Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing  (gelezen 24319 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2019, 08:39:18 »
Ik snap ook niet dat jou remwerk er niet af kan.
Gisteravond de mijne er ook ff bij gepakt en dat zit gewoon met boutjes vast hoor.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2019, 08:43:38 »
Okay, zoals lullie kunnen zien zijn de scheenplaten er al af. Ook zijn de trekstangen veur het remwerk er al af. Maar dan blijft er nog een waanzinnige in elkaar gesoldeerde constructie over waar de assen in vast zitten. Dus je ken het hele halve ding uit elkaar hale, er blijft iets achter wat vast aan het chassis zit.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2019, 09:40:04 »
Het is mosterd na de maaltijd met betrekking tot de stekker(tje)s. Zo te zien grbruik je stekkers met een steek van 2,54 mm, is ook het maatje van NEM652 en zo.
Een jaar geleden heb ik hetzelfde type in een steek van 1,27 mm gevonden in Houten. Heerlijk subtiel en toch degelijk genoeg.
Weet niet of de naam genoemd mag worden van treinelektronika.com maar anders zal het ook wel in China te vinden zijn.

Trouwens, goed bezig met een mooi model!!

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2019, 09:53:18 »
Ik gebruik ook 1,27mm stekkers, of om de technische aanduiding
te gebruiken, Male en Female Header's, in uitvoeringen met zowel
1 als 2 rijen pennen.

Ik bestel deze gewoon bij Conrad, leverbaar in verschillende afmetingen.
Ik gebruik vaak 6*2, 8*2 of een enkele rij pennen, werkt fijn en valt ook
tussen loc en tender nauwelijks op.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2019, 10:08:03 »
Da's nu inderdaad te laat

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2019, 13:38:19 »
Carel, het is inderdaad steek 1,27. Anders was het stekkertje met hetzelfde aantal polen (6) al breder geweest dan het onderstel van de loc. De draden hadden wel wat dunner en soepeler gekund, maar die optie was er niet bij Ali. Ik ben blij dat Tomasso zich als proefkonijn aandiende om de stekkertjes op hun bruikbaarheid te testen  ;) .
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 13:40:30 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2020, 23:33:23 »
Vandaag letterlijk en figuurlijk de draad maar weer eens opgepikt. Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.

Omdat ik de locomotief en de tender los van elkaar wil opbergen in de originele verpakking, wil ik de loc d.m.v. een stekkertje koppelen aan de tender. Het is een fikse klus, maar de loc is voorzien van een geluidsdecoder en verlichting en is klaar. Echter, in de tender heb ik de contrastekker gemaakt. Dat was nog een aardige puzzel, want veel ruimte is er niet. Maar goed, een plek gevonden voor de voorste as van de tender. Contrastekker past, dus zo gezegd, zo gedaan.

Wat blijkt nu? De koppelboom die tussem de loc en tender zit kan nu nog maar naar 1 kant uitslaan. De stekker beperkt de beweging, waardoor de tender nog maar 1 kant op kan bewegen.

Nu zitten er in de koppelboom 2 gaatjes waar je de tender in kan vastmaken. Als ik het voorste gaatje gebruik en de rest van de koppelboom zou afhalen, dan zou er voldoende bewegingsruimte zijn en kan de tender weer alle kanten op. Maar goed, ik ben benieuwd door welke boogstraal de loc dan nog gaat, omdat mijn minimale uitgangspunt met Philotrain altijd 90 cm is. Desalniettemin zit de tender niet heel dicht op de loc, dus ik vermoed dat het meevalt. Maar goed, ik ga dus een alternatieve koppelboom maken en de originele behouden, zodat ik wat kan variëren met de ruimte tussen loc en tender.

Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar. Eigenlijk best een leuk klusje

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #52 Gepost op: 29 mei 2020, 08:56:40 »
Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.

Volgens mij de beste samenvatting van jouw modelbouwavonturen tot nu toe  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2020, 14:57:27 »
Ach je hebt t*fus weer eens tevoorschijn gehaald  (y)
Je weet de oud messingprijs he ;D
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 14:59:10 door roadster36 »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2020, 20:34:03 »
Volgens mij de beste samenvatting van jouw modelbouwavonturen tot nu toe  ;D

In een "loop" dan:

Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.
Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar.
Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.
Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar.
enz.  ;D.

Maar anders trek je het stekkertje uit het gat en plaats hem ergens los onder de tender.

Stephan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2020, 21:22:50 »
Ach ja, modelbouw blijft vallen en opstaan.   (y)  (y)  (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #56 Gepost op: 30 mei 2020, 10:12:09 »
Je hebt er wel weer een mooie Nederlandse machine bij, Tomasso! (y)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 10:17:40 door zuylen »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2020, 10:18:07 »
Tom,

Ik heb destijds gewoon een NEM652 stekker in het Mcn huis gelijmd. Stekker daarop aangesloten en geen centje pijn. Inmiddels heb ik nóg veel kleinere stekkers die ik gebruik. Amper groter/dikker dan decoderdraad. Valt het nog minder op. Solderen met de loep, dat wel. De pennen kunnen volgens technische info 1,4 A aan, dus meer dan zat. In jouw 3900 draadje zal ik ze t.z.t. laten zien.

Daarbij: ik laat de loc en tender aan elkaar. Een simpele Auhagen Box is een prima alternatief als verpakking. Komt bij dat zo de originele groene doos mooi blijft.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2020, 10:41:48 »
Deze:



Voor vergelijk een stukje dun decoder draad erbij gelegd. Dus echt klein.
Met groet,

Ger.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2020, 11:11:49 »
1.27 steek?
Eerst alle stekkerpootjes vertinnen dan de decoderdraad idem en soldeereindje voldoende inkorten. Draadje op zijn plek en heelbkort aanraken met bout. Lukt me nog met leesbril.

Carel 
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven