Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Reinout van Rees
Vandaag om 01:36:35
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 01:33:05
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Biesje
Vandaag om 01:29:31
Vroeger door brun
Vandaag om 01:24:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Biesje
Vandaag om 01:20:53
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Bert van Gelder
Vandaag om 00:14:31
Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen. door Marco EB
Vandaag om 00:14:09
Nieuws over oud spul in Colombia door Sven
Vandaag om 00:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 februari 2018, 23:55:07
NL baan: Frotterdam in h0 door David L
17 februari 2018, 23:47:41
Oersik in schaal 1 door Paul de Goede
17 februari 2018, 23:17:22
CIWL Cote d Azur door Wijktrein
17 februari 2018, 23:15:45
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door jandcargo
17 februari 2018, 22:53:55
RAG 777 verdwenen (Autotron Rosmalen) door KNed
17 februari 2018, 22:44:12
Grote Henschel van Erwin Werps door JanHdH
17 februari 2018, 22:38:24
Vreemd gedrag ESU Lopi V.3 door Hobojohn
17 februari 2018, 22:27:37
Raadplaatje door Peter Korsten
17 februari 2018, 22:20:53
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 februari 2018, 22:00:03
Modelbaan in Trainz door olaf99
17 februari 2018, 21:54:32
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 februari 2018, 21:52:37
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
17 februari 2018, 21:51:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door EricZmS
17 februari 2018, 20:52:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Harryku
17 februari 2018, 20:30:59
TP2 materieel bouwen (NL) door prutser
17 februari 2018, 20:16:19
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
17 februari 2018, 20:14:54
BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting door Paul Bender
17 februari 2018, 19:22:50
BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting door Paul Bender
17 februari 2018, 19:15:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
17 februari 2018, 19:04:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 februari 2018, 18:48:53
Trix VT98 22984 met ESU Ecos door Supercitroen
17 februari 2018, 18:39:44
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station  (gelezen 2595 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2017, 13:29:43 »
Als je in een parametrisch CAD programma een lijn tekent, schrijf je eigenlijk een programmacode. In die code staat dan vermeld: beginpunt, lengte, richting en eindpunt. Deze zijn steeds eenvoudig aan te passen door de variabelen te veranderen. Bij een rechthoek komen er variabelen bij. De relatie bijvoorbeeld tussen het eindpunt van een lijn, en het begin van de volgende lijn, plus de hoek tussen die twee lijnen.

In parametrische CAD programma’s worden deze waarden, relaties en afhankelijkheden constraints genoemd. De meeste worden automatisch (op de achtergrond) aangemaakt. Het voordeel? Stel ik heb vier identieke ramen getekend. Maar de hoogte ervan is niet correct. Door van één raam de hoogte aan te passen, veranderen alle ramen op dezelfde manier mee. Ik hoef de lijnen niet opnieuw te tekenen.

Trouwens als je een lijn tekent, vraagt het programma daarna, welke lengte je wilt gebruiken. Daarmee programmeer je dus die code. Voor geavanceerde gebruikers; bijvoorbeeld architecten is het tekenen dan soms niet eens meer nodig. Ze veranderen de code rechtstreeks in het cideoverzicht. Onshape noemt dat script-editing. Heel handig. Er is een demofilm op YouTube hoe je daarmee heel makkelijk een tandwiel kunt maken. Zo’n script kun je vervolgens weer als een tekening weergeven.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:46:27 »
Omdat de lamp van de lasersnijder stuk is, ben ik noodgedwongen maar verder gegaan met het ontwerpen van het stationsgebouw. Begonnen met het tekenen van de verschillende tussenwanden. Het is de bedoeling dat het station volledig wordt ingericht. Dat betekent dat er op de boven- en benedenverdieping aparte ruimtes komen.





Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:13:42 »
En wederom zijn er wat tussenwanden bijgekomen. Elke wand vraagt niet allen nadenken over de vorm, maar ook over de wijze waarop e.e.a. geconstrueerd moet worden. Zo hebben de wanden zwaluwstaartjes die in de uitsparingen passen in een van de bouwlagen.



Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:01:57 »
Mooi verslag, blijf het volgen!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:34:02 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Ik ben inmiddels begonnen met de achterzijde, en neem dan per kamer of bouwdeel het interieur mee.



Er is iets aparts met dit Britse station. Mogelijk was dit bij alle historische stations het geval. Misschien ook in Nederland?
Er is namelijk een aparte wachtkamer voor dames. Voor heren ontbreekt deze. Heren moeten blijkbaar buiten wachten. De dames wachtkamer is voorzien van een heuse toiletpot. De heren moeten het daarentegen doen met een van de twee pishokjes op een klein binnenplaatsje.

Het voorste kamertje is het bureautje van de stationschef. Deze is voorzien van een open haard. Het station heeft een groot aantal open haarden en dito schoorsteenpijpen. Het zou leuk zijn als uit deze ook daadwerkelijk rook komt.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1186
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:20:55 »
Volgens mij kwam dat in Nederland ook voor, aparte wachtruimtes voor dames. Het station van Zwolle kende in elk geval een damessalon. Waarbij als ik het goed heb, een dame wel een vrouw is, maar niet elke vrouw een dame. Er was ten slotte onderscheid tussen rangen standen. Kleinere stations zullen vermoedelijk niet altijd een aparte wachtruimte voor dames hebben gehad. Rijtuigen kenden overigens ook aparte damescoupés. De gemiddelde volksvrouw zal wel derde klasse hebben gereisd. Mannen waren het sterke geslacht, die konden best buiten ....

Groeten,
Gerard

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2017, 01:33:32 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Nee Hans,

OnShape ken ik niet, wel van gehoord, maar da's alles... Het is een webbased programma, toch?
Bij tijd en gelegenheid gaat dat spoedig veranderen!
Heeft het iets weg van Autocad e.d.?

Mvg.
Willem

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2017, 08:16:43 »
@Willem,

Onshape kan hetzelfde als Autocad, maar heeft veel extra opties.
Het is echter veel intuïtiever te gebruiken, makkelijker aan te leren, en bovenal gratis.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)