Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MichielB
Vandaag
om 22:33:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
lrrw
Vandaag
om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:29:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
Vandaag
om 21:28:38
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
Vandaag
om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Sylvester
Vandaag
om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
robschuurhof
Vandaag
om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 19:32:07
pantograaf vastzetten
door
zofman
Vandaag
om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
lrrw
Vandaag
om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
aad52
Vandaag
om 17:19:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a
door
Gijs
Vandaag
om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:34:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf. (gelezen 6840 keer)
josvdh
Offline
Berichten: 25
SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Gepost op:
13 September 2017, 13:43:38 »
De SGB heeft afgelopen zomer de draaischijf van het Belgische depot van Stockem (bij Arlon) over kunnen nemen van de Belgische spoorwegen.
Hoewel er in het buitenland nog een redelijk aantal draaischijven is te vinden was juist dit exemplaar voor de SGB van belang. Het gaat hier namelijk om een echte Nederlandse draaischijf. Op de draaischijf van Tilburg na is dit het enige andere exemplaar dat er nog bestaat.
Oorspronkelijk lag het gevaarte van 24m lang en 9m breedte in Zevenaar voor het draaien van grote Duitse stoomlocomotieven die daar de grens overstaken. Bij de bouw in 1929 was het de grootste van Nederland en dat zou deze vervolgens ook blijven. In 1945 werd de draaischijf opgeblazen waarvan ook nu nog de reparaties zichtbaar zijn op de zijkant.
Rond 1960 was de draaischijf overbodig doordat men gebruik ging maken van diesellocomotieven en na een paar jaar verkocht NS de draaischijf aan de Belgische spoorwegen.
De hele draaibrug is toen (vermoeden wij) in zijn geheel naar Stockem verplaatst, een reis van zo'n 500km via wegen en waarschijnlijk water.
De draaischijf werd eind 2013 bij toeval door een SGB medewerker gevonden in een zoektocht naar passende (buitenlandse) draaischijven. Er werd daarbij niet verwacht dat er nog een Nederlandse schijf te vinden zou maar op een wat onduidelijke foto leek deze draaischijf toch wel erg op een Nederlandse. Het ontwerp was geheel uniek en geheel door NS zelf bedacht, dit maakte het herkennen wat eenvoudiger. Bij een bezoek op locatie bleek de draaischijf, ondanks dat deze al 20 jaar buiten gebruik was, nog gewoon te werken en mede door de reparaties van de oorlogsschade kon met zekerheid worden vastgesteld dat het om de oude NS draaischijf van Zevenaar ging.
Vervolgens heeft overleg met de Belgische spoorwegen nog ruime tijd geduurd waarbij na twee jaar de conclusie was dat aankoop onmogelijk was. De draaischijf zou een strategische reserve zijn en niet gesloopt mogen worden.
Ook diverse andere navragen in Duitsland voor redelijk passende draaischijven bleken keer op keer te stranden. De SGB heeft daarom in 2015 de 20 meter draaischijf uit het Duitse Gladbeck aangekocht.
Deze was met aanpassingen redelijk gelijkend aan een Nederlandse draaischijf te maken.
Midden 2016 bleek echter ineens dat in Stockem het naastgelegen grote locomotievendepot werd opgeheven en alle sporen gesloopt werden. We kregen bericht of we nog interesse hadden in de draaischijf maar de SGB had er net één naar Goes gebracht!
Er was inmiddels ook al enige tijd contact met de ZLSM die eveneens een draaischijf zochten voor hun oude NS draaischijf kuip. Hierin lag een 20 meter draaischijf, men hoefde alleen nog een passende brug te hebben. De brug van Gladbeck van 20 meter bleek hier prima in te passen zodat werd afgesproken dat men de schijf tegen alle gemaakte kosten over zou nemen van de SGB. Daarmee had de SGB middelen vrij voor aankoop en transport van de 24 mtr lange draaischijf in België.
De ZLSM heeft straks een werkende draaischijf en de SGB een echte Nederlandse draaischijf, ook wat betreft bouwjaar perfect passend bij de werkplaats.
Tegenwoordig is het niet meer mogelijk de draaischijf in één geheel weer te verplaatsten, met name de breedte van 9 meter is niet te vervoeren met het huidige verkeer.
Daarom is door vrijwilligers van de SGB de draaischijf op locatie gedeeltelijk gedemonteerd voordat alles met een grote hijskraan op maar liefst drie vrachtwagens is geladen.
Met de aankomst van deze draaischijf aankomende maandag heeft de SGB een zeer uniek stuk industrieel erfgoed verworven dat over enkele jaren een mooie bewegende attractie zal vormen voor de bezoekers!
Mocht iemand weten hoe de draaischijf in 1962 van Zevenaar naar Stockem is vervoerd dan horen wij dat graag.
M.vr.gr.
Jos van der Heijden
«
Laatst bewerkt op: 13 September 2017, 15:58:51 door josvdh
»
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8603
Nooit uitgeklust....
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #1 Gepost op:
13 September 2017, 14:39:23 »
Jullie zijn lekker bezig bij de SGB!
Wat een mooie aanwinst weer. Vrees dat ik toch een keer die kant op moet komen...
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gelogd
Grasland
Erik_omBC
Lid van het Collectief
Offline
Berichten: 714
How to regognize trees from quite a long way away
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2017, 15:00:30 »
Dat is goed nieuws Jos, zal binnenkort weer eens jullie kant opkomen.
Gelogd
That escalated quickly
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2017, 15:52:56 »
Zeer top! Helemaal mooi dat er nu 2 museumorganisaties blij zijn, elk met hun eigen passende draaischijf!
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1629
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2017, 17:25:40 »
Prachtig nieuws, dus straks weer een werkende NS draaischijf te zien in Nederland.
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2017, 18:46:13 »
Mooi hoor! Meteen nog een vraag, die draaischijf bij het spoorwegmuseum, is dat geen Nederlandse draaischijf?
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
WesleyMunnik
Offline
Berichten: 1201
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #6 Gepost op:
13 September 2017, 21:39:50 »
Nee dit is een Duitse welke door VSM vrijwilligers is gedemonteerd in Duitsland, helaas weet ik niet waar vandaan maar dat weet iemand vast wel.
Gr,
Wesley
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #7 Gepost op:
13 September 2017, 23:08:32 »
Ik wist het niet, maar het antwoord staat hier:
https://www.spoorwegmuseum.nl/#!/collectie/techniek/draaischijf
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #8 Gepost op:
13 September 2017, 23:29:54 »
Mooie actie, zowel de SGB als de ZLSM een schijf rijker
Gelogd
********
Rob75
Offline
Berichten: 74
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #9 Gepost op:
14 September 2017, 07:57:57 »
De MBS heeft in Haaksbergen een draaischijf die afkomstig is van het emplacement in Goor.
Mvgr.
Rob.
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1629
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #10 Gepost op:
14 September 2017, 10:32:44 »
Klein detail, dat is een wagendraaischijf, en geen locomotief draaischijf.
Blijft wel een mooi stukje geschiedenis.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
haes
Offline
Berichten: 835
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #11 Gepost op:
14 September 2017, 13:58:48 »
klein detail: de MBS heeft twee draaischijven een in Boekelo(de al eerder genoemde wagondraaischijf) en een in Haaksbergen volgens mij idd afkomstig uit Goor( dus dit was de tweede Nederlandse draaischijf in Nederland)
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
treinenhobby
Offline
Berichten: 411
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #12 Gepost op:
14 September 2017, 21:07:46 »
Misschien iets off-topic, maar de Tilburgse schijf wordt toch ook niet meer gebruikt?
Is deze al weg en zo ja waarheen?
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11660
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #13 Gepost op:
14 September 2017, 21:10:12 »
Die blijft gewoon liggen, is een monument samen met de bijbehorende loods.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7487
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
«
Reactie #14 Gepost op:
14 September 2017, 22:19:03 »
De Tilburgse schijf is recent gegentrificeert. Ook dat is heel bijzonder.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.