Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 17:51:41
ratelende 1300 van Electrotren door Von Rondstadd
Vandaag om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:46:01
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd  (gelezen 12406 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 20 July 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.

@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
« Reactie #46 Gepost op: 23 July 2018, 12:11:55 »
Dag heren,

Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...

Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan  ;D. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).

Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:


Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?

könings

  • Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 23 July 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger,  500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.

Mvg Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 23 July 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 23 July 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 23 July 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:

Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.

Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.