Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 12:27:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 12:05:15
Nijmegen in h0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:55:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
keerlusproblemen door Mark D.
Vandaag om 11:38:50
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:12:16
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
Piko 2025 door cor_b
Vandaag om 10:21:41
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 09:21:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 15401 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2018, 09:35:58 »
Eindelijk een update. De onderbouw van IVAR van de bekende Zweed is klaar, de schilder is nog even geweest en nu kunnen de platen multiplex op hun plek worden gelegd en bevestigd worden.


Het ene uiteinde in beeld. Links en op de kopzijde IVAR van 30 cm. Na de bocht rechts houdt het even op (ik moet er immers ook onderdoor kunnen) en dan gaat het aan de voorzijde verder met 50 cm. De deur is geschilderd met de kleurcode van de 1201. Het oogt op het hout en bij kunstlicht alleen anders dan op een loc of rijtuig.


De andere kopse kant. Ook hier een doorgang.


Nog een overzicht. Rechts IVAR 30 cm, links 50 cm. Aan de staanders van 50 cm heb ik balkjes bevestigd. Er komt in de breedte namelijk een plaat van 122 cm die rust op de 30 cm brede standers en een van de staanders van de 50 cm brede versie. Omdat er nog stroken van 40 cm voor komen te liggen zouden die gaan kiepen op het enige overgebleven steunpunt. Door de balkjes is er nu steun over de gehele 50 cm.

Voor de bereikbaarheid wordt in de platen een aantal gaten gezaagd. Ik kan er niet omheen en 162 cm is echt teveel voor een paar mensenarmen...
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #16 Gepost op: 20 June 2018, 15:11:05 »
En dan ga je vol goede moed aan de slag, platen er op en gaten zagen. Ja, dat denk je tenminste. Nou, een begin werd gemaakt, dat wel. En behoorlijk wat rails uitgelegd om een beetje te zien of wat ik inmiddels met Anyrail had uitgetekend ook zou kloppen en of ik niet op de verkeerde plekken de decoupeerzaag zou gaan gebruiken. Iets moest wel geofferd worden: spoor 25 gaat er niet komen vanwege ruimtegebrek. Wissel 187 (bij de lokloods) komt er ook niet hoogstwaarschijnlijk. Verder klopte het aardig. En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.
Wel wil ik nu vast enkele foto's plaatsen van de al uitgelegde rails. De bedoeling is dat die weer wordt weggehaald en eerst nog blauwe platen worden aangebracht (waarin ook de aandrijvingen van de wissels). Toch geven de foto's al een beetje de indruk van het sporenplan straks, een tekening is ook maar een tekening.


Het voormalige 'Kolenpark' dat inmiddels geheel is opgebroken rechtsboven.


De uitwaaiering van spoor 7 naar 8 t/m 14 en 18. Op de voorgrond spoor 3.


Het einde van het emplacement aan de andere zijde, met spoor 24 dat een eind parallel met het hoofdspoor loopt richting koelhuis. De kruising kon ik nog wat meer van het origineel meergeven, dat wil zeggen dat de hoofdsporen daar nog wat verder uit elkaar liggen en het niet alleen vier wissels en een kruising zijn.


De uitwaaiering aan de andere kant, met uiterst rechts de sporen naar losweg, koplading en oliehandel.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2018, 15:14:28 door spoorzeven »
Groet, Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17720
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Weert, maar anders
« Reactie #17 Gepost op: 20 June 2018, 15:17:32 »
En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.

Been there, done that (2x). Sterkte!! (y) ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2018, 16:39:53 »
Dank je. (y)
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2019, 21:57:45 »
Vooruitgang? Jazeker, al heeft het geduurd. Na alle lichamelijke ongemakken is de tafel afgebouwd, werkopeningen geschapen en is nu de tafel schoon en gereed voor de bekende blauwe platen.





En eronder is alles opgeruimd en geïnventariseerd:


Als het even kan, gaan morgen de eerste blauwe platen vastgelijmd worden!


Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Weert, maar anders
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2019, 22:00:20 »
Ik wordt altijd zo hebberig als ik zoveel van die dozen zo mooi gestapeld zie  :D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2019, 08:27:05 »
Hoi Frank, mooi dat je weer begonnen bent, kom je werkelijk door die gaten met je rug?
Gr Joke

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2019, 08:35:03 »
Ja, dat gaat best wel. De 'oude mannen hoogte' van die Zweedse stellingen helpt goed daarbij en zorgt ook voor een mooie kijkhoogte op de baan. Ik kan straks ook zittend onder de baan de draden trekken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #23 Gepost op: 14 March 2019, 08:22:08 »
Inmiddels volop rails aan het leggen. Foto's volgen nog.
Ik heb voor nu twee vragen:
a. heeft iemand een idee hoe hoog het perron in Weert was in pakweg de periode 1960 - 1980 en
b. wie heeft er foto's waarop goed telefoonkasten en dergelijke attributen te zien zijn? Inmiddels zijn die allemaal weg vanwege GSM-R, maar bij mij moeten ze natuurlijk wel op de baan.
Groet, Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Weert, maar anders
« Reactie #24 Gepost op: 14 March 2019, 14:10:07 »
Kijk eens op stationsweb.NL Perronhoogte 70cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

Gr. Bert.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Weert, maar anders
« Reactie #25 Gepost op: 14 March 2019, 17:09:40 »
Website http://www.sporenplan.nl/ zul je vast wel kennen?
1)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen - Weert 1990.
2)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen SS 1900-1920 - Weert 1917. (Met draaischijf)
« Laatst bewerkt op: 14 March 2019, 17:15:08 door Jamie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2019, 13:12:56 »
Inmiddels liggen zo goed als alle sporen. Het laatste stuk van spoor 31 ligt nog niet vast omdat ik een stukje locloods van Markenburg wil plaatsen. Die vertoont immers veel overeenkomsten met die van Weert. Kan alleen niet meer kwijt dan de basiseenheid met één spoor. Dat klopt dan op zich wel weer met de toestand zoals ik die naboots, maar er liepen oorspronkelijk vijf sporen de loods in (zie de site Klassieke beveiliging.com). Verder ligt spoor 10a nog los, omdat ik eerst de weegbrug (AlsaCast) nog moet bouwen. Tot slot loopt bij mij spoor 24 verder door en ik ben er nog niet uit wat voor spooraansluiting dat gaat worden. Dus het uiterste eind ligt ook daar nog los. Oorspronkelijk liep dat spoor in het echt ook door en wel naar een loskade met twee sporen langs de Zuid-Willemsvaart.
De verdeling elektrische en handwissels is exact hetzelfde als in het echt. Omdat alles goed bereikbaar is en ik een draadloze regelaar wil aanschaffen, kan ik makkelijk rangeren. Alle reizigerstreinen komen op sporen die uitsluitend elektrische wissels hebben. Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar de telefoonkasten stonden en de palen voor de bediening van de vrijgave rangeren en de bediening van de wissels 123 en 151 in de sporen 7 en 8.
Wat plaatjes:


De zijde 'Roermond' met op het hoofdspoor de Piko 2200 sound die al brullend rondjes heeft gereden.


De verbinding van spoor 4 naar spoor 3b en de uitwaaiering van het emplacement.


De kop zijde 'Eindhoven'. De witte vlek is de weegbrug (in het echt inmiddels verdwenen) in spoor 10a.


Stuk van het schaduwstation. Daar komt straks een schot voor en een camera achter.


De rechter kop van het schaduwstation met op de voorgrond het uiterste deel van spoor 24. Enkele ideeën hiervoor zijn een VAM-laadstation, een koelhuis of een sloperij. Nog geen idee dus wat het gaat worden.
Groet, Frank

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2019, 14:08:22 »
Frank,
Indrukwekkende layout (y)

Gr. Joke

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Weert, maar anders
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2019, 14:49:55 »
Zie een tram... iets gemist?
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5550
Re: Weert, maar anders
« Reactie #29 Gepost op: 14 April 2019, 15:09:24 »
Nee hoor. Die was bedoeld voor in de vitrine, maar het ding kiept om. Misschien maak ik die 'Blauwe wagen' nog wel vast op een rongenwagen voor op het emplacement. Dat is dan bedoeld als een respectvolle knipoog naar het 'Nederlands Tram Museum' in Weert van wijlen Bernhard Kühne zonder wie motorwagen 307 en aanhangwagen 946 van het GVBA niet meer zouden hebben bestaan.
Groet, Frank