Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: Opstelsporen onder of achter de tafel  (gelezen 6210 keer)

WR

  • Gast
Opstelsporen onder of achter de tafel
« Gepost op: 18 September 2017, 22:42:44 »
Hallo

Bij de bouw van losse segmenten baan.
Wat is een goede keuze.
Acht opstelsporen op een laag onder de tafel, met twee spiralen.
Of drie langere sporen achter de baan, gescheiden door een achterwandje.

Die extra lengte word gewonnen door dat er geen spiralen nodig zijn.
Op die langere sporen zouden dan twee treinen achter elkaar kunnen staan.
Is het de moeite waard voor twee trein plaatsen meer zo,n constructie te maken.

De bereikbaarheid van de achter opstelsporen word +/_  max 100cm diep, lijkt mij geen probleem.
Meer mensen deze afweging moeten maken?

Mvg Wesly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2017, 23:01:20 »
Mijn voorkeur is opstelsporen achter een wand. Persoonlijk heb ik helemaal niks met spiralen, ze vreten ruimte en het kost je veel rails die weinig bijdragen aan de spoorbeleving. Opstelsporen achter een wand besparen je ook de hellingen.

En als je wel met spiralen wil werken, beperk het dan tot 1 dubbelsporige spiraal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2017, 23:05:31 »
Wesley,

Als je makkelijk achter de tafel kunt komen om storingen en ontsporingen te verhelpen, is een achterwand een mooie oplossing.
Vanaf de voorzijde kom je er vrijwel niet meer bij.
Hoe houd je zicht op wat er achter die wand gebeurt? Spiegel? Camera? Anders....?

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2017, 23:35:01 »
Mannen

Ik lees hier een voorkeur voor achter liggende sporen .
Ik ben zelf ook niet zo gek op spiralen.

De bedoeling is dat je eenvoudig het achterwandje, of een deel ervan kan wegpakken
om er zo bij te kunnen.
Die zijde licht onder een niet al te schuine zolder.
Het blijft een compromis, ondersporen zijn helemaal slecht bereikbaar.

Om zicht te hebben op de sporen denk ik aan een pc camera,
die kosten bijna niets meer.

Gr Wesly

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2017, 23:44:48 »
Hallo

Tav de baan word naar nederlands voorbeeld.
Dus kan de achterwand vrij eenvoudig blijven, dus makkelijker verwijderbaar.

gr Wesly

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2017, 00:13:08 »
Hallo Wesley.

IK heb ook een sterke voorkeur voor opstelsporen op het zelfde niveau aan de achterwand.
Veel minder kosten, makkelijker in onderhoud en makkelijker dan hellingen, spiralen  en zo.
Zorg wel dat je er bij kunt.
treinen hebben soms de neiging te ontsporen op moeilijk bereikbare plekken.

succes jandcargo

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2017, 03:00:44 »
Opstelsporen achter een wandje, briljant, ik zelf zit met de zelfde gedachtes, zelfs miniwordl rotterdam heeft daar wel eens mee gewerkt als ik het goed heb. Ben benieuwd naar plan, succes.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2017, 09:21:26 »
Goeiedag samen

Tot op heden ga ik mij richten op een ontwerp met achterliggende opstelsporen.
Deze kunnen dan op aparte losse sigmenten achter de tafel worden geplaatst.

Weet alleen nog niet de nadelen van treinen opstellen
achter elkaar, want dat is wel nodig met zo,n ontwerp

Bijkomend is dat er twee treinen minder kunnen worden opgesteld bij achtersporen.
Graag hoor ik nog wat voordelen met klimspiraal(en).

Gr Wesly
« Laatst bewerkt op: 19 September 2017, 09:23:17 door wesly »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2017, 09:47:39 »
Hoeveel diepte heb je beschikbaar? Als daar genoeg ruimte is kan je tussen je achterwand en het opstelterrein nog een ruimte open laten.
Een voorbeeld is mijn baantje Without:



Op een tentoonstelling kan ik er helemaal omheen lopen, maar nu staat het op mijn zolder en kan ik er alleen aan de voorkant bij. Om bij de opstelsporen te komen moet ik er onderdoor duiken en in de tussenruimte weer omhoog komen. Die opening is 40 cm breed, voor mij net genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2017, 10:12:21 »
Wesley even een vraagje we hebben het nog niet over afmetingen gehad,
als voorbeeld het baantje van Klaas hierboven ,als ik beide sporen vanaf het station gelijk in de boog al laat dalen en achteraan ook ,kom ik dan uit onder het station ?
heb je op de zolder en als je op een tentoon stelling staat alles aan de voorkant .
geen klim spiraal ,en alles bereikbaar wat wil een mens nog meer ?
Heb zelf jaren lang een schaduw station gehad meteen tussen ruimte van 9 cm onder zijde balk bovenste niveau ,werkte prima dus als de balk 4 cm is 13 cm stijging/daling ,als je dat red ?!
Maar de keus is aan jouw ,Bert.

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2017, 10:14:54 »
Hallo Klaas

Helaas heb ik die tussen ruimte niet.
Het word hondenbot idee.
Ik kan er dan alleen via de voorkant bij.

Als ik de achteropstel sporen op een open sigment bouw, dan kan ik er ook van onderaf bij.
Het heeft allemaal zo zijn beperkingen.

Ik ga eens een proef opstelling maken.
Waarbij ik in de praktijk kan zien hoe ver je kunt reiken om nog te kunnen werken, evt met hulp /hang/steun bokje.

Wesly

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2017, 10:17:28 »
Dit plan vreet ook ruimte zonder dat het zichtbare scenery deel er mee wordt gediend of uitgebreid. Je zou de bogen evt nog van landschap kunnen voorzien. 40 cm tussenruimte is erg weinig, vooral als je zoals ik van lekkere hamburgers houdt. Of het plan samenknijpen tot een hondenbot, en de achtergrondplaat bv ophijsbaar maken of kunnen laten zakken in de ondergrond. Nadeel is dan weer dat de totale baanlengte zich uitbreid vw de tegenbogen.

Groeten, Richard

Groeten,
Richard

WR

  • Gast
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2017, 10:29:30 »
Bertos

Een daal en stijg spoor achter de tafel heb ik nog niet uitgewerkt. Is wel een idee.
Dan is de werkdiepte hiervan  twee sporen breed, een daal en stijgspoor kunnen elkaar kruisen.

Mijn werklengte is 370cm x 100 cm diep.
Wel iets om over na te denken.
Gr Wesly

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #13 Gepost op: 19 September 2017, 10:57:18 »
Graag hoor ik nog wat voordelen met klimspiraal(en).

Gr Wesly

Hoi,

Ik ben bij mijn "langs de wand in de rondte baan" destijds voor een klimspiraal gegaan.
Deze klimspiraal vormt uitsluitend de verbinding tussen het rijgedeelte (zeg maar: de modelbaan zelf) en het opstelgedeelte (schaduwstation), maar is geen onderdeel van de modelbaan in dié zin dat er continue op gereden wordt.
Wanneer een bepaalde trein even niet meer op de modelbaan gewenst is gaat deze via de railspiraal een etage lager naar de opstelsporen om zodoende niet in de weg te zijn.
Persoonlijk houd ik er niet van om modellen continue in en uit de verpakking te moeten doen (worden modellen in het algemeen niet mooier op) dus ben ik gebaat bij veel opstelmogelijkheden. Anders dan bij een schaduwstation achter een achtergrond/wand is er bij deze oplossing heel veel ruimte voor lange opstelsporen ontstaan.

Daar het rijgedeelte op ca. 1,35m hoogte ligt en het schaduwstation op 0,85m is en genoeg ruimte om in het schaduwstation van 0,80m diep toch overal goed bij te kunnen.

Bijkomend voordeel in deze situatie is dat het verbindingspoor tussen het rij- en het opstelgedeelte over mijn bureau (="werkplaats") loopt. Treinstellen welke niet of slechts moeilijk uit elkaar kunnen worden genomen kunnen zo in zijn geheel worden geserviced of worden uitgelezen etc.

Daar de treinen met panto's omhoog rijden is de railspiraal van eveneens van bovenleiding voorzien. Op deze wijze kon de maximale doorrijhoogte in de railspiraal van een loc met panto omhoog tot het minimum worden beperkt hetgeen het stijgingspercentage weer ten goede kwam.
Ondanks dat alle treinen hier zonder slipbanden rijden komen zij stuk voor stuk prima door de railspiraal. Hier wat oudere pics:


De railspiraal in ingebouwde toestand.



Het afbuigende spoor links gaat naar "beneden"richting de railspiraal. In het midden beide hoofdsporen. Het gedeelte links (waar de BR151 op staat) behoort toe aan het derde rijniveau.



Links het bureau rechts het schaduwstation met daarboven het normale rijgedeelte.

Groeten uit Waldberg,

Sven

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re: Opstelsporen onder of achter de tafel
« Reactie #14 Gepost op: 19 September 2017, 12:33:37 »
Hoi Wesley,

In mijn ontwerp voor mijn nieuwe baan in Putten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72169.msg3221768272.html#msg3221768272) was ik eerst ook gegaan voor een schaduwstation onder de baan. Op advies van andere modelspoorders heb ik uiteindelijk gekozen voor het schaduwstation achter de baan. Het voordeel is dat je alles op één niveau houdt, het nadeel natuurlijk dat je een deel van de te gebruiken oppervlakte voor een deel wordt gebruikt door het schaduwstation.
Toch ben ik tevreden of het plan zoals dat er nu ligt. Mogelijk komen er nog kleine aanpassingen als de kamer is ingericht en ik weet welke 'speelruimte' ik precies heb.
Met beste groeten,

Dirk Meijer