Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Gert Arkema
Vandaag
om 14:17:26
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
thonis
Vandaag
om 14:17:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:16:31
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
Schroefkoppeling voor H0.
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:42:10
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:37:28
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:26:18
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:50:29
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:10:43
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 11:32:53
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Loksound downloads
door
Jaelro
Vandaag
om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500
door
Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0
door
cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2
door
Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd (gelezen 12180 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #45 Gepost op:
20 July 2018, 16:24:35 »
Hallo Gerard,
Simon gaf eerder aan dat hij lichtseinen wil, gecombineerd met mechanisch bediende wissels.
Nu denk ik dat die combinatie niet veel voor komt/kwam, maar het kan natuurlijk in theorie wel.
Persoonlijk zou ik alles inderdaad electrisch bediend maken, dus motoren bij de wissels en alles met kabels via kabelgoten aangesloten op het seinhuis. Dat maakt het simpel.
@Simon: door de afdekstenen van Faller te gebruiken, creeer je eigenlijk kabelgoten ipv trekdraadtraces. Die laatste zien er echt anders uit. En ja, die dingen van Auhagen zijn inderdaad een stuk duurder. Maar je kunt ze ook zelf maken uit plastic profiel (mocht je toch perse trekdraadtraces willen).
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Simon BR39
Offline
Berichten: 73
Re: kabelgoten en dergelijke
«
Reactie #46 Gepost op:
23 July 2018, 12:11:55 »
Dag heren,
Gerard: Correct. Oké, dat maakt het wel makkelijker dan...
Wim: Klopt inderdaad. Nee? Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, vind die kabelgoten en dergelijke altijd wel interessant. Maar dat zou dan maar plaats moeten maken voor de werkelijkheid. Wat betreft de trekdraadtraces, dat was leuk geprobeerd dan
. Stel dat ik ga voor elektrische wissels dan zijn die Auhagen dingen dus niet bruikbaar (hier).
Bij de wissels komen dan de apparaten zoals zichtbaar hieronder met bijbehorende kabelgoot:
Is het dan afdoende als ik 1 nepdraadje (1mm zwarte draad oid) van de motor de kabelgoot in laat lopen? Moet er dan nog zo'n indusiemagneet oid bij of is dat van later tijdperk... En verdwijnen de draden van de seinen dan gewoon de grond in, of moeten die ook worden aangesloten via kabelgoten? En last but not least, moet ik ook al van die wisselverwarmingsinstallaties enzo plaatsen?
Gelogd
könings
Gast
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #47 Gepost op:
23 July 2018, 12:25:04 »
De foto die je plaatst geeft je het antwoord mbt je draad al. Indusiemagneten liggen als volgt: 1000Hz aan de verwittiger, 500Hz tussen de verwittiger en het stopsein en onder meer afhankelijk van de berekende benodigde remafstand tot het stopsein en als laatste de 2000Hz die ter hoogte van het stopsein ligt.
Kabelgoten liggen in de regel ook tot aan de lichtseinen; losliggende kabels zijn gevaarlijk.
Mvg Bas
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #48 Gepost op:
23 July 2018, 12:36:26 »
Als je naar de foto kijkt, dan loopt de wisselkabel alsvolgt:
Wisselmotor naar paaltje met kastje en van kastje naar de kabelgoot.
Vanaf de motor direct de kabelgoot in is nooit het geval, is onderhoudstechnisch gemakkelijker.
Dit geld ook voor seinen. In de buurt van het sein staat een klein paaltje met daar op een doos voor het elektrisch doorverbinden van de seinkabel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #49 Gepost op:
23 July 2018, 12:38:45 »
Indusie magneten zijn voor de seinen. Als de machinist niet oplet worden deze actief en laten de trein remmen/stoppen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Simon BR39
Offline
Berichten: 73
Re: Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd
«
Reactie #50 Gepost op:
23 July 2018, 15:42:24 »
Dank voor de antwoorden. Om het even op te sommen:
Kabelgoten van het seinhuis naar elk sein en elke wissel.
Bij de wissel een draad naar een los kastje en daarvandaan naar de motor.
Bij elk voorsein, hoofdsein en daar tussenin een indusiemagneet.
Naast wat er aan seinen al was ingetekend, denk ik dat ik nu het meeste wel heb.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd