Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Rob Ellerman
Vandaag om 18:24:36
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 17:57:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 17:57:34
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door Fritsprt
Vandaag om 17:57:00
Scarm Roco naar Trix of Fleischmann door henk
Vandaag om 17:55:57
Welke DCC decoder? door Fritsprt
Vandaag om 17:52:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 17:39:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:30:19
Hulp gevraagd aandrijving sein FLM 6200/6205 door Arjen52
Vandaag om 17:22:36
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door tijgernootje
Vandaag om 17:21:25
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door maclion
Vandaag om 17:15:36
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 17:12:46
Roco plastic doosjes door Falkenberg
Vandaag om 17:10:06
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RikM
Vandaag om 17:04:46
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Rolando
Vandaag om 17:04:15
aandrijving Fleischmannwissel door Ronald Halma
Vandaag om 16:57:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium
Vandaag om 16:38:29
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Ronald Halma
Vandaag om 16:35:50
Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels door Besselspoor
Vandaag om 16:07:22
Projekt 083-338 door aad52
Vandaag om 16:01:54
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door VvKan
Vandaag om 15:57:51
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 15:50:24
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:30:45
B-Models 2021 door Whis
Vandaag om 15:24:19
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Rondje_HO
Vandaag om 14:56:26
Boek serie NS 3500 door ingenium secundus
Vandaag om 14:45:51
Digikeijs DR5013 schakelt keerluswissel niet? door Bert_Apd
Vandaag om 14:18:18
Dubbelspoor tunnelportaal van gips. door Duikeend
Vandaag om 13:28:01
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Remunj
Vandaag om 13:25:12
Diodeschakeling met stroomdetectie door VvKan
Vandaag om 13:16:00
  

Auteur Topic: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan  (gelezen 17135 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
  • ***
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #45 Gepost op: 26 september 2017, 08:42:26 »
XURON Railcutter 2175B, ideaal bij het leggen van rails ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #46 Gepost op: 26 september 2017, 08:58:05 »
Hoi Ruud het gaat bij Sven niet om het knippen van de rails - en ja daarvoor heb ik een Xuron- maar om de epoxy bielzen, deze zijn overigens ook met glasfaser versterkt. Ik krijg deze niet geknipt. Ook niet met een tang, ga er maar vanuit dat mijn handkracht kleiner is.
Doordat het slecht gaat beschadig ik ook de messing toplaagjes. Dus is zagen een alternatief.

Sven, de glasfaser pen met beleid gebruikt, geeft niet zoveel glasfaser af. een richting uit vegen en niet heen en weer bv, kan al de hoeveelheid reduceren
Overigens vraag ik me af of de bielzen een fluxcoating hebben?

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #47 Gepost op: 26 september 2017, 09:11:12 »
Gaat prima met een blikschaar , te koop bij HBM (kan nu even geen afbeelding zoeken )
https://www.hbm-machines.com/

Maar Joke , als zagen jou goed afgaat , houden zo . (y)

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #48 Gepost op: 26 september 2017, 09:24:04 »
Mijn ervaring, qua solderen, is om een beetje soldeervet te gebruiken. Ja, met kale lood/tin metharskern gaat het ook. Maar...... e.a. gaat aanzienlijk beter, makkelijker, mooier met een beetje soldeervet.

En tja, goh, ach, loodvrije soldeer .......  :-X :-X

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #49 Gepost op: 26 september 2017, 12:21:08 »
Zagen is maar tijdverspilling. Als jij een stukje hebt gezaagd, heb ik er al tien gedaan. Maar goed, dat moet je helemaal zelf weten.  :) Ik heb het net met de railknipper geprobeerd, daarmee gaat het ook alsof je boter knipt.

Soldeervet.  ??? Hoe maak je dat dan schoon achteraf, zodat het zuur niet gaat corroderen? Ik gebruik zelf printplaatsoldeer met harskern.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #50 Gepost op: 26 september 2017, 12:31:37 »
Soldeervet.  ??? Hoe maak je dat dan schoon achteraf, zodat het zuur niet gaat corroderen? Ik gebruik zelf printplaatsoldeer met harskern.

Het, oude, soldeervet wat je bij Fast Track hoef je eigenlijk niet schoon te maken (bij het gebruik om rails te solderen), al blijft het mooier als je het even met een staalborsteltje schoonmaakt achteraf. Ik heb hier zat rails liggen die ik niet of nauwelijks heb schoongemaakt na het solderen en die er nog steeds prima uitziet. En ja, het wel of niet gebruiken maakt echt verschil. Voor de goede orde: bovenstaande link wijst naar het eigen Fast Track product, waar ik geen ervaring mee heb, omdat ze naar verluid niet meer aan het oorspronkelijke product van Kestrel konden komen.

Maar indien het om kitbouw gaat zou ik het inderdaad even goed schoonmaken  ;)

Ik heb het net met de railknipper geprobeerd, daarmee gaat het ook alsof je boter knipt.

Yup, me too

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #51 Gepost op: 26 september 2017, 14:33:15 »

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #52 Gepost op: 26 september 2017, 14:36:23 »
Hoi Joke,

Ik was dit weekend even afgeleid, omdat ik druk was tijdens het evenement van de Stoomtrein Katwijk Leiden, maar ik zie nu dat het draadje behoorlijk geëxplodeerd is...
Ik ben dus vrij laat met mijn reactie en misschien ben je al begonnen met de bouw van de keerdriehoek.

Maar toch, niet geschoten is altijd mis..... 8)

Ik ben het helemaal eens met burgemeester Niek, dat sjoemelen in model is, dan wel moet worden, toegestaan, om het geheel in model werkbaar te houden, zowel tijdens de bouw, als straks tijdens met modelbedrijf.
Het mijns inziens belangrijker, dat je de goede en herkenbare sfeer uit die tijd treft, dan dat je alles exact probeert na te bouwen.

Mijn advies is om jouw onderstaande voorstel na te bouwen:




En dat om de volgende redenen:

1. Voor jouw eerste zelfbouwwissels moet je het jezelf niet te moeilijk maken: geen Y-vormige of meegebogen wissels.
    De gewone wissels met een recht en een gebogen deel zijn lastig genoeg voor de eerste keer.
    En deze wissels hebben nog een bijkomend voordeel:

2. Je kunt in jouw ontwerp bij het bovenste en linker wissel zelfs besluiten om tongloze wissels te maken; dat scheelt weer wisselaandrijvingen en -besturing.
    Bij beide wissels komt de tram via de boog in het kopspoortje en rijdt via het rechte gedeelte weer terug.
    Wanneer dit kopspoortje goed recht ligt (dus niet in een boog, zoals in werkelijkheid), rijdt de tram vanzelf de goede kant op.
    Bij straatspoor werkt de 'contralrail' als strijkregel en als die goed op z'n plek ligt, werkt dit perfect.
    Mocht je dit niet helemaal vertrouwen, dan zou je één tong met (onder de baan) een slap veertje kunnen inbouwen, dat opengereden kan worden; een zogenaamd klapwissel.

3. Voor het rechter wissel zou ik sowieso voor een klapwissel kiezen, waarbij de tram altijd de boog inrijdt, maar...
    Ik zou zelf het eerste voorstel van Jan-Peter volgen en direct op dubbelspoor overgaan.
    Dat scheelt weer een wissel en de omloopsporen met bijbehorende wissels, die je bij PCC's en GTL's niet nodig hebt.
    Mocht je later toch met museumtrams willen rijden, dan laat je ze toch gewoon via de keerdriehoek keren.... 8)

Bedoeld als stof tot nadenken en hopelijk nog niet te laat...

Groeten Rob
Enne.... Chapeau vanuit Waelstede !!

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #53 Gepost op: 26 september 2017, 16:29:08 »
linkje gevonden :

 https://www.hbm-machines.com/producten/juweliers-edelsmidgereedschappen/hbm-latoenschaar-recht-met-veer-en-sluiting

Ik knip er ook messing mee , heerlijk ding .
Die moet ik ook nog een keer hebben. Maar zo goedkoop (€2,99) heb ik ze hier nog nooit gezien. Ik knip mijn messing met een klein schaartje van de stoffenafdeling.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #54 Gepost op: 26 september 2017, 21:40:39 »
....gezaagd, gesneden of geknipt de bielzen liggen er en de eerste rails zijn gesoldeerd. Alle drie buiten rails om precies te zijn.

Dit stuk is direct gesoldeerd zonder voorvertinnen. Het lijkt erop dat de bielzen een flux laag hebben, bij verwarmen ontstaat een doorzichtige vloeistof op de biels en het lood trekt eronder.


Nu ben ik het eerste binnenstuk spoor aan het vijlen. Na wat rondlezen op het net, ben ik erop gekomen dat de buitenrail aan de binnen kant ook bijgeslepen moet worden. Even nadenken hoe ik daar het beste kom.

Rob, hartelijk dank voor je tips. Vooral tip 2 met tongloze wissels lag al als vraag op mijn lippen, de komende dagen heb ik gedwongene mate tijd om me dat nog eens te overdenken.

Ben eerst weer buitengevecht voor de komende tijd, Moet wat laten repareren met een kleine OP :'(
Maar dan hoop ik dat ik alles weer kan doen, gelukkig niets ernst.

Gr. Joke

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
    • Zwetdorf in model
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #55 Gepost op: 26 september 2017, 21:52:27 »
Oei, sterkte en weer snel opknappen hoor.

Groeten,

Christoph

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • skiptram
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #56 Gepost op: 27 september 2017, 07:36:49 »
Wel jouw weerstandsoldeer apparaat meenemen naar het hospitaal om te kijken of de chirurg hier ook de bloedvaatjes mee dicht kan coaguleren??? Sterkte.
Met groet van Paul.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #57 Gepost op: 02 oktober 2017, 15:22:37 »
Goedemiddag

Soms gaat alles sneller als men denkt, na 2 nachten ziekenhuis weer thuis sinds zaterdag. Moet nog rustig aan doen en mag niets dragen boven de 2 kg (ja ik weet handtasjes kunnen zwaarder zijn 8)) maar alles is tot nut toe naar wens verlopen en kan alleen maar beter worden.
Omdat de hele dag op het bed liggen ook niet gezond is maar weer eens mijn driehoek bekeken. En elke dag rustig een stukje vijlen totdat alle stukjes van de puzzel passen.

Gr Joke

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #58 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:33:59 »
Sterkte Joke en ook namens Babs beterschap gewenst.

Groet, Rob

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10718
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #59 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:59:00 »
Citaat
kan alleen maar beter worden
(y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl