BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Juroen op 18 september 2017, 19:41:09

Titel: Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd
Bericht door: Juroen op 18 september 2017, 19:41:09
Ik ben van plan een aantal 4yg Umbauwagen aan te schaffen, schaal H0, tweerail.

De rijtuigen van Brawa lijken me erg mooi, dus daar heb ik op internet eens naar gezocht.

Nu lees ik op een Duits forum dat er mensen zijn bij wie deze rijtuigen gemakkelijk ontsporen als ze worden geduwd.
Los van de vraag of dat wel 'Vorbildgerecht' is ben ik benieuwd naar ervaringen hier te lande.

Zie
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=146584

Als ik het goed begrijp heeft eea te maken met het kortkoppeling, speling op de Kulisse, of het wiegen van het rijtuig op veren die bedoeld zijn voor binnenverlichting.

Kortom,
Wie heeft goede / minder goede ervaringen met de rijeigenschappen van deze rijtuigen.
Meer specifiek, of ze inderdaad gemakkelijker dan andere rijtuigen ontsporen.

Vriendelijke groet, Juroen.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Rondje_HO op 18 september 2017, 21:04:13
Mijn persoonlijke mening:
Ja, ze wiebelen wel een beetje en geduwd kan ik sowieso niets rijden in verband met de hele krappe bogen in mijn baan

Maar: ze zijn ontzettend mooi!  (y)  Mooie matte lak, heldere scherpe opschriften. Heel veel losse onderdelen en leidingen, ook onder de bak. Let ook op de verschillende draaistellen, bijna elk nummer heeft zijn eigen soort draaistel  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123109-1_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123109-1_resized_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123150-1_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123150-1_resized_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123208-1_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170212_123208-1_resized_1.jpg)

Sorry voor de onderbelichte foto's, in het echt zijn ze nog mooier  ;)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ex44 op 18 september 2017, 21:08:00
Voor de lol even een stel Brawa 4yg's opgediept en uitgeprobeerd. In trek-duwtreinen reden de vierassers niet, daar waren ze niet geschikt voor, dit in tegenstelling tot de drieassers.
Op de baan stond een trein bestaande uit lok en vier stuks 26,4m wagens (Roco en eentje Piko), daar heb vier stuks 4yg aan gekoppeld, dus treinsamenstelling:

Lok-üm-üm-üm-üm-4yg-4yg-4yg-4yg.

Dat reed zowel getrokken als geduwd feilloos over de baan, inclusief hellingen van zo'n 3%, ook in bochten van zo'n r=45 cm.
Daaraan veranderde niets nadat de treinsamenstelling werd gewijzigd in

Lok-4yg-4yg-4yg-4yg-üm-üm-üm-üm.

De Brawa's zijn wel iets gewijzigd t.o.v. zoals ze door Brawa worden geleverd. Omdat ze namelijk iets hoog op de wielen staan  heb ik de ringetjes die zich tussen draaistel en wagenbak bevinden verwijderd. Dit heeft op mijn baan verder geen gevolgen voor het rijgedrag.
Voor zover ik me kan herinneren heeft Brawa de ringetjes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.msg3221638622.html#msg3221638622) aangebracht opdat de wielflenzen niet aanlopen tegen de wagenbak in bochten met een kleine r.
Misschien dat dat met AC-wielstellen het geval zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet. Ik heb verder nergens last van.

Edit: Martijn, bedankt voor de plaatjes.  (y)
De wagens lijken wel wat wankel als je ze op de rails zet en zo, maar eenmaal in een trein op de baan zie ik ze niet meer wiebelen.
Misschien heeft dat ook te maken met het verwijderen van de ringetjes, geen idee.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Rondje_HO op 18 september 2017, 21:16:09
Ja precies, ik wist dat ik ergens al eens iets over die ringetjes had gelezen  :)  maar ja, in 931 bladzijden ...  ;)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Bert V op 18 september 2017, 22:49:23
Mijn ervaring:

Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel. Ik vind dat niet erg want de rijtuigen staan daarmee ook al heel kort op elkaar.

Zoals al eerder opgemerkt zijn ze wel ontzettend mooi!

Groeten,
Bert
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ex44 op 18 september 2017, 23:00:04
Dat had ik vergeten te melden: mijn 4yg's zijn met de Roco kortkoppeling uitgerust.

(https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/de/215277_RB_00_FB/h0-kurzkupplung-roco-40271.jpg?x=520&y=520)

Geen problemen, met trekken noch duwen.
Misschien dat die ringetjes er nog invloed op hebben, misschien is het de moeite waard dat eens uit te zoeken.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Juroen op 18 september 2017, 23:06:04
OK, dank voor de reacties.

Ik denk dat ik binnenkort 'ns bij de lokale winkelier langs loop.

Groet, Juroen
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ex44 op 19 september 2017, 11:22:50
Citaat van: Bert V
Met een Roco kortkoppeling of Universal koppeling lukt het bij mij niet zonder ontsporing geduwd te rijden. Met de gewone meegeleverde beugelkoppeling wel.

Hier kon ik niet van slapen, dus heb ik nog wat geëxperimenteerd. De krapste bocht op mijn baan heeft een radius gelijk aan Roco-line R3, wat neerkomt op r = 434,5 mm. Deze bocht ligt in een helling van zo'n 3% (bij benadering).

In dezelfde treinsamenstelling als hierboven genoemd (lok, vier Umbauwagens (4 xx), vier 303 mm-wagens) zowel geschoven als getrokken door de bocht gereden, eerst langzaam en steeds de snelheid opvoerend tot uiteindelijk de volle (schaal)snelheid (130 km/h) werd bereikt (zowel voor- als achteruit), waarbij ook een aantal wissels (in het schaduwstation roco-line gebogen wissels R5/6 en in het zichtbare bereik gewone en een engels wissel uit de 10o-reeks, zowel in rechtdoor- als afgebogen stand) werden bereden.
Lok en alle wagens zijn voorzien van bovengenoemde Roco-kortkoppeling.
Zoals al eerder werd gezegd: bij de Brawa-wagens zijn de ringetjes tussen draaistel en wagenbak verwijderd.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Bert V op 19 september 2017, 14:35:25
Het zou best kunnen dat die ringetjes inderdaad het verschil maken. Ik heb dat nooit geweten en dus ook nooit geprobeerd.

Het was bij mij overigens niet zo dat ze met kortkoppelingen of universalkoppelingen altijd ontspoorden. Met kortkoppelingen ging het ca. driekwart van de tijd goed en met universalkoppelingen minder dan de helft van de tijd; dat was echt dramatisch. Met de beugelkoppelingen gaat het altijd goed dus voor mij was de keuze gauw genoeg gemaakt, temeer daar ik het geen storend gezicht vind. Brawa rijtuigen staan volgens mij standaard al veel korter op elkaar dan die van Roco of Piko.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Rondje_HO op 19 september 2017, 15:02:37
Qua koppelingen en ontsporen geven Profi koppelingen bij mij nog steeds het beste resultaat  :)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 19 september 2017, 15:39:04
Zeker schitterende wagens.
Ik heb de ringetjes en veertjes -er komt geen verlichting in- weggehaald en Weinert finescale wielen eronder gezet.
Werkt uitstekend en het ziet er erg goed uit.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ex44 op 19 september 2017, 16:48:43
@Bert: daar zal het vast aan liggen, aan die ringetjes. Ik ben gewoon domweg te lui om die dingen weer op te zoeken en ze er weer onder te zetten, dus we houden het er gewoon maar op, oké?
@Martijn: Roco kortkoppelingen zijn iets soepeler bij het aankoppelen, maar verder doen die van Fleischmann er niet voor onder.
@Arnold: het kan natuurlijk altijd mooier!  (y)

Ik hoop wel dat Juroen nog eens verslag doet van zijn bevindingen met de Brawa's!
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Theo v Wijngaarden op 19 september 2017, 18:47:33
Arnold,

Die Weinert wielen lijken mij ook wel wat, heb jij toevallig een bestelnummer van Weinert hiervoor, alvast dank.

Mvg Theo
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Juroen op 19 september 2017, 20:15:09
Als het zover is zal ik zeker melden wat mijn ervaringen zijn.

Maar:
1) Ik heb ze nog niet
2) op 't moment heb ik geen baan

Off topic
Mijn zoon en ik hadden een speelbaan, ongeveer zoals ik had bedacht:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67828.0

Dat leverde bouw en speelplezier op. Echter de baan (2x1 m) stond in de weg en was te klein.
Ik werk nu aan een optakelbare baan, maar eer we zover zijn, is er een winter voorbij.

On topic

Wordt vervolgd. :)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ex44 op 19 september 2017, 20:30:41
Top! Geduld hebben dus.  :)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 19 september 2017, 20:52:35
Die Weinert wielen lijken mij ook wel wat, heb jij toevallig een bestelnummer van Weinert hiervoor, alvast dank.

Weinert 97460.
11x23mm.
Ze gaan per 2.
Het goedkoopst incl. verzend bij Lippe:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-70358-001005003-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html
en/of anders:
http://www.weinert-bauteile.de/weinert-modellbau-97460-brawa-rp25-finescale-scheiben-rads%C3%A4tze-d=11-0mm-weinert-2-st%C3%BCck-mit-spitzenweite-23-0mm,art-28365

Alle wagens zijn waar mogelijk voorzien van finescale wielen -het materieel moet het ook waard zijn- en ze gaan vlekkeloos door roco wissels.
Weinert wissels zijn mij te duur ;D.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2017, 21:05:47
Ik vind het vreemd dat die wielen finescale heten. Ze zijn RP-25, en dat valt binnen de Morop norm.

Verder zijn ze nogal prijzig, er zijn veel goedkopere wielstellen in RP-25
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ingenium op 19 september 2017, 21:07:39
http://www.feinmechanik-luck.de -> H0 - Radsätze -> H0-Präzisions-Radsätze RP 25 und Fine Scale -> naar beneden scrollen:

RP 25 Fine Scale für Brawa Güterwagen G 10
mit vorbildgetreu gedrehte
Radinnenscheiben

alle Radsätze mit 1,50 mm-Achse und 2,20 mm Radscheibenbreite   

(http://www.feinmechanik-luck.de/HO_Bilder/RP_25_Innenscheiben_gross.jpg)

11,0
23,00
2,80 €

Per as. Scheelt toch weer.

[edit] @Klaas, de benaming wordt (mis)gebruikt om het feit dat de wielen maar 2,2mm smal zijn aan te duiden.

Bovenvermelde wielsets zitten onder m'n Instructiewagen (http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/BDSM_NS177501_P8099.jpeg) die ik in Toon je nieuwe aanwinsten laat zien. Maar dan met aslengte van 25mm.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2017, 21:11:31
Oftewel, ze zijn RP-25-88.

Wat dacht je van deze: https://modellbahnmarkt24.de/Modellbahn-Radsaetze/Radsaetze-H0-RP25:::232_235.html (https://modellbahnmarkt24.de/Modellbahn-Radsaetze/Radsaetze-H0-RP25:::232_235.html)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ingenium op 19 september 2017, 21:12:57
Inderdaad.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 19 september 2017, 21:27:42
Luck was ik vergeten ja.
Maar verzend is duurder.
Luck is wel een optie als je veel moet hebben, Lippe voor enkele.
Weinert zal wel door Luck gemaakt worden denk ik zo.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: ingenium op 19 september 2017, 21:35:17
Ik spaar het altijd even op inderdaad.  ;)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 19 september 2017, 23:43:59
Mijn persoonlijke conclusie is dan ook:
Met finescale is het net echt.
Met name als het loopvlak goed zichtbaar is met draaistellen zonder remblokken.
Erg mooi in balans (kwam mooi uit voor die hoge wachelende Piko schuifwandwagens voor m'n Opeltrein).
Maken minder herrie dan de standaard wielen, rolweerstand is ook veel lager.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Edgar op 20 september 2017, 09:49:52
De oorspronkelijke wielstellen hebben een gedeelde as in verband met de stroomafname voor verlichting. Met een wissel van de wielstellen voor standaardwielstellen klopt de stroomafname volgens mij niet meer. Er staat mij bij dat daar tussen de draaistellen iets was doorverbonden. Mocht je van de stroomafname gebruik van willen maken, dan is dat nog iets om even te checken en over na te denken.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 20 september 2017, 10:10:47
Rechts een aangepaste oude Roco ;D.
Bij deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094040.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094109.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094431.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094459.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170920_094459.jpg)

Ik ben nog op zoek naar de toiletvalpijp die te zien is.
Wie kan mij daaraan helpen?
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 20 september 2017, 10:14:10
De oorspronkelijke wielstellen hebben een gedeelde as in verband met de stroomafname voor verlichting. Met een wissel van de wielstellen voor standaardwielstellen klopt de stroomafname volgens mij niet meer. Er staat mij bij dat daar tussen de draaistellen iets was doorverbonden. Mocht je van de stroomafname gebruik van willen maken, dan is dat nog iets om even te checken en over na te denken.

Als je stroomafname via de wielen doet is dat een aandachtspuntje ja.
Per stel de wielen met de bus in 1 richting plaatsen.
De andere stel in de andere richting.
A la Ade.
Je kan ook isolatiebussen in het midden van de as plaatsen.
Heb ik eens met de postwagen van ade gedaan.
Afname op 8 punten dus.
Je kan de wielen ook in takt laten en met stroomvoerendekoppelingen gaan werken.
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Edgar op 20 september 2017, 10:46:54
Check even of ze niet zo handig zijn geweest om beide draaistellen elektrisch te koppelen (links aan links en rechts aan rechts) Dat heb ik bij een Roco stuurrijtuig ook eens meegemaakt. En er staat mij bij dat dit bij deze wagens ook zo is. (liggen hier ook al een tijdje in de kast om aangepast te worden, maar ja, prioriteiten...)
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: Juroen op 13 januari 2019, 16:08:38
Ondertussen heb ik de rijtuigen van Brawa en heb ik de rails van mijn schaduwstation gelegd.

Ik ben dus gaan testrijden.
Mijn ervaringen:

1) De rijtuigen zijn nogal kortgekoppeld, te kort naar mijn zin. :-\
Ik krijg op een recht stuk twee rijtuigen die beide voorzien van een Fleischmann profi-koppeling niet gekoppeld.
Twee rijtuigen met elk een Roco-Universal koppeling krijg ik slechts met stevige druk gekoppeld.

2) rijden in getrokken bedrijf
Dat gaat probleemloos. Er zit wat speling in het kortkoppelingsmechaniek waardoor de rijtuigen iets van elkaar komen.

3) rijden in geduwd bedrijf
In geduwd bedrijf overbufferen de rijtuigen in een wisselstraat.
Als ik de rijtuigen langzaam door een wisselstraat duw, dan is er gerede kans op ontsporing.

Met de combinatie in onderstaande foto gaat het in een wisselstraat net goed, met een andere combinatie gaat het net mis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0193A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0193A.jpg)

4) oorzaak (volgens mij)
Het kortkoppelingsmechaniek is te krap ontworpen waardoor ze in geduwd bedrijf overbufferen.

5) praktische oplossing
In eerste instantie wilde ik aan de voet van het kortkoppelingsmechaniek een stukje materiaal lijmen.
Daarmee komen de koppelingen wat verder 'uit het rijtuig' en neemt de speling af.
Zie de rode cirkels bij pos 02 in de figuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kupplungsaufnahme-4Yg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kupplungsaufnahme-4Yg.png)

Nadat ik het dak van de rijtuigen had open gemaakt had ik niet de moed een en ander verder te demonteren.
Ik heb ervoor gekozen om de rijtuigen aan één einde van verlengde profi-koppelingen te voorzien, aan het andere einde een gewone.

De verlenging heb ik gemaakt door een stukje plastic ertussen te lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0195_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0195_3.jpg)

Zo staan ze iets verder uit elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0192A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0192A.jpg)

6) duwen
Met de huidige oplossing kan ik de rijtuigen op volle snelheid door een wisselstraat duwen. Geen overbufferen en geen ontsporingen. :)

Groet Juroen
Titel: Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
Bericht door: IJmc op 13 januari 2019, 16:27:04
Vreemd :o.
Ik heb in alle gevallen geen enkel probleem gehad.
Met koppelen moet je even helpen ja.
Maar het zit mooi kort aan elkaar.
Kunnen andere merken nog wat van leren.
Bij de meeste kan je per kant 1mm inkorten.