Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Flexibele lijm door Arnold van Heyst
Vandaag om 17:43:07
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 17:42:56
Werken met foamboard. door Met een sik
Vandaag om 17:41:02
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 17:38:08
Witte spoorstaven in Italie door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:22:30
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 17:13:08
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 17:01:24
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door Sobat Kras
Vandaag om 15:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:32:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:21:46
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 15:13:21
Logo-op-museummaterieel discussie door Bastaard
Vandaag om 15:09:01
Heb ik hier een keerlus? door Wim Ros
Vandaag om 15:08:56
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 14:53:56
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 14:14:44
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door MMTB
Vandaag om 14:05:59
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 13:59:46
Kleine rondjes - grote rondjes door Rondje_HO
Vandaag om 13:49:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 13:43:26
BMB 00-modulebaan, Scenery door Derailed
Vandaag om 13:27:27
Experimenten met scenery door Cottage Railways
Vandaag om 12:50:08
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:46:43
RFID en OV-kaart door Teun60
Vandaag om 12:41:33
Plannen om Fremo Spoor nul groep op te richten door bernhard67
Vandaag om 12:29:14
Wie is Sobat Kras door Wijktrein
Vandaag om 12:13:34
Havenbaantje door Wijktrein
Vandaag om 12:12:08
Advies digitaal gaan rijden door teuntje
Vandaag om 12:05:31
Westlandbaan door T.Spat
Vandaag om 11:57:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 11:52:16
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door GD
Vandaag om 11:20:55
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station  (gelezen 1561 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2017, 13:29:43 »
Als je in een parametrisch CAD programma een lijn tekent, schrijf je eigenlijk een programmacode. In die code staat dan vermeld: beginpunt, lengte, richting en eindpunt. Deze zijn steeds eenvoudig aan te passen door de variabelen te veranderen. Bij een rechthoek komen er variabelen bij. De relatie bijvoorbeeld tussen het eindpunt van een lijn, en het begin van de volgende lijn, plus de hoek tussen die twee lijnen.

In parametrische CAD programma’s worden deze waarden, relaties en afhankelijkheden constraints genoemd. De meeste worden automatisch (op de achtergrond) aangemaakt. Het voordeel? Stel ik heb vier identieke ramen getekend. Maar de hoogte ervan is niet correct. Door van één raam de hoogte aan te passen, veranderen alle ramen op dezelfde manier mee. Ik hoef de lijnen niet opnieuw te tekenen.

Trouwens als je een lijn tekent, vraagt het programma daarna, welke lengte je wilt gebruiken. Daarmee programmeer je dus die code. Voor geavanceerde gebruikers; bijvoorbeeld architecten is het tekenen dan soms niet eens meer nodig. Ze veranderen de code rechtstreeks in het cideoverzicht. Onshape noemt dat script-editing. Heel handig. Er is een demofilm op YouTube hoe je daarmee heel makkelijk een tandwiel kunt maken. Zo’n script kun je vervolgens weer als een tekening weergeven.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:46:27 »
Omdat de lamp van de lasersnijder stuk is, ben ik noodgedwongen maar verder gegaan met het ontwerpen van het stationsgebouw. Begonnen met het tekenen van de verschillende tussenwanden. Het is de bedoeling dat het station volledig wordt ingericht. Dat betekent dat er op de boven- en benedenverdieping aparte ruimtes komen.





Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:13:42 »
En wederom zijn er wat tussenwanden bijgekomen. Elke wand vraagt niet allen nadenken over de vorm, maar ook over de wijze waarop e.e.a. geconstrueerd moet worden. Zo hebben de wanden zwaluwstaartjes die in de uitsparingen passen in een van de bouwlagen.



Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:01:57 »
Mooi verslag, blijf het volgen!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:34:02 »
@Ponyrail,

Heb je zelf al een keer iets proberen te tekenen met Onshape? Het is echt makkelijker dan je denkt.

Ik ben inmiddels begonnen met de achterzijde, en neem dan per kamer of bouwdeel het interieur mee.



Er is iets aparts met dit Britse station. Mogelijk was dit bij alle historische stations het geval. Misschien ook in Nederland?
Er is namelijk een aparte wachtkamer voor dames. Voor heren ontbreekt deze. Heren moeten blijkbaar buiten wachten. De dames wachtkamer is voorzien van een heuse toiletpot. De heren moeten het daarentegen doen met een van de twee pishokjes op een klein binnenplaatsje.

Het voorste kamertje is het bureautje van de stationschef. Deze is voorzien van een open haard. Het station heeft een groot aantal open haarden en dito schoorsteenpijpen. Het zou leuk zijn als uit deze ook daadwerkelijk rook komt.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 11:20:55 »
Volgens mij kwam dat in Nederland ook voor, aparte wachtruimtes voor dames. Het station van Zwolle kende in elk geval een damessalon. Waarbij als ik het goed heb, een dame wel een vrouw is, maar niet elke vrouw een dame. Er was ten slotte onderscheid tussen rangen standen. Kleinere stations zullen vermoedelijk niet altijd een aparte wachtruimte voor dames hebben gehad. Rijtuigen kenden overigens ook aparte damescoupés. De gemiddelde volksvrouw zal wel derde klasse hebben gereisd. Mannen waren het sterke geslacht, die konden best buiten ....

Groeten,
Gerard