Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd  (gelezen 7026 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd
« Gepost op: 18 September 2017, 19:41:09 »
Ik ben van plan een aantal 4yg Umbauwagen aan te schaffen, schaal H0, tweerail.

De rijtuigen van Brawa lijken me erg mooi, dus daar heb ik op internet eens naar gezocht.

Nu lees ik op een Duits forum dat er mensen zijn bij wie deze rijtuigen gemakkelijk ontsporen als ze worden geduwd.
Los van de vraag of dat wel 'Vorbildgerecht' is ben ik benieuwd naar ervaringen hier te lande.

Zie
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=146584

Als ik het goed begrijp heeft eea te maken met het kortkoppeling, speling op de Kulisse, of het wiegen van het rijtuig op veren die bedoeld zijn voor binnenverlichting.

Kortom,
Wie heeft goede / minder goede ervaringen met de rijeigenschappen van deze rijtuigen.
Meer specifiek, of ze inderdaad gemakkelijker dan andere rijtuigen ontsporen.

Vriendelijke groet, Juroen.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2019, 16:51:47 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2017, 21:04:13 »
Mijn persoonlijke mening:
Ja, ze wiebelen wel een beetje en geduwd kan ik sowieso niets rijden in verband met de hele krappe bogen in mijn baan

Maar: ze zijn ontzettend mooi!  (y)  Mooie matte lak, heldere scherpe opschriften. Heel veel losse onderdelen en leidingen, ook onder de bak. Let ook op de verschillende draaistellen, bijna elk nummer heeft zijn eigen soort draaistel  :)







Sorry voor de onderbelichte foto's, in het echt zijn ze nog mooier  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2017, 21:08:00 »
Voor de lol even een stel Brawa 4yg's opgediept en uitgeprobeerd. In trek-duwtreinen reden de vierassers niet, daar waren ze niet geschikt voor, dit in tegenstelling tot de drieassers.
Op de baan stond een trein bestaande uit lok en vier stuks 26,4m wagens (Roco en eentje Piko), daar heb vier stuks 4yg aan gekoppeld, dus treinsamenstelling:

Lok-üm-üm-üm-üm-4yg-4yg-4yg-4yg.

Dat reed zowel getrokken als geduwd feilloos over de baan, inclusief hellingen van zo'n 3%, ook in bochten van zo'n r=45 cm.
Daaraan veranderde niets nadat de treinsamenstelling werd gewijzigd in

Lok-4yg-4yg-4yg-4yg-üm-üm-üm-üm.

De Brawa's zijn wel iets gewijzigd t.o.v. zoals ze door Brawa worden geleverd. Omdat ze namelijk iets hoog op de wielen staan  heb ik de ringetjes die zich tussen draaistel en wagenbak bevinden verwijderd. Dit heeft op mijn baan verder geen gevolgen voor het rijgedrag.
Voor zover ik me kan herinneren heeft Brawa de ringetjes aangebracht opdat de wielflenzen niet aanlopen tegen de wagenbak in bochten met een kleine r.
Misschien dat dat met AC-wielstellen het geval zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet. Ik heb verder nergens last van.

Edit: Martijn, bedankt voor de plaatjes.  (y)
De wagens lijken wel wat wankel als je ze op de rails zet en zo, maar eenmaal in een trein op de baan zie ik ze niet meer wiebelen.
Misschien heeft dat ook te maken met het verwijderen van de ringetjes, geen idee.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2017, 21:16:09 »
Ja precies, ik wist dat ik ergens al eens iets over die ringetjes had gelezen  :)  maar ja, in 931 bladzijden ...  ;)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2017, 22:49:23 »
Mijn ervaring:

Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel. Ik vind dat niet erg want de rijtuigen staan daarmee ook al heel kort op elkaar.

Zoals al eerder opgemerkt zijn ze wel ontzettend mooi!

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2017, 23:00:04 »
Dat had ik vergeten te melden: mijn 4yg's zijn met de Roco kortkoppeling uitgerust.



Geen problemen, met trekken noch duwen.
Misschien dat die ringetjes er nog invloed op hebben, misschien is het de moeite waard dat eens uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2017, 23:03:31 door 44. Reden: aanvulling »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2017, 23:06:04 »
OK, dank voor de reacties.

Ik denk dat ik binnenkort 'ns bij de lokale winkelier langs loop.

Groet, Juroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2017, 11:22:50 »
Citaat van: Bert V
Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel.

Hier kon ik niet van slapen, dus heb ik nog wat geëxperimenteerd. De krapste bocht op mijn baan heeft een radius gelijk aan Roco-line R3, wat neerkomt op r = 434,5 mm. Deze bocht ligt in een helling van zo'n 3% (bij benadering).

In dezelfde treinsamenstelling als hierboven genoemd (lok, vier Umbauwagens (4 xx), vier 303 mm-wagens) zowel geschoven als getrokken door de bocht gereden, eerst langzaam en steeds de snelheid opvoerend tot uiteindelijk de volle (schaal)snelheid (130 km/h) werd bereikt (zowel voor- als achteruit), waarbij ook een aantal wissels (in het schaduwstation roco-line gebogen wissels R5/6 en in het zichtbare bereik gewone en een engels wissel uit de 10o-reeks, zowel in rechtdoor- als afgebogen stand) werden bereden.
Lok en alle wagens zijn voorzien van bovengenoemde Roco-kortkoppeling.
Zoals al eerder werd gezegd: bij de Brawa-wagens zijn de ringetjes tussen draaistel en wagenbak verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2017, 11:30:16 door 44. Reden: zin afgemaakt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2017, 14:35:25 »
Het zou best kunnen dat die ringetjes inderdaad het verschil maken. Ik heb dat nooit geweten en dus ook nooit geprobeerd.

Het was bij mij overigens niet zo dat ze met kortkoppelingen of universalkoppelingen altijd ontspoorden. Met kortkoppelingen ging het ca. driekwart van de tijd goed en met universalkoppelingen minder dan de helft van de tijd; dat was echt dramatisch. Met de beugelkoppelingen gaat het altijd goed dus voor mij was de keuze gauw genoeg gemaakt, temeer daar ik het geen storend gezicht vind. Brawa rijtuigen staan volgens mij standaard al veel korter op elkaar dan die van Roco of Piko.

Groeten,
Bert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2017, 15:02:37 »
Qua koppelingen en ontsporen geven Profi koppelingen bij mij nog steeds het beste resultaat  :)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2017, 15:39:04 »
Zeker schitterende wagens.
Ik heb de ringetjes en veertjes -er komt geen verlichting in- weggehaald en Weinert finescale wielen eronder gezet.
Werkt uitstekend en het ziet er erg goed uit.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2017, 16:48:43 »
@Bert: daar zal het vast aan liggen, aan die ringetjes. Ik ben gewoon domweg te lui om die dingen weer op te zoeken en ze er weer onder te zetten, dus we houden het er gewoon maar op, oké?
@Martijn: Roco kortkoppelingen zijn iets soepeler bij het aankoppelen, maar verder doen die van Fleischmann er niet voor onder.
@Arnold: het kan natuurlijk altijd mooier!  (y)

Ik hoop wel dat Juroen nog eens verslag doet van zijn bevindingen met de Brawa's!

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2017, 18:47:33 »
Arnold,

Die Weinert wielen lijken mij ook wel wat, heb jij toevallig een bestelnummer van Weinert hiervoor, alvast dank.

Mvg Theo

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #13 Gepost op: 19 September 2017, 20:15:09 »
Als het zover is zal ik zeker melden wat mijn ervaringen zijn.

Maar:
1) Ik heb ze nog niet
2) op 't moment heb ik geen baan

Off topic
Mijn zoon en ik hadden een speelbaan, ongeveer zoals ik had bedacht:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67828.0

Dat leverde bouw en speelplezier op. Echter de baan (2x1 m) stond in de weg en was te klein.
Ik werk nu aan een optakelbare baan, maar eer we zover zijn, is er een winter voorbij.

On topic

Wordt vervolgd. :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #14 Gepost op: 19 September 2017, 20:30:41 »
Top! Geduld hebben dus.  :)