Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Rudy0907
Vandaag
om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan
door
Bouwer
Vandaag
om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 13:35:39
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 13:32:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:27:51
Fleischmania Nostalgia
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
spoor0
Vandaag
om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 09:23:54
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd (gelezen 11612 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #45 Gepost op:
20 July 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.
@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Simon BR39
Offline
Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
«
Reactie #46 Gepost op:
23 July 2018, 12:11:55 »
Dag heren,
Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...
Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan
. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).
Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:
Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?
Gelogd
könings
Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #47 Gepost op:
23 July 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger, 500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.
Mvg Bas
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #48 Gepost op:
23 July 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #49 Gepost op:
23 July 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Simon BR39
Offline
Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #50 Gepost op:
23 July 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:
Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.
Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd