BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: spoorzeven op 23 oktober 2017, 21:29:50

Titel: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 23 oktober 2017, 21:29:50
Na jaren geen baan meer te hebben gehad en ongeveer alle Duitse materieel dat ik bezat te hebben verkocht, ben ik vanaf 2009 Nederlands materieel gaan verzamelen. Daarbij houd ik wel ongeveer de periode 1972-1984 aan, omdat ik het plan had toch ooit wel weer een baan te gaan bouwen. Aanvankelijk zou dat in het appartement zijn waar ik mijn ingelaste vrijgezellenbestaan vertoefde. Een ontwerp had ik ook al: gebaseerd op Zandvoort maar met beduidend meer sporen, vooral om te kunnen rangeren.
Zeg nooit "nooit", in mijn geval ook niet als het op trouwen aankomt, want zie: dat gebeurde in 2015 toch weer en ik verhuisde naar de mooie binnenstad van Delft. Op aandringen van mijn vrouw (nou ja, erg lang hoefde ze dat niet te doen) hebben wij een mooie treinenkamer gerealiseerd waar ik op een oppervlak van ongeveer 7.00 x 1,6 meter kon gaan realiseren wat eigenlijk al een langgekoesterde wens van mij was: het sporenplan van Weert nabouwen. Waarom Weert? Mijn grootouders van moeders kant woonden daar tegenover aan de zuidzijde. Iedere vakantie dat het mogelijk was, ging ik daar logeren. Die vriendelijke Limburgse spoormensen vonden zo'n jochie uit de Randstad met een passie voor het spoor wel grappig en zo kwam het dat ik dan weer treinkaartjes verkocht, dan weer in Post T de seinen en wissels bediende (tot in 1966 de CVL kwam), dan weer met de perronkar reed met snelvracht, de bordjes verhing waarop de bestemming van de eerstvolgende treinen stond aangegeven en ja, zelfs mocht meerijden met de buurtsuper naar Budel en dan natuurlijk zelf ook even de 2400 mocht laten brullen. Rangeren met de plaatselijke Sik deed ik ook en dat zelfs solo. Kortom: jongensdroom die uitkwam.
En nu ligt er een plan met 68 meter rails, 50 wissels, vijf Engelse wissels en 2 kruisingen. Bij vergelijking met het echte Weert is er echter iets totaal anders: ik heb Weert gesitueerd als Hoorn tot in de zeventiger jaren. Geen dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdbaan met aftakkende enkelsporige diesellijn, maar een knooppunt van vier enkelsporige diesellijnen. Mijn elektrische locs en treinstellen blijven in de vitrine in de huiskamer, omdat ik mij geen natuurgetrouwe bovenleiding zie bouwen en de pantografen van de locs ook niet te bedienen zijn en dat vind ik nou weer echt nodig bij Nederlandse locs. Ondanks de redelijk forse lengte die ik heb, moet alles natuurlijk enorm worden ingekort. Maar toch: alle sporen liggen er, met uitzondering van 'Den Koel' (de kuil), het restant van het emplacement van het eerste station van Weert uit 1879 dat, als raccordement, tot in de zeventiger jaren dienstdeed. Ook de sporen van 'Het Kolenpark', dat door het plaatselijke spoorwegpersoneel nog altijd zo werd genoemd al waren de stoomlocs allang verdwenen, krijgen een plek.
Hoe ver ben ik nu? De onderbouw is al gevorderd en bestaat uit heel veel Ivar van de bekende Zweed. Binenkort gaan de platen multiplex er op, gevolgd door de bekende blauwe platen. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe die te verlijmen op het hout en onderling. Het railmateriaal is Profi, ik ben vooral een rijder en doe wat dat betreft minder aan natuurgetrouwe spooraanleg. Er is nog een reden dat ik een echt sporenplan nabouw: het moet van mij logisch zijn en een bestaand plan uit de 1:1 wereld heeft dat per definitie. Gelukkig is dit een hobby waar eigenlijk alles mag wat je zelf leuk vindt (aanvulling: vreselijk, die mails in verband met een nummerplaat). De lijnen lopen dus van 'Weert' naar A, B, C en D en zullen deels worden gecamoufleerd, wat op een Nederlandse baan altijd wel een uitdaging is. Je plempt er immers niet makkelijk een berg met tunnels overheen. Aan de achterzijde komt een schaduwstation. Voor de bereikbaarheid van het geheel maak ik er grote openingen in. Ik ga digitaal rijden, maar alleen de locs en dieseltreinstellen zijn/worden dat. Aansturing van de wissels en seinen gaat analoog. Ik heb nu het baanplan alleen in .pdf en dat kan hier geloof ik niet worden geplaatst. Ga daarvoor, als je het wilt zien, maar even kijken bij de buren. Wordt vervolgd.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Modellbahnwagen op 23 oktober 2017, 22:01:46


Hallo Frank, leuk verhaal en kan me er wat bij voorstellen, ben wel benieuwd naar het sporenplan, wie bedoel je met de buren?

Groeten,
Richard
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Nederlaantje op 23 oktober 2017, 22:23:15
Ben zeer benieuwd, ook omdat je er eerder over hebt gesproken over weert!

Mvg Remco
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 23 oktober 2017, 22:37:44
@Richard: MSW
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Modellbahnwagen op 23 oktober 2017, 22:53:10

Bedankt  (y) mooi plan. Misschien kun je toch wat karakter van Weert meegeven door op een van de diesellijnen NMBS en DB diesels met huckepack te laten rijden.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Tulpendaal op 24 oktober 2017, 06:28:09
Cool Frank dat je weer begint met bouwen ;)
Ben benieuwt
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 17 december 2017, 11:34:36
Het vervolg stond gepland voor vooral volgende week: plafond nog wat bijwerken na het aanbrengen van nieuwe (LED)verlichting (die brandt al wel) en een deurpost die deels achter de tafel verdwijnt schilderen. Dan de platen multiplex erop, mangaten zagen, blauwe platen aanbrengen en de eerste rails leggen. Gaat voorlopig niet door. Een vrij acute hernia zorgt ervoor dat ik waarschijnlijk nog voor de kerstdagen onder het mes ga. Ik kan gelukkig wel af en toe achter de computer zitten. Hierbij het op enkele details aangepaste ontwerp, met onderaan het schaduwstation:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_3.jpg)

Ter vergelijking het origineel (NS tekening uit 1962 ter voorbereiding op de CVL van 1966):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_8.jpg)

Wat ik nog heb toegevoegd is spoor 25, dat bij mij programmeerspoor moet worden (handig aan de voorkant van de tafel). Daar zijn wel schakelingen voor bedacht met veel relais en zo, maar ik wil dat eenvoudigweg met een stekker-bus verbinding doen. Normaal stekker met baanspanning er op, als er geprogrammeerd moet worden de stekker naar de programmeeruitgang er op (of is dat te simpel gedacht?).

In 'mijn' Weert komen dus vier enkelsporige diesellijnen samen: naar A (linksboven), B (linksonder), C (rechtsboven) en D (rechtsonder). De treinen naar/van B en D kruisen in 'Weert'. Vlak daarvoor arriveert de trein uit A op spoor 3a. De trein uit B loopt binnen via 4a naar 3b. De trein uit D komt binnen en vertrekt van spoor 2. De trein naar A vertrekt na aankomst van de trein uit C die keert op spoor 2. Dat betekent wel dat de reizigers uit C alleen een goede aansluiting naar A hebben. Slecht in de spits pendelt een 'Klompentrein' tussen 'Weert' en B om zo een kwartierdienst te vormen en daarnaast de reiziger naar/van C een kwartier korter laat wachten. Ik heb een hele dienstregeling in elkaar gezet, waarin ook plek voor goederen-, werk- en extra treinen.

Zoals eerder aangegeven, heb ik alleen het raccordement naar de vleesfabriek Limco weggelaten (uit ruimtegebrek). Rechts ga ik het zo proberen aan te leggen dat de lokomotievenloods van Markenburg in enkelsporige uitvoering daar past. Die is immers identiek aan het exemplaar dat in Weert in vijfsporige uitvoering stond. Die loods moet gaan dienen als onderkomen voor de 3737 die vanuit 'Weert' regelmatig met een bont gezelschap aan historische rijtuigen op stap zal gaan voor het rijden van rondritten. Verder komen langs spoor 33 graansilo's die er in werkelijkheid niet staan en wordt uithaalspoor 24 doorgetrokken naar een koelhuis. Dat dit spoor verder loopt dan tegenwoordig is overigens wel weer historisch verantwoord: voor de oorlog liep dat spoor door tot aan de Zuid Willemsvaart waar het in twee kadesporen eindigde.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Rinus H0 op 17 december 2017, 14:09:53
Hallo Frank,
Als inwoner van Weert zeg ik; geweldig! Dit ga ik absoluut volgen...
Gr.Martijn
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Tulpendaal op 17 december 2017, 21:59:08
Hoi Frank, oei acute hernia is heftig, neem de tijd en schoon jezelf. Beterschap en hopenlijk toch nog fijne kerstdagen, ook groetjes aan je vrouw,
Gr. Joke
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Falcon10 op 18 december 2017, 20:53:35
Interessant Frank.
Hoe lang is je baan eigenlijk ? Lijkt em toch al een redelijke lengte te worden.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 18 december 2017, 22:06:01
De afmetingen zijn 705 x ca. 160 cm (breedte gaat iets verschillen in de lengte gezien).
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Bart L. op 18 december 2017, 22:49:56
Hoewel ik zelf het Nederlandse spoor wat minder interessant vind (maar dat heeft dan weer met mijn eigen jeugdervaringen te maken, mijn bijzondere uitstapjes gingen richting DDR en met name Harz...), ben ik als Weertenaar erg benieuwd naar de vorderingen en resultaten.
Ben je ook van plan om het stationsgebouw na te bouwen?
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: PMBW op 19 december 2017, 07:36:31
Hallo,
Als oud leerling van de "Ambachtsschool" tegenover de "Unicum's bedrijven", dus regelmatig onder aan de statie op de bus gestapt, ga ik dit draadje met heel veel interesse volgen!

Dat er U gauw beterschap mag zijn i.v.m. de hernia!
Met vriendelijke groeten,
Peter
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 19 december 2017, 10:05:49
Ben je ook van plan om het stationsgebouw na te bouwen?
Nee, dat zit niet in de planning, omdat de ruimte ontbreekt en bovendien komt het emplacement bij mij gelijkvloers te liggen. Het is trouwens een behoorlijk ingewikkeld gebouw als je het volledig wilt nabouwen.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Bart L. op 19 december 2017, 12:12:05
Inderdaad niet het meest eenvoudige gebouw, daarom was ik er ook naar benieuwd.
Ik heb er zelf ooit over nagedacht, maar het leek me ook te gecompliceerd.


Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk

Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 23 april 2018, 09:35:58
Eindelijk een update. De onderbouw van IVAR van de bekende Zweed is klaar, de schilder is nog even geweest en nu kunnen de platen multiplex op hun plek worden gelegd en bevestigd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-161.jpg)
Het ene uiteinde in beeld. Links en op de kopzijde IVAR van 30 cm. Na de bocht rechts houdt het even op (ik moet er immers ook onderdoor kunnen) en dan gaat het aan de voorzijde verder met 50 cm. De deur is geschilderd met de kleurcode van de 1201. Het oogt op het hout en bij kunstlicht alleen anders dan op een loc of rijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-165.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-165.jpg)
De andere kopse kant. Ook hier een doorgang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-23-162.jpg)
Nog een overzicht. Rechts IVAR 30 cm, links 50 cm. Aan de staanders van 50 cm heb ik balkjes bevestigd. Er komt in de breedte namelijk een plaat van 122 cm die rust op de 30 cm brede standers en een van de staanders van de 50 cm brede versie. Omdat er nog stroken van 40 cm voor komen te liggen zouden die gaan kiepen op het enige overgebleven steunpunt. Door de balkjes is er nu steun over de gehele 50 cm.

Voor de bereikbaarheid wordt in de platen een aantal gaten gezaagd. Ik kan er niet omheen en 162 cm is echt teveel voor een paar mensenarmen...
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 20 juni 2018, 15:11:05
En dan ga je vol goede moed aan de slag, platen er op en gaten zagen. Ja, dat denk je tenminste. Nou, een begin werd gemaakt, dat wel. En behoorlijk wat rails uitgelegd om een beetje te zien of wat ik inmiddels met Anyrail had uitgetekend ook zou kloppen en of ik niet op de verkeerde plekken de decoupeerzaag zou gaan gebruiken. Iets moest wel geofferd worden: spoor 25 gaat er niet komen vanwege ruimtegebrek. Wissel 187 (bij de lokloods) komt er ook niet hoogstwaarschijnlijk. Verder klopte het aardig. En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.
Wel wil ik nu vast enkele foto's plaatsen van de al uitgelegde rails. De bedoeling is dat die weer wordt weggehaald en eerst nog blauwe platen worden aangebracht (waarin ook de aandrijvingen van de wissels). Toch geven de foto's al een beetje de indruk van het sporenplan straks, een tekening is ook maar een tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0886_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0886_4.jpg)
Het voormalige 'Kolenpark' dat inmiddels geheel is opgebroken rechtsboven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0887_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0887_1.jpg)
De uitwaaiering van spoor 7 naar 8 t/m 14 en 18. Op de voorgrond spoor 3.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0889.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0889.jpg)
Het einde van het emplacement aan de andere zijde, met spoor 24 dat een eind parallel met het hoofdspoor loopt richting koelhuis. De kruising kon ik nog wat meer van het origineel meergeven, dat wil zeggen dat de hoofdsporen daar nog wat verder uit elkaar liggen en het niet alleen vier wissels en een kruising zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0892_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0892_1.jpg)
De uitwaaiering aan de andere kant, met uiterst rechts de sporen naar losweg, koplading en oliehandel.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Ronald Halma op 20 juni 2018, 15:17:32
En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.

Been there, done that (2x). Sterkte!! (y) ;)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 20 juni 2018, 16:39:53
Dank je. (y)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 24 januari 2019, 21:57:45
Vooruitgang? Jazeker, al heeft het geduurd. Na alle lichamelijke ongemakken is de tafel afgebouwd, werkopeningen geschapen en is nu de tafel schoon en gereed voor de bekende blauwe platen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0911_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0911_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0914.jpg)

En eronder is alles opgeruimd en geïnventariseerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0917_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0917_1.jpg)

Als het even kan, gaan morgen de eerste blauwe platen vastgelijmd worden!


Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Rondje_HO op 24 januari 2019, 22:00:20
Ik wordt altijd zo hebberig als ik zoveel van die dozen zo mooi gestapeld zie  :D
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Tulpendaal op 26 januari 2019, 08:27:05
Hoi Frank, mooi dat je weer begonnen bent, kom je werkelijk door die gaten met je rug?
Gr Joke
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 26 januari 2019, 08:35:03
Ja, dat gaat best wel. De 'oude mannen hoogte' van die Zweedse stellingen helpt goed daarbij en zorgt ook voor een mooie kijkhoogte op de baan. Ik kan straks ook zittend onder de baan de draden trekken.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 14 maart 2019, 08:22:08
Inmiddels volop rails aan het leggen. Foto's volgen nog.
Ik heb voor nu twee vragen:
a. heeft iemand een idee hoe hoog het perron in Weert was in pakweg de periode 1960 - 1980 en
b. wie heeft er foto's waarop goed telefoonkasten en dergelijke attributen te zien zijn? Inmiddels zijn die allemaal weg vanwege GSM-R, maar bij mij moeten ze natuurlijk wel op de baan.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Bert Senden op 14 maart 2019, 14:10:07
Kijk eens op stationsweb.NL Perronhoogte 70cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

Gr. Bert.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Jamie op 14 maart 2019, 17:09:40
Website http://www.sporenplan.nl/ zul je vast wel kennen?
1)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen - Weert 1990.
2)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen SS 1900-1920 - Weert 1917. (Met draaischijf)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 14 april 2019, 13:12:56
Inmiddels liggen zo goed als alle sporen. Het laatste stuk van spoor 31 ligt nog niet vast omdat ik een stukje locloods van Markenburg wil plaatsen. Die vertoont immers veel overeenkomsten met die van Weert. Kan alleen niet meer kwijt dan de basiseenheid met één spoor. Dat klopt dan op zich wel weer met de toestand zoals ik die naboots, maar er liepen oorspronkelijk vijf sporen de loods in (zie de site Klassieke beveiliging.com). Verder ligt spoor 10a nog los, omdat ik eerst de weegbrug (AlsaCast) nog moet bouwen. Tot slot loopt bij mij spoor 24 verder door en ik ben er nog niet uit wat voor spooraansluiting dat gaat worden. Dus het uiterste eind ligt ook daar nog los. Oorspronkelijk liep dat spoor in het echt ook door en wel naar een loskade met twee sporen langs de Zuid-Willemsvaart.
De verdeling elektrische en handwissels is exact hetzelfde als in het echt. Omdat alles goed bereikbaar is en ik een draadloze regelaar wil aanschaffen, kan ik makkelijk rangeren. Alle reizigerstreinen komen op sporen die uitsluitend elektrische wissels hebben. Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar de telefoonkasten stonden en de palen voor de bediening van de vrijgave rangeren en de bediening van de wissels 123 en 151 in de sporen 7 en 8.
Wat plaatjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0945.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0945.jpg)
De zijde 'Roermond' met op het hoofdspoor de Piko 2200 sound die al brullend rondjes heeft gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0947_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0947_1.jpg)
De verbinding van spoor 4 naar spoor 3b en de uitwaaiering van het emplacement.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0953_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0953_1.jpg)
De kop zijde 'Eindhoven'. De witte vlek is de weegbrug (in het echt inmiddels verdwenen) in spoor 10a.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0954.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0954.jpg)
Stuk van het schaduwstation. Daar komt straks een schot voor en een camera achter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0955.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0955.jpg)
De rechter kop van het schaduwstation met op de voorgrond het uiterste deel van spoor 24. Enkele ideeën hiervoor zijn een VAM-laadstation, een koelhuis of een sloperij. Nog geen idee dus wat het gaat worden.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Tulpendaal op 14 april 2019, 14:08:22
Frank,
Indrukwekkende layout (y)

Gr. Joke
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: RikM op 14 april 2019, 14:49:55
Zie een tram... iets gemist?
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 14 april 2019, 15:09:24
Nee hoor. Die was bedoeld voor in de vitrine, maar het ding kiept om. Misschien maak ik die 'Blauwe wagen' nog wel vast op een rongenwagen voor op het emplacement. Dat is dan bedoeld als een respectvolle knipoog naar het 'Nederlands Tram Museum' in Weert van wijlen Bernhard Kühne zonder wie motorwagen 307 en aanhangwagen 946 van het GVBA niet meer zouden hebben bestaan.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 01 juni 2019, 15:57:34
Update van de baan 'Weert, maar anders'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0972.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0972.jpg)
Inmiddels is Post T (stond in Delft) geplaatst. Voor het parkeren van dienstvoertuigen en de auto van de treindienstleider (die olie heeft gelekt) is al een parkeerplaats aangelegd. De toegang wordt nog afgesloten met een hek, anders gaan er nog van die vervelende spotters staan ook....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0968_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0968_1.jpg)
Inmiddels is het eerste sein geplaatst: sein 130. Alle seinen hebben de originele nummers gekregen. Alleen staat dit sein bij mij straks tegen het perron aan. In werkelijkheid staat dat een fors eind van het perron af.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0971.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0971.jpg)
De weegbrug in spoor 10a zit inmiddels in elkaar en is geschilderd. Qua ballast maak ik verschil tussen de hoofdsporen en de overige sporen. Er gaat ook nog worden ingedruppeld om de boel beter te fixeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0969.jpg)
Er komt toch een iets bredere locloods, waarvoor korte stukken spoor moeten verdwijnen. Inmiddels een seintje van Markenburg gekregen dat de loods, die zeer sterk lijkt op de helaas gesloopte te Weert, straks in Houten klaarligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0976.jpg)
Op de plaats van de waterpas moet straks een voetbrug komen, beetje het idee van Geldermalsen.

Nog even laten zien hoe ik de ondergrondse wisselaandrijvingen camoufleer.
Omgedraaide aandrijving in een uitsparing in de blauwe platen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0965.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0965.jpg)

Eerst plastic (stukje van een stevig boterhamzakje) erover en dan dat plastic vastzetten met twee strookjes dubbelzijdig tape. Hier zit de beschermlaag nog over de plaklaag aan de bovenzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0961.jpg)

En verdwenen is de aandrijving. De aandrijvingen zijn redelijk makkelijk te verwisselen, mocht dat ooit nodig zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0973.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0973.jpg)

Tot zover deze update.


Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Karst Drenth op 01 juni 2019, 17:29:38
Mooi sporenplan,

Maar....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0961.jpg)

Je ballast is echt veel te grof. Als je de mogelijkheid nog hebt, vervangen door maximaal dezelfde korrelgroote als de profirail. Daar knap het echt heel erg van op (y)


Grtzz & suc6,

Karst
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Frankh0 op 01 juni 2019, 18:00:39
hallo,

Karst heeft gelijk. Zelf moet ik ook nog ballast aanbrengen bij mijn profi rails.
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.

groet, Frank
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Ronald69 op 01 juni 2019, 18:15:24
Eens kijken en informeren bij Horster Modelbouw:
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/spurenwelten-ballast-schotter-ballast-graniet-spoo_zps5i1fgezw.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/spurenwelten-ballast-schotter-ballast-graniet-spoo_zps5i1fgezw.jpg.html)

Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Rinus H0 op 01 juni 2019, 19:25:51
Hoi Frank,
Mooie vorderingen. Ik vraag me af, hoe is de afmeting van jouw onderbouw constructie? Mi namelijk knap hoe je het emplacement Weert op deze manier in model (maat) weet te brengen.
Mvg
Martijn
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Karst Drenth op 01 juni 2019, 20:13:29
Citaat van: Frankh0
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.

Ben zelf nogal gecharmeerd van dit spul van Noch (https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modell-landschaftsgestaltung-dioramen-und-modelleisenbahn-anlagen/schotter-steine.html)

Ik gebruikte zelf voor m'n BW-Zifferstein dit spul (https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modell-landschaftsgestaltung-dioramen-und-modelleisenbahn-anlagen/schotter-steine/gleisschotter-dunkelgrau.html)

(https://shop.noch.de/media/catalog/product/4/0/4088scr_7666c84561c042c_1__2.jpg)

Maar ik zou zeggen, ga bij een goede modelspoor winkel kijken, welke het mooist erbij past.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 01 juni 2019, 20:20:15
De afmetingen zijn 6.99 x 162 met een uitbouw voor spoor 25 dat bij mij als programmeerspoor dienst doet.
Karst heeft op zich gelijk als het gaat om mijn tijdperk, maar tegenwoordig is het anders. Ga maar eens kijken bij spoor 3 in Schiedam. Daar ligt moderne ballast naast het spoor en grind tussen de bielzen. Dat is echt 1:3 in grootte. Maar goed, wij (mijn vrouw en ik) vinden het aardig ogen. Foto's zijn echter onverbiddelijk, geef ik toe. Toch laat ik het zo (kan ook niet meer worden gewijzigd zonder majeure ingrepen). Additionele reden is dat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat er toch nog (veel fijnere) ballast in de aandrijvingen sijpelt. Zo doet iedereen zijn concessies.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Rondje_HO op 01 juni 2019, 22:32:41
Ik heb hetzelfde: ook Profi rails met extra ballast. Het kleurverschil maskeer ik door het railbed van de Profirail en de "extra ballast" een washing te geven met zwart/bruin. Dat vereffent de kleur een beetje.

Vr. groet, Martijn.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 10 juni 2019, 10:49:01
Nog even over de ballast: ik heb Woodland scenics Grey Coarse gebruikt. Eigenlijk zou dat Grey medium moeten zijn, dat net iets kleiner is dan de imitatie van de Profirails. Maar op de baan smoelt het best goed, foto's geven toch altijd net een iets andere indruk. Overigens ligt die ballast zoals gezegd alleen langs de hoofdsporen en bij de verzonken aandrijvingen. Elders op het emplacement gebruik ik een mengsel van Woodland Turf, Fleischmann Schotter en de genoemde Grey medium, waarbij sommige stukken ook wat zwarter gaan worden. Voorbeeld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-3.jpg)

Vanochtend vier wisselstoelen van nummers voorzien (aan beide kanten van het gewicht). Vier gedaan en dan moet je er echt mee kappen, beetje een zenuwenwerkje. Ik moet er nog veertien doen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstoel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstoel.jpg)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Martin Hornis op 10 juni 2019, 14:59:34
Schitterend (y)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 01 oktober 2019, 21:46:13
Inmiddels zijn alle wisselstoelen voorzien van het juiste wisselnummer. Tijd voor het volgende priegelkarweitje: het perron in Weert bestond voor een groot deel uit kleine, donkere klinkers. Op bijgaande foto, gemaakt op 010781, goed te zien. De stenen zijn gelegd in visgraatverband. Ik heb soortgelijke klinkers gevonden in de vorm van artikel MBZ 80 189. Die klinkers zijn rood aan de ene kant en donker aan de andere kant. Die kant ga ik gebruiken.
Alleen: op schaal zijn die dingen 3 mm lang, net geen 1 mm hoog en net geen 1 mm breed. Met een perron van ongeveer 210 cm lengte en ongeveer 16 cm breedte is dat een klus die echt vele maanden gaat duren (zodra ik voldoende moed en voldoende klinkers heb verzameld). Geen idee hoeveel er in een verpakking zitten, voorlopig heb ik vijf verpakkingen. Gelukkig gaat er nogal wat van het oppervlak af: op het perron komen het gebouw van station Ermelo en twee wachthuisjes van het standaard NS-type.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-1104-010781.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-1104-010781.jpg)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 24 mei 2020, 11:04:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/131_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/131_4.jpg)

Lange tijd stil geweest, alleen maar draden getrokken af en toe. Nu de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Dat wil zeggen: hij is nog niet helemaal afgewerkt, de drie delen staan nog los van elkaar en ik heb geen clou hoe de deuren er moeten worden ingezet. De handleiding is daar niet geheel duidelijk in, vind ik. Daar moet ik maar even een mail aan wagen richting Markenburg.
Waarom deze locloods? Architect van Heukelom ontwierp niet alleen het station Roosendaal maar ook de stationsgebouwen in Eindhoven, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert. Alleen Geldrop (nu een halte aan de vrije baan overigens) en Weert bestaan daarvan anno nu nog, naast Roosendaal. De locloods in Weert was van hetzelfde ontwerp als de ronde loods in Roosendaal die model stond voor het model van Markenburg. Dus die keuze was snel gemaakt. Helaas kon ik maar een driedelige kwijt, die in Weert had vijf sporen. In de tijd die ik naboots, lag er nog maar een spoor in de loods die eerst werd gebruikt door de veevoederhandel Koudijs en later weer door NS zelf. Zo stond er lange tijd het op een na laatste ovalen ramen rijtuig in (dat helaas verloren is gegaan).
Overigens leken Post I in Weert en de nog bestaande post B in Roosendaal ook erg op elkaar.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: zuylen op 24 mei 2020, 11:19:39
Mooi die loods. Zo'n ronde locloods bestaat ongeveer ook toch nog in Tilburg? Moet ook van Van Heukelom zijn geweest.
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Wim Vink op 24 mei 2020, 11:33:41
EXTREEM fraaie locloods Frank  (y) (y)
Eigenbouw denk ik?
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 24 mei 2020, 11:38:15
Nee Wim, is van Markenburg. Mijn eerste kartonnen bouwpakket. Even wennen, maar dat gaat snel. Uitgebracht in hun thema Bosstraat.

@ Zuylen: Nee, die in Tilburg is totaal anders en pas in 1939 gebouwd. Van Heukelom ontwierp - naast de twee SS-loodsen in Roosendaal en de loods in Weert - de loclodsen van Baarle Nassau Grens, Eindhoven en Susteren.
Bron: Locomotiefloodsen en tractieterreinen door Waldorp en v.d. Meene. EAN: 9789060973233
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: Tulpendaal op 24 mei 2020, 12:31:48
Zeer fraaie lokloods past mooi bij het sporenplan (y) (y), maar ja die is ook op het echt gebaseerdt ;D  (y)
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 24 mei 2020, 20:24:59
Aanvulling: mail aan Markenburg werd vandaag direct beantwoord. Echt top service!
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: cor_b op 24 mei 2020, 21:10:01
Frank
Ik heb ,t even door genomen,maar het is een mooi sporenplan en een mooie ruimte
Markenburg heeft mooi spul voor het bouwen van een stations omgeving.

Cor
Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: spoorzeven op 27 oktober 2022, 13:57:15
Het heeft een tijd geduurd, maar hier eindelijk weer eens een bericht over mijn baan. Eén van de redenen dat ik geen tijd had voor de baan is geweest dat ik mijn verzameling dia's moest klaarstomen voor overdracht aan de NVBS. Je kunt wel meer dan vierduizend dia's over de schutting kieperen, maar daar zit men uiteraard niet op te wachten. Dus moest ik een en ander zo goed mogelijk documenteren voordat de overdracht kon plaatsvinden. Dat is inmiddels achter de rug. Weliswaar moet ik nu alle fotonegatieven nog doen, maar die wachten nog maar even. Nu eerst weer tijd voor de baan. Om de locloods (Markenburg, qua bouw identiek aan die in Weert stond) goed kwijt te kunnen, heb ik het sporenplan iets moeten aanpassen. Dat betekende de reeds geplakte sporen weer loshalen en alles opnieuw aanleggen. Dat is ook goed te zien aan de beschadigingen van de ondergrond, de bekende blauwe (maar zwart geverfde) platen. Dat gaan we gewoon weer repareren. Ook heb ik vast een afsluitbord gefabriekt, dat voor de loodsdeur staat. Wissel 187 (dat voor de loods ligt; alle seinen en wissels krijgen de originele nummers anno 1970) is zogenaamd geklemd: dat wil zeggen dat het niet meer kan worden omgelegd, omdat ik het omzetpalletje heb verwijderd. ProRail bestaat nog niet in mijn periode (circa 1970-1980) en dus ligt het wissel er nog wel. In de zestiger jaren werd de loods nog gebruikt door de Firma Koudijs (diervoeders). Later nog door NS zelf. Er stond een Ovaleramer in die werd gebruikt voor calamiteitenoefeningen ter plekke. Twee foto's van de toestand vanaf vandaag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221027-132721-HDR-635a71a0c99ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221027-132721-HDR-635a71a0c99ba.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221027-131422-HDR-635a71f3930fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221027-131422-HDR-635a71f3930fc.jpg)


Titel: Re: Weert, maar anders
Bericht door: cor_b op 27 oktober 2022, 15:17:02
Dat vind ik weer leuk
Kan iki ook genieten van jou bouwplannen en vorderingen , maar nog een hoop werk te verzetten gewoon lekker door blijven bouwen dan doe ik dat ook.

Cor