BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: WR op 18 september 2017, 22:42:44

Titel: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 18 september 2017, 22:42:44
Hallo

Bij de bouw van losse segmenten baan.
Wat is een goede keuze.
Acht opstelsporen op een laag onder de tafel, met twee spiralen.
Of drie langere sporen achter de baan, gescheiden door een achterwandje.

Die extra lengte word gewonnen door dat er geen spiralen nodig zijn.
Op die langere sporen zouden dan twee treinen achter elkaar kunnen staan.
Is het de moeite waard voor twee trein plaatsen meer zo,n constructie te maken.

De bereikbaarheid van de achter opstelsporen word +/_  max 100cm diep, lijkt mij geen probleem.
Meer mensen deze afweging moeten maken?

Mvg Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 september 2017, 23:01:20
Mijn voorkeur is opstelsporen achter een wand. Persoonlijk heb ik helemaal niks met spiralen, ze vreten ruimte en het kost je veel rails die weinig bijdragen aan de spoorbeleving. Opstelsporen achter een wand besparen je ook de hellingen.

En als je wel met spiralen wil werken, beperk het dan tot 1 dubbelsporige spiraal.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Bjor op 18 september 2017, 23:05:31
Wesley,

Als je makkelijk achter de tafel kunt komen om storingen en ontsporingen te verhelpen, is een achterwand een mooie oplossing.
Vanaf de voorzijde kom je er vrijwel niet meer bij.
Hoe houd je zicht op wat er achter die wand gebeurt? Spiegel? Camera? Anders....?

Ben
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 18 september 2017, 23:35:01
Mannen

Ik lees hier een voorkeur voor achter liggende sporen .
Ik ben zelf ook niet zo gek op spiralen.

De bedoeling is dat je eenvoudig het achterwandje, of een deel ervan kan wegpakken
om er zo bij te kunnen.
Die zijde licht onder een niet al te schuine zolder.
Het blijft een compromis, ondersporen zijn helemaal slecht bereikbaar.

Om zicht te hebben op de sporen denk ik aan een pc camera,
die kosten bijna niets meer.

Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 18 september 2017, 23:44:48
Hallo

Tav de baan word naar nederlands voorbeeld.
Dus kan de achterwand vrij eenvoudig blijven, dus makkelijker verwijderbaar.

gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: jandcargo op 19 september 2017, 00:13:08
Hallo Wesley.

IK heb ook een sterke voorkeur voor opstelsporen op het zelfde niveau aan de achterwand.
Veel minder kosten, makkelijker in onderhoud en makkelijker dan hellingen, spiralen  en zo.
Zorg wel dat je er bij kunt.
treinen hebben soms de neiging te ontsporen op moeilijk bereikbare plekken.

succes jandcargo
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Meppelspoor op 19 september 2017, 03:00:44
Opstelsporen achter een wandje, briljant, ik zelf zit met de zelfde gedachtes, zelfs miniwordl rotterdam heeft daar wel eens mee gewerkt als ik het goed heb. Ben benieuwd naar plan, succes.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 19 september 2017, 09:21:26
Goeiedag samen

Tot op heden ga ik mij richten op een ontwerp met achterliggende opstelsporen.
Deze kunnen dan op aparte losse sigmenten achter de tafel worden geplaatst.

Weet alleen nog niet de nadelen van treinen opstellen
achter elkaar, want dat is wel nodig met zo,n ontwerp

Bijkomend is dat er twee treinen minder kunnen worden opgesteld bij achtersporen.
Graag hoor ik nog wat voordelen met klimspiraal(en).

Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2017, 09:47:39
Hoeveel diepte heb je beschikbaar? Als daar genoeg ruimte is kan je tussen je achterwand en het opstelterrein nog een ruimte open laten.
Een voorbeeld is mijn baantje Without:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/without_plattegrond_2.jpg)

Op een tentoonstelling kan ik er helemaal omheen lopen, maar nu staat het op mijn zolder en kan ik er alleen aan de voorkant bij. Om bij de opstelsporen te komen moet ik er onderdoor duiken en in de tussenruimte weer omhoog komen. Die opening is 40 cm breed, voor mij net genoeg.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: BMT op 19 september 2017, 10:12:21
Wesley even een vraagje we hebben het nog niet over afmetingen gehad,
als voorbeeld het baantje van Klaas hierboven ,als ik beide sporen vanaf het station gelijk in de boog al laat dalen en achteraan ook ,kom ik dan uit onder het station ?
heb je op de zolder en als je op een tentoon stelling staat alles aan de voorkant .
geen klim spiraal ,en alles bereikbaar wat wil een mens nog meer ?
Heb zelf jaren lang een schaduw station gehad meteen tussen ruimte van 9 cm onder zijde balk bovenste niveau ,werkte prima dus als de balk 4 cm is 13 cm stijging/daling ,als je dat red ?!
Maar de keus is aan jouw ,Bert.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 19 september 2017, 10:14:54
Hallo Klaas

Helaas heb ik die tussen ruimte niet.
Het word hondenbot idee.
Ik kan er dan alleen via de voorkant bij.

Als ik de achteropstel sporen op een open sigment bouw, dan kan ik er ook van onderaf bij.
Het heeft allemaal zo zijn beperkingen.

Ik ga eens een proef opstelling maken.
Waarbij ik in de praktijk kan zien hoe ver je kunt reiken om nog te kunnen werken, evt met hulp /hang/steun bokje.

Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 september 2017, 10:17:28
Dit plan vreet ook ruimte zonder dat het zichtbare scenery deel er mee wordt gediend of uitgebreid. Je zou de bogen evt nog van landschap kunnen voorzien. 40 cm tussenruimte is erg weinig, vooral als je zoals ik van lekkere hamburgers houdt. Of het plan samenknijpen tot een hondenbot, en de achtergrondplaat bv ophijsbaar maken of kunnen laten zakken in de ondergrond. Nadeel is dan weer dat de totale baanlengte zich uitbreid vw de tegenbogen.

Groeten, Richard

Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 19 september 2017, 10:29:30
Bertos

Een daal en stijg spoor achter de tafel heb ik nog niet uitgewerkt. Is wel een idee.
Dan is de werkdiepte hiervan  twee sporen breed, een daal en stijgspoor kunnen elkaar kruisen.

Mijn werklengte is 370cm x 100 cm diep.
Wel iets om over na te denken.
Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Locwissel op 19 september 2017, 10:57:18
Graag hoor ik nog wat voordelen met klimspiraal(en).

Gr Wesly

Hoi,

Ik ben bij mijn "langs de wand in de rondte baan" destijds voor een klimspiraal gegaan.
Deze klimspiraal vormt uitsluitend de verbinding tussen het rijgedeelte (zeg maar: de modelbaan zelf) en het opstelgedeelte (schaduwstation), maar is geen onderdeel van de modelbaan in dié zin dat er continue op gereden wordt.
Wanneer een bepaalde trein even niet meer op de modelbaan gewenst is gaat deze via de railspiraal een etage lager naar de opstelsporen om zodoende niet in de weg te zijn.
Persoonlijk houd ik er niet van om modellen continue in en uit de verpakking te moeten doen (worden modellen in het algemeen niet mooier op) dus ben ik gebaat bij veel opstelmogelijkheden. Anders dan bij een schaduwstation achter een achtergrond/wand is er bij deze oplossing heel veel ruimte voor lange opstelsporen ontstaan.

Daar het rijgedeelte op ca. 1,35m hoogte ligt en het schaduwstation op 0,85m is en genoeg ruimte om in het schaduwstation van 0,80m diep toch overal goed bij te kunnen.

Bijkomend voordeel in deze situatie is dat het verbindingspoor tussen het rij- en het opstelgedeelte over mijn bureau (="werkplaats") loopt. Treinstellen welke niet of slechts moeilijk uit elkaar kunnen worden genomen kunnen zo in zijn geheel worden geserviced of worden uitgelezen etc.

Daar de treinen met panto's omhoog rijden is de railspiraal van eveneens van bovenleiding voorzien. Op deze wijze kon de maximale doorrijhoogte in de railspiraal van een loc met panto omhoog tot het minimum worden beperkt hetgeen het stijgingspercentage weer ten goede kwam.
Ondanks dat alle treinen hier zonder slipbanden rijden komen zij stuk voor stuk prima door de railspiraal. Hier wat oudere pics:

(https://abload.de/img/waldbergwendel07ghs0o.jpg) (http://abload.de/image.php?img=waldbergwendel07ghs0o.jpg)
De railspiraal in ingebouwde toestand.


(https://abload.de/img/schutzweiche3d9mtx7boynsg3.jpg) (http://abload.de/image.php?img=schutzweiche3d9mtx7boynsg3.jpg)
Het afbuigende spoor links gaat naar "beneden"richting de railspiraal. In het midden beide hoofdsporen. Het gedeelte links (waar de BR151 op staat) behoort toe aan het derde rijniveau.


(https://abload.de/img/brueckewaldberg3vwj4er3s0v.jpg) (http://abload.de/image.php?img=brueckewaldberg3vwj4er3s0v.jpg)
Links het bureau rechts het schaduwstation met daarboven het normale rijgedeelte.

Groeten uit Waldberg,

Sven
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: phdirk op 19 september 2017, 12:33:37
Hoi Wesley,

In mijn ontwerp voor mijn nieuwe baan in Putten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72169.msg3221768272.html#msg3221768272) was ik eerst ook gegaan voor een schaduwstation onder de baan. Op advies van andere modelspoorders heb ik uiteindelijk gekozen voor het schaduwstation achter de baan. Het voordeel is dat je alles op één niveau houdt, het nadeel natuurlijk dat je een deel van de te gebruiken oppervlakte voor een deel wordt gebruikt door het schaduwstation.
Toch ben ik tevreden of het plan zoals dat er nu ligt. Mogelijk komen er nog kleine aanpassingen als de kamer is ingericht en ik weet welke 'speelruimte' ik precies heb.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 19 september 2017, 18:47:10
 Sven
Mooie plaatjes
Goed toegankelijk die opstelsporen.
Maar dat is niet wat ik voor ogen heb, zulke hoge spiralen.
Het zou zo kompakt mogelijk moeten, ik wil in de toekomst de baan kunnen verhuizen naar een grotere ruimte.
Vandaar mijn voornemen te bouwen in sigmenten die makkelijk zijn te verplaatsen.

 pkdirk
Mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar één niveau.
Of iemand moet mij kunnen overtuigen dat opstelsporen onder het bovenblad een veel groter voordeel opleveren en toch
goed te verplaatsen.

Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Wim1969 op 19 september 2017, 20:11:49
Als je er goed bij kunt zou ik 1 niveau aanhouden,  wel zo makkelijk en bedrijfszeker.  Evt kun je zelfs je schaduwstation aankleden
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 19 september 2017, 22:05:45
Wim

Ik lees, de meeste geven de voorkeur aan alles op één niveau.
Wat bedoel je met schaduw station aankleden.

Op de vraag twee treinen achter elkaar in het schaduw station heb ik nog geen reactie gelezen..
Denk zelf dat dat geen probleem is voor de hedendaagse software.

Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 september 2017, 22:36:33

Schaduwstation aankleden, van scenery voorzien, dus geen opstelsporen op een kale plank maar mooi in de ballast en evt wat gras erlangs, heb dat zelf vroeger ook wel eens toegepast. Is een schuifplank (fiddle yard) evt een idee? Bij mij op de modelspoorclub passen ook 2 treinen achter elkaar op sommige schaduwsporen maar hoe het werkt? Geen idee, maar het werkt iig wel met Koploper.

Groeten, Richard

Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2017, 23:09:58
Ik denk dat je dat spoor in twee blokken moet verdelen.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: jowi op 20 september 2017, 09:21:01
Als de ruimte geen probleem was had ik mijn schaduwstation ook op gelijk niveau gehouden en misschien zelfs wat aangekleed. Want het is wel een mooi gezicht, veel opstelsporen waar treinen in en uit rijden. Maar helaas... het zit bij mij dus onder de hoofdbaan, met een helix naar boven. Het is niet anders.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: rjr op 20 september 2017, 09:41:53
Wim

Op de vraag twee treinen achter elkaar in het schaduw station heb ik nog geen reactie gelezen..
Denk zelf dat dat geen probleem is voor de hedendaagse software.

Dit hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn met de huidige software. had het op mijn vorige baan ook. Als er een lange trein kwam nam die beide blokken in gebruik. Als er een korte trein kwam dan nam die 1 blok in gebruik. En kon er nog een tweede achter staan.
Als de voorste weg reed dan schoof de achterste een plaatsje op zodat daar achter weer ruimte was voor een andere korte trein.

Heeft nooit problemen opgeleverd.
Enige nadeel, als je dat zo wilt zien, je kunt de achterste trein niet laten vertrekken. Moet altijd de voorste eerst wegsturen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: henk op 20 september 2017, 09:47:53
Ik denk dat je dat spoor in twee blokken moet verdelen.

Zelfs dat hoeft niet meer.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Nederlaantje op 20 september 2017, 13:59:19
Beste,

Ik bouw ook een baan in segmenten,tevens met 2 niveaus.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75246.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75246.0)

Het voordeel van onder de baan is dat je meer opstel capacateit hebt en dit niet ten koste gaat van je scenery. Maar elk voordeel, is het nadeel van het andere. Maw, achter de baan dus (meestal) minder capaciteit en minder scenery. De keuze moet je toch uiteindelijk zelf maken, afgestemd op jou wensen. Ook de vorm van de baan heeft daar wel invloed op. Ik kan bijvoorbeeld niet makkelijk achter de baan een opstelterrein maken, de lengte is niet lang genoeg om 2 treinen van de gewenste lengte op 1 spoor achter elkaar op te stellen. Dan zou ik dus kleiner moeten gaan rijden maar dat wil ik helemaal niet. Onder de baan heb ik lengtes zat en staan de treinen naast elkaar ipv achter elkaar.

Mijn hoogte verschil bedraagt 13 cm, en vrije doorgang van hoogte van 9 cm. De constructie ben ik tevreden over wat betreft segmentbouw. Ik hoef in de toekomst alleen de elektronica tussen beneden en boven los te koppelen (kroonsteen) en kan dan het hele bovenste segment deel loshalen. Dit omdat het bovenste segment deel zich klemt op het onderste.

Mvg Remco
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Jeroen Water op 20 september 2017, 15:04:57
Ik heb ook mijn schaduwstation onder de eigenlijke treinbaan. Ik heb geen klimspiralen, maar aan de achterzijde van de baan een strook waar zich de hellingen bevinden. Die hellingen zijn dus achter de nog aan te brengen achterwand. Ik kan onder de baan door naar een open ruimte van 50 cm dat ik vrij heb gehouden tussen de muur en de achterkant van de treinbaan. Bij mij is de ruimte tussen de twee niveaus 12,5 cm. Door het bovenste niveau op draadeinden met moeten te zetten, heb je weinig last van dikke balken boven je schaduwstation en dus meer ruimte over.

Het grote voordeel vind ik dat je veel meer opstelcapaciteit hebt. Ik heb een open frame constructie, zodat ik alle wisselstraten ook goed van onder de baan kan bereiken. In praktijk blijkt dat goed te werken, want als het een keer ontspoort, is het 99% van de keren in de wisselstraten.

Maar alles valt of staat met de beschikbare ruimte en de wensen die je hebt t.a.v. je baan en de hoeveelheid te rijden materieel.

Jeroen
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 20 september 2017, 15:55:26
Jeroen

Heb je daar misschien een foto van,de strook met hellingen.
En wat voor lengte heb je daar voor nodig.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je baan bestaat uit losse segmenten.
Dat is extra lastig bij het  bouwen met een dubbele laag voor opstelsporen.


Remco

Hoe ga je naar de opstelsporen met spiraal of klimsporen, dat is niet goed te zien op je foto,s.
Heb je hiervan misschien een detail foto.

Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: AndrevdG op 20 september 2017, 16:30:05
Hoi Wesly,

Ook ik heb gekozen voor opstelsporen/schaduwstation onder de baan. Het eerste gedeelte is gereed.

Via deze link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70288.msg3221764138.html#msg3221764138) kun je in m'n draadje zien wat ik aan het bouwen ben.
Het wordt dus een soort U-vorm. Aan de buiten kant van de U zitten de klimsporen, aan de linker- en achterkant van de foto kun je daar een gedeelte van zien. Heling is iets meer dan 2%, en daar kan het meeste materiaal heel goed mee overweg.

Het tweede nivo komt 20 centimeter boven het schaduwstation te liggen. En zoals je ziet heb ik een ruimte tussen de muur en baan opgelaten.
De volgende lagen komen op een frame te liggen, dus waar geen spoor komt, zoals de bergen die ik in gedachten heb, zijn dus open van binnen en geven me extra goede toegang met als idee dat ik straks overal goed bij kan.

Hiermee creeer ik ruimte voor 26 opstelplekken verdeeld over 8 sporen: de 6 buitenste hebben ieder 3 blokken van ongeveer 2 meter, de 2 binnenste 4 blokken van iets meer  dan een meter voor het kleinere materieel.

Andre
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Nederlaantje op 20 september 2017, 16:37:46
Hoi wesley

Even wat gezocht en:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155645_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170223_155645_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170131_150107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170131_150107.jpg)

Het is een gewone helling, geen spiraal dus. Het bovenste niveau komt een achterwand waar de helling achter ligt. De helling heb ik op draadeinde staan, lekker makkelijk met segment bouw. Als je de helling op de scheidingen voorziet met een ijzer plaatje en boutjes en vleugel moeren gaat de scheiding zich ook vormen naar de 2 stukken en is het nog altijd demontabel.

Mvg Remco
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Heiko op 20 september 2017, 22:10:53
Hallo Wesley
Ik heb een tafel met twee lagen. Grote voordeel is dat er meer opstelruimte is, en in de jaren heb ik ontdekt dat die snel te krap kan worden. De bladen zijn circa 80 cm diep. Ooit begonnen met hellingen aan de achterkant, maar dat is moeilijk bereikbaar. Dus toen de tafel verhuisde naar eeen andere ruimte klimspiralen gebouwd(moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben). Andere reden om klimspiralen te maken, was dat daarmee de afstand tusssen de tafels groter kon worden gemaakt, want hoe groter die kan zijn hoe beter. Een voordeel van een Klimspiraal is ook dat je eventueel nog een derde laag kan maken.
De ondertafels zijn scharnierend bevestigd. Indien noodzakelijk kan ik deze naar beneden wegklappen aan de voorzijde, zodat je goed bij de rails kan of bij de onderkant van de boventafel.
De elektronica van onder en boventafels heb ik zoveeel mogelijk aan de bedienkant gemonteerd, de kant waar je makkelijk bij kan. Gaat er iets kapot, dan kan je de componenten makkelijk vervangen.
Bij de eerste bouw, heb ik de tafels als modules opgezet, ook met het idee ze "makkelijk" te kunnen verhuizen. Een module was max 2,4 meter lang en 0,8 diep. De afmetingen zijn wel afhankelijk van bijv het trapgat.
Bij de verhuizing kwam ik er wel achter dat er toch veel moest worden gedemonteerd. Ik had, mede ivm betrouwbaarheid, de kabels niet onderbroken op de grens van twee segmenten. En ook scenerie maak je toch over een naad heen evenals de rails die toch doorliep, zeker bij bochten. Het weer opbouwen was een tijdrovende klus, maar koste zeker minder tijd dan alles opnieuw te moeten maken. Reden waarom het ook meer tijd koste was dat de tafel iets groter werd. Denk bij het uit elkaar halen dat de naad tussen twee modules haaks op de rails staat. En als laatste reden, als je toch bezig bent haal je kinderziektes uit de tafel.
Maar zoals eerder gesteld, is de gekozen oplossing sterk afhankelijk van de mogelijkheden.

Groet Heiko
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 20 september 2017, 23:03:01
Heiko

Mooi idee dat het onderblad kan scharnieren, eens over nadenken.
Dat is alleen van toepassing bij een grote reparatie neem ik aan.
Hij zal dan toch eerst leeg moeten worden gehaald, voor je hem opent.

Of is de ruimte zo groot dat je erbij kan bij bv een ontsporing, of hem leeg te halen voor dat je hem open  klapt.

Mijn plan is na al de reacties hierboven om geen klimspiraal(en) te gaan gebruiken in mijn ontwerp.

Gr Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Jeroen Water op 21 september 2017, 07:55:50
Jeroen

Heb je daar misschien een foto van,de strook met hellingen.
En wat voor lengte heb je daar voor nodig.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je baan bestaat uit losse segmenten.
Dat is extra lastig bij het  bouwen met een dubbele laag voor opstelsporen.

Foto's van mijn baan in aanbouw vind je hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55381.0.html

In bijdrage 40 en 44 (pagina 3) en bijdrage 277 (pagina 19) vind je foto's van de hellingen vanuit het schaduwstation naar niveau 1.

In de bijdragen 363 en 373 (pagina 25) laten zien dat er boven de hellingen van niveau 0 naar 1 ook nog hellingen komen van niveau 1 naar 2. In bijdrage 411 en 428 (pagina 28) zie je dat de ene dubbelsporige helling van niveau 1 naar 2 klaar is en de tweede helling in aanbouw is.

Lengtes van je hellingen hangen af van het hoogteverschil wat je wilt overbruggen. Hou aan dat de maximale stijging 3 cm op 1 meter baanlengte is, maar als je de ruimte hebt om minder snel te stijgen, doe dat dan vooral.

Mijn baan is een vaste baan, dus bestaat niet uit modules / segmenten.

Veel succes en als je nog vragen hebt, schrijf ze hier maar op!

Jeroen


Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: ruudpahlplatz op 21 september 2017, 08:13:53
Hallo Wesley en allemaal,
Zelf heb ik gekozen voor klimspiralen. Dit omdat ik weinig diepte voor handen heb. Omdat ik met extreem lange treinen rijd en liever niet veel onderhoud aan wielen en slipbanden wil hebben zijn de spiralen zo groot en flauw mogelijk.
Ik denk dat achter de baan een mooie oplossing is. Maar je kunt ook kiezen voor een spiraal met 2 ronden. Dan heb je de mogelijk om eerder te beginnen met het opstelspoor. Daarbij heb je dan nog de mogelijkheid om het midden van de opstelspoor te delen doormidden van kruisingen en wissels zodat je meer afwisselend kunt rijden. Zelf heb ik dit opgelost door de mogelijkheid in te bouwen voor dubbel berijden van de opstelsporen. 2 richtingen dus. Het idee van delen zou je ook kunnen gebruiken in de sporen achter de baan. Korte treinen kunnen dan meer afwisselend worden ingezet. Voorbeeld is dan een sprinter die 2 maal voorbij komt en een goederentrein 1 maal maar wel op één opstelspoor.

Groet, ruud

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk

Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Ben op 21 september 2017, 09:16:29
Hier twee schaduwstations naast elkaar, eentje voor 12 getrokken treinen en eentje voor 10 trekduw en treinstellen. Dat kan ik op één nivo onmogelijk kwijt dus een klimspiraal.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/819/62j8.jpg) (https://imageshack.com/i/mr62j8j)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/sAPvyH.jpg) (https://imageshack.com/i/plsAPvyHj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/Ixm2UY.jpg) (https://imageshack.com/i/pmIxm2UYj)

Zo'n klimspiraal is geen probleem, ik rij met hele lange treinen en dat gaat probleemloos.

Gr, Ben.
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: mass am see op 21 september 2017, 10:13:20
Hoi Ben dat ziet er geweldig uit, zie dat je de ikea ladekasten heb gekozen om je materiaal op te slaan.
bij mij en Bas is het iets anders gegaan, zo'n 10 jaar geleden had ik een nieuw plan voor de baan , zag in de railhobby een reportage over een trixbaan uit de jaren 60 een hondenkluif zeg maar.

Niet het idee dat Bas ook treinen ging kopen en al snel ruimte te kort er moest dus een opstelspoor plan komen, heb op de hoofdbaan een oprit voor een tweede niveau gemaakt (links op de foto) rechts een tafel gemaakt 4 sporen voor opstel materieel en de rest nog in aanbouw voor het rangeerwerk, dus gewoon een tafel er naast gebouwd en kan overal bij komen , maar dit was een van de wensen bij het bouwen van onze huidige baan.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_5.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_5.jpg)[/url]
plaatje vanaf de trap gemaakt, links de oude hoofd baan en rechts het opstel gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_1.jpg)
het opstel rangeer gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mass_4.jpg)
de hoofdbaan met op de achtergrond de oprit van net geen 3% helling.

mvgr Bas en Evert
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: WR op 23 september 2017, 11:07:22
Hallo mannen

Ik zie mooie banen ook met hellingen dus over die constructies heb ik geen twijfels meer.

Aangezien mijn wens is opstelsporen aan de achterzijde van de baan te leggen, zonder klimspiralen zullen dat er een klein aantal kunnen zijn, zoals ik al eerder schreef.

Een lift naar beneden, zou ook nog een mogelijk heid zijn.
Heb je twee maal de hoogte van de tafel om treinen op te stellen.
Veel opstelporen met weinig tafel breedte.
Zie op dit forum dat het waarschijnlijk weinig word gebruikt.

Wesly
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: jowi op 23 september 2017, 11:47:12
The Nelevator ;D als je wat centjes over hebt.

http://www.nelevation.com/nelevator/

https://www.youtube.com/watch?v=tyfDjAn_fJI
Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: Locwissel op 23 september 2017, 13:36:19
Hallo,

Naast de eerder genoemde railspiraal is de baan hier ook nog van een oprit naar een derde niveau voorzien.
Deze oprit heeft een stijging van 3 cm. per meter en is bedoeld voor een enkelsporig industriespoortje dat naar een oude kolenmijn toe leidt. Voor een doorgaand hoofdspoor lijkt mij deze stijging echter nogal fors.
Verder heeft deze methode het nadeel dat je nogal wat meters stijging moeten aanleggen voordat je een dusdanig hoogteverschil voor elkaar hebt dat een schaduwstation gemakkelijk toegankelijk is voor een manuele ingreep.


(https://abload.de/img/oprit1p6s4w.jpg) (http://abload.de/image.php?img=oprit1p6s4w.jpg)
De oprit met in totaal een rijlengte van 3.40 m.


(https://abload.de/img/oprit2wms1d.jpg) (http://abload.de/image.php?img=oprit2wms1d.jpg)
De stijging van 3 cm. per meter is al met al toch wel behoorlijk steil. Voor een industriespoortje naar een iets hoger gelegen kolenmijn is het in deze situatie op zich wel acceptabel, maar het houdt niet over.


(https://abload.de/img/oprit3vzs62.jpg) (http://abload.de/image.php?img=oprit3vzs62.jpg)
Om een knik in de overgang tussen niveau 3 en de oprit te vermijden heb een stuk tracé van niveau
3 ingezaagd om op deze wijze een wat meer geleidelijke overgang te verkrijgen. Je ziet links dat de hoogtewinst van ca. 10 cm. voor een enigszins goed toegankelijk schaduwstation bij lange na niet toereikend is. (Hier is het echter alleen maar een tunneltracé van een cm. of 50.)


(https://abload.de/img/oprit405sit.jpg) (http://abload.de/image.php?img=oprit405sit.jpg)
Hier het ingezaagde gedeelte van wat dichterbij. Onderaan de oprit is deze methode met inzagen en lichtjes buigen trouwens eveneens toegepast.

Succes met beslissen.  (y)

Groeten uit Waldberg,

Sven

Titel: Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
Bericht door: pallie op 26 september 2017, 22:13:04
Hallo Allemaal.

even een leuk filmpje. 2 x lokomotion met 31 wagons erachter in een klimspraal van  max. 2%. Ik heb nog niet eerder met zo'n lange sleep getest. de eerst poging liep uit op ontsporing en de 2de ging prima. Dat had ik zelf niet verwacht en ben er zeer blij mee. Echter denk ik dat het een tol eist van beide, loc en eerst wagons. Mooi vindt ik het wel.

https://www.youtube.com/watch?v=ccpCyIfsqak

vanmiddag ook een test gedaan met 1x een 185.1 met 24 zelflossers van fleismann. ik wil dit aantal nog graag naar 40 hebben. Mag ik de de capaciteit van 1 loc verdubbelen in een dubbeltractie of hoe werk dat eigenlijk. het liefst blijf ik iets onder het limiet natuurlijk. Ervaringen?

Groet, Pallie