Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 22:53:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:52:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 14068 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #30 Gepost op: 01 juni 2019, 15:57:34 »
Update van de baan 'Weert, maar anders'.


Inmiddels is Post T (stond in Delft) geplaatst. Voor het parkeren van dienstvoertuigen en de auto van de treindienstleider (die olie heeft gelekt) is al een parkeerplaats aangelegd. De toegang wordt nog afgesloten met een hek, anders gaan er nog van die vervelende spotters staan ook....


Inmiddels is het eerste sein geplaatst: sein 130. Alle seinen hebben de originele nummers gekregen. Alleen staat dit sein bij mij straks tegen het perron aan. In werkelijkheid staat dat een fors eind van het perron af.


De weegbrug in spoor 10a zit inmiddels in elkaar en is geschilderd. Qua ballast maak ik verschil tussen de hoofdsporen en de overige sporen. Er gaat ook nog worden ingedruppeld om de boel beter te fixeren.


Er komt toch een iets bredere locloods, waarvoor korte stukken spoor moeten verdwijnen. Inmiddels een seintje van Markenburg gekregen dat de loods, die zeer sterk lijkt op de helaas gesloopte te Weert, straks in Houten klaarligt.


Op de plaats van de waterpas moet straks een voetbrug komen, beetje het idee van Geldermalsen.

Nog even laten zien hoe ik de ondergrondse wisselaandrijvingen camoufleer.
Omgedraaide aandrijving in een uitsparing in de blauwe platen.


Eerst plastic (stukje van een stevig boterhamzakje) erover en dan dat plastic vastzetten met twee strookjes dubbelzijdig tape. Hier zit de beschermlaag nog over de plaklaag aan de bovenzijde.


En verdwenen is de aandrijving. De aandrijvingen zijn redelijk makkelijk te verwisselen, mocht dat ooit nodig zijn.


Tot zover deze update.


Groet, Frank

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Weert, maar anders
« Reactie #31 Gepost op: 01 juni 2019, 17:29:38 »
Mooi sporenplan,

Maar....



Je ballast is echt veel te grof. Als je de mogelijkheid nog hebt, vervangen door maximaal dezelfde korrelgroote als de profirail. Daar knap het echt heel erg van op (y)


Grtzz & suc6,

Karst

Frankh0

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Weert, maar anders
« Reactie #32 Gepost op: 01 juni 2019, 18:00:39 »
hallo,

Karst heeft gelijk. Zelf moet ik ook nog ballast aanbrengen bij mijn profi rails.
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.

groet, Frank
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2219
  • Duitsland TP III
Re: Weert, maar anders
« Reactie #33 Gepost op: 01 juni 2019, 18:15:24 »
Eens kijken en informeren bij Horster Modelbouw:


Grt, Ronald.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Weert, maar anders
« Reactie #34 Gepost op: 01 juni 2019, 19:25:51 »
Hoi Frank,
Mooie vorderingen. Ik vraag me af, hoe is de afmeting van jouw onderbouw constructie? Mi namelijk knap hoe je het emplacement Weert op deze manier in model (maat) weet te brengen.
Mvg
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Weert, maar anders
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2019, 20:13:29 »
Citaat van: Frankh0
Welke past er het beste bij de originele van Flm of zijn er betere alternatieven.

Ben zelf nogal gecharmeerd van dit spul van Noch

Ik gebruikte zelf voor m'n BW-Zifferstein dit spul



Maar ik zou zeggen, ga bij een goede modelspoor winkel kijken, welke het mooist erbij past.

Grtzz,

Karst

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #36 Gepost op: 01 juni 2019, 20:20:15 »
De afmetingen zijn 6.99 x 162 met een uitbouw voor spoor 25 dat bij mij als programmeerspoor dienst doet.
Karst heeft op zich gelijk als het gaat om mijn tijdperk, maar tegenwoordig is het anders. Ga maar eens kijken bij spoor 3 in Schiedam. Daar ligt moderne ballast naast het spoor en grind tussen de bielzen. Dat is echt 1:3 in grootte. Maar goed, wij (mijn vrouw en ik) vinden het aardig ogen. Foto's zijn echter onverbiddelijk, geef ik toe. Toch laat ik het zo (kan ook niet meer worden gewijzigd zonder majeure ingrepen). Additionele reden is dat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat er toch nog (veel fijnere) ballast in de aandrijvingen sijpelt. Zo doet iedereen zijn concessies.
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Weert, maar anders
« Reactie #37 Gepost op: 01 juni 2019, 22:32:41 »
Ik heb hetzelfde: ook Profi rails met extra ballast. Het kleurverschil maskeer ik door het railbed van de Profirail en de "extra ballast" een washing te geven met zwart/bruin. Dat vereffent de kleur een beetje.

Vr. groet, Martijn.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2019, 10:49:01 »
Nog even over de ballast: ik heb Woodland scenics Grey Coarse gebruikt. Eigenlijk zou dat Grey medium moeten zijn, dat net iets kleiner is dan de imitatie van de Profirails. Maar op de baan smoelt het best goed, foto's geven toch altijd net een iets andere indruk. Overigens ligt die ballast zoals gezegd alleen langs de hoofdsporen en bij de verzonken aandrijvingen. Elders op het emplacement gebruik ik een mengsel van Woodland Turf, Fleischmann Schotter en de genoemde Grey medium, waarbij sommige stukken ook wat zwarter gaan worden. Voorbeeld:



Vanochtend vier wisselstoelen van nummers voorzien (aan beide kanten van het gewicht). Vier gedaan en dan moet je er echt mee kappen, beetje een zenuwenwerkje. Ik moet er nog veertien doen...

Groet, Frank

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Weert, maar anders
« Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2019, 14:59:34 »
Schitterend (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #40 Gepost op: 01 oktober 2019, 21:46:13 »
Inmiddels zijn alle wisselstoelen voorzien van het juiste wisselnummer. Tijd voor het volgende priegelkarweitje: het perron in Weert bestond voor een groot deel uit kleine, donkere klinkers. Op bijgaande foto, gemaakt op 010781, goed te zien. De stenen zijn gelegd in visgraatverband. Ik heb soortgelijke klinkers gevonden in de vorm van artikel MBZ 80 189. Die klinkers zijn rood aan de ene kant en donker aan de andere kant. Die kant ga ik gebruiken.
Alleen: op schaal zijn die dingen 3 mm lang, net geen 1 mm hoog en net geen 1 mm breed. Met een perron van ongeveer 210 cm lengte en ongeveer 16 cm breedte is dat een klus die echt vele maanden gaat duren (zodra ik voldoende moed en voldoende klinkers heb verzameld). Geen idee hoeveel er in een verpakking zitten, voorlopig heb ik vijf verpakkingen. Gelukkig gaat er nogal wat van het oppervlak af: op het perron komen het gebouw van station Ermelo en twee wachthuisjes van het standaard NS-type.

Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2020, 11:04:23 »


Lange tijd stil geweest, alleen maar draden getrokken af en toe. Nu de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Dat wil zeggen: hij is nog niet helemaal afgewerkt, de drie delen staan nog los van elkaar en ik heb geen clou hoe de deuren er moeten worden ingezet. De handleiding is daar niet geheel duidelijk in, vind ik. Daar moet ik maar even een mail aan wagen richting Markenburg.
Waarom deze locloods? Architect van Heukelom ontwierp niet alleen het station Roosendaal maar ook de stationsgebouwen in Eindhoven, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert. Alleen Geldrop (nu een halte aan de vrije baan overigens) en Weert bestaan daarvan anno nu nog, naast Roosendaal. De locloods in Weert was van hetzelfde ontwerp als de ronde loods in Roosendaal die model stond voor het model van Markenburg. Dus die keuze was snel gemaakt. Helaas kon ik maar een driedelige kwijt, die in Weert had vijf sporen. In de tijd die ik naboots, lag er nog maar een spoor in de loods die eerst werd gebruikt door de veevoederhandel Koudijs en later weer door NS zelf. Zo stond er lange tijd het op een na laatste ovalen ramen rijtuig in (dat helaas verloren is gegaan).
Overigens leken Post I in Weert en de nog bestaande post B in Roosendaal ook erg op elkaar.
Groet, Frank

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Weert, maar anders
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2020, 11:19:39 »
Mooi die loods. Zo'n ronde locloods bestaat ongeveer ook toch nog in Tilburg? Moet ook van Van Heukelom zijn geweest.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22377
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Weert, maar anders
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2020, 11:33:41 »
EXTREEM fraaie locloods Frank  (y) (y)
Eigenbouw denk ik?
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Weert, maar anders
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2020, 11:38:15 »
Nee Wim, is van Markenburg. Mijn eerste kartonnen bouwpakket. Even wennen, maar dat gaat snel. Uitgebracht in hun thema Bosstraat.

@ Zuylen: Nee, die in Tilburg is totaal anders en pas in 1939 gebouwd. Van Heukelom ontwierp - naast de twee SS-loodsen in Roosendaal en de loods in Weert - de loclodsen van Baarle Nassau Grens, Eindhoven en Susteren.
Bron: Locomotiefloodsen en tractieterreinen door Waldorp en v.d. Meene. EAN: 9789060973233
Groet, Frank