Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Zwitserse Jura baan in H0 door Te 2/2
Vandaag om 00:56:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 00:54:58
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
Vandaag om 00:54:02
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Biesje
Vandaag om 00:25:34
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 00:22:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:20:20
MB-module "Dolce far N-te" door T.Spat
20 januari 2019, 23:40:05
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Modellbahnwagen
20 januari 2019, 23:38:17
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
20 januari 2019, 23:35:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door raymond erdtsieck
20 januari 2019, 23:30:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
20 januari 2019, 23:21:04
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
20 januari 2019, 23:13:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 januari 2019, 23:13:34
NS 8100 in Spoor-1 door MB6400
20 januari 2019, 23:09:55
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Scratchbuilt
20 januari 2019, 23:05:14
Nieuwe Z21 App door Leen Stolk
20 januari 2019, 23:04:43
Iets kleins in 00 door mdjr78
20 januari 2019, 23:02:09
Rail-buig-gereedschap door Scratchbuilt
20 januari 2019, 22:58:39
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
20 januari 2019, 22:55:59
Verven styreen door NS1220
20 januari 2019, 22:52:26
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
20 januari 2019, 22:50:37
S88Link Bus 1 = 2001 ipv 1001 door Wympie
20 januari 2019, 22:47:30
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
20 januari 2019, 22:45:44
FEVE 1000 in H0m door SimonSt
20 januari 2019, 22:43:45
Digikeijs DR4088 probleem, na plaatsen 2e melder werkt geen enkele melder meer. door haoos
20 januari 2019, 22:27:30
H0e diesellok van A1 models door ronald1956
20 januari 2019, 22:26:35
Wuppertalerstrasse; een nieuw project in spoor 1 door Wies
20 januari 2019, 22:20:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
20 januari 2019, 22:16:42
Holland Rail NS 2400 digitaal maken, welke componenten verwijderen? door henk
20 januari 2019, 21:50:45
Welk baanontwerpprogramma? door -Anton-
20 januari 2019, 21:38:44
  

Auteur Topic: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing  (gelezen 5330 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:38:45 »
Tom,

Vervang de motor nu. Robbert Jan heeft er gedoe mee in zijn 6000 en ik in de 4600. Dat ding spreekt gewoon slecht Duits en de Esu nog slechter Japans.

Wat de stekker betreft: losse stekker in het mcn-huis gaat niet werken, die gaat alle kanten uit behalve die die jij wilt. Ik heb nog een NEM 652 knoepert op de voetplaat vastgelijmd en een gat ik de kolentrechter van de tender geboord. Werkt prima. Alle kabels zwart maken en klaar. Of mijn héle kleine stekkers zich daarvoor lenen vraag ik me af. Die zijn wel érg fragiel.

Inmiddels ben ik af van het in de originele doos opbergen. Gewoon de Aubox nemen. Kan de loc mooi aan elkaar blijven. Boterhamzakje er omheen en klaar.

Wil de loc wel een beetje rijden?

Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:00:34 »
Hmmm, oké, als ik geld heb komt er een nieuwe motor in.

Rijden doet het ding prima, analoog dan, ben nog niet zover dat ik hem digitaal nu af heb.

Dat met die stekkertjes komt wel goed, die zitten mooi in de tender aan de onderkant. Past allemaal net. Het gaat meer over de losse draden in de vuurkist, zou dat liever mooier hebben weggewerkt. Nou ja, wellicht dat ik nog zin krijg om daar iets ultracreatiefs op te bedenken

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3058
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:44:59 »
Ik heb vandaag het nieuwe Faulhaber motortje uit Duitsland binnen gekregen en direct maar even
ingebouwd, decoder opnieuw ingeregeld en ze rijdt nu zonder stotteren op lage snelheid.

Eén groot voordeel was dat de motor, na het afzagen van 3mm van de uitgaande as, zo past
in de huidige constructie, geen extra vijlwerk slechts 2 nieuwe boutjes m1,4 x 3 en 4 passende ringetjes
later zit het netjes en werkt perfect.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, nu maar eens verder met m'n djh 3900.


Tom, als je de bedrading nou onder de voetplaat door werkt en de voormond vrij houd voor een
paar leuke knipperledjes ziet het er denk ik ook niet verkeerd uit, zodoende heb ik al mijn
tender's met loc verbonden, door het chassis onder de voetplaat door.

Philotrain NS 3404 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 3400 zit er een bundeltje onder, 2 dikke draden voor de railspanning, de rest is allemaal
lakdraad voor de verlichting, de decoder zit in de tender.

Philotrain NS 1800 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de 1800 4 kabels en een 2 tal lakdraden voor de lantaarn, de decoder zit in de loc.

Mij stoort het absoluut niet, zeker als de draden even aangezet worden met mat zwart.
Er zit minder in het zicht dan bij de Att 3700 waar een vrij grove bundel tussen zit.

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 15:49:36 door RobbertJan »
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2018, 13:55:36 »
Zeau, vandaag weer lekker bezig met de hobby. Heb de draden van de decoder verlengd met allemaal zwarte draden, die gaan dan straks van de loc naar de tender. De decoder zit mooi in de ketel en de verlichting is getest. Helaas ben ik momenteel echt failliet, dus de faulhaber moet wachten tot volgend jaar. Nou ja, als alles maar werkt is het simpelweg straks een nieuw motortje plaatsen.

Ik heb afgezien van een constructie om de kap via een pen verbinding te combineren met het chassis. Ik heb de draden wat langer gelaten en die frommel ik straks wel tussen de motor en de rest van de kap, zie je niks van en er is voldoende ruimte voor. Scheelt weer een ingewikkelde constructie bedenken en vooral maken.

Hier nog een foto van hoe het er nu uit ziet:



Wat ik nog graag zou willen is de tenderwielen omdraaien, zodat loc en tender aan dezelfde zijde geïsoleerde wielen hebben. Dit voorkomt kortsluiting als de tender onverhoopt tegen de loc aan mocht komen. Echter, de wielen zitten vast onder het remwerk, het remwerk is niet los, maar helemaal vast gesoldeerd. Zie foto:



Met mijn tool The Puller van NWSL lukt het niet, ik kan niet goed bij de wielen komen. Anders zou ik namelijk de wielen van de assen kunnen trekken, de boel omdraaien en daarna de wielen er weer op kunnen persen. Toch nog maar eens kijken bij Piet Peetoom, die had een ingewikkelder ding, maar volgens mij wel kleiner of in ieder geval smaller. Hoe dan ook, dat staat nog op de planning dus.

Al met al nog best wat aanpas werk. Heb me overigens rotgezocht naar de zuigerstangbescherming, die zitten blijkbaar gewoon vastgedraaid in het cilinderblok, maar aan 1 kant ben ik hem kwijt. Meteen maar de andere losgedraaid en daarna opnieuw vastgezet met locktite. De andere zal opnieuw gemaakt moeten worden uit vermoedelijk RVS. Ik kan het niet, maar veur de ware modelbouwert met de goeie apparatuur moet het zo gepiept zijn. Straks maar eens iemand lief aankijken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 14:05:32 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2019, 11:13:38 »
2 dagen Rijswijk, altijd handig om vooruitgang te boeken. Van Gert Arkema een 6 polige stekker gekregen, dus deze maar eens verbonden met de decoder. De draden zijn wel erg dik en stug, maar met veel passen en meten is het gelukt om ze op de goede plek te krijgen. Wat is er dan weinig ruimte in de loc zeg, elke draad is er 1 teveel!

Hoe dan ook, de boel aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd. Moment supreme, alles moet weer in elkaar. Dat heeft me zoveel moeite gekost, dat er iets mis moest gaan en dat gebeurde dus ook

Doordat het chassis tijdens het plaatsen van links naar rechts moest schuiven om de draden op de goede plek te krijgen, kwam een 0,1 mm draadje van de verlichting in de knel. Die brak dus doormidden, waardoor de ene helft buiten de loc los hing en het andere gedeelte terugviel in de ketel. Gloeiende gloeiende! Hoe krijg ik dat nu weer snel en goed voor elkaar?

Eerst geprobeerd het draadje te pakken te krijgen door een ultradun sleufje in de voetplaat. Mooi niet dus, daar kom je gewoon niet bij, laat staan dat je het kan zien. Na een uur prutsen alles maar weer uit elkaar gehaald, decoder uit de ketel en op zoek naar het draadje. Na veel gepruts het minuscule draadje gevonden, doorgevoerd door de voetplaat en opnieuw gesoldeerd aan het andere uiteinde. Boel geïsoleerd met nagellak en daarna de loc ultravoorzichtig weer in elkaar gezet. Na 4 uur in totaal (ik lieg niet) is het uiteindelijk gelukt om alles in orde te krijgen m.b.t. het terugplaatsen van het chassis en motor etc. Freaking unbelievable...

De loc is nu zo goed als klaar, onderdeeltjes terug plaatsen, lampjes goed zetten en fixeren met crystal clear en daarna voorzien van glaasjes. Tevens de cabine voorzien van ruitjes en personeel en de loc is helemaal klaar.

Dan de tender, ik heb nog steeds geen goede wielentrekker. Een ding gekocht bij Piet Peetoom, maar ook dat was 'm niet. Er is nog 1 optie, Piet heeft er nog 1 van GW Models ergens thuis op een display, die gaat 'ie er voor mij af schroeven en dan kan ik het nogmaals proberen. Als dat gebeurd is kan de tender voorzien worden van extra stroomafname, speaker er in, draadjes solderen en gaan met die banaan.

't is ff werk, maar dan wordt 't ook wat. Vroeger hadden ze namen voor locomotieven, samen met Jan ben ik er achter gekomen dat deze loc T*fus heet, want gebed zonder end was te lang. Leerzame beurs dus

Bij deze wat foto's;



Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 11:15:46 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2019, 11:26:46 »
Dat zijn inderdaad van die momenten dat je even gezellig alle heiligen uit de hemel kan vloeken....
MVG Dave

Rheinburg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2019, 12:01:27 »
Tom,

Denk je echt dat 3 om 4 wielen te weinig afname is? Ik zou in jouw geval een powerpack mini bijplaatsen. Instellen op 0,4 seconden overbrugging en klaar. Aan die wielen lopen trekken zou mijn laatste oplossing zijn. Er zijn géén vervangende onderdelen beschikbaar....

De mijne is niet eens voorzien van een powerpack en stottert nooit...
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2019, 12:11:35 »
Nee, wil de wielen omdraaien om kortsluiting tegen te gaan. Zo zijn de loc en de tender hetzelfde gepolariseerd.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2019, 12:30:25 »
Loc en tender maken onderling vrijwel nooit sluiting. Ik vind het nogal Russisch roulette. Ik heb trouwens bij mijn tender de ander wielzijde stroomafnenend gemaakt, gelijk met de loc. Nog nooit gedoe gehad...
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #39 Gepost op: 14 januari 2019, 13:02:29 »
Ja m'vrouw...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #40 Gepost op: 14 januari 2019, 14:37:37 »
Ik heb de mijne er toch even bij gepakt.

20190114_143009 by Tuup Tien, on Flickr

Door de buitenste schroefjes los te halen vallen de scheenplaten toch zó van de tender af? Die heb ik van ovalen gaten voorzien voor de vering.  ???

20190114_143027 by Tuup Tien, on Flickr

De schuin liggende remstangen liggen bij mij gewoon "aan". Zijn niet gesoldeerd. Je kunt de wielen er dan toch zo uithalen? Of ziet de onderkant van jouw tender er anders uit?

Ja m'vrouw...

Tssss... knippendale... :-X
Met groet,

Ger.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3637
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #41 Gepost op: 14 januari 2019, 16:27:08 »
Mooie voortgang!
...De draden zijn wel erg dik en stug, ...

Ik heb je gewaarschuwd!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2019, 19:19:44 »
Tom, is het geen idee (zonde van al je werk misschien) een tender van de 3700 van Artitec hiervoor te ge-/misbruiken?

Rob

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2019, 22:05:04 »
Ik heb dat wel gedaan, mijn 4600 voorzien van een tender van Artitec.
Deze is al voorzien van stroomafname en in detail mooier dan de oude tender.
Ruimte voor een decoder en luidspreker is er al.

Bij mijn Model-Loco 3700en heb ik dat ook gedaan.

Ik heb wel de kolen vervangen door een nieuwe lading, die gladgestreken laag zag er niet uit.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2019, 23:00:39 »
Gedetailleerder?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!