BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: RvdHoven op 29 oktober 2017, 13:00:03

Titel: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: RvdHoven op 29 oktober 2017, 13:00:03
Kijkers,

Er is in deze afdeling van het forum wel een topic over de Ardennenexpres maar die ging alleen over de samenstelling in 2002. In deze versie wil ik mijn foto's tonen van veel meer jaren om zo de samenstelling van deze trein te laten zien. Grofweg reed de trein van Zandvoort naar Luxemburg in de zomermaanden van 1982 t/m 2002 met in ieder geval ICR's van de NS. Daarmee sluit ik meteen de gelijknamige trein van de NMBS uit die vanuit Antwerpen naar Luxemburg reed via Luik. Die samenstellingen zult u hier niet zien.

Ik ben niet zo van de nummers van de mogelijke modellen om de trein op uw modelbaan na te bootsen. In de teksten probeer ik zoveel mogelijk de types van de rijtuigen aan te geven waardoor een zoektocht naar het juiste model makkelijker moet zijn. Ik ga er wel vanuit dat iedereen weet dat Lima en Märklin de ICR-rijtuigen hebben uitgebracht, al dan niet in de juiste uitvoering of lengteschaal. Ik kijk zelf niet zo nauw, als het lijkt vindt ik het al goed. Bovendien verzamel ik de rijtuigen zelf voor een vitrine en niet voor een modelbaan..

We beginnen in 1990 toen ik voor het eerst de hele trein heb vastgelegd met mijn camera. De trein bestond die dag alleen uit NS-rijtuigen type ICR. De samenstelling van Luik naar Luxemburg: NMBS 5530 - A - BDk - B - B - BDk - A - B - BDk - BDk. Op de terugweg van Luxemburg naar Luik werden achter de lok nog 3 rijtuigen van de CFL meegestuurd, een B - B - AB vanwege het feit dat er weer een trein Luik - Luxemburg moest rijden na aankomst van de 1138 in Luik. Opnames zijn ingescande en onbewerkte dia's. Nog geen tijd gehad om de plaatjes optimaal te krijgen....

Luik (of eigenlijk Liegé Guillemins) achteraan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-01-38MU03_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-01-38MU03_Medium.jpg)

Voorop (de hele trein + lok paste niet op de foto zonder 'illegaal' te doen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-01-40MU07_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-01-40MU07_Medium.jpg)

Afrangeren Luxemburg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-02-29__NH_13_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-02-29__NH_13_Medium.jpg)

Op de terugweg ergens onderweg met de CFL-rijtuigen duidelijk in beeld):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-03-04__NI_05_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_01-03-04__NI_05_Medium.jpg)

Uiteraard is dit niet 'mijn' draadje maar die van de Ardennenexpress. Vul dus gerust aan met eigen opnames, uit de gehele periode.

Wordt vervolgd!
Raymond v/d Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Karben op 29 oktober 2017, 13:39:08
Op 15 augustus 1982, het eerste jaar, was de samenstelling NS ICR B-B-BKD-A met NMBS 5510, gefotografeerd te Clervaux.
Op de heenweg vanaf Utrecht voorin de Ardennen-Express (4x), dan de rijtuigen Zandvoort-Maastricht (5x) en achteraan de Valkenburg-Express (3x). En stuk of twaalf bakken.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: VictorPM op 29 oktober 2017, 16:30:37
In de eerste jaren gecombineerd met een Valkenburg Expres inderdaad. Toen ik ermee reed, 1983 en/of 1984 waren het gewoon 10 ICR rijtuigen, in Maastricht gesplitst in 5 rijtuigen Luxemburg en 5 rijtuigen Valkenburg. Waarbij het deel naar Valkenburg bijna leeg en het deel naar Luxemburg overvol  :laugh:
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: ReneN op 29 oktober 2017, 16:51:47
Leuk, dit roept nostalgische gevoelens op. In 1983 ging ik kamperen in Luxemburg met een groep medestudenten en kan me deze comfortabele treinreis in een ICR-rijtuig herinneren. Gewoon in Den Bosch met bepakking instappen en tot het eind blijven zitten. Ook in een CFL Wegmann-rijtuig gezeten, die waren gezien hun verwantschap met Plan W duidelijk minder geliefd. Had altijd een hekel aan de enorme klap waarmee de draaideuren dichtsloegen.

In Luxemburg gelogeerd in de jeugdherberg van Bech... dat bleek een gerestaureerd smalspoorstation. Nu, bijna 35 jaar later heb ik in Luxemburg - waar leeftijdsdiscriminatie minder voorkomt - gesolliciteerd en zit op amper 10 km afstand van Bech soms op kantoor. En dat kantoor staat, jawel, tegenover het station van Wasserbillig. Het kan raar lopen. Al zou ik een hekel aan treinen hebben, ik kan er maar niet aan ontsnappen. ;D
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 13 juni 2021, 10:27:32
Lang geleden dat hier gepost werd. Maar we zijn aan het scannen gegaan, dus kunnen we weer samenstellingen tonen. Als "marker" (de rest komt later / ik pas dit bericht aan) deze opname...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-Box-05-05-18-Middel-60c5c0dcd65e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-Box-05-05-18-Middel-60c5c0dcd65e0.jpg)

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Marc tramt op 13 juni 2021, 10:35:38
Opname's van ICR in Luxemburg heb ik helaas niet, ondanks een retourtrip Utrecht-Luxemburg per ICR, maar wel een koersbord op een ICR:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0287-60c5c2f1762f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0287-60c5c2f1762f2.jpg)
9-8-1986 te Luik G., bord op de A 665.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Rondje_HO op 13 juni 2021, 12:31:11
Grappig, dat is eigenlijk voor het eerst dat ik zo'n bord van dichtbij zie. Nooit geweten dat de verschillende borden allemaal achter elkaar in dat frame zaten  :)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: VictorPM op 13 juni 2021, 14:54:03
Lang geleden dat hier gepost werd.

Lang genoeg om mijn eigen bijdrage hier alweer vergeten te zijn toen ik van de week in dat andere draadje postte  :P
Ik word vergeetachtig, val in herhalingen  ;)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 13 juni 2021, 16:11:17
Ook zonder bak hingen er wel eens koersborden aan de trein...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-Box-05-05-03-60c611a434be1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-Box-05-05-03-60c611a434be1.jpg)
Uitgebreide reportage van die trein volgt ook nog. Maar na die met de IC+.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Dave....... op 14 juni 2021, 03:46:11
Wat grappig die koersborden.
Wat anders dan zo’n scherm nu, wat automatisch wordt ingesteld.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Martijn193 op 14 juni 2021, 10:19:43
Lang genoeg om mijn eigen bijdrage hier alweer vergeten te zijn toen ik van de week in dat andere draadje postte  :P
Ik word vergeetachtig, val in herhalingen  ;)

Dat andere draadje?
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: VictorPM op 14 juni 2021, 22:31:33
Dat andere draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65976.msg3222229922#msg3222229922
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: iarnrod op 14 juni 2021, 23:43:53
Menige keren vanuit de west met den Oostende-Keulen/Eupen via Luik naar Luxemburg gereist (terug via Brussel met de EC Iris/Vauban).
Altijd leuk gevonden, het reizen op het Ardennen lijntje.... (zolang het maar geen Desiro's zijn)
Dankzij Karelke Vinck werden de Resto/Bistro rijtuigen en Minibar afgeschaft en zijn de EC's later veredelde stoptreinen geworden met een halfuur langer durende rit Brussel-Arlon. (Integratie in het normale IC-pad. ...Weg Sharme)
Toch wat 55'ers in m'n collectie (mss moet ik maar es op jacht naar een Luxemburger)

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 15 juni 2021, 10:53:59
Omdat er ondertussen al weer reactie zijn geplaatst, begin ik het verslag van de inzet van een IC+ rijtuig in de Ardennen-expres maar opnieuw. Als onderdeel van een vakantie in Luxemburg reisde ik op zondag 8 augustus 1999 met deze trein mee. Doordat de bus naar het station wat vertraagd was heb ik geen foto van de NS-loc voorop. Uit mijn aantekeningenboekje haal ik dat het de 1780 was. Tevens heb ik vermeld dat na Den Bosch links werd gereden tot Vught en dat we ook over het emplacement te  Roermond zijn gegaan en niet tussen de perrons door zoals gebruikelijk. Uiteraard had ik de aanwezigheid van de IC+ in de trein wel gezien, dus een plek gezocht in de ICR BDk erachter. In Luik (Liegé Guillemins) wordt immers kop gemaakt. En van loc gewisseld dus tijd genoeg om uit te stappen en foto's te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-A-Middel-60c86336c1817.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-A-Middel-60c86336c1817.jpg)
De bewijsfoto van de IC+ in de trein met een Belgische treinaanwijzer met de bestemming "Luxembourg" was een must.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-B-Middel-60c86336c6f25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-B-Middel-60c86336c6f25.jpg)
De 'standaard'-foto van de trein links en de aankomende loc die ons naar Luxemburg zou gaan brengen werd ook gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-C-Middel-60c86337131e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-C-Middel-60c86337131e2.jpg)
En kort voor het aankoppelen. De rangeerder wacht geduldig. Ik kan uit de spiegeling in het eerste raam niet goed bepalen of daar nu de 2752 in te zien is die de trein van Maastricht naar Luik heeft getrokken. Het zou wel erg opmerkelijk zijn. Mijn focus lag op de 55-er en ik heb pas veel later thuis gezien dat er een loc zichtbaar is.

In Luxemburg snel naar een ander perron. Ook hier moesten bewijsfoto's gemaakt worden. De trein na aankomst op spoor 4 wat in dit geval het beste aankomstspoor bleek te zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-D-Middel-60c8633724dcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-D-Middel-60c8633724dcd.jpg)

Normaal gesproken werd de trein nadat iedereen was uitgestapt, snel afgerangeerd. Het duurde deze keer echter zo lang dat ik zelfs nog een ander standpunt kon innemen. De trein vertrekt leeg naar het opstelterrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-E-Middel-60c863376ffe3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-E-Middel-60c863376ffe3.jpg)

En meegedraaid. De passage van het IC+ en het buffetrijtuig in de Ardennen-express langs twee NMBS-rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-F-Middel-60c8633789bd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-F-Middel-60c8633789bd3.jpg)
Overigens zouden die Belgen later die dag ook aan een buffetrijtuig van NS worden gekoppeld. En dan niet naar Luik gaan rijden. Maar daarover vertel ik in een apart te openen draadje.

Omdat in de stad Luxemburg geen geschikte overnachtingsplek was gevonden, moest ik per trein terug reizen naar Diekirch waar wel plek in de herberg....eh... hotel bleek te zijn. Maar niet voordat we de AE nogmaals hadden vastgelegd te Ettelbruck, hier bij aankomst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-G-Middel-60c86337e2e5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-G-Middel-60c86337e2e5d.jpg)

En uiteraard meegedraaid vanwege de IC+ maar ook vanwege het buffetrijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-H-Middel-60c86337e9de6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE-met-IC-H-Middel-60c86337e9de6.jpg)
Alle foto's zijn overigens scans van dia's en verkleind voor het forum.

De samenstelling was (van Luik naar Luxemburg):
NMBS 5523
NS Buffetrijtuig 026
NS ICR IC+ A 10 70 005
NS ICR BKD (geen nr genoteerd)
NS ICR B (idem)
NS ICR B (idem)
NS ICR B (idem)
NS Plan E fietsenrijtuig (ook geen nr genoteerd, wat ik wel telkens deed bij het zien van de Ardennen-expres. Waarom nu niet? Geen idee)
Ondanks 8 rijtuigen dus maar een 55-er die de sleep de hellingen op moest zien te krijgen. De aankomst te Luxemburg was echter strak op tijd. In mijn collectie bevinden zich foto's van de Ardennen-expres van 'langs de lijn' waarin het IC+ rijtuig ook duidelijk zichtbaar is. Ik zou ze graag tonen maar ik heb geen namen erbij en kan dus niets zonder de 'regels' te overtreden. Mochten deze fotografen meelezen, laat ze zien in dit topic, maar dan graag ook een kopie op groot formaat per PB naar mij sturen voor mijn verzameling. Die ik nu heb zijn maar matig van kwaliteit.

Tot de volgende trein, groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Rondje_HO op 15 juni 2021, 15:16:43
Mooie en interessante foto's  (y)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Edwin2121992 op 15 juni 2021, 17:15:50
Het fietsenrijtuig is sowieso een van deze vier nummers:
50 84 92-37 001-2
50 84 92-37 002-0
50 84 92-37 003-8
50 84 92-37 004-6

Omdat het duidelijk een ex postrijtuig is.
Verder een zeer leuk draadje, misschien ook leuk voor mezelf om ooit deze samenstelling in model te maken.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 15 juni 2021, 17:24:06
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenrijtuig-60c8c56635e1d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenrijtuig-60c8c56635e1d.jpg)
En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: edwin1974 op 15 juni 2021, 17:44:06
Dit is een Df uit de eerste serie ont staan uit de ex postrijtuigen Plan L
De op de foto staande 50 84 92 37 001-2vertrok op 04 Januarie  1991 naar de werkplaats van wagons-list te O0stende voor het inbouwen van een nieuw interieur.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Wim1969 op 15 juni 2021, 17:49:33
 (y) (y) vraagt om nog veel meer foto's  van deze trein en zijn/haar? omgeving (y)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Eric v C op 15 juni 2021, 21:11:47
Brengt herinneringen boven.
Ja bekend traject en memorabel.

Als Scout kampeerde ik eind 70-er jaren in Goebelsmühle net voor Kautenbach en net naast (3 m) het spoor van station Goebelsmühle. 49.92149650520131, 6.053222194713806.
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.
Een aanzwellend geluid dat overging in het dreunen van de bodem.
Een bodem waar je in die jaren gewoon op de grond op een canvaszeiltje op sliep.
Altijd zwaaien naar de machinsit die dan ook zijn hoorn nog even liet schallen door de nauwe vallei.
Jeugdsentiment.

En in de middag, vroege avond als ik me goed herinner volgde de Ardennen Express.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: VictorPM op 16 juni 2021, 21:38:19
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.

Hier net zo. Maar dan in de jeugdherherg van Luxemburg stad, niet ver van de spoorviaducten.
1984 Benelux-tour  8)

Groet, Victor
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Karben op 17 juni 2021, 10:24:30
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Eric v C op 17 juni 2021, 18:29:09
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.

Karben ,

Vanaf de spoorberm konden we niet zien wat er in die wagons zat .
Ik kende de wagons als ertswagons maar of er cokes in zat ?
En trouwens die 40 stuks is een herinnering van meer dan 40 jaar geleden.
Aantallen voelen en klinken dan anders.
Net als de maat van die gevangen vissen vrees ik :)
Maar leuk om te weten dat het er 23 hadden kunnen zijn.

Eric
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 17 juni 2021, 18:54:04
Precies 23 op 12 juni 1992:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-14-Middel-60cb7c919b5d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-14-Middel-60cb7c919b5d0.jpg)
Maar dat zal ongetwijfeld toeval zijn geweest. Troisvierges tijdens de ombouw.

Omdat we zo lekker on-topic blijven, maar weer eens een trein die er toe doet hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-37-60cb7c928a40d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-37-60cb7c928a40d.jpg)
Zelfde dag als genoemd, ergens tussen Wilwerwitz en Drauffelt.

Meegedraaid en meteen de reden voor deze trein in beeld: lekker uit het raampje hangen en genieten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-40-60cb7c9370962.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-40-60cb7c9370962.jpg)

En de Belgen mogen achterop mee hobbelen. Er moet immers ook weer een trein terug en de Ardennen-express bleef langer overstaan in Luxemburg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-43-60cb7c93d8f94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-06-43-60cb7c93d8f94.jpg)
Samenstelling (NS) ICR B + A + BKD + B + B + BKD + (NMBS) M4-B + M4-B + M4-A
 
Naar ik nu weet, slechte scans van dia's. Maar die wetenschap kwam pas na ruim 2000 stuks en ik moet er nog eens goed over na gaan denken of ik weer opnieuw begin...

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: André82 op 17 juni 2021, 19:20:34
Was deze situatie dat de NMBS of CFL rijtuigen mee reden tot de trein zowel op zaterdag als zondag ging rijden? Leuke combinatie, ICR met M4!
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 17 juni 2021, 19:45:41
Is een tijdje "tussendoor" geweest. In het begin reden 3 tot 5 ICR's solo met 1 loc. Later kwam daar het NMBS bagagerijtuig bij maar nog steeds zonder extra rijtuigen. Ergens zijn ze begonnen de stam die normaal gesproken had moeten rijden, te koppelen aan de ICR's. Later werd dat weer apart. Ik heb het wel in een map (gekregen) en moet die info nog combineren met eigen waarnemingen en foto's om een compleet beeld te krijgen.

Toen de trein echt lang werd met buffet- en fietsenrijtuig, werd de trein sowieso te lang om er ook nog eens NMBS- of CFL-rijtuigen aan te koppelen. Of sinds het jaar was dat de trein op zaterdag en zondag ging rijden, weet ik niet precies.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Rick op 18 juni 2021, 11:53:00
BDk
Voordat mensen die deze stam willen nabootsen zich afvragen welk artikelnummer dit is van LSM/Lima omdat deze die niet kunnen vinden, het type heet BKD.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 18 juni 2021, 13:12:25
Aangepast. Dank. Overigens ken ik de LSM modellen niet (helaas). Ik ga er van uit dat ze BKD's hebben gemaakt, of BD'ers. Volgens de site van Martijn Haman werden de wagens van BKD naar BD verbouwd in 2002 wat ook het laatste seizoen was van de Ardennen-express. Ik heb in die tijd niet opgelet of er BD's in mee liepen.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Rick op 18 juni 2021, 14:03:42
Beide, LSM heeft zowel de gerenoveerde als de oorspronkelijke uitvoering uitgebracht. De rijtuigen waren na de renovatie niet (direct) toegelaten in België, daarom zijn alleen de oorspronkelijke versies geschikt. In de zomer van 2002 was trouwens nog maar één BD-rijtuig geleverd volgens Railwiki dus die zal niet naar Luxemburg zijn gestuurd.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Edwin2121992 op 18 juni 2021, 17:05:06
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:

Afbeelding

En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven

Klopt, maar dit is wel hetzelfde rijtuig als Artitec, alleen de Artitec is zoals deze in de jaren 80 rondreed, later zijn de middelste schuifdeuren van de drie verwijderd en vervangen door een raam (en nog wat wijzigingen zoals buisbalgen). Dit was in 1991, als er dus voor dat jaar al Df'en werden ingezet, kunnen het wel de Artitec rijtuigen zijn. 1990 werden vier voormalige RD's ook tot fietsen rijtuig verbouwd, alleen die zijn te herkennen aan het smalle raam tussen de schuifdeuren.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 18 juni 2021, 22:39:10
Het nu uitgekomen Artitec model reed NIET in de Ardennenexpres.
Kijk: 3 sets deuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201025-104316-Middel-60ccfd4011aee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201025-104316-Middel-60ccfd4011aee.jpg)
Eigen aankoop, oktober 2020. 20.157.07 Of er is nu al een 2 sets deuren versie uitgekomen zijn. Checkt Artitec-site.... Nee dus.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Edwin2121992 op 20 juni 2021, 18:19:46
Okee dus voor 1990 reden er geen Df'en in de Ardennen Express, vandaar dat er vaak veel BKD's werden ingezet toen?

Groeten Edwin.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: Sicco Dierdorp op 20 juni 2021, 19:20:50
1996 voor het eerst uit mijn hoofd
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 20 juni 2021, 20:14:59
Iemand heeft, nog fanatieker dan ik, de trein door de jaren gevolgd en de gegevens in een map verzameld die ik sinds kort in mijn bezit heb. Daarin staat inderdaad de vermelding dat er een Df in mee liep sinds 1996. In het begin was de trein nog niet 'ontdekt' en was er voor extra bagageruimte geen noodzaak. Op deze website https://www.mariusbroos.nl/ is zelfs een foto te vinden van de trein uit 1985 waarin slechts 3 rijtuigen lopen. Samenstelling: B + B + BKD...
Later werd een NMBS-bagagerijtuig aan de samenstelling toegevoegd (die dus ook vanaf Amsterdam al in de trein zat ((reactie op een draadje elders op dit forum)) en ook mee reed naar Luxemburg. Maar ja, huren is duur als je zelf rijtuigen hebt. In het weekend stonden stammen over en dus werden er meerdere BKD's in de trein 'geregeld'. Maar ook toen de fietsenrijtuigen mee ging rijden, waren er nog steeds vaak meer dan 1 BKD in de trein te vinden.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 20 juni 2021, 20:40:22
In 2010, toen de Ardennen-expres al niet meer reed, kreeg ik de mogelijkheid om een CTA-rol van Utrecht CS te bekijken. (voor de jonge lezers, lees even https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_bediende_treinaanwijzers_in_Nederland.) Op die rol stond de trein naar Luxemburg niet apart vermeld. Wel als "doorgaande rijtuigen na Maastricht". Op die rol stond ook niet de vermelding dat een trein bestond uit doorgaande rijtuigen naar Luxemburg én Valkenburg.
Misschien kan iemand de datering van de rol bepalen, wetende dat er EC's naar München op staan en een vermelding van de "Lorely" naar Basel met doorgaande rijtuigen naar Chiasso. Hier plaats ik alleen de on-topic afbeeldingen met als bonus die andere trein naar/van/via Luxemburg. Wie er goed plekje weet voor de andere 'opvallende' bestemmingen, ik hoor het graag. Ik heb overigens niet alle mogelijkheden van de rol vast gelegd toen. Dom, dat weet ik nu ook wel.
(allen eigen foto's voor dat we dat ..... weer gaan krijgen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D496-D497-60cf882d26c49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D496-D497-60cf882d26c49.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INT-1138-INT-1139-60cf882d30007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INT-1138-INT-1139-60cf882d30007.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Valkenburg-Expres-60cf882d6c502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Valkenburg-Expres-60cf882d6c502.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. Verhalen en gegevens over CTA's die niet over de Ardennen-expres gaan, graag vermelden in een ander draadje!!)
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: EN446 op 20 juni 2021, 22:28:45
Op je foto's zie je een constructie waarbij de complete route en bestemming als 1 geheel op een grote rol zitten. Dat is relatief oud, want de laatste generatie analoge CTA-bakken die je tot ongeveer 10 jaar geleden zag hadden per regel flappen (boekjes) om dynamischer informatie weer te kunnen geven. Ook in die t.o.v. je foto nieuwere flappenbakken zat nog de in 1987 verdwenen TEE als treinsoort, wat erop duidt dat die flappenconstructie ook al uit die tijd komt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0043-60cfa2bc18175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0043-60cfa2bc18175.jpg)

Vermoed dus dat de rollen van je foto uit eerder in de jaren '80 komen.
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: metpetergaathetbeter op 20 juni 2021, 22:48:47
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1994-1138 hier is hij alvast ook te vinden
Titel: Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
Bericht door: R v/d Hoven op 20 juni 2021, 23:14:32
Dank voor je link. Ik kende de site al wel, en was nuttig in het onderzoek. Misschien kenden anderen hem niet en dan is het goed dat hij weer eens gemeld wordt.

Groet, Raymond van den Hoven