Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door Cambalou
Vandaag om 07:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:13:52
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
IMA 36/Marklintage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 00:06:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
Raadplaatje door Kronefan
20 september 2019, 23:52:20
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
20 september 2019, 23:24:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door NS1220
20 september 2019, 23:03:31
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 september 2019, 23:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 september 2019, 22:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
20 september 2019, 22:52:08
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door Huib
20 september 2019, 22:49:10
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
20 september 2019, 22:45:53
Roco BR215 decoder door Nijboer
20 september 2019, 22:41:12
LS Models 2019 door W. Thomas
20 september 2019, 22:41:05
1/32 schaal Palmbomen door Daniel Caso
20 september 2019, 21:56:50
Once Upon A Time In A Computer Desk door Modellbahnwagen
20 september 2019, 20:50:03
Tips voor ringleiding en servo's boven tafel schaduwstation door hgr
20 september 2019, 19:51:49
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
20 september 2019, 19:49:21
De fabriek door Marij Stoffels
20 september 2019, 19:40:27
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
20 september 2019, 19:24:46
Graag jullie mening over deze baan door mcs51
20 september 2019, 19:23:52
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
20 september 2019, 19:07:47
NL baan: Frotterdam in h0 door Modellbahnwagen
20 september 2019, 18:39:35
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door Modellbahnwagen
20 september 2019, 18:22:37
Van Biervliet/B Models 2019 door Floris
20 september 2019, 18:15:49
Opendag NSTM Haarlem door Sam
20 september 2019, 17:02:46
  

Auteur Topic: Ovaalramer in messing. Schaal 0  (gelezen 48823 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #105 Gepost op: 09 november 2017, 12:42:41 »
Hoi Gert,

Nee, het dak nog niet opgemeten maar ik weet zowat zeker dat de wagen te smal is. (zie ook mededeling van Edwin).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #106 Gepost op: 09 november 2017, 16:38:45 »
Poging 1:
plaat 0,6 mm dik
en dan een half uurtje hameren, gewoon op mijn tafelblad. 3 keer uitgloeien.

IMG_1944 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1942 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1943 by Nulpunt0, on Flickr

Nog en half uurtje verder en de passing begint er bijna in te zitten. Met een tapje lukt het eigenlijk al, dus met soldeer zou het zeker moeten lukken.

IMG_1945 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1946 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1947 by Nulpunt0, on Flickr

nog even doorhameren.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #107 Gepost op: 09 november 2017, 17:46:46 »
Met 3 soorten schuurgereedschap krijg ik het oppervlak weer glad. Vandaar 0,6 ipv 0,3 mm dik.

IMG_1948 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1949 by Nulpunt0, on Flickr

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #108 Gepost op: 09 november 2017, 20:07:17 »
HOI Frits,
Mooi stukje ambachtswerk  (y)
Heb je dit nu zonder of met hardhouten mal gevormd?

Groeten Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #109 Gepost op: 09 november 2017, 21:09:57 »
Zonder.
Dit exemplaar ligt alweer in het ronde archief. Nog niet helemaal tevreden over de spiegeling van de breedtekromming, maar het principe is goed en qua tijd uitvoerbaar. Nu eerst de mal maken zodat de spiegeling voor zowel links als rechts en dak 1 en 2 identiek is. Wel duidelijk dat je zo uit de hand geen serie kan maken,.
En heel belangrijk.....eerst het grote dak en daar dit dakje op aanpassen.

IMG_1950 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1952 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 21:11:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #110 Gepost op: 09 november 2017, 23:07:34 »
Uurtje zagen en vijlen en na poging 2 staat er een mal die het heel goed zou kunnen zijn. Dat weet ik pas zeker als het messing onderdeel past.

IMG_1959 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #111 Gepost op: 11 november 2017, 18:57:02 »
Het dak:

1. Op een vuurvaste ondergrond  is de vlakke plaat opgewarmd en uitgegloeid met een Campig-Gaz brander. Tot net oranje en dan wegwezen. Na afkoelen voelt de plaat duidelijk zacht/vervormbaar aan.
IMG_1963 by Nulpunt0, on Flickr

2. De eerst ronding is gedaan over een stuk rondhout (trapleuning)
IMG_1964 by Nulpunt0, on Flickr

3. De tweede ronding over 4 cm pvc buis
IMG_1965 by Nulpunt0, on Flickr

4. de derde ronding over en skistok
IMG_1969 by Nulpunt0, on Flickr

De plaat voelt nog steeds zacht aan, dus opnieuw uitgloeien hoeft niet.

5. de vierde ronding, aan de zijkanten, is gedaan over een ronde kraspen.
IMG_1966 by Nulpunt0, on Flickr

en na een kwartiertje heb je dit..
IMG_1967 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1968 by Nulpunt0, on Flickr

heel tevreden..
IMG_1970 by Nulpunt0, on Flickr

Het dak past precies van zijkant tot zijkant.  Eerder 0,0-0,3 te kort dan te lang, dus wel goed aandrukken bij het solderen want je wilt geen spleet tussen dak en zijkant. Maar dat werkje doe ik straks in alle rust.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #112 Gepost op: 11 november 2017, 23:03:54 »
Ik had van Edwin al begrepen dat je goed in de gaten moet houden hoe je het dak en de er op liggende dakplaten er op zet. Het is even puzzelen, maar de posities van de dakluchters geven veel duidelijkheid. Om niet in de fout te gaan heb ik met marker alles aangegeven. Voor de dubbele zekerheid aan één zijde  een X aangebracht.
 
Triall and error....Voordat ik met het aanbrengen van het dak ben begonnen heb ik wel de plafondjes weer moeten verwijderen omdat ik daardoor niet bij de soldeerpunten kon. Maar die zijn achteraf weer makkelijk aan te brengen. Wel even nummeren want ze zijn allemaal op maat gevijld.

IMG_1971 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1972 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1973 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1975 by Nulpunt0, on Flickr

en dan begint het positioneren.

IMG_1976 by Nulpunt0, on Flickr

Triall and error......De daksteunen lopen gelijk aan de buitenkant omdat het dak in 1:1 overlap heeft. Na solderen van het dak hield ik toch een kier van 0,5-0,7 mm aan een kant. Om dat weg te krijgen heb ik de daksteunen, met een plaatdikte, naar binnen afgevijld. Nu ligt het dak dus vlak aan de zijwand, maar wel perfect passend.

Onderstaande foto is de gesoldeerde toestand en de andere zijde idem.

IMG_1977 by Nulpunt0, on Flickr

alles van binnenuit solderen.
IMG_1978 by Nulpunt0, on Flickr

Voor vandaag even genoeg en ik ga er vanuit dat de overige solderingen een idem resultaat geven. Blijft spannend bij zo'n eyecatcher.
Maar voor versie 2.0 moet de dakmaat dus duidelijk aangepast worden. Zeker omdat de bak ook breder hoort. Pluspunt voor Edwin..het maatwerk klopt hier toch wel eventjes prima al is het fout.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 23:05:26 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #113 Gepost op: 12 november 2017, 08:30:02 »
Ik had van Edwin al begrepen dat je goed in de gaten moet houden hoe je het dak en de er op liggende dakplaten er op zet. Het is even puzzelen, maar de posities van de dakluchters geven veel duidelijkheid.
Dit zou misschien opgelost kunnen worden door aan de binnenzijde van de dakplaten en op de betreffende positie op het dak corresponderende nummering mee te etsen en eventueel merkstreepjes voor de positie van de zijkanten van de dakplaten; kan het niet fout gaan, toch?

De ronding ziet er overigens erg goed uit, maar hoe rol je dat dak precies? Leg je de dakplaat op de grond en ga je er dan met de ronde stok overheen of rol je de dakplaat over de stok? Zelf heb ik namelijk nog nooit zoiets hoeven rollen.

En voor toekomstige kopers/bouwers: is dit de enige manier om het dak in die ronding te krijgen? Ik bijvoorbeeld heb geen skistok...  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #114 Gepost op: 12 november 2017, 10:03:21 »
Door de wals halen is niet voldoende omdat je een dubbel gekromd dak hebt..helaas.  Als je echter de beschikking hebt over speciaal buigapparatuur, kan je de randen nabuigen. Ik heb die dingen wel, maar 200 kilometer verderop in depot. En "je moet wat". Een dak van dit formaat heb ik zo ook nog nooit eerder gedaan....een uitdaging.

Dus eerst uitgloeien en toen voelde ik duidelijk dat het plaatwerk van onbuigzaam in buigzaam was overgegaan. Vervolgens heb ik de plaat voorzichtig over de rondingen geduwd en dat ging verrassend goed. Bij de eerste drie buigingen had ik de "mal" op mijn schoot en rolde het plaatwerk er overeen. De laatste  (met het handvat van de kraspen) op de werktafel om de plaatrand een stevige ondergrond te laten hebben. Dus bewust meerder handelingen gedaan om onverwacht knikken te voorkomen. Mijn vrees was dat door het buigen de structuur weer "terug" zou vallen in onbuigzaam, maar dat bleef (in dit geval) uit. Anders had ik weer moeten gloeien, maar dan wel met een deels gebogen plaat.
Ik denk dat het een groot voordeel was dat de plaat 0,3 dik was. Hoe dikker, hoe moeilijker.

Conclusie/advies:
Twee belangrijke zaken:
1. de plaat moet na uitgloeien 95% vlak zijn. Enige hobbel is acceptabel
2. stapsgewijs  omrollen.

----------------------------------------------------

Beetje modelbouwer gaat vandaag nog naar de op zondag geopende sportwinkel om een volledige skiuitrusting te kopen zodat je na de aprés ski kunt gaan modelbouwen.

---------------------------------------------------

Gaten, tekst en wat al dan niet etsen op een te buigen plaat aanbrengen.....GAAT in 99% FOUT. Je krijgt knikken of vervorming.
Positie puntjes aanbrengen voor het boren van gaten (klinknagels) kan nog wel. Maar hou ze zo klein mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2017, 10:07:54 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #115 Gepost op: 12 november 2017, 12:47:56 »
Peter, het dak is al deels geetst (aan de bovenkant, ivm de klinknagels), daar kun je niets meer in etsen, dan krijg je gaten.
V2 wordt anders, daar moeten de klinknagels doorgedrukt worden. (sorry), maar dat is de enige manier om het goed en kloppend te krijgen. Eventueel met "buiglijnen/ribbels " geetst, maar dat moeten we nog bekijken, dat geeft toch weer strepen aan de buitenkant. Voordeel is wel dat je dan ook de latere versie met gelast dak kunt maken. Dan druk je de klinknagels niet door..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #116 Gepost op: 12 november 2017, 13:56:45 »
en dat je veel meer werk hebt.....leuk.

Inmiddels heb ik 1/4 van het dak gedaan. Gaat nog steeds naar wens.
Kleine oneffenheden/hobbels vijl ik direct weg. Aan de lichtval te zien is het recht

IMG_1981 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #117 Gepost op: 12 november 2017, 20:14:06 »
Triall and error
of op dit moment ..van de regen in de drup.

Positieve nieuws: het dak zit er perfect op
Negatieve nieuws:  ik moest de daksteunen er uit slopen om toch net die 0,3 mm die ik bij het dak tekort kwam weg te werken

Bij het verwijderen van de daksteunen vermoedde ik dat het terug plaatsen gemakkelijk zou lukken, maar achteraf bleek het vrijwel ondoenlijk om ze weer zo te plaatsen dat alle daksteunen wrijvingsloos in de gleuven van het plafond pasten. Dan maar geen daksteunen?..Nee, want er zit duidelijk beweging in het dak als je de wagen oppakt.
Maar waar zet je dan het plafond aan vast?. Niet (toch maar) aan de binnen bak, want nu zie ik ineens dat de tafeltjes (aan de buitenbak) dan niet meer kunnen en die wil je nu weer wel zien. Ik heb de losse plafonddelen maar wat aan de binnen-zijwand gebakken. Niet netjes. Daarbij komt dat de stand van het plafond dan ook weer niet idelaal is met de aansluiting. Kortom....SJIPS.
De enige oplossing in versie 2 is een demontabel plafond en boogvormige daksteunen over het plafond.

LEERMOMENT en voor vandaag...kappen

IMG_1982 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1984 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1985 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1987 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 13:37:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3934
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #118 Gepost op: 14 november 2017, 10:01:22 »
Dak zit er sluitend op, maar toch "oogt" door een kleine holling in het dak (waar praten we over !) nog niet. Twee dagen later en heel wat sloop en herstelwerk leert dat (hoe logisch ook) de afstand tussen de zijwanden aan de bovenkant cruciaal is. De keuze die gemaakt is om het dak sluitend te krijgen is niet de juiste geweest. Daksteunen "moeten" en achteraf had ik beter een nieuw dak met circa 500 hand te zetten klinknagels moeten maken. Leermoment.

Alles is eigenlijk terug te voeren op de afwijkende breedtemaat van de wagen en diverse pogingen om een compromis te vinden hebben geen bevredigend resultaat gehad.
Dus net zoals in pizzaland.... beginnen bij de bodem.

Maar het zit zoals het zit en menigeen zal het in het eindresultaat niet/nauwelijks opvallen. En het was, is en blijft een proefversie.

Belangrijkste, ik kan vanaf vandaag weer verder met opbouwen.



rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #119 Gepost op: 14 november 2017, 13:48:10 »
Frits,

Alleen maar bewondering en respect dat je al dit pionierswerk doet en met ons wilt delen.
Dit alles zodat er straks een versie 2 beschikbaar komt zonder de kinderziektes en welke dan ook wellicht door minder begenadigde messing bouwers te bouwen is.
Dit neemt niet weg dat het mijn inziens toch een project voor de gevorderde messing bouwer blijft en dat bv een bijgevoegde beschrijving waarin tenminste de volgorde van samenbouwen is opgenomen van grote toegevoegde waarde zal zijn.

Ik blijf dit project je in ieder geval met veel belangstelling volgen

Groeten Rolf