Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Opstelsporen onder of achter de tafel  (gelezen 5353 keer)

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2017, 18:47:10 »
 Sven
Mooie plaatjes
Goed toegankelijk die opstelsporen.
Maar dat is niet wat ik voor ogen heb, zulke hoge spiralen.
Het zou zo kompakt mogelijk moeten, ik wil in de toekomst de baan kunnen verhuizen naar een grotere ruimte.
Vandaar mijn voornemen te bouwen in sigmenten die makkelijk zijn te verplaatsen.

 pkdirk
Mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar één niveau.
Of iemand moet mij kunnen overtuigen dat opstelsporen onder het bovenblad een veel groter voordeel opleveren en toch
goed te verplaatsen.

Gr Wesly

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2017, 20:11:49 »
Als je er goed bij kunt zou ik 1 niveau aanhouden,  wel zo makkelijk en bedrijfszeker.  Evt kun je zelfs je schaduwstation aankleden
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2017, 22:05:45 »
Wim

Ik lees, de meeste geven de voorkeur aan alles op één niveau.
Wat bedoel je met schaduw station aankleden.

Op de vraag twee treinen achter elkaar in het schaduw station heb ik nog geen reactie gelezen..
Denk zelf dat dat geen probleem is voor de hedendaagse software.


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2017, 22:36:33 »

Schaduwstation aankleden, van scenery voorzien, dus geen opstelsporen op een kale plank maar mooi in de ballast en evt wat gras erlangs, heb dat zelf vroeger ook wel eens toegepast. Is een schuifplank (fiddle yard) evt een idee? Bij mij op de modelspoorclub passen ook 2 treinen achter elkaar op sommige schaduwsporen maar hoe het werkt? Geen idee, maar het werkt iig wel met Koploper.

Groeten, Richard

Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2017, 23:09:58 »
Ik denk dat je dat spoor in twee blokken moet verdelen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2017, 09:21:01 »
Als de ruimte geen probleem was had ik mijn schaduwstation ook op gelijk niveau gehouden en misschien zelfs wat aangekleed. Want het is wel een mooi gezicht, veel opstelsporen waar treinen in en uit rijden. Maar helaas... het zit bij mij dus onder de hoofdbaan, met een helix naar boven. Het is niet anders.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2017, 09:41:53 »
Wim

Op de vraag twee treinen achter elkaar in het schaduw station heb ik nog geen reactie gelezen..
Denk zelf dat dat geen probleem is voor de hedendaagse software.

Dit hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn met de huidige software. had het op mijn vorige baan ook. Als er een lange trein kwam nam die beide blokken in gebruik. Als er een korte trein kwam dan nam die 1 blok in gebruik. En kon er nog een tweede achter staan.
Als de voorste weg reed dan schoof de achterste een plaatsje op zodat daar achter weer ruimte was voor een andere korte trein.

Heeft nooit problemen opgeleverd.
Enige nadeel, als je dat zo wilt zien, je kunt de achterste trein niet laten vertrekken. Moet altijd de voorste eerst wegsturen.

Groet,
Roelco

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2017, 09:47:53 »
Ik denk dat je dat spoor in twee blokken moet verdelen.

Zelfs dat hoeft niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2017, 13:59:19 »
Beste,

Ik bouw ook een baan in segmenten,tevens met 2 niveaus.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75246.0

Het voordeel van onder de baan is dat je meer opstel capacateit hebt en dit niet ten koste gaat van je scenery. Maar elk voordeel, is het nadeel van het andere. Maw, achter de baan dus (meestal) minder capaciteit en minder scenery. De keuze moet je toch uiteindelijk zelf maken, afgestemd op jou wensen. Ook de vorm van de baan heeft daar wel invloed op. Ik kan bijvoorbeeld niet makkelijk achter de baan een opstelterrein maken, de lengte is niet lang genoeg om 2 treinen van de gewenste lengte op 1 spoor achter elkaar op te stellen. Dan zou ik dus kleiner moeten gaan rijden maar dat wil ik helemaal niet. Onder de baan heb ik lengtes zat en staan de treinen naast elkaar ipv achter elkaar.

Mijn hoogte verschil bedraagt 13 cm, en vrije doorgang van hoogte van 9 cm. De constructie ben ik tevreden over wat betreft segmentbouw. Ik hoef in de toekomst alleen de elektronica tussen beneden en boven los te koppelen (kroonsteen) en kan dan het hele bovenste segment deel loshalen. Dit omdat het bovenste segment deel zich klemt op het onderste.

Mvg Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2017, 15:04:57 »
Ik heb ook mijn schaduwstation onder de eigenlijke treinbaan. Ik heb geen klimspiralen, maar aan de achterzijde van de baan een strook waar zich de hellingen bevinden. Die hellingen zijn dus achter de nog aan te brengen achterwand. Ik kan onder de baan door naar een open ruimte van 50 cm dat ik vrij heb gehouden tussen de muur en de achterkant van de treinbaan. Bij mij is de ruimte tussen de twee niveaus 12,5 cm. Door het bovenste niveau op draadeinden met moeten te zetten, heb je weinig last van dikke balken boven je schaduwstation en dus meer ruimte over.

Het grote voordeel vind ik dat je veel meer opstelcapaciteit hebt. Ik heb een open frame constructie, zodat ik alle wisselstraten ook goed van onder de baan kan bereiken. In praktijk blijkt dat goed te werken, want als het een keer ontspoort, is het 99% van de keren in de wisselstraten.

Maar alles valt of staat met de beschikbare ruimte en de wensen die je hebt t.a.v. je baan en de hoeveelheid te rijden materieel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2017, 15:55:26 »
Jeroen

Heb je daar misschien een foto van,de strook met hellingen.
En wat voor lengte heb je daar voor nodig.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je baan bestaat uit losse segmenten.
Dat is extra lastig bij het  bouwen met een dubbele laag voor opstelsporen.


Remco

Hoe ga je naar de opstelsporen met spiraal of klimsporen, dat is niet goed te zien op je foto,s.
Heb je hiervan misschien een detail foto.

Gr Wesly
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 16:08:44 door wesly »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2017, 16:30:05 »
Hoi Wesly,

Ook ik heb gekozen voor opstelsporen/schaduwstation onder de baan. Het eerste gedeelte is gereed.

Via deze link kun je in m'n draadje zien wat ik aan het bouwen ben.
Het wordt dus een soort U-vorm. Aan de buiten kant van de U zitten de klimsporen, aan de linker- en achterkant van de foto kun je daar een gedeelte van zien. Heling is iets meer dan 2%, en daar kan het meeste materiaal heel goed mee overweg.

Het tweede nivo komt 20 centimeter boven het schaduwstation te liggen. En zoals je ziet heb ik een ruimte tussen de muur en baan opgelaten.
De volgende lagen komen op een frame te liggen, dus waar geen spoor komt, zoals de bergen die ik in gedachten heb, zijn dus open van binnen en geven me extra goede toegang met als idee dat ik straks overal goed bij kan.

Hiermee creeer ik ruimte voor 26 opstelplekken verdeeld over 8 sporen: de 6 buitenste hebben ieder 3 blokken van ongeveer 2 meter, de 2 binnenste 4 blokken van iets meer  dan een meter voor het kleinere materieel.

Andre

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2017, 16:37:46 »
Hoi wesley

Even wat gezocht en:





Het is een gewone helling, geen spiraal dus. Het bovenste niveau komt een achterwand waar de helling achter ligt. De helling heb ik op draadeinde staan, lekker makkelijk met segment bouw. Als je de helling op de scheidingen voorziet met een ijzer plaatje en boutjes en vleugel moeren gaat de scheiding zich ook vormen naar de 2 stukken en is het nog altijd demontabel.

Mvg Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2017, 22:10:53 »
Hallo Wesley
Ik heb een tafel met twee lagen. Grote voordeel is dat er meer opstelruimte is, en in de jaren heb ik ontdekt dat die snel te krap kan worden. De bladen zijn circa 80 cm diep. Ooit begonnen met hellingen aan de achterkant, maar dat is moeilijk bereikbaar. Dus toen de tafel verhuisde naar eeen andere ruimte klimspiralen gebouwd(moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben). Andere reden om klimspiralen te maken, was dat daarmee de afstand tusssen de tafels groter kon worden gemaakt, want hoe groter die kan zijn hoe beter. Een voordeel van een Klimspiraal is ook dat je eventueel nog een derde laag kan maken.
De ondertafels zijn scharnierend bevestigd. Indien noodzakelijk kan ik deze naar beneden wegklappen aan de voorzijde, zodat je goed bij de rails kan of bij de onderkant van de boventafel.
De elektronica van onder en boventafels heb ik zoveeel mogelijk aan de bedienkant gemonteerd, de kant waar je makkelijk bij kan. Gaat er iets kapot, dan kan je de componenten makkelijk vervangen.
Bij de eerste bouw, heb ik de tafels als modules opgezet, ook met het idee ze "makkelijk" te kunnen verhuizen. Een module was max 2,4 meter lang en 0,8 diep. De afmetingen zijn wel afhankelijk van bijv het trapgat.
Bij de verhuizing kwam ik er wel achter dat er toch veel moest worden gedemonteerd. Ik had, mede ivm betrouwbaarheid, de kabels niet onderbroken op de grens van twee segmenten. En ook scenerie maak je toch over een naad heen evenals de rails die toch doorliep, zeker bij bochten. Het weer opbouwen was een tijdrovende klus, maar koste zeker minder tijd dan alles opnieuw te moeten maken. Reden waarom het ook meer tijd koste was dat de tafel iets groter werd. Denk bij het uit elkaar halen dat de naad tussen twee modules haaks op de rails staat. En als laatste reden, als je toch bezig bent haal je kinderziektes uit de tafel.
Maar zoals eerder gesteld, is de gekozen oplossing sterk afhankelijk van de mogelijkheden.

Groet Heiko

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2017, 23:03:01 »
Heiko

Mooi idee dat het onderblad kan scharnieren, eens over nadenken.
Dat is alleen van toepassing bij een grote reparatie neem ik aan.
Hij zal dan toch eerst leeg moeten worden gehaald, voor je hem opent.

Of is de ruimte zo groot dat je erbij kan bij bv een ontsporing, of hem leeg te halen voor dat je hem open  klapt.

Mijn plan is na al de reacties hierboven om geen klimspiraal(en) te gaan gebruiken in mijn ontwerp.

Gr Wesly