


Afrangeren Luxemburg:


Op de terugweg ergens onderweg met de CFL-rijtuigen duidelijk in beeld):


Uiteraard is dit niet 'mijn' draadje maar die van de Ardennenexpress. Vul dus gerust aan met eigen opnames, uit de gehele periode.

Wordt vervolgd!
Raymond v/d Hoven

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2017, 13:39:08 »
Op 15 augustus 1982, het eerste jaar, was de samenstelling NS ICR B-B-BKD-A met NMBS 5510, gefotografeerd te Clervaux.
Op de heenweg vanaf Utrecht voorin de Ardennen-Express (4x), dan de rijtuigen Zandvoort-Maastricht (5x) en achteraan de Valkenburg-Express (3x). En stuk of twaalf bakken.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:30:37 »
In de eerste jaren gecombineerd met een Valkenburg Expres inderdaad. Toen ik ermee reed, 1983 en/of 1984 waren het gewoon 10 ICR rijtuigen, in Maastricht gesplitst in 5 rijtuigen Luxemburg en 5 rijtuigen Valkenburg. Waarbij het deel naar Valkenburg bijna leeg en het deel naar Luxemburg overvol  :laugh:

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:51:47 »
Leuk, dit roept nostalgische gevoelens op. In 1983 ging ik kamperen in Luxemburg met een groep medestudenten en kan me deze comfortabele treinreis in een ICR-rijtuig herinneren. Gewoon in Den Bosch met bepakking instappen en tot het eind blijven zitten. Ook in een CFL Wegmann-rijtuig gezeten, die waren gezien hun verwantschap met Plan W duidelijk minder geliefd. Had altijd een hekel aan de enorme klap waarmee de draaideuren dichtsloegen.

In Luxemburg gelogeerd in de jeugdherberg van Bech... dat bleek een gerestaureerd smalspoorstation. Nu, bijna 35 jaar later heb ik in Luxemburg - waar leeftijdsdiscriminatie minder voorkomt - gesolliciteerd en zit op amper 10 km afstand van Bech soms op kantoor. En dat kantoor staat, jawel, tegenover het station van Wasserbillig. Het kan raar lopen. Al zou ik een hekel aan treinen hebben, ik kan er maar niet aan ontsnappen. ;D