Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 16245 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2018, 09:35:58 »
Eindelijk een update. De onderbouw van IVAR van de bekende Zweed is klaar, de schilder is nog even geweest en nu kunnen de platen multiplex op hun plek worden gelegd en bevestigd worden.


Het ene uiteinde in beeld. Links en op de kopzijde IVAR van 30 cm. Na de bocht rechts houdt het even op (ik moet er immers ook onderdoor kunnen) en dan gaat het aan de voorzijde verder met 50 cm. De deur is geschilderd met de kleurcode van de 1201. Het oogt op het hout en bij kunstlicht alleen anders dan op een loc of rijtuig.


De andere kopse kant. Ook hier een doorgang.


Nog een overzicht. Rechts IVAR 30 cm, links 50 cm. Aan de staanders van 50 cm heb ik balkjes bevestigd. Er komt in de breedte namelijk een plaat van 122 cm die rust op de 30 cm brede standers en een van de staanders van de 50 cm brede versie. Omdat er nog stroken van 40 cm voor komen te liggen zouden die gaan kiepen op het enige overgebleven steunpunt. Door de balkjes is er nu steun over de gehele 50 cm.

Voor de bereikbaarheid wordt in de platen een aantal gaten gezaagd. Ik kan er niet omheen en 162 cm is echt teveel voor een paar mensenarmen...
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #16 Gepost op: 20 June 2018, 15:11:05 »
En dan ga je vol goede moed aan de slag, platen er op en gaten zagen. Ja, dat denk je tenminste. Nou, een begin werd gemaakt, dat wel. En behoorlijk wat rails uitgelegd om een beetje te zien of wat ik inmiddels met Anyrail had uitgetekend ook zou kloppen en of ik niet op de verkeerde plekken de decoupeerzaag zou gaan gebruiken. Iets moest wel geofferd worden: spoor 25 gaat er niet komen vanwege ruimtegebrek. Wissel 187 (bij de lokloods) komt er ook niet hoogstwaarschijnlijk. Verder klopte het aardig. En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.
Wel wil ik nu vast enkele foto's plaatsen van de al uitgelegde rails. De bedoeling is dat die weer wordt weggehaald en eerst nog blauwe platen worden aangebracht (waarin ook de aandrijvingen van de wissels). Toch geven de foto's al een beetje de indruk van het sporenplan straks, een tekening is ook maar een tekening.


Het voormalige 'Kolenpark' dat inmiddels geheel is opgebroken rechtsboven.


De uitwaaiering van spoor 7 naar 8 t/m 14 en 18. Op de voorgrond spoor 3.


Het einde van het emplacement aan de andere zijde, met spoor 24 dat een eind parallel met het hoofdspoor loopt richting koelhuis. De kruising kon ik nog wat meer van het origineel meergeven, dat wil zeggen dat de hoofdsporen daar nog wat verder uit elkaar liggen en het niet alleen vier wissels en een kruising zijn.


De uitwaaiering aan de andere kant, met uiterst rechts de sporen naar losweg, koplading en oliehandel.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2018, 15:14:28 door spoorzeven »
Groet, Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18512
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Weert, maar anders
« Reactie #17 Gepost op: 20 June 2018, 15:17:32 »
En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.

Been there, done that (2x). Sterkte!! (y) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2018, 16:39:53 »
Dank je. (y)
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2019, 21:57:45 »
Vooruitgang? Jazeker, al heeft het geduurd. Na alle lichamelijke ongemakken is de tafel afgebouwd, werkopeningen geschapen en is nu de tafel schoon en gereed voor de bekende blauwe platen.





En eronder is alles opgeruimd en geïnventariseerd:


Als het even kan, gaan morgen de eerste blauwe platen vastgelijmd worden!


Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Weert, maar anders
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2019, 22:00:20 »
Ik wordt altijd zo hebberig als ik zoveel van die dozen zo mooi gestapeld zie  :D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2019, 08:27:05 »
Hoi Frank, mooi dat je weer begonnen bent, kom je werkelijk door die gaten met je rug?
Gr Joke

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2019, 08:35:03 »
Ja, dat gaat best wel. De 'oude mannen hoogte' van die Zweedse stellingen helpt goed daarbij en zorgt ook voor een mooie kijkhoogte op de baan. Ik kan straks ook zittend onder de baan de draden trekken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #23 Gepost op: 14 March 2019, 08:22:08 »
Inmiddels volop rails aan het leggen. Foto's volgen nog.
Ik heb voor nu twee vragen:
a. heeft iemand een idee hoe hoog het perron in Weert was in pakweg de periode 1960 - 1980 en
b. wie heeft er foto's waarop goed telefoonkasten en dergelijke attributen te zien zijn? Inmiddels zijn die allemaal weg vanwege GSM-R, maar bij mij moeten ze natuurlijk wel op de baan.
Groet, Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
Re: Weert, maar anders
« Reactie #24 Gepost op: 14 March 2019, 14:10:07 »
Kijk eens op stationsweb.NL Perronhoogte 70cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

Gr. Bert.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Weert, maar anders
« Reactie #25 Gepost op: 14 March 2019, 17:09:40 »
Website http://www.sporenplan.nl/ zul je vast wel kennen?
1)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen - Weert 1990.
2)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen SS 1900-1920 - Weert 1917. (Met draaischijf)
« Laatst bewerkt op: 14 March 2019, 17:15:08 door Jamie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2019, 13:12:56 »
Inmiddels liggen zo goed als alle sporen. Het laatste stuk van spoor 31 ligt nog niet vast omdat ik een stukje locloods van Markenburg wil plaatsen. Die vertoont immers veel overeenkomsten met die van Weert. Kan alleen niet meer kwijt dan de basiseenheid met één spoor. Dat klopt dan op zich wel weer met de toestand zoals ik die naboots, maar er liepen oorspronkelijk vijf sporen de loods in (zie de site Klassieke beveiliging.com). Verder ligt spoor 10a nog los, omdat ik eerst de weegbrug (AlsaCast) nog moet bouwen. Tot slot loopt bij mij spoor 24 verder door en ik ben er nog niet uit wat voor spooraansluiting dat gaat worden. Dus het uiterste eind ligt ook daar nog los. Oorspronkelijk liep dat spoor in het echt ook door en wel naar een loskade met twee sporen langs de Zuid-Willemsvaart.
De verdeling elektrische en handwissels is exact hetzelfde als in het echt. Omdat alles goed bereikbaar is en ik een draadloze regelaar wil aanschaffen, kan ik makkelijk rangeren. Alle reizigerstreinen komen op sporen die uitsluitend elektrische wissels hebben. Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar de telefoonkasten stonden en de palen voor de bediening van de vrijgave rangeren en de bediening van de wissels 123 en 151 in de sporen 7 en 8.
Wat plaatjes:


De zijde 'Roermond' met op het hoofdspoor de Piko 2200 sound die al brullend rondjes heeft gereden.


De verbinding van spoor 4 naar spoor 3b en de uitwaaiering van het emplacement.


De kop zijde 'Eindhoven'. De witte vlek is de weegbrug (in het echt inmiddels verdwenen) in spoor 10a.


Stuk van het schaduwstation. Daar komt straks een schot voor en een camera achter.


De rechter kop van het schaduwstation met op de voorgrond het uiterste deel van spoor 24. Enkele ideeën hiervoor zijn een VAM-laadstation, een koelhuis of een sloperij. Nog geen idee dus wat het gaat worden.
Groet, Frank

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2019, 14:08:22 »
Frank,
Indrukwekkende layout (y)

Gr. Joke

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Weert, maar anders
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2019, 14:49:55 »
Zie een tram... iets gemist?
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Weert, maar anders
« Reactie #29 Gepost op: 14 April 2019, 15:09:24 »
Nee hoor. Die was bedoeld voor in de vitrine, maar het ding kiept om. Misschien maak ik die 'Blauwe wagen' nog wel vast op een rongenwagen voor op het emplacement. Dat is dan bedoeld als een respectvolle knipoog naar het 'Nederlands Tram Museum' in Weert van wijlen Bernhard Kühne zonder wie motorwagen 307 en aanhangwagen 946 van het GVBA niet meer zouden hebben bestaan.
Groet, Frank