BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 05 oktober 2017, 22:16:33

Titel: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 05 oktober 2017, 22:16:33
Nog niet zo lang geleden heb ik voor een leuke prijs een NS 4600 op de kop kunnen tikken. Volgens de verkoper reed het ding niet, maar ik ging er vanuit dat ik dat wel op kon lossen, dus het ding van de verkoper overgenomen. Hierbij een foto van het model (heb nog steeds geen eigen foto, dus ik gebruik nog even die van Ger, dat blijft tenslotte een prachtige foto).

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171005/b7d1582d19c0022ddd393f24400c66f3.jpg)

Toen ik het ding binnen kreeg zag het er optisch prima uit, op een kleine verbuiging bij de tender na. Dit recht gebogen en alles zag er weer prima uit. Ik heb mezelf weten te bedwingen en het ding eerst maar eens een tijdje in de vitrine gezet. Echter, ik had nog een Esu Loksound 4 decoder liggen die nergens in paste, dus ik was nieuwsgierig of het bij deze loc dan wel zou lukken.

Zo gezegd, zo gedaan, loc uit elkaar gesloopt en wat blijkt deze keer, de motor zit eens niet in de tender maar gewoon in de loc. Fijn, dat scheelt weer een hoop gedoe. Maar goed, het ding rijdt dus niet. Eerst maar eens de motor er uit gehaald en getest. Helaas scheurde direct de verbinding tussen de motor en de tandwielkast, die waren namelijk met een stukje rubber aan elkaar verbonden. Dat betekent dat er in ieder geval een nieuw stukje rubber moet komen. Maar goed, de motor maar eens getest en na een smeerbeurt liep het ding perfect. Mooi, dat uitgesloten. Daarna het chassis gepakt en de wielen geprobeerd rond te draaien, dat lukte voor geen meter. Eerst maar eens de tandwielkast uit elkaar gehaald zodat de wielen vrij zouden moeten kunnen lopen. Echter, er gebeurde niets, de wielen zaten muurvast. Allereerst dacht ik dat het aan het drijfwerk lag, maar dat zat soepeltjes en klemde nergens. Bij nader beschouwing zag ik echter groene corrosie rond de assen bij de hornblocks. Toen ik bijzonder veel kracht zette kwam er iets beweging in. Na alles uitvoerig geolied te hebben kwam de boel langzaam maar zeker los. Het duurde even voordat alles soepel liep, maar uiteindelijk liep het als een zonnetje.

Nadat ik dat weer draaiende had gekregen, heb ik de tandwielkast schoon gemaakt. Al het oude vet er uit en alles voorzien van nieuw vet en nieuwe olie. Uiteindelijk de boel weer in elkaar gezet en de motor met een stukje krimpkous verbonden met de tandwielkast. Daarna stroom op de wielen gezet et voila, de trein reed als een tiet. Hoppa, op naar de volgende uitdaging; past de sound decoder er in? Ook dat past met gemak, er kunnen er wel 3 in de ketel. Fijn, dan heb ik het ding tenminste niet voor niks aangeschaft.

Hier wat plaatjes van de hele bende:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171005/0d9165f0029503b20d374b9098fb26ad.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171005/60438b6c2936bbf60dc3bec54fb8b243.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171005/2934b348a297dc1ed788cddadb02a694.jpg)

Plan de campagne is: verlichting er in maken, speaker in de tender, glas in de ramen, personeel er in en gassen met die handel. Ik zie het met vertrouwen tegemoet.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 06 oktober 2017, 00:51:54
KARST DRENTH heet de eigenaar van die foto en loc. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41272.msg688482.html#msg688482)

Laatste keer chef. :police:
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 oktober 2017, 08:54:37
Gloeiende... Alle eer en credits voor Karst Drenth voor het maken van deze prachtige foto! ;D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 08 oktober 2017, 15:57:37
En verder. De lantaarns iets uitgefreesd en daarna de gaatjes geboord. Doordat de lampen behoorlijk naar voren staan bij de bufferbalk wilde ik niet dat de draadjes zichtbaar zouden zijn. Dat betekende dus onder een goeie hoek boren, zodat de draden straks ter hoogte van de steun zitten en praktisch onzichtbaar zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Hierbij vast een foto van het resultaat:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171008/80e289034475a42570aab6f18867a5c0.jpg)

Nu nog ff draadjes aan 3 smd ledjes solderen en dan kan de boel geplaatst worden. Daarna een klein printplaatje met een 15K weerstand er op en dan kan de boel aangesloten worden op de decoder. Als dat gebeurd is kan de tender onder handen worden genomen (stroomafname maken en speaker er in).

Wat me opvalt bij veel Philotrain locomotieven is dat ze naar rechts hellen. Bij zowat elke loc die ik heb valt het me op. Ook zag ik dat niet alle wielen op de grond stonden, het uis maar een fractie van een millimeter, maar het viel me wel op. Hoe dan ook, wat meer gewicht in de loc en alle wielen worden keurig op de rails gedrukt, dat komt dan ook wel goed. Voor nu nog maar eens ff verder prutsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2018, 16:45:37
Het ligt al even stil, maar er zijn toch ontwikkelingen. Ik heb de micro stekkertjes inmiddels binnen, zo kan ik de speaker in de tender doen en eventueel zelfs nog verlichting aan de achterzijde van de tender maken, terwijl de decoder in de loc zit. Het is wel pielen op de vierkante millimeter, want veel ruimte is er niet aan de onderzijde van de tender, maar met secuur werken kan ik wellicht 4 tot zes aansluitpunten realiseren (2 voor de speaker en eventueel 2 voor extra stroomafname en/of extra verlichting. De sound decoder en de speaker zijn er al, dus nu eens kijken hoe ik alles het beste ga vormgeven.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/4d1b0b816b9a2770e10e950d6ed886a4.jpg)

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Eelco Storm op 07 oktober 2018, 16:48:32
Mocht het nou niks worden, een 4600 staat prima op een sloopdiorama....  8)
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2018, 16:54:27
Haha, jij hebt zeker ooit iets opgepikt over 'de aanhouder'

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 07 oktober 2018, 16:57:14
Ik heb nóg kleinere stekkertjes... En mijn 4618 heeft planken langs de tender.  :P
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 07 oktober 2018, 17:09:27
Overigens ligt de mijne ook uit elkaar. Er komt een nieuwe (Faulhaber) motor in. Om de één of andere reden kan de LS 4.0 die Sagami niet lekker aansturen. Tijdens digitaal bedrijf warmt het ding lekker door. Het onderstel loopt zeer soepel. Dus daar ligt het niet aan. Maar wil wel van het opwarmen af. Nu dus een hele sterke Faulhaber. Kan ik morgen gaan ophalen in Duitsland op het postkantoor.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: RobbertJan op 07 oktober 2018, 17:49:51
Hier het zelfde, de Sagami motor in m'n 6000 is ook ruk, krijg d'r op
lage snelheid niet lekker aan de loop, dus ik wil deze ook vervangen.
Zou deze motor het zelfde zijn kwa afmetingen of kleiner dan die in de
4600.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2018, 18:02:07
Ik heb nóg kleinere stekkertjes... En mijn 4618 heeft planken langs de tender. 
Nog kleinere stekkertjes? Heb je daar een foto van en waar je die dingen besteld?

Wat betreft dat warm worden, ik heb daar geen benul van. Mijn 6000 is nog niet klaar en de enige andere sagami zitten in deze loc en de SS 700 dacht ik. Nou ja, gek, want het zijn mooie motortjes.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 07 oktober 2018, 20:33:45
(https://farm2.staticflickr.com/1918/44250186375_9405f76e54_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aqeLKR)20181007_202051 (https://flic.kr/p/2aqeLKR) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1939/44250186145_43ecac7945_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aqeLFT)20181007_201917 (https://flic.kr/p/2aqeLFT) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

Hier aan de tender van mijn 4003. Écht klein.

Volgens mij zijn het deze:

https://nl.aliexpress.com/item/5Pcs-Gold-Plated-Pitch-1-0mm-1x50-Pin-50-Pin-Single-Row-Male-Pin-Header-Strip/32707712824.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d4432Vp

https://nl.aliexpress.com/item/5PCS-Pitch-1-0mm-1x50Pin-50-Pin-Female-Single-Row-Straight-Header-Strip-Connector-Socket/32707768769.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d4432Vp
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 07 oktober 2018, 20:55:33
Wat een prachtige aanwinst toch weer. Valt me toch op dat jij altijd 'ergens' de mooiste locs 'op de kop tikt'. Hoe krijg je het toch voor elkaar ::) Geef mij ook eens die adresjes.

Ik ga je lekker volgen, succes met de ombouw (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 08 oktober 2018, 16:29:41
Is al een jaar geleden hoor En jij mag niet klagen met je mooie Werps tramloc

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 08 oktober 2018, 20:48:37
Faulhaber zit erin. Vanaf 2V analoog mooie rijeigenschappen.

Foto's en een filmpje zeggen meer:

(https://farm2.staticflickr.com/1926/44462334584_a83599e63d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aJZ62A)20181008_193803 (https://flic.kr/p/2aJZ62A) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1943/43370439610_9cf586ebda_z.jpg) (https://flic.kr/p/295uQGb)20181008_193816 (https://flic.kr/p/295uQGb) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

Vergelijk met de oude Sagami. Nagenoeg dezelfde afmetingen. Alleen het "lagergat" is wat groter, de de motorbeugel moet wat opgeruimd worden. Schroefgaten komen overeen. Type staat erop. 1524 is diameter-lengte.

(https://farm2.staticflickr.com/1943/30245919347_230d754dc8_z.jpg) (https://flic.kr/p/N5Jf54)20181008_193622 (https://flic.kr/p/N5Jf54) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1907/45184766601_ddd7b22b26_z.jpg) (https://flic.kr/p/2bQPJU2)20181008_193559 (https://flic.kr/p/2bQPJU2) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1973/45184766181_ffe9757047_z.jpg) (https://flic.kr/p/2bQPJLM)20181008_193609 (https://flic.kr/p/2bQPJLM) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1907/45184820851_1935988144_z.jpg) (https://flic.kr/p/2bQQ22n)20181008_194848 (https://flic.kr/p/2bQQ22n) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

Klik op de foto en als het goed is start het filmpje.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 11 oktober 2018, 12:44:29
Nope, geen filmpje Ger Die faulhaber, eens kijken aankomende zaterdag in Houten, als ik dan toch bezig ben.

Hier ook progressie, ben stekkerverbindingen aan het maken in de tender. Dat had niet gehoeven als de loc en de tender permanent aan elkaar bleven, alleen is de doos van de Philo zo ontworpen dat de loc en de tender gescheiden opgeborgen worden. Nou ja, so be it. Bij deze wat gaatjes geboord en daar komen de micro stekkerverbindingen in, minimaal 2 per kant. Eventueel nog ruimte voor verlichting.

Dus; 2 voor de speaker, 2 voor de stroomafname (dat hoeft er eventueel maar 1 te zijn) en 2 voor de eventuele verlichting. 't is ff werk, maar dan heb je ook wat.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181011/3818fa593e115e37e5eb072f0ac1fb1c.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181011/97eb33a4b21a0571b55d56f82b5468cf.jpg)

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 11 oktober 2018, 13:55:41
https://flic.kr/p/2aucH2D

Nu dan?
Titel: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 11 oktober 2018, 15:05:22
Ziet er goed uit Ger. Wat kost zo'n faulhaber?
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 11 oktober 2018, 15:28:31
Schrik niet: €69,- ex verz.k.

Check ff TMF voor nadere info en risico's!
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 11 oktober 2018, 15:42:16
Gloeiende, da's meer dan dat die hele loc kostte!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Martijn193 op 11 oktober 2018, 15:43:23
Jij hebt een philo voor minder dan 69 euro gekocht?
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 11 oktober 2018, 15:47:14
Haha, wist dat er iemand zou happen Was het maar waar

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 11 oktober 2018, 16:56:11
Is al een jaar geleden hoor En jij mag niet klagen met je mooie Werps tramloc

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ja dat is waar ook. Die moet ik ook nog eens in elkaar bakken.  ::) Nou ja eerst de 6000 afmaken en m’n Gooische stoomtram nr 18 bouwsel digitaal maken. Pfff

Mooie oplossing met die stekkers, maar hoe ga je dat tussen loc en tender minimaal laten opvallen?

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: RobbertJan op 12 oktober 2018, 17:27:25
Gerke,

bedankt voor de type aanduiding voor de motor etc, ik heb zojuist een
gelijkend type gekocht via Lemo-Solar bij de oosterburen, deze motor
past namelijk ook perfect in de 6000 van Philotrain  (y)

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 12 oktober 2018, 18:37:23
Hoi Robbert Jan,

Mooi. Motor heeft inderdaad ideale afmetingen om de Sagami te vervangen. Past bíjna 1 op 1. Alleen het gat in de motorbeugel wat opruimen.

Lemo Solar? Nooit van gehoord. Ga het eens opzoeken!
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: RobbertJan op 12 oktober 2018, 19:00:03
Ik heb het adresje gebruikt om vervangingsmotoren te kopen voor de
Trix 1200, aldaar hadden ze hele mooie borstelloze motoren.

https://lemo-solar.de (https://lemo-solar.de)

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Martijn193 op 13 oktober 2018, 08:28:37
Oh ja

Zijn die 1200 motoren er nog?

Martijn
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 15 oktober 2018, 15:11:15
Ger, welk frontsein werd er gebruikt als rangeersein?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 15 oktober 2018, 15:31:06
Één van de twee onderste. Makkelijkste. Geen regelgeving die beschrijft welke van de twee. Leef je uit.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 15 oktober 2018, 22:12:06
Het is weer een beste klus als je de boel ontkoppelbaar wil houden. Daarnaast ben ik een zuigerstangbescherming kwijt, die zitten namelijk in het cilinderblok geschroefd, maar blijkbaar zat er 1 los. Ik kwam er vandaag pas achter dat ik hem kwijt ben en nu ben ik er superchagrijnig van.

Hoe dan ook, ook daar is wel weer een oplossing voor en wie weet ligt het ding nog ergens op de grond.

Wat ik nu het liefst zou willen is dat ik een soort verbinding heb, waarbij ik de kap los van het frame kan halen zonder dat al de draden van de decoder nog vast zitten. Bij de blauwe Brabander heb ik dat weten te realiseren met pennen die op een zelfgemaakt printplaatje duwen. De printplaat met pennen aan de kap en de printplaat met koperen banen op het frame en zo kan de boel moeiteloos van en weer op elkaar.

Bij deze loc is er echter te weinig ruimte om zoiets fatsoenlijk te realiseren. Het zal dus wel kabelspaghetti worden, maar het heeft niet mijn voorkeur (zeker als ik later toch besluit om het motortje te vervangen). Met uiterste inspanning en gepriegel op de vierkante millimeter is er misschien iets te realiseren, maar of het dan werkt en geen kortsluiting veroorzaakt?

Nou ja, ik brainstorm er nog even over...

Wat is er verder gebeurd? Ik heb een klein printplaatje gemaakt voor de frontseinen. Op dat printplaatje heb ik 1 baan met daarop een SMD weerstand, die is voor de gezamenlijke (blauwe) plusdraad. Dan zijn er nog 2 banen, 1 voor de witte en 1 voor de paarse draad. De rechter en het bovenste frontsein worden aangestuurd door de witte decoderdraad, dat is de draad voor de frontseinen. Het linker frontsein wordt aangestuurd door de paarse decoderdraad, dat is om straks een rangeersein te kunnen tonen. Straks dus wat functiemappen; met de ene functieknop moeten alle frontseinen branden en met de andere functieknop alleen het rangeersein. Maar goed, dat komt pas als de decoder helemaal is ingebouwd. Vooralsnog zit alles (lees; decoder en extra printplaatje) nu in de ketel weggemoffeld.



Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 15 oktober 2018, 22:38:45
Tom,

Vervang de motor nu. Robbert Jan heeft er gedoe mee in zijn 6000 en ik in de 4600. Dat ding spreekt gewoon slecht Duits en de Esu nog slechter Japans.

Wat de stekker betreft: losse stekker in het mcn-huis gaat niet werken, die gaat alle kanten uit behalve die die jij wilt. Ik heb nog een NEM 652 knoepert op de voetplaat vastgelijmd en een gat ik de kolentrechter van de tender geboord. Werkt prima. Alle kabels zwart maken en klaar. Of mijn héle kleine stekkers zich daarvoor lenen vraag ik me af. Die zijn wel érg fragiel.

Inmiddels ben ik af van het in de originele doos opbergen. Gewoon de Aubox nemen. Kan de loc mooi aan elkaar blijven. Boterhamzakje er omheen en klaar.

Wil de loc wel een beetje rijden?

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 15 oktober 2018, 23:00:34
Hmmm, oké, als ik geld heb komt er een nieuwe motor in.

Rijden doet het ding prima, analoog dan, ben nog niet zover dat ik hem digitaal nu af heb.

Dat met die stekkertjes komt wel goed, die zitten mooi in de tender aan de onderkant. Past allemaal net. Het gaat meer over de losse draden in de vuurkist, zou dat liever mooier hebben weggewerkt. Nou ja, wellicht dat ik nog zin krijg om daar iets ultracreatiefs op te bedenken

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: RobbertJan op 18 oktober 2018, 15:44:59
Ik heb vandaag het nieuwe Faulhaber motortje uit Duitsland binnen gekregen en direct maar even
ingebouwd, decoder opnieuw ingeregeld en ze rijdt nu zonder stotteren op lage snelheid.

Eén groot voordeel was dat de motor, na het afzagen van 3mm van de uitgaande as, zo past
in de huidige constructie, geen extra vijlwerk slechts 2 nieuwe boutjes m1,4 x 3 en 4 passende ringetjes
later zit het netjes en werkt perfect.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, nu maar eens verder met m'n djh 3900.


Tom, als je de bedrading nou onder de voetplaat door werkt en de voormond vrij houd voor een
paar leuke knipperledjes ziet het er denk ik ook niet verkeerd uit, zodoende heb ik al mijn
tender's met loc verbonden, door het chassis onder de voetplaat door.

(https://farm2.staticflickr.com/1945/30308394857_60d708490c_b.jpg) (https://flic.kr/p/NbfrS2)Philotrain NS 3404 (https://flic.kr/p/NbfrS2) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Bij de 3400 zit er een bundeltje onder, 2 dikke draden voor de railspanning, de rest is allemaal
lakdraad voor de verlichting, de decoder zit in de tender.

(https://farm2.staticflickr.com/1913/44525164044_9d66f597d4_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aQx739)Philotrain NS 1800 (https://flic.kr/p/2aQx739) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Bij de 1800 4 kabels en een 2 tal lakdraden voor de lantaarn, de decoder zit in de loc.

Mij stoort het absoluut niet, zeker als de draden even aangezet worden met mat zwart.
Er zit minder in het zicht dan bij de Att 3700 waar een vrij grove bundel tussen zit.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 25 oktober 2018, 13:55:36
Zeau, vandaag weer lekker bezig met de hobby. Heb de draden van de decoder verlengd met allemaal zwarte draden, die gaan dan straks van de loc naar de tender. De decoder zit mooi in de ketel en de verlichting is getest. Helaas ben ik momenteel echt failliet, dus de faulhaber moet wachten tot volgend jaar. Nou ja, als alles maar werkt is het simpelweg straks een nieuw motortje plaatsen.

Ik heb afgezien van een constructie om de kap via een pen verbinding te combineren met het chassis. Ik heb de draden wat langer gelaten en die frommel ik straks wel tussen de motor en de rest van de kap, zie je niks van en er is voldoende ruimte voor. Scheelt weer een ingewikkelde constructie bedenken en vooral maken.

Hier nog een foto van hoe het er nu uit ziet:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181025/bc52bf06a10217be8535abfcc9406581.jpg)

Wat ik nog graag zou willen is de tenderwielen omdraaien, zodat loc en tender aan dezelfde zijde geïsoleerde wielen hebben. Dit voorkomt kortsluiting als de tender onverhoopt tegen de loc aan mocht komen. Echter, de wielen zitten vast onder het remwerk, het remwerk is niet los, maar helemaal vast gesoldeerd. Zie foto:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181025/5859f960af27818e9f572e8aadefa490.jpg)

Met mijn tool The Puller van NWSL lukt het niet, ik kan niet goed bij de wielen komen. Anders zou ik namelijk de wielen van de assen kunnen trekken, de boel omdraaien en daarna de wielen er weer op kunnen persen. Toch nog maar eens kijken bij Piet Peetoom, die had een ingewikkelder ding, maar volgens mij wel kleiner of in ieder geval smaller. Hoe dan ook, dat staat nog op de planning dus.

Al met al nog best wat aanpas werk. Heb me overigens rotgezocht naar de zuigerstangbescherming, die zitten blijkbaar gewoon vastgedraaid in het cilinderblok, maar aan 1 kant ben ik hem kwijt. Meteen maar de andere losgedraaid en daarna opnieuw vastgezet met locktite. De andere zal opnieuw gemaakt moeten worden uit vermoedelijk RVS. Ik kan het niet, maar veur de ware modelbouwert met de goeie apparatuur moet het zo gepiept zijn. Straks maar eens iemand lief aankijken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 14 januari 2019, 11:13:38
2 dagen Rijswijk, altijd handig om vooruitgang te boeken. Van Gert Arkema een 6 polige stekker gekregen, dus deze maar eens verbonden met de decoder. De draden zijn wel erg dik en stug, maar met veel passen en meten is het gelukt om ze op de goede plek te krijgen. Wat is er dan weinig ruimte in de loc zeg, elke draad is er 1 teveel!

Hoe dan ook, de boel aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd. Moment supreme, alles moet weer in elkaar. Dat heeft me zoveel moeite gekost, dat er iets mis moest gaan en dat gebeurde dus ook

Doordat het chassis tijdens het plaatsen van links naar rechts moest schuiven om de draden op de goede plek te krijgen, kwam een 0,1 mm draadje van de verlichting in de knel. Die brak dus doormidden, waardoor de ene helft buiten de loc los hing en het andere gedeelte terugviel in de ketel. Gloeiende gloeiende! Hoe krijg ik dat nu weer snel en goed voor elkaar?

Eerst geprobeerd het draadje te pakken te krijgen door een ultradun sleufje in de voetplaat. Mooi niet dus, daar kom je gewoon niet bij, laat staan dat je het kan zien. Na een uur prutsen alles maar weer uit elkaar gehaald, decoder uit de ketel en op zoek naar het draadje. Na veel gepruts het minuscule draadje gevonden, doorgevoerd door de voetplaat en opnieuw gesoldeerd aan het andere uiteinde. Boel geïsoleerd met nagellak en daarna de loc ultravoorzichtig weer in elkaar gezet. Na 4 uur in totaal (ik lieg niet) is het uiteindelijk gelukt om alles in orde te krijgen m.b.t. het terugplaatsen van het chassis en motor etc. Freaking unbelievable...

De loc is nu zo goed als klaar, onderdeeltjes terug plaatsen, lampjes goed zetten en fixeren met crystal clear en daarna voorzien van glaasjes. Tevens de cabine voorzien van ruitjes en personeel en de loc is helemaal klaar.

Dan de tender, ik heb nog steeds geen goede wielentrekker. Een ding gekocht bij Piet Peetoom, maar ook dat was 'm niet. Er is nog 1 optie, Piet heeft er nog 1 van GW Models ergens thuis op een display, die gaat 'ie er voor mij af schroeven en dan kan ik het nogmaals proberen. Als dat gebeurd is kan de tender voorzien worden van extra stroomafname, speaker er in, draadjes solderen en gaan met die banaan.

't is ff werk, maar dan wordt 't ook wat. Vroeger hadden ze namen voor locomotieven, samen met Jan ben ik er achter gekomen dat deze loc T*fus heet, want gebed zonder end was te lang. Leerzame beurs dus

Bij deze wat foto's;

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190114/05d4b0c3064d6c63f5af478753a9ffd2.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190114/22efea04a459a92da74605648a7151cc.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190114/62a891844dd82ef7468a33da6ae65438.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190114/cffeac753a8ded6b4eaf6cdb8012c6cd.jpg)

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Dave....... op 14 januari 2019, 11:26:46
Dat zijn inderdaad van die momenten dat je even gezellig alle heiligen uit de hemel kan vloeken....
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 14 januari 2019, 12:01:27
Tom,

Denk je echt dat 3 om 4 wielen te weinig afname is? Ik zou in jouw geval een powerpack mini bijplaatsen. Instellen op 0,4 seconden overbrugging en klaar. Aan die wielen lopen trekken zou mijn laatste oplossing zijn. Er zijn géén vervangende onderdelen beschikbaar....

De mijne is niet eens voorzien van een powerpack en stottert nooit...
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 14 januari 2019, 12:11:35
Nee, wil de wielen omdraaien om kortsluiting tegen te gaan. Zo zijn de loc en de tender hetzelfde gepolariseerd.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 14 januari 2019, 12:30:25
Loc en tender maken onderling vrijwel nooit sluiting. Ik vind het nogal Russisch roulette. Ik heb trouwens bij mijn tender de ander wielzijde stroomafnenend gemaakt, gelijk met de loc. Nog nooit gedoe gehad...
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 14 januari 2019, 13:02:29
Ja m'vrouw...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 14 januari 2019, 14:37:37
Ik heb de mijne er toch even bij gepakt.

(https://farm5.staticflickr.com/4824/31797928347_baedddb07c_c.jpg) (https://flic.kr/p/QrSGgV)20190114_143009 (https://flic.kr/p/QrSGgV) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

Door de buitenste schroefjes los te halen vallen de scheenplaten toch zó van de tender af? Die heb ik van ovalen gaten voorzien voor de vering.  ???

(https://farm5.staticflickr.com/4868/31797928407_0dfb065024_c.jpg) (https://flic.kr/p/QrSGhX)20190114_143027 (https://flic.kr/p/QrSGhX) by Tuup Tien (https://www.flickr.com/photos/155995401@N05/), on Flickr

De schuin liggende remstangen liggen bij mij gewoon "aan". Zijn niet gesoldeerd. Je kunt de wielen er dan toch zo uithalen? Of ziet de onderkant van jouw tender er anders uit?

Ja m'vrouw...

Tssss... knippendale... :-X
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 14 januari 2019, 16:27:08
Mooie voortgang!
...De draden zijn wel erg dik en stug, ...

Ik heb je gewaarschuwd!
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2019, 19:19:44
Tom, is het geen idee (zonde van al je werk misschien) een tender van de 3700 van Artitec hiervoor te ge-/misbruiken?

Rob
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Jeff op 14 januari 2019, 22:05:04
Ik heb dat wel gedaan, mijn 4600 voorzien van een tender van Artitec.
Deze is al voorzien van stroomafname en in detail mooier dan de oude tender.
Ruimte voor een decoder en luidspreker is er al.

Bij mijn Model-Loco 3700en heb ik dat ook gedaan.

Ik heb wel de kolen vervangen door een nieuwe lading, die gladgestreken laag zag er niet uit.

Groet
Jeff
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 14 januari 2019, 23:00:39
Gedetailleerder?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: roadster36 op 15 januari 2019, 08:39:18
Ik snap ook niet dat jou remwerk er niet af kan.
Gisteravond de mijne er ook ff bij gepakt en dat zit gewoon met boutjes vast hoor.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 15 januari 2019, 08:43:38
Okay, zoals lullie kunnen zien zijn de scheenplaten er al af. Ook zijn de trekstangen veur het remwerk er al af. Maar dan blijft er nog een waanzinnige in elkaar gesoldeerde constructie over waar de assen in vast zitten. Dus je ken het hele halve ding uit elkaar hale, er blijft iets achter wat vast aan het chassis zit.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 15 januari 2019, 09:40:04
Het is mosterd na de maaltijd met betrekking tot de stekker(tje)s. Zo te zien grbruik je stekkers met een steek van 2,54 mm, is ook het maatje van NEM652 en zo.
Een jaar geleden heb ik hetzelfde type in een steek van 1,27 mm gevonden in Houten. Heerlijk subtiel en toch degelijk genoeg.
Weet niet of de naam genoemd mag worden van treinelektronika.com maar anders zal het ook wel in China te vinden zijn.

Trouwens, goed bezig met een mooi model!!

Carel
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: RobbertJan op 15 januari 2019, 09:53:18
Ik gebruik ook 1,27mm stekkers, of om de technische aanduiding
te gebruiken, Male en Female Header's, in uitvoeringen met zowel
1 als 2 rijen pennen.

Ik bestel deze gewoon bij Conrad, leverbaar in verschillende afmetingen.
Ik gebruik vaak 6*2, 8*2 of een enkele rij pennen, werkt fijn en valt ook
tussen loc en tender nauwelijks op.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 15 januari 2019, 10:08:03
Da's nu inderdaad te laat

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 15 januari 2019, 13:38:19
Carel, het is inderdaad steek 1,27. Anders was het stekkertje met hetzelfde aantal polen (6) al breder geweest dan het onderstel van de loc. De draden hadden wel wat dunner en soepeler gekund, maar die optie was er niet bij Ali. Ik ben blij dat Tomasso zich als proefkonijn aandiende om de stekkertjes op hun bruikbaarheid te testen  ;) .
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 28 mei 2020, 23:33:23
Vandaag letterlijk en figuurlijk de draad maar weer eens opgepikt. Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.

Omdat ik de locomotief en de tender los van elkaar wil opbergen in de originele verpakking, wil ik de loc d.m.v. een stekkertje koppelen aan de tender. Het is een fikse klus, maar de loc is voorzien van een geluidsdecoder en verlichting en is klaar. Echter, in de tender heb ik de contrastekker gemaakt. Dat was nog een aardige puzzel, want veel ruimte is er niet. Maar goed, een plek gevonden voor de voorste as van de tender. Contrastekker past, dus zo gezegd, zo gedaan.

Wat blijkt nu? De koppelboom die tussem de loc en tender zit kan nu nog maar naar 1 kant uitslaan. De stekker beperkt de beweging, waardoor de tender nog maar 1 kant op kan bewegen.

Nu zitten er in de koppelboom 2 gaatjes waar je de tender in kan vastmaken. Als ik het voorste gaatje gebruik en de rest van de koppelboom zou afhalen, dan zou er voldoende bewegingsruimte zijn en kan de tender weer alle kanten op. Maar goed, ik ben benieuwd door welke boogstraal de loc dan nog gaat, omdat mijn minimale uitgangspunt met Philotrain altijd 90 cm is. Desalniettemin zit de tender niet heel dicht op de loc, dus ik vermoed dat het meevalt. Maar goed, ik ga dus een alternatieve koppelboom maken en de originele behouden, zodat ik wat kan variëren met de ruimte tussen loc en tender.

Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar. Eigenlijk best een leuk klusje

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Eelco Storm op 29 mei 2020, 08:56:40
Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.

Volgens mij de beste samenvatting van jouw modelbouwavonturen tot nu toe  ;D
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: roadster36 op 29 mei 2020, 14:57:27
Ach je hebt t*fus weer eens tevoorschijn gehaald  (y)
Je weet de oud messingprijs he ;D
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 29 mei 2020, 20:34:03
Volgens mij de beste samenvatting van jouw modelbouwavonturen tot nu toe  ;D

In een "loop" dan:

Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.
Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar.
Desalniettemin liep ik ergens tegenaan waar ik niet op gerekend had.
Kleine hickup dus, maar niet onoverkomelijk. Als dat gebeurd is kan alles gemonteerd en is de loc klaar.
enz.  ;D.

Maar anders trek je het stekkertje uit het gat en plaats hem ergens los onder de tender.

Stephan
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Weerd op 29 mei 2020, 21:22:50
Ach ja, modelbouw blijft vallen en opstaan.   (y)  (y)  (y)
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: zuylen op 30 mei 2020, 10:12:09
Je hebt er wel weer een mooie Nederlandse machine bij, Tomasso! (y)
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 30 mei 2020, 10:18:07
Tom,

Ik heb destijds gewoon een NEM652 stekker in het Mcn huis gelijmd. Stekker daarop aangesloten en geen centje pijn. Inmiddels heb ik nóg veel kleinere stekkers die ik gebruik. Amper groter/dikker dan decoderdraad. Valt het nog minder op. Solderen met de loep, dat wel. De pennen kunnen volgens technische info 1,4 A aan, dus meer dan zat. In jouw 3900 draadje zal ik ze t.z.t. laten zien.

Daarbij: ik laat de loc en tender aan elkaar. Een simpele Auhagen Box is een prima alternatief als verpakking. Komt bij dat zo de originele groene doos mooi blijft.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 30 mei 2020, 10:41:48
Deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200530_103242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200530_103242.jpg)

Voor vergelijk een stukje dun decoder draad erbij gelegd. Dus echt klein.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 30 mei 2020, 11:11:49
1.27 steek?
Eerst alle stekkerpootjes vertinnen dan de decoderdraad idem en soldeereindje voldoende inkorten. Draadje op zijn plek en heelbkort aanraken met bout. Lukt me nog met leesbril.

Carel 
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 30 mei 2020, 12:28:35
Kleiner. 1mm :D
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 mei 2020, 14:50:59
De loc heb ik al een tijdje, maar nu weer eens uit het stof getrokken.

Die manier van jou had ik gezien Ger, maar die stekkers zijn te groot. Ik heb ze nog kleiner en dat past mooier. Daarnaast wil ik de originele verpakking blijven gebruiken en met uitzondering van de draadjes wil ik niks van de stekker zien, dus ook niet in het machinistenhuis. Maar goed, probleem is opgelost, tender en loc zitten mooi gekoppeld en hebben volledige bewegingsvrijheid.

Nu de rest in en op de tender, dwz, extra stroomafname op alle wielen, speaker en een rangeersein.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 30 mei 2020, 15:08:10
Hoi Tom,

Wat ik al schreef, nu gebruik ik de NEM stekker niet meer, maar die frutsels van op de foto. Die zie je nog minder dan jouw stekker, denk ik. Dan neem ik voor het gemak aan dat je een Ali stekker gebruikt hebt met relatief dikke kabels eraan.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 mei 2020, 15:12:09
Deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200530_103242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200530_103242.jpg)

Voor vergelijk een stukje dun decoder draad erbij gelegd. Dus echt klein.
Deze heb ik ook, maar die zijn nog te groot. Ik heb nu 6 polige stekkers met de draden er al aan idd. Die draden vind ik niet zo'n probleem, er liepen altijd wel wat leidingen van de loc naar de tender. Zal ff een foto maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 mei 2020, 15:32:57
Het stekkertje en de contrastekker. Past mooi zo, zit nu niks in de weg.

De draden zijn nu nog opvallend gekleurd, dat wordt straks allemaal ff zwart gemaakt. Door de scheenplaten, het trapje, etc, zie je maar heel weinig van de draden, dus dat valt gelukkig mee. En het kan gewoon in de doos en da's ook heel fijn.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/cf3f2f3f316cadc9bf0c1689c3d3796e.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/bcfbbfb556cb98b5faa5be1fb96ee884.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 30 mei 2020, 16:09:49
Doe jezelf een plezier: snij met een scalpel de vergrendelingsnokken op de kopse kanten af. Die stekker klemt enorm, kan prima zonder. Zoals je 'm nu plaatst ga je straks aan de kabels moeten trekken om 'm los te krijgen. Verdere uitleg overbodig, lijkt me.  ;)
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 mei 2020, 17:19:00
Ja, die stekker is ook overgedimensioneerd. Dat kan inderdaad veel verfijnder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 juni 2020, 14:56:52
Zeau, nu ff verder met de nieuwe koppelboom. De originele wil ik behouden (waarom weet niemand), dus maak ik een aangepaste. Even 2 laagjes messing op elkaar solderen en dan de vorm er in vijlen. Nu nog een gat met een busje in de koppelboom plaatsen (voor de bevestiging aan de loc) en dan nog een gaatje voor de koppeling met de tender maken.

Bij de originele koppelboom zitten 2 gaatjes, maar zelfs op het eerste gaatje is er nog ruimte genoeg voor krappe bogen. Bij de nieuwe versie komt er maar 1 gaatje voor de koppeling met de tender. Dat betekent dat de koppelboom minder uitsteekt, waardoor die mooi langs de (contra)stekker kan draaien. Probleem opgelost.

Hier een foto van wat huisvlijt:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200607/b60021a8386a3650afbd785c0d283133.jpg)

En hier nog even het euvel met de originele koppelboom:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200607/44727302afab4df6cbdd24961fdf61ef.jpg)

Ik denk dat ik er meteen 2 maak, met de gaatjes op verschillende afstanden. Mocht het dan te krap worden, dan is het een kwestie van de andere koppelboom er op schroeven en de loc is weer gereed voor nog krappere bogen (al denk ik niet dat het nodig is).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: ronald1956 op 07 juni 2020, 15:14:26
Heb je gezien dat er een koppel en ontkoppel functie inzit .
Is me nooit opgevallen .
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 juni 2020, 16:03:07
Ja, nee, met dat veertje bedoel je. Idd, je kan hem er zo 'in klikken' inderdaad. Volgens mij doet niemand dat, maar het is wel leuk bedacht.

De koppelboom bestaat uit 2 helften die scharnieren om een busje. Zelf maak ik dat niet, maar het is een inventieve oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Gerke op 07 juni 2020, 16:52:00
Dat veertje is bedoeld om de helften goed om de pen van de loc te laten klemmen, noodzakelijk bij de oorspronkelijke stroomafname.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 juni 2020, 18:03:22
Ja, ook, maar kijk naar de zwaluwstaart op het eind. Daar druk je de pin in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: St00mboy op 07 juni 2020, 18:48:30
Tom, kon je geen kleinere JST plug vinden voor de lok-tender verbinding? Ze zijn er in allerlei maten hoor.

Leen.
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 juni 2020, 22:17:35
Ha Leen, dit is al echt een hele kleine 6 polige connector. Er moet ook nog wel voldoende spanning doorheen kunnen, zonder dat het oververhit raakt. Bij digitaal bedrijf is dat iets van 22 Volt hoogfrequente wisselstroom (200 MHz) als ik het goed heb. Dus ivm de stroomafname in de tender moet het ook niet te klein. Maar goed, het is relatief, je ziet nu een close up van het gebeuren, in het echt is het maar klein prutsstekkertje...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 juni 2020, 12:48:03
De koppelboom is af. Effe zwart maken en klaar. Probleem met de stekker is opgelost en heb er maar meteen 2 gemaakt, 1 wat langere en 1 kortere.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200610/cb8d45c4818d82cd9da85d52707a0bd1.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200610/383ba053888746745103267b2e86883e.jpg)

Nou, en nu gaat de tenderkap en het frame de thinner in. Waarom?

Het lijkt alsof de tender een keer is gevallen. Zo ontbreekt 1 traptrede aan het frame en was er iets licht verbogen bij de tenderkap. Klein ding wat zo weer rechtgebogen was, maar de lak heeft een paar kleine beschadigingen. Zie hier:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200610/0b8ea54dd773964185a26f3e40196353.jpg)

Dus, tender even kaal maken, traptrede er weer op zetten, spuiten en klaar, is het ding weer als nieuw.

Maak ik er meteen een rangeerlantaarn op aan de achterkant, de draden daarvoor zitten al aan de stekker...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 januari 2021, 16:22:27
Lekker bezig met de hobby. Vandaag een nieuwe traptrede gemaakt voor het onderstel van de tender. Die was blijkbaar door een val verdwenen (vermoed ik althans), maar goed, een nieuwe maken is een leuk klusje en bij deze ook gelukt:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/9bd7112cf816ecee9b9687bc78739cdb.jpg)

Ik moest even opletten met solderen, want het trapje waar de trede op gesoldeerd moet worden is voorzien van geëtste klinknagels. Iets teveel soldeer en dat detail is verdwenen. Heel voorzichtig gesoldeerd et voila, alles zit er nog, fijn!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/ef969d6e221d786be39206c7be2eefc9.jpg)

Als laatste wilde ik nog eens kijken naar de contrastekker. Die zit vast met lijm, maar het euvel met lijm is dat het na een jaar of 10 bros wordt en verkruimeld. Met andere woorden, over een tijdje zit de contrastekker weer los. Er moest dus een permanente oplossing komen.

Die is er gekomen in de vorm van 2 sleufjes aan de zijkant van de contrastekker. Hoewel de kunststof wand dun is, is het met heel voorzichtig werken goed gekomen en is er een dun sleufje in gemaakt. In de sleufjes heb ik aan beide kanten een stukje messing geduwd en deze aan het frame gesoldeerd, die gaat geen kant meer op.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/f6b7b61982c360002fdc0a6bd36571b1.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/e7cdc2de2020070de3f62f621fcd4669.jpg)

Natuurlijk is het met zo'n klusje altijd maar afwachten of alles daarna nog wel past en werkt, dus het even geprobeerd met een stekkertje en ja hoor, het past en het werkt. Grote blij!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/2272aad6f1fe7d8181dd4713ac50a771.jpg)

Nu is de onderkant klaar en kan ik beginnen met herstelwerkzaamheden. Overtollige lijm verwijderen, losse onderdelen zoals de buffers en de koppeling verwijderen, verf er af, schoonmaken en ontvetten en daarna opnieuw zwart spuiten. Het lijkt veel, maar da's zo gepiept. Daarna kan de decoder en de speaker er in en is de tender klaar voor gebruik. Wat betreft de tenderkap, da's een iets ander verhaal, aangezien er daar afgeplakt moet worden. Maar goed, klaar voor de spuiterij!

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)