Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 22:53:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:52:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
Vandaag
om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
Vandaag
om 22:22:31
Haandrecht materieel
door
gdh
Vandaag
om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
Vandaag
om 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:38:59
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Weert, maar anders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Weert, maar anders (gelezen 14068 keer)
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #30 Gepost op:
01 juni 2019, 15:57:34 »
Update van de baan 'Weert, maar anders'.
Inmiddels is Post T (stond in Delft) geplaatst. Voor het parkeren van dienstvoertuigen en de auto van de treindienstleider (die olie heeft gelekt) is al een parkeerplaats aangelegd. De toegang wordt nog afgesloten met een hek, anders gaan er nog van die vervelende spotters staan ook....
Inmiddels is het eerste sein geplaatst: sein 130. Alle seinen hebben de originele nummers gekregen. Alleen staat dit sein bij mij straks tegen het perron aan. In werkelijkheid staat dat een fors eind van het perron af.
De weegbrug in spoor 10a zit inmiddels in elkaar en is geschilderd. Qua ballast maak ik verschil tussen de hoofdsporen en de overige sporen. Er gaat ook nog worden ingedruppeld om de boel beter te fixeren.
Er komt toch een iets bredere locloods, waarvoor korte stukken spoor moeten verdwijnen. Inmiddels een seintje van Markenburg gekregen dat de loods, die zeer sterk lijkt op de helaas gesloopte te Weert, straks in Houten klaarligt.
Op de plaats van de waterpas moet straks een voetbrug komen, beetje het idee van Geldermalsen.
Nog even laten zien hoe ik de ondergrondse wisselaandrijvingen camoufleer.
Omgedraaide aandrijving in een uitsparing in de blauwe platen.
Eerst plastic (stukje van een stevig boterhamzakje) erover en dan dat plastic vastzetten met twee strookjes dubbelzijdig tape. Hier zit de beschermlaag nog over de plaklaag aan de bovenzijde.
En verdwenen is de aandrijving. De aandrijvingen zijn redelijk makkelijk te verwisselen, mocht dat ooit nodig zijn.
Tot zover deze update.
Gelogd
Groet, Frank
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10231
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #31 Gepost op:
01 juni 2019, 17:29:38 »
Mooi sporenplan,
Maar....
Je ballast is echt veel te grof. Als je de mogelijkheid nog hebt, vervangen door maximaal dezelfde korrelgroote als de profirail. Daar knap het echt heel erg van op
Grtzz & suc6,
Karst
Gelogd
Frankh0
Offline
Berichten: 37
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #32 Gepost op:
01 juni 2019, 18:00:39 »
hallo,
Karst heeft gelijk. Zelf moet ik ook nog ballast aanbrengen bij mijn profi rails.
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.
groet, Frank
Gelogd
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV
Ronald69
Offline
Berichten: 2219
Duitsland TP III
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #33 Gepost op:
01 juni 2019, 18:15:24 »
Eens kijken en informeren bij Horster Modelbouw:
Gelogd
Grt, Ronald.
Rinus H0
Offline
Berichten: 1091
R E S P E C T
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #34 Gepost op:
01 juni 2019, 19:25:51 »
Hoi Frank,
Mooie vorderingen. Ik vraag me af, hoe is de afmeting van jouw onderbouw constructie? Mi namelijk knap hoe je het emplacement Weert op deze manier in model (maat) weet te brengen.
Mvg
Martijn
Gelogd
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10231
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #35 Gepost op:
01 juni 2019, 20:13:29 »
Citaat van: Frankh0
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.
Ben zelf nogal gecharmeerd van
dit spul van Noch
Ik gebruikte zelf voor m'n BW-Zifferstein
dit spul
Maar ik zou zeggen, ga bij een goede modelspoor winkel kijken, welke het mooist erbij past.
Grtzz,
Karst
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #36 Gepost op:
01 juni 2019, 20:20:15 »
De afmetingen zijn 6.99 x 162 met een uitbouw voor spoor 25 dat bij mij als programmeerspoor dienst doet.
Karst heeft op zich gelijk als het gaat om mijn tijdperk, maar tegenwoordig is het anders. Ga maar eens kijken bij spoor 3 in Schiedam. Daar ligt moderne ballast naast het spoor en grind tussen de bielzen. Dat is echt 1:3 in grootte. Maar goed, wij (mijn vrouw en ik) vinden het aardig ogen. Foto's zijn echter onverbiddelijk, geef ik toe. Toch laat ik het zo (kan ook niet meer worden gewijzigd zonder majeure ingrepen). Additionele reden is dat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat er toch nog (veel fijnere) ballast in de aandrijvingen sijpelt. Zo doet iedereen zijn concessies.
Gelogd
Groet, Frank
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #37 Gepost op:
01 juni 2019, 22:32:41 »
Ik heb hetzelfde: ook Profi rails met extra ballast. Het kleurverschil maskeer ik door het railbed van de Profirail en de "extra ballast" een washing te geven met zwart/bruin. Dat vereffent de kleur een beetje.
Vr. groet, Martijn.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #38 Gepost op:
10 juni 2019, 10:49:01 »
Nog even over de ballast: ik heb Woodland scenics Grey Coarse gebruikt. Eigenlijk zou dat Grey medium moeten zijn, dat net iets kleiner is dan de imitatie van de Profirails. Maar op de baan smoelt het best goed, foto's geven toch altijd net een iets andere indruk. Overigens ligt die ballast zoals gezegd alleen langs de hoofdsporen en bij de verzonken aandrijvingen. Elders op het emplacement gebruik ik een mengsel van Woodland Turf, Fleischmann Schotter en de genoemde Grey medium, waarbij sommige stukken ook wat zwarter gaan worden. Voorbeeld:
Vanochtend vier wisselstoelen van nummers voorzien (aan beide kanten van het gewicht). Vier gedaan en dan moet je er echt mee kappen, beetje een zenuwenwerkje. Ik moet er nog veertien doen...
Gelogd
Groet, Frank
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1413
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #39 Gepost op:
10 juni 2019, 14:59:34 »
Schitterend
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #40 Gepost op:
01 oktober 2019, 21:46:13 »
Inmiddels zijn alle wisselstoelen voorzien van het juiste wisselnummer. Tijd voor het volgende priegelkarweitje: het perron in Weert bestond voor een groot deel uit kleine, donkere klinkers. Op bijgaande foto, gemaakt op 010781, goed te zien. De stenen zijn gelegd in visgraatverband. Ik heb soortgelijke klinkers gevonden in de vorm van artikel MBZ 80 189. Die klinkers zijn rood aan de ene kant en donker aan de andere kant. Die kant ga ik gebruiken.
Alleen: op schaal zijn die dingen 3 mm lang, net geen 1 mm hoog en net geen 1 mm breed. Met een perron van ongeveer 210 cm lengte en ongeveer 16 cm breedte is dat een klus die echt vele maanden gaat duren (zodra ik voldoende moed en voldoende klinkers heb verzameld). Geen idee hoeveel er in een verpakking zitten, voorlopig heb ik vijf verpakkingen. Gelukkig gaat er nogal wat van het oppervlak af: op het perron komen het gebouw van station Ermelo en twee wachthuisjes van het standaard NS-type.
Gelogd
Groet, Frank
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #41 Gepost op:
24 mei 2020, 11:04:23 »
Lange tijd stil geweest, alleen maar draden getrokken af en toe. Nu de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Dat wil zeggen: hij is nog niet helemaal afgewerkt, de drie delen staan nog los van elkaar en ik heb geen clou hoe de deuren er moeten worden ingezet. De handleiding is daar niet geheel duidelijk in, vind ik. Daar moet ik maar even een mail aan wagen richting Markenburg.
Waarom deze locloods? Architect van Heukelom ontwierp niet alleen het station Roosendaal maar ook de stationsgebouwen in Eindhoven, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert. Alleen Geldrop (nu een halte aan de vrije baan overigens) en Weert bestaan daarvan anno nu nog, naast Roosendaal. De locloods in Weert was van hetzelfde ontwerp als de ronde loods in Roosendaal die model stond voor het model van Markenburg. Dus die keuze was snel gemaakt. Helaas kon ik maar een driedelige kwijt, die in Weert had vijf sporen. In de tijd die ik naboots, lag er nog maar een spoor in de loods die eerst werd gebruikt door de veevoederhandel Koudijs en later weer door NS zelf. Zo stond er lange tijd het op een na laatste ovalen ramen rijtuig in (dat helaas verloren is gegaan).
Overigens leken Post I in Weert en de nog bestaande post B in Roosendaal ook erg op elkaar.
Gelogd
Groet, Frank
zuylen
Offline
Berichten: 4458
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #42 Gepost op:
24 mei 2020, 11:19:39 »
Mooi die loods. Zo'n ronde locloods bestaat ongeveer ook toch nog in Tilburg? Moet ook van Van Heukelom zijn geweest.
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 22377
Eens komt het goed.
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #43 Gepost op:
24 mei 2020, 11:33:41 »
EXTREEM fraaie locloods Frank
Eigenbouw denk ik?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
spoorzeven
Offline
Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
«
Reactie #44 Gepost op:
24 mei 2020, 11:38:15 »
Nee Wim, is van Markenburg. Mijn eerste kartonnen bouwpakket. Even wennen, maar dat gaat snel. Uitgebracht in hun thema Bosstraat.
@ Zuylen: Nee, die in Tilburg is totaal anders en pas in 1939 gebouwd. Van Heukelom ontwierp - naast de twee SS-loodsen in Roosendaal en de loods in Weert - de loclodsen van Baarle Nassau Grens, Eindhoven en Susteren.
Bron: Locomotiefloodsen en tractieterreinen door Waldorp en v.d. Meene. EAN: 9789060973233
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Weert, maar anders