Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 22735 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Nieuwbouw container overslag terminal
« Gepost op: 10 oktober 2017, 23:20:01 »
Hallo Allemaal,

Hierbij wil ik jullie graag meenemen in een verslag van de nieuwbouw van een complete containerterminal. Daarbij doe ik ook het verzoek op een kritische blik. Hulp is gewenst van de mensen die kennis hebben van het specifieke vervoer opzicht.

Wat moet het worden:
Een terminal met de functie van het overslaan van containers van wegtransport naar spoor en andersom. Ook wil ik de terminal voeden met containers die afkomstig zijn van de scheepvaart. Echter, er zal geen scheepvaart in de baan verwerkt worden. De toevoer van dit soort vervoer mag een invloed uitoefenen op de nieuwe terminal. De terminal komt in het huidige tijdperk in Duitsland.

Wat is er nu:



De terminal wordt gebouwd boven een schaduwstation. De bouw hiervan is bijna gereed. Hieronder liggen 8 sporen voor het opslaan van lange reigerstreinen en korte en half lange goederentreinen. Vanuit deze baan wordt de hoofdbaan gevoed en ook de terminal kan vanuit hier worden voorzien van treinen is het niet dat ze dan een stuk moeten rijden.
Op de foto zijn de palen zichtbaar waartussen het schaduwstation gebouwd is. De terminal komt op het niveau dat de palen (ongeveer) aangeven.
Wanneer de plaat gelegd is voor de bovenzijde zal deze worden voorzien van 3 sporen. Niet definitief maar dat is het uitgangspunt van nu. Aan de zijkant boven de klimspiraal komt nog wat bedrijvigheid waaronder een hal waarin schuifwand wagens geladen/gelost moeten worden. In mijn gedachte wordt beide plekken, het bedrijventerrein en de terminal enkel bereden door rangerende diesels en misschien een traxx 3 last mile.
De ruimte die beschikbaar is voor de terminal is ca, 0,8 x 7 meter. De opstelsporen zullen meer een beperking :-X opleveren dan de terminalsporen. Dat komt omdat de opstelsporen de gelijke ruimte hebben maar dan zitten aan beide zijden natuurlijk wissels. Omdat er genoeg lengte is wil ik graag werken met lange slanke wissels om het rijden zo natuurgetrouw te laten verlopen.

Wat moet er komen:
2 containerkranen (portaalkranen),
Ruimte voor het lossen van vrachtwagens, misschien iets bewegend als faller car system oid,
Ruimte voor het lossen van treinen, 2 sporen en 1 omloopspoor???
Ruimte voor containers,
Bevoorrading vanuit de haven (niet zichtbaar)
Diverse afsluitende/herkenning maatregelen als weg/spoorscheidingen, hekwerken, vakverdeling voor opslag e.d.
Ruimte voor bebouwing zoals een kantoor of iets dergelijks.
Verlichting op en boven de baan.



Verlichting-bak boven/rondom het spoor. Hieronder komen ledstrips in RGB. Bovenop is er nog ruimte als vitrine. Afsluiting komt nog doormiddel van plexiglas platen.

Waar vraag ik jullie hulp:
Over,
Hoe is zo'n terrein ingericht. Zijn hier regels voor?
Welke verlichting wordt er toegepast?
Hoe kan ik het best de lampen ed. voorzien van stroom. Zelf dacht ik aan leiding-goten die vanuit de bovenzijde bereikbaar zijn.
Welke voertuigen zorgen voor transport op het terrein zelf?
Zal ik drie sporen maken of een reserveren als omloopspoor?
Zijn er producten in de handel voor de aankleding of moet er veel zelf gemaakt worden?

Nou dat is al genoeg als ik het terug lees. Er zullen tijdens het proces nog wel wat vragen ontstaan
Alvast dank voor de hulp. Foto's en verwijzingen zie ik graag tegemoet.

Groet, Pallie
DB periode V-VI

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2017, 00:28:14 »
Hallo Pallie,

Een mooi idee om zoiets te maken.
In werkelijkheid zijn het vaak uitgebreide terreinen.
In model heb je dan toch wel een beperking wat ruimte betreft.
Van de inlandterminals in nederland zijn veel fotos te vinden op internet.
Daarop zijn veel elementen terug te vinden mbt tot sporenplan, overslagmogelijkheden, aankleding enz enz.
Voorbeelden zijn/waren bv in Veendam, tilburg, Almelo, venlo leeuwarden.
De inrichting van de terreinen zal in duitsland niet veel anders zijn

succes jandcargo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2017, 01:15:23 »
Als je de zoekfunctie hierboven gebruikt met "containerterminal" of "containerkraan" kom je ook veel tegen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2017, 07:47:53 »
Indrukwekkend project Pallie.

Ik kan je enkel een beetje info geven over de terminals in de haven van Antwerpen.

Om te beginnen de PSA Terminal op rechteroever : link

Deze heeft 5 doodlopende sporen om containertrainen op te plaatsen, waar ze geladen/gelost worden door 1 containerkraan ( staat op de foto op google maps helemaal noordelijk over de sporen ). Laden/lossen van de containerwagons gebeurd op de 2 parallele banen, links van de sporen. Hier worden de containers op hun beurt weer opgeladen door de olifanten ( gele hoge spullen die containers verplaatsen op het terrein ) die ze dan weer ofwel naar de containeropstelruimte brengen tussen Schelde en spooroverlaadterminal of naar de kade om over te laden naar het schip.
De 5 sporen van PSA komen in het zuiden samen tot 1 spoor, dat vervolgens terug opsplitst in een bundel met 6 sporen, maar waartussen een kruising naar d eoverkant van de Scheldelaan ligt, langswaar de aan/afvoer van treinen wordt gedaan via de Berendrecht/Zandvlietsluis, langs BASF helemaal rond, tussen de A12, richting rangeerstation Antwerpen Noord. De bundel met 6 sporen, net onder het complex van PSA ( denk dat ie bij NMBS bekend staat als bundel Lillo ), wordt eigenlijk nooit gebruikt om containertreinen op te slaan, meestal staan hier enkel tankwagons van de chemische bedrijven aan de andere kant van de Scheldelaan.


Een beetje noordelijker van de PSA Terminal heb je de Noordzee Terminal : link

Ook deze heeft 5 sporen waar containers op/afgeladen kunnen worden van de treinwagons, niet 100% zeker, maar denk dat deze ook 2 opstelplaatsen heeft naast zich om de containers op te losse om te worden opgeladen door vrachtwagens en/of olifanten ( ik zet hier ook vrachtwagens bij, omdat ik al gezien heb in het verleden dat hier al wel eens een vrachtwagen containers krijgt, rechtstreeks van de treinwagon ). Vandaar brengen de olifanten in elk geval de containers naar het opstelpark voor containers, net ten zuiden van het spooremplacement.
De 5 sporen van de Noordzee Terminal komen in eht oosten samen, en splitsen daar weer op in een bundel met 8 opstelsporen.
Hier staan soms volle containertreinen, maar worden meestel enkel de lege wagons opgesteld, klaar voor gebruik. Helemaal op het einde in het oosten van deze opstelsporen komen deze terug samen tot 1 spoor, dat net tot de sluizen komt, lang genoeg om een hele trein af te rangeren en vervolgens op een ander opstelspoor terug op te rijden.
Tussen de sporen op de terminal zelf en de 8 opstelsporen is weer een splitsing, naar de overkant van de Scheldelaan, vanwaar men meestal de treinen binnenrijd, of terug weg naar de A12 en zo naar rangeerstation Antwerpen Noord.
Ten westen van de sporen op de terminal zelf, gebeurd trouwens hetzelfde en is er ook een ontsluiting van de terminal.


Op de linkeroever heb je aan het Deurganckdok vervolgens ook de containerterminal van DP World : link

Deze heeft op de terminal zelf 6 sporen om containertreinen te laden/lossen, bediend door 1 grote containerkraan om te laden/lossen.
Ten noorden van de 6 sporen zijn er 3 losplaatsen voor containers op te laten laden door olifanten, en niet te vergissen, zuidelijk van de 6 laad/lossporen zijn er ook nog eens 6 sporen van de opstelbundel. Deze worden echter niet bediend door de containerkraan en dienen enkel om treinen op te stellen. En eigenlijk moet ik dit verder corrigeren, want van deze 6 sporen, zijn er eigenlijk 2 sporen ( de meest oostelijke ), die het "gewone" spoor zijn, langs waar alle treinen door het havengebied van linkeroever rijden. Dus slechts 4 van deze sporen zijn van de opstelbundel voor DP World.
Het noordoostelijke deel van deze opstelbundel sluit dus aan op de 2 sporen van de hoofdbaan, en gaat vervolgens naar de grote opstelbundel op linkeroever, als ik het goed voorheb noemt deze Bundel Kallo, vanwaar alle treinen naar in de meeste gevallen rangeerstation Antwerpen Noord gaan.
De zuidwestelijke aansluiting van de bundel van DP World gaat vervolgens alle dokken op de linkeroever rond, en komt ook terug aan op de opstelbundel Kallo.

Verlichting op deze terreinen gebeurd altijd dmv hoge masten met grote spots. Je verschiet er steeds van hoe goed deze terminals altijd verlicht zijn. Maar ook niet meer als normaal als je bedenkt hoe'n grote dingen daarop rondrijden. Autos mogen er normaal helemaal niet rondrijden, op enkele uitzonderingen na, deze hebben dan dikwijls een hoge paal bovenop staan, met een oranje pinklicht ofzo, zodat de olifanten hen zien rijden als ze bv uit een rij containers gereden komen ( en dan nog : niet eerste keer dat een wagen en/of persoon overreden wordt door die dingen ).

Voertuigen voor op het terrein zelf : het enige dat je er eigenlijk op de terreinen zelf ziet zijn ofwel vrachtwagens die containers komen brengen of ophalen. Op de Noordzee Terminal gebeurd dat op volgende plek : link en ook alleen maar op die plek ! Net als op andere terminals dat op maar 1 plek gebeurd. Dit om ongevallen te vermijden. De vrachtwagens plaatsen zich tussen de witte lijnen, met net voldoende plek tussen hen en de vrachtwagen ernaast zodat een olifant over hen kan rijden om de container op de vrachtwagen te laden/lossen. Verder rijden normaal dus enkel de olifanten op het terrein zelf, en de hierboven reeds genoemde dienstvoertuigen.

Voor je omloopspoor zou ik maar 1 spoor voorzien, de 3 terminals die ik hierboven beschrijf, hebben er eigenlijk geen zelfs, daar wordt gewoon aan het einde van de laad/lossporen gewoon uitgetrokken op een uitloopspoor, waarna men op 1 van de andere sporen omloopt.

Producten voor aankleding : denk dat je vooral veel containers zal moeten kopen/maken.
De opstelplaats voor containers, is gewoon 1 grote betonplaat, dus daar heb je niets speciaal voor nodig, omheining zal je nodig hebben, de terminals zijn steeds goed omheind, incl het inrij/uitrijspoor, waar zich dan een automatische poort (meestal met oranje pinklichten die branden bij openen/sluiten ) bevind.
Dit om natuurlijk mensen met slechte bedoelingen van het terrein te weren.
Olifanten weet ik niet of deze in model bestaan. Die voor het circus ben ik zeker van, de rijdende, zou ik denken : misschien dat Kibri hier bouwpaketten van heeft.
Voor verlichtingsmasten kan je Brawa eens bekijken, die hebben pylonen in hun gamma met spots op, maar denk dat deze eigenlijk niet hoog genoeg zijn, dus dit zou misschien zelfbouw moeten worden.

Hopelijk heb je hier al allemaal iets aan.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 11:16:33 door Reinout van Rees. Reden: eeeeeeeeelllllllleeeenlange urls ingekort »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:52:32 »
Hoi,

Mooi plan.
Je zegt geen schepen te willen inzetten langs de kade maar wat is er op tegen een model langs de kade te laten liggen met containers.
Kibri heeft ook duwbakken en een duwboot in assortiment.

Begrijp dat je niet zo snel bij zo'n terminal in de buurt kan komen, de meeste zijn afgesloten voor bezoek.
Maar bv op open havendagen zou je zo'n bezoek wel kunnen doen.
Bij ons in Tiel is een CTU-vestiging waar je tot aan het hek vrij dichtbij kan komen vanaf een zijstraatje.

Zie deze googlemapslink: CTU-Tiel .
Sta je wel voor de inrit van een recyclestation.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2017, 15:23:33 »
Mooi plan, zoals al velen hebben opgemerkt.
Een terminal voor voornamelijk overzetten van containers van spoor naar weg vervoer die zijn wel te vinden en sommige zijn redelijk bereikbaar om foto's te nemen.
Hoe zo een terrein ingericht is hangt een beetje af van de ligging en de functie. Vaak speelt de ondergrond ook een rol.
Containers worden zo op een terminal gezet dat ze gegroepeerd worden per bestemming of functie in zogenaamde stacks.
Daarmee bedoel ik dat containers bij elkaar gezet worden die op een bepaalde trein moeten, dat de containers die per truck van de terminal vertrekken zo gezet worden dat er voor de trucker een logische route over de terminal ontstaat. Alle reefers (koelcontainers) worden appert gezet, omdat deze containers stroom nodig hebben om te kunnen koelen en ook tijdens hun verblijf op de terminal op temperatuur moeten blijven. Die reefer stack staat dus wat afgezonderd en wordt door onderhoudsploegen regelmatig gecontroleerd. Er zouden dus best wat Preisser mannen bij kunnen staan met een busje.

Bij het stappelen houd men rekenening met de meest voorkomende windrichting en de stevigheid van de ondergrond en daarmee wordt dus vaak ook de indeling van de terminal bepaald.
Verder zijn er nog wel meer "regels" want ook containers met gevaren goederen moeten op de juiste manier weggezet worden, maar veel is common sense, en een beetje inzicht krijgen in hoe een terminal zou moeten werken. 

In Rotterdam en Antwerpen liggen zulke terminals. Nu is de RSC in Rotterdam redelijk afgesloten naar vanaf de vondelingen weg is wel wat te zien,
In Antwerpen kun je wel iets dichterbij komen op de Lineas Terminal langs de havenweg.

Deze Terminal is helemaal ingericht op het overzetten van containers van weg naar spoor en ongekeerd.
De verlichting op die terminal is op basis van hoge palen met bovenin rondom schijnwerpens die naar beneden schijnen.
De terminal ligt tegen het vormings station Noord zodat het totaal plaatje daar iets verder gaat dan puur een terminal. Want voor het vormings station ligt er natuurlijk meer opstel sporen en een rangeer heuvel.

De terminal werkt alsvolgt:
Vrachtverkeer komt aan op de parkeerplaats, de chauffeur meld zich in het balie gebouw en geeft aan wat hij komt doen (ophalen of afleveren). Daarna krijgt hij zijn route en rijd de wagen vanaf de parkeerplaats de terminal op. Daar worden de containers met straddle carriers van de wagen gehaald en in de stack gezet.
Een aantal portaal kranen zorgen ervoor dat de containers uit de stack op de trein komen en containers van de trein in de stack komen.
De stack is eigenlijk niets anders dan een rij opgestapelde containers waar een staddle carrier https://en.wikipedia.org/wiki/Straddle_carrier overheen kan rijden.
Op de route van parkeerplaats naar ingang terminal rijd de vrachtwagen door een golfplaten huisje waar de combinatie van alle kanten wordt gefotografeerd. Dit is om vast te stellen in welke staat de container op te terminal is afgezet en welke transporteur dit gedaan heeft.
Daarna komt de trucker aan de gate-in, ook weer een golfplaten contstructie waar de trucker onder een soort afdak staat en waar iemand loopt die de zegelnummers van de container en de container nummers met een handheld in het computer system van de terminal zet.

In het verleden werden nog wel eens containers vanaf de vrachtwagens rechtstreeks met de portaalkranen op de trein geladen, mnaar dat is rond 2012 verandert. Dit gebeurd nu dus met straddle carries vanuit de stack. Of vanaf de vrachtwagen naar de stack waar de portaal kraan ze oppakt, of soms worden ze vanuit de stack naar de portal kraan gebracht door de straddle, die je dan ook veelvuldig op de terminals ziet rijden. Zou mooi zijn zoiets op een car system te kunnen nabootsen.
Voor het onderhoud van de straddle carrier staat een loods langs de route van parkeer plaats naar terminal, net buiten de terminal zelf.
Deze loods is in het geval van de lineas terminal gebouwd door het in een U vorm hoog opstapelen van oude containers en er daarna een "dakje" bovenop te lassen.
door de lashing (koppelen van containers onderling) en het lassen van het dak op de bovenste rij (dacht dat er 6 lagen containers waren maar kan daar mis zijn) is deze constructie heel stevig. En een mooi detail om zo in model te bouwen.

In omgekeerde richting wanneer een trucker van de terminal afkomt dan rijd hij door de gate-out die in het geval van deze lineas terminal naast de gate-in ligt en waar dus ook iemand rond loopt die de container en zegelnummers controleerd en in het syteem brengt.
Ook bij de lineas terminals aan de zomerweg in Antwerpen kun je gemakkelijk bij de gate-in en gate-out komen, maar verder is daar niet zoveel te zien. Op de terminal aan de zomerweg is er naast spoor en wegvervoer ook een loskade voor binnenschepen, maar daar kom je niet zo gemakkelijk bij.

Maar zo zie je dus dat er een parkeerplaats is voor truckers, dat op loop afstand van waar de truck neergezet kan worden een administratief gebouw staat waarin de trucker zich aanbied. Dit alles is tegenwoordig door middel van hekken etc. gescheiden van de terminal. Er is altijd een doorgang door de hekken de terminal op, door middel van een gate-in en een uitgang door middel van een gate-out. En daarna is het een beetje afhankelijk van de terminal. Zitten de camera's in een aparte poort of zijn ze ge-intergreerd in de gate
Op sommige terminals staan verspreid over de terminal nog gebouwen waar materiaal opgeslagen worden en waar reparaties aan materieel gebeurd. Bij sommige treminals staan deze gebouwen buiten de terminal.
Sommige terminals beschiken over een empty depot waar truckers lege containers kunnen halen. Dit gedeelte is ook weer strickt gescheiden van de plaatsen waar containers overgeladen worden. Andere terminals beschikken weer over een repiarshop waar beschadigde containers worden gerepareed, anderen hebben deze functionaliteiten niet.

De deepsea terminals zoals de reeds genoemde PSA en DPW, maar ook APMT en ECT in Rotterdam hebebn vaak blokkengroepen staan waar de contianers op de van en op de vrachtwagen gezet worden. Kleinere terminals hebben vaak niet van dit soort blokken groepen.
De Lineas terminal aan de havenweg heeft deze niet echt die aan de zomerweg dan weer wel.
Een blokkengroep is eigenlijk niets anders dan een hokje waar de trucker achteruit naast rijd en waar de trucker kan melden (door een telefoon, knop of kaartlezer) dat hij klaar staat. Het is wel goed om te weten dat de veiligheid regels zeggen dat de chauffeur niet in zijn wagen mag zitten als er een container op of afgezet wordt.
Als je interesse hebt in hoe een blokkengroep eruit zou kunnen zien dan kan ik daar nog wel wat info over bij elkaar zoeken.

Bij grotere terminals staan er vaak ook gebouwen verspreid over de terminal van waaruit planners de straddle carriers aansturen en het overzicht over de gebeurtenissen houden. Vaak is dat een wat groter gebouw in de vorm van een  controle toren met rondom zicht over de terminal. Kliener terminals hebben deze functie vaak binnen het administratieve gebouw waar dan een plek is ingericht daarvoor op de bowenste verdieping.

Mogelijkheden genoeg dus en als je wilt en daar de tijd voor kunt maken dan kan ik je wel eens wat plaatsen in Antwerpen laten zien om je een idee te geven hoe een terminal er uit ziet.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 15:31:36 door apenkop. Reden: verduidelijking laad process »
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2017, 16:03:10 »







Rotterdam Waalhaven. Rechts liggen de diepwater zeeschepen. Zoals je ziet hoeven deze niet in beeld te komen en kan je gerust zonder een haven uit te beelden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:49:00 »
Hallo Allemaal,

Allereerst hartelijk bedankt voor jullie geweldige hulp en reacties. Met de lappen duidelijke tekst van jullie kan ik mijn lijst behoorlijk aanvullen. Met de uitleg over de routing over het terrein kan ik veel. Het is idd grotendeels logica maar zie ook de handigheden erin.
De links naar de google map niveaus.... zeer handig. Ik leer hier dat lang niet elk spoor een hele trein kan plaatsen. 60 teu op een trein is geen uitzondering en wil ik graag kunnen plaatsen op een spoor. Staat gelijk aan 15X T2000 of 3000.
Even niet op persoonsniveau een reactie:
Boten, heel graag zelfs. Echter ben ik van mening dat wanneer je boten wilt gebruiken je ze een prominente plaats moet geven. Zelfs een binnenvaartschip is dan in mijn beleving te groot. Ook gezien de huidige "paradestrecke" voorlangs wordt een haven met daarin boten (of niet) wat lastig.

Details als "de ingang onder het golfplaten dak", zeer mooi. Komt zeker op de lijst en op de baan. Kantoor met overzicht, ga ik maken.
Ook de "straddle carriers", iets nieuws geleerd, ga ik maken. Al dan niet aangedreven? Zal een uitdaging zijn. Heb ik ooit eens een filmpje van voorbij zien komen.
https://www.youtube.com/watch?v=IKdqjeBEZ_E

Ohja, zeer blij met foto's. Die zijn altijd van harte welkom. Inderdaad woon ik niet in het havengebied of in de buurt van een terminal.

Citaat
Als je interesse hebt in hoe een blokkengroep eruit zou kunnen zien dan kan ik daar nog wel wat info over bij elkaar zoeken.
Zeker welkom. Ik ben zeer benieuwd.

Ooit, toen ik nog niet begonnen was met een baan, heb ik wat spullen gemaakt in een soort van droom van een groten baan en ruimte daarvoor. Dat is gelukt en daarom wil ik dat gaan uitbuiten. Iets van mijn werk tot nu toe:



Een begin van een portaalkraan.
Basis is hardhout met daaraan 3D geprinte loopkatten. De cabine is van laser gesneden karton.



Het vuiloverslagstation van zandvoort voor een medeforumlid gemaakt. Ergens onder BNLS- modules het resultaat te zien.




Het begin van Station Oldenzaal gemaakt voor een clublid van modelspoorclub te Enschede.

Zo, dat is even iets van mijn werk voor anderen op de kraan na.
Na het aansluiten van het laatste deel van het schaduwstation zal ik beginnen met de plaat van de terminal. Misschien zal ik nog een digitaal voorbeeld maken waarop jullie tips en commentaren van harte welkom zijn.

Groet Pallie
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2017, 13:34:38 »
Eindelijk mijn bestelde wisselaandrijvingen binnen. Nu kan ik een van de schaduwstations verder afbouwen en met de terminal beginnen. Daar word ik blij van.





Groet, Pallie
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:16:38 »
Nog even gauw,

Eén van de 2 portaalkranen opgezocht. Deze ga ik compleet digitaal overnemen in een tekenprogramma. Vanuit daar ga ik de ruimte voor het lierwerk, de hekwerken en trappen tekenen. Ook de cabine wordt nog even goed nagekeken of die nog is zoals ik hem graag wil. Bij de eerst volgende mogelijkheid wil ik weer wat onderdelen maken met de lasersnijder. Helaas zal ik gebruik moeten maken van karton dat op kleur gebracht is met verf of spuitbus. Het nadeel daarvan is dat de producten eerder slap worden en kromtrekken.

hieronder een paar foto's van eerdere producten. Ze zijn zeer fijn gesneden en naar wens op eigen inzicht gemaakt. Ik heb geen bouwtekeningen van portaalkranen en ze ook nog niet kunnen/mogen ontvangen. De leveranciers doen daar, begrijpelijk, wat moeilijk over.


Foto had wat beter gemogen.


Container aan de zijkant voor diverse technische installaties


Helaas mislukt, een 3D geprinte containerpicker


Zoals het straks moet worden. loopkraan met containerpicker. Hieronder komt de cabine te hangen.


Onder de kraan 3D geprinte wielen.

Het geheel wil ik nog een vat lichtere en matte blauwe kleur geven. Het mag er best "geleefd" uitzien.

Tot de volgende keer.
Pallie





DB periode V-VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:38:34 »
Voor een afbeelding van de containerkraan die goed zichtbaar is, kan je op google maps hier terecht :

containerkraan Noordzee terminal

Kraan staat vlak naast de Scheldelaan, en kan je bepaalde details redelijk goed zien.

Of beetje verder die bij de terminal van BASF :

containerkraan BASF terminal

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2017, 16:14:37 »
Hallo Falcon,

Dank voor de links.
De containerkraan van de BASF terminal heeft grotendeels model gestaan voor de kraan die ik wil gaan bouwen. De liercontainer zit hier idd aan de onderkant.
Je kunt hier goed zien dat de cabine aan een frame wat naar achter gericht staat. Precies wat ik wil uitbeelden. Deze kraan vind ik persoonlijk mooi.

Zoals de verlichting is aangebracht, zo heb ik het in gedachten. Zal wel een projectje worden maar het eindresultaat mag er dan ook zijn hoop ik.

Groet, Pallie
DB periode V-VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:28:04 »
Ik kom er dagelijks langs gereden momenteel dus kan eventueel wel eens fotos maken.
Er zitten hier op het forum ook enkele treinbestuurders van de class 66 hommels die de containers daar aan/afvoeren, misschien dat zij je ook aan close ups kunnen helpen, al moet ik daar wel bij zeggen dat als ik het goed voor heb je geen fotos op het terrein van BASF zelf mag maken.
Heb zelf wel een badge om er ook binnen te mogen, maar moet er tegenwoordig nauwelijks zijn, en als je gewoon naar de terminal zou rijden en wat fotos neemt, gaan ze helemaal niet happy zijn :D

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2017, 08:16:58 »
Heb gisteravond nog even naar fotos van blokkengroepen gezocht. Weet zeker dat ik nog ergens een CD met wat plaatjes moet hebben vanuit de tijd dat ik rondliep op ECT Delta Terminal begin 2000. Maar helaas heb ik die CD nog niet gevonden. Zal dit weekend nog eens wat verder Heb dus even geduld, mocht ik de foto niet meer kunnen vinden zal ik wel wat tekeningen en beschrijving van blokkengroepen maken. Die portal kraan is overigens mooi getroffen. Lijkt inderdaad wel wat op de kranen bij BASF (combinant) maar ook op de kraantjes die op Lineas gestaan hebben. Ik zie veel enthousiasme in jou plannen en zal dan ook zeker blijven volgen.

Nog even op het web gezocht naar iets bruikbaars zodat je toch al verder kunt.
Twee filmpjes van youtube eerste is een container wissel op PSA 913 Noordzee terminal in Antwerpen, waar je bij het plaatsen van de tweede container op de actergrond ook mooi de verlichtingspalen ziet staan https://www.youtube.com/watch?v=LFNGfI5j3S4
Dit filmpje geeft een mooi beeld van hoe containers van en op een vrachtwagen gezet worden met straddle, hoewel ze op 913 dus geen echte blokkengroepen gebruiken, maar het werkt hetzelfde.

Dan het tweede filmpje gaat over een vrouwelijke straddle chauffeur op ECT Delta.https://www.youtube.com/watch?v=LFNGfI5j3S4 Op 4:11 zie je daar dus duidelijk de blokkengroepen van ECT Delta "vanuit de lucht"
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 09:01:47 door apenkop »
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2017, 09:02:52 »
@ Falcon, Ik begrijp dat sommige bedrijven het foto's maken niet toelaten ivm explosiegevaar en/of bedrijfsgeheim. Dat zie ik nog niet bij een containerterminal. Het geheim van de container is toch al bekend bij meerdere personen.... ;D. Wat niet kan dat kan niet maar ik sta zeker zeer positief tegenover jouw voorstel om wat machinisten te vragen. Dat mogen trouwens ook best foto's zijn van hun eigen werktuig natuurlijk. Zo'n classe 66 of +11 vind ik zelf bijzonder goed gelukt. Sowieso ben ik groot fan van grotere zware diesels bijvoorbeeld de Voith Maxima.

@ apenkop, blijf nog ff zoeken zou ik zeggen. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Lichtmasten zijn zeker zeer duidelijk zichtbaar. Dit type is makkelijker te maken denk ik. Zo'n filmpje geeft een goede indruk.

Blij dat ik via het Forum wat mensen heb getroffen die de informatie kunnen en willen verstrekken. Ik ben jullie zeer dankbaar.

Volgende stap, wisselmotoren aanbrengen.

Groet, Pallie
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 09:15:49 door pallie »
DB periode V-VI