Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:40
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:58:43
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 16:53:41
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Noordpool
Vandaag
om 16:35:25
Antennes op Roco 1753
door
kees5
Vandaag
om 16:32:42
TTI Bergland Express
door
Huup
Vandaag
om 16:28:33
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
renedh
Vandaag
om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
1200blauw
Vandaag
om 14:58:58
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
Vandaag
om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
Vandaag
om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
Vandaag
om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 13:34:35
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 13:05:55
20 jaar BNLS
door
roco
Vandaag
om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Pauldg
Vandaag
om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Weert, maar anders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Weert, maar anders (gelezen 15429 keer)
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #30 Gepost op:
01 June 2019, 15:57:34 »
Update van de baan 'Weert, maar anders'.
Inmiddels is Post T (stond in Delft) geplaatst. Voor het parkeren van dienstvoertuigen en de auto van de treindienstleider (die olie heeft gelekt) is al een parkeerplaats aangelegd. De toegang wordt nog afgesloten met een hek, anders gaan er nog van die vervelende spotters staan ook....
Inmiddels is het eerste sein geplaatst: sein 130. Alle seinen hebben de originele nummers gekregen. Alleen staat dit sein bij mij straks tegen het perron aan. In werkelijkheid staat dat een fors eind van het perron af.
De weegbrug in spoor 10a zit inmiddels in elkaar en is geschilderd. Qua ballast maak ik verschil tussen de hoofdsporen en de overige sporen. Er gaat ook nog worden ingedruppeld om de boel beter te fixeren.
Er komt toch een iets bredere locloods, waarvoor korte stukken spoor moeten verdwijnen. Inmiddels een seintje van Markenburg gekregen dat de loods, die zeer sterk lijkt op de helaas gesloopte te Weert, straks in Houten klaarligt.
Op de plaats van de waterpas moet straks een voetbrug komen, beetje het idee van Geldermalsen.
Nog even laten zien hoe ik de ondergrondse wisselaandrijvingen camoufleer.
Omgedraaide aandrijving in een uitsparing in de blauwe platen.
Eerst plastic (stukje van een stevig boterhamzakje) erover en dan dat plastic vastzetten met twee strookjes dubbelzijdig tape. Hier zit de beschermlaag nog over de plaklaag aan de bovenzijde.
En verdwenen is de aandrijving. De aandrijvingen zijn redelijk makkelijk te verwisselen, mocht dat ooit nodig zijn.
Tot zover deze update.
Gelogd
Groet, Frank
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #31 Gepost op:
01 June 2019, 17:29:38 »
Mooi sporenplan,
Maar....
Je ballast is echt veel te grof. Als je de mogelijkheid nog hebt, vervangen door maximaal dezelfde korrelgroote als de profirail. Daar knap het echt heel erg van op
Grtzz & suc6,
Karst
Gelogd
Frankh0
Offline
Berichten: 43
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #32 Gepost op:
01 June 2019, 18:00:39 »
hallo,
Karst heeft gelijk. Zelf moet ik ook nog ballast aanbrengen bij mijn profi rails.
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.
groet, Frank
Gelogd
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV
Ronald69
Offline
Berichten: 2798
Duitsland TP III/IV
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #33 Gepost op:
01 June 2019, 18:15:24 »
Eens kijken en informeren bij Horster Modelbouw:
Gelogd
Grt, Ronald.
Rinus H0
Offline
Berichten: 1093
R E S P E C T
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #34 Gepost op:
01 June 2019, 19:25:51 »
Hoi Frank,
Mooie vorderingen. Ik vraag me af, hoe is de afmeting van jouw onderbouw constructie? Mi namelijk knap hoe je het emplacement Weert op deze manier in model (maat) weet te brengen.
Mvg
Martijn
Gelogd
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #35 Gepost op:
01 June 2019, 20:13:29 »
Citaat van: Frankh0
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.
Ben zelf nogal gecharmeerd van
dit spul van Noch
Ik gebruikte zelf voor m'n BW-Zifferstein
dit spul
Maar ik zou zeggen, ga bij een goede modelspoor winkel kijken, welke het mooist erbij past.
Grtzz,
Karst
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #36 Gepost op:
01 June 2019, 20:20:15 »
De afmetingen zijn 6.99 x 162 met een uitbouw voor spoor 25 dat bij mij als programmeerspoor dienst doet.
Karst heeft op zich gelijk als het gaat om mijn tijdperk, maar tegenwoordig is het anders. Ga maar eens kijken bij spoor 3 in Schiedam. Daar ligt moderne ballast naast het spoor en grind tussen de bielzen. Dat is echt 1:3 in grootte. Maar goed, wij (mijn vrouw en ik) vinden het aardig ogen. Foto's zijn echter onverbiddelijk, geef ik toe. Toch laat ik het zo (kan ook niet meer worden gewijzigd zonder majeure ingrepen). Additionele reden is dat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat er toch nog (veel fijnere) ballast in de aandrijvingen sijpelt. Zo doet iedereen zijn concessies.
Gelogd
Groet, Frank
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8158
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #37 Gepost op:
01 June 2019, 22:32:41 »
Ik heb hetzelfde: ook Profi rails met extra ballast. Het kleurverschil maskeer ik door het railbed van de Profirail en de "extra ballast" een washing te geven met zwart/bruin. Dat vereffent de kleur een beetje.
Vr. groet, Martijn.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #38 Gepost op:
10 June 2019, 10:49:01 »
Nog even over de ballast: ik heb Woodland scenics Grey Coarse gebruikt. Eigenlijk zou dat Grey medium moeten zijn, dat net iets kleiner is dan de imitatie van de Profirails. Maar op de baan smoelt het best goed, foto's geven toch altijd net een iets andere indruk. Overigens ligt die ballast zoals gezegd alleen langs de hoofdsporen en bij de verzonken aandrijvingen. Elders op het emplacement gebruik ik een mengsel van Woodland Turf, Fleischmann Schotter en de genoemde Grey medium, waarbij sommige stukken ook wat zwarter gaan worden. Voorbeeld:
Vanochtend vier wisselstoelen van nummers voorzien (aan beide kanten van het gewicht). Vier gedaan en dan moet je er echt mee kappen, beetje een zenuwenwerkje. Ik moet er nog veertien doen...
Gelogd
Groet, Frank
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #39 Gepost op:
10 June 2019, 14:59:34 »
Schitterend
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #40 Gepost op:
01 October 2019, 21:46:13 »
Inmiddels zijn alle wisselstoelen voorzien van het juiste wisselnummer. Tijd voor het volgende priegelkarweitje: het perron in Weert bestond voor een groot deel uit kleine, donkere klinkers. Op bijgaande foto, gemaakt op 010781, goed te zien. De stenen zijn gelegd in visgraatverband. Ik heb soortgelijke klinkers gevonden in de vorm van artikel MBZ 80 189. Die klinkers zijn rood aan de ene kant en donker aan de andere kant. Die kant ga ik gebruiken.
Alleen: op schaal zijn die dingen 3 mm lang, net geen 1 mm hoog en net geen 1 mm breed. Met een perron van ongeveer 210 cm lengte en ongeveer 16 cm breedte is dat een klus die echt vele maanden gaat duren (zodra ik voldoende moed en voldoende klinkers heb verzameld). Geen idee hoeveel er in een verpakking zitten, voorlopig heb ik vijf verpakkingen. Gelukkig gaat er nogal wat van het oppervlak af: op het perron komen het gebouw van station Ermelo en twee wachthuisjes van het standaard NS-type.
Gelogd
Groet, Frank
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #41 Gepost op:
24 May 2020, 11:04:23 »
Lange tijd stil geweest, alleen maar draden getrokken af en toe. Nu de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Dat wil zeggen: hij is nog niet helemaal afgewerkt, de drie delen staan nog los van elkaar en ik heb geen clou hoe de deuren er moeten worden ingezet. De handleiding is daar niet geheel duidelijk in, vind ik. Daar moet ik maar even een mail aan wagen richting Markenburg.
Waarom deze locloods? Architect van Heukelom ontwierp niet alleen het station Roosendaal maar ook de stationsgebouwen in Eindhoven, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert. Alleen Geldrop (nu een halte aan de vrije baan overigens) en Weert bestaan daarvan anno nu nog, naast Roosendaal. De locloods in Weert was van hetzelfde ontwerp als de ronde loods in Roosendaal die model stond voor het model van Markenburg. Dus die keuze was snel gemaakt. Helaas kon ik maar een driedelige kwijt, die in Weert had vijf sporen. In de tijd die ik naboots, lag er nog maar een spoor in de loods die eerst werd gebruikt door de veevoederhandel Koudijs en later weer door NS zelf. Zo stond er lange tijd het op een na laatste ovalen ramen rijtuig in (dat helaas verloren is gegaan).
Overigens leken Post I in Weert en de nog bestaande post B in Roosendaal ook erg op elkaar.
Gelogd
Groet, Frank
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #42 Gepost op:
24 May 2020, 11:19:39 »
Mooi die loods. Zo'n ronde locloods bestaat ongeveer ook toch nog in Tilburg? Moet ook van Van Heukelom zijn geweest.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Wim Vink
Online
Berichten: 25867
Eens komt het goed.
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #43 Gepost op:
24 May 2020, 11:33:41 »
EXTREEM fraaie locloods Frank
Eigenbouw denk ik?
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #44 Gepost op:
24 May 2020, 11:38:15 »
Nee Wim, is van Markenburg. Mijn eerste kartonnen bouwpakket. Even wennen, maar dat gaat snel. Uitgebracht in hun thema Bosstraat.
@ Zuylen: Nee, die in Tilburg is totaal anders en pas in 1939 gebouwd. Van Heukelom ontwierp - naast de twee SS-loodsen in Roosendaal en de loods in Weert - de loclodsen van Baarle Nassau Grens, Eindhoven en Susteren.
Bron: Locomotiefloodsen en tractieterreinen door Waldorp en v.d. Meene. EAN: 9789060973233
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Weert, maar anders