Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door zuylen
Vandaag om 10:12:59
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 14085 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2018, 09:35:58 »
Eindelijk een update. De onderbouw van IVAR van de bekende Zweed is klaar, de schilder is nog even geweest en nu kunnen de platen multiplex op hun plek worden gelegd en bevestigd worden.


Het ene uiteinde in beeld. Links en op de kopzijde IVAR van 30 cm. Na de bocht rechts houdt het even op (ik moet er immers ook onderdoor kunnen) en dan gaat het aan de voorzijde verder met 50 cm. De deur is geschilderd met de kleurcode van de 1201. Het oogt op het hout en bij kunstlicht alleen anders dan op een loc of rijtuig.


De andere kopse kant. Ook hier een doorgang.


Nog een overzicht. Rechts IVAR 30 cm, links 50 cm. Aan de staanders van 50 cm heb ik balkjes bevestigd. Er komt in de breedte namelijk een plaat van 122 cm die rust op de 30 cm brede standers en een van de staanders van de 50 cm brede versie. Omdat er nog stroken van 40 cm voor komen te liggen zouden die gaan kiepen op het enige overgebleven steunpunt. Door de balkjes is er nu steun over de gehele 50 cm.

Voor de bereikbaarheid wordt in de platen een aantal gaten gezaagd. Ik kan er niet omheen en 162 cm is echt teveel voor een paar mensenarmen...
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2018, 15:11:05 »
En dan ga je vol goede moed aan de slag, platen er op en gaten zagen. Ja, dat denk je tenminste. Nou, een begin werd gemaakt, dat wel. En behoorlijk wat rails uitgelegd om een beetje te zien of wat ik inmiddels met Anyrail had uitgetekend ook zou kloppen en of ik niet op de verkeerde plekken de decoupeerzaag zou gaan gebruiken. Iets moest wel geofferd worden: spoor 25 gaat er niet komen vanwege ruimtegebrek. Wissel 187 (bij de lokloods) komt er ook niet hoogstwaarschijnlijk. Verder klopte het aardig. En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.
Wel wil ik nu vast enkele foto's plaatsen van de al uitgelegde rails. De bedoeling is dat die weer wordt weggehaald en eerst nog blauwe platen worden aangebracht (waarin ook de aandrijvingen van de wissels). Toch geven de foto's al een beetje de indruk van het sporenplan straks, een tekening is ook maar een tekening.


Het voormalige 'Kolenpark' dat inmiddels geheel is opgebroken rechtsboven.


De uitwaaiering van spoor 7 naar 8 t/m 14 en 18. Op de voorgrond spoor 3.


Het einde van het emplacement aan de andere zijde, met spoor 24 dat een eind parallel met het hoofdspoor loopt richting koelhuis. De kruising kon ik nog wat meer van het origineel meergeven, dat wil zeggen dat de hoofdsporen daar nog wat verder uit elkaar liggen en het niet alleen vier wissels en een kruising zijn.


De uitwaaiering aan de andere kant, met uiterst rechts de sporen naar losweg, koplading en oliehandel.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 15:14:28 door spoorzeven »
Groet, Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Weert, maar anders
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2018, 15:17:32 »
En toen kwam hernia twee, iets hoger. Weer een dubbele. Inmiddels geopereerd (nog wat uitbundiger dan de vorige keer) en herstellende.

Been there, done that (2x). Sterkte!! (y) ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2018, 16:39:53 »
Dank je. (y)
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2019, 21:57:45 »
Vooruitgang? Jazeker, al heeft het geduurd. Na alle lichamelijke ongemakken is de tafel afgebouwd, werkopeningen geschapen en is nu de tafel schoon en gereed voor de bekende blauwe platen.





En eronder is alles opgeruimd en geïnventariseerd:


Als het even kan, gaan morgen de eerste blauwe platen vastgelijmd worden!


Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Weert, maar anders
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2019, 22:00:20 »
Ik wordt altijd zo hebberig als ik zoveel van die dozen zo mooi gestapeld zie  :D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2019, 08:27:05 »
Hoi Frank, mooi dat je weer begonnen bent, kom je werkelijk door die gaten met je rug?
Gr Joke

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2019, 08:35:03 »
Ja, dat gaat best wel. De 'oude mannen hoogte' van die Zweedse stellingen helpt goed daarbij en zorgt ook voor een mooie kijkhoogte op de baan. Ik kan straks ook zittend onder de baan de draden trekken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2019, 08:22:08 »
Inmiddels volop rails aan het leggen. Foto's volgen nog.
Ik heb voor nu twee vragen:
a. heeft iemand een idee hoe hoog het perron in Weert was in pakweg de periode 1960 - 1980 en
b. wie heeft er foto's waarop goed telefoonkasten en dergelijke attributen te zien zijn? Inmiddels zijn die allemaal weg vanwege GSM-R, maar bij mij moeten ze natuurlijk wel op de baan.
Groet, Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Weert, maar anders
« Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2019, 14:10:07 »
Kijk eens op stationsweb.NL Perronhoogte 70cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

Gr. Bert.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Weert, maar anders
« Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2019, 17:09:40 »
Website http://www.sporenplan.nl/ zul je vast wel kennen?
1)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen - Weert 1990.
2)Sporenplannen - Nederland aanklikken - schaaltekeningen SS 1900-1920 - Weert 1917. (Met draaischijf)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 17:15:08 door Jamie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2019, 13:12:56 »
Inmiddels liggen zo goed als alle sporen. Het laatste stuk van spoor 31 ligt nog niet vast omdat ik een stukje locloods van Markenburg wil plaatsen. Die vertoont immers veel overeenkomsten met die van Weert. Kan alleen niet meer kwijt dan de basiseenheid met één spoor. Dat klopt dan op zich wel weer met de toestand zoals ik die naboots, maar er liepen oorspronkelijk vijf sporen de loods in (zie de site Klassieke beveiliging.com). Verder ligt spoor 10a nog los, omdat ik eerst de weegbrug (AlsaCast) nog moet bouwen. Tot slot loopt bij mij spoor 24 verder door en ik ben er nog niet uit wat voor spooraansluiting dat gaat worden. Dus het uiterste eind ligt ook daar nog los. Oorspronkelijk liep dat spoor in het echt ook door en wel naar een loskade met twee sporen langs de Zuid-Willemsvaart.
De verdeling elektrische en handwissels is exact hetzelfde als in het echt. Omdat alles goed bereikbaar is en ik een draadloze regelaar wil aanschaffen, kan ik makkelijk rangeren. Alle reizigerstreinen komen op sporen die uitsluitend elektrische wissels hebben. Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar de telefoonkasten stonden en de palen voor de bediening van de vrijgave rangeren en de bediening van de wissels 123 en 151 in de sporen 7 en 8.
Wat plaatjes:


De zijde 'Roermond' met op het hoofdspoor de Piko 2200 sound die al brullend rondjes heeft gereden.


De verbinding van spoor 4 naar spoor 3b en de uitwaaiering van het emplacement.


De kop zijde 'Eindhoven'. De witte vlek is de weegbrug (in het echt inmiddels verdwenen) in spoor 10a.


Stuk van het schaduwstation. Daar komt straks een schot voor en een camera achter.


De rechter kop van het schaduwstation met op de voorgrond het uiterste deel van spoor 24. Enkele ideeën hiervoor zijn een VAM-laadstation, een koelhuis of een sloperij. Nog geen idee dus wat het gaat worden.
Groet, Frank

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Weert, maar anders
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2019, 14:08:22 »
Frank,
Indrukwekkende layout (y)

Gr. Joke

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Weert, maar anders
« Reactie #28 Gepost op: 14 april 2019, 14:49:55 »
Zie een tram... iets gemist?
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Weert, maar anders
« Reactie #29 Gepost op: 14 april 2019, 15:09:24 »
Nee hoor. Die was bedoeld voor in de vitrine, maar het ding kiept om. Misschien maak ik die 'Blauwe wagen' nog wel vast op een rongenwagen voor op het emplacement. Dat is dan bedoeld als een respectvolle knipoog naar het 'Nederlands Tram Museum' in Weert van wijlen Bernhard Kühne zonder wie motorwagen 307 en aanhangwagen 946 van het GVBA niet meer zouden hebben bestaan.
Groet, Frank