Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.  (gelezen 6970 keer)

josvdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Gepost op: 13 September 2017, 13:43:38 »
De SGB heeft afgelopen zomer de draaischijf van het Belgische depot van Stockem (bij Arlon) over kunnen nemen van de Belgische spoorwegen.
Hoewel er in het buitenland nog een redelijk aantal draaischijven is te vinden was juist dit exemplaar voor de SGB van belang. Het gaat hier namelijk om een echte Nederlandse draaischijf. Op de draaischijf van Tilburg na is dit het enige andere exemplaar dat er nog bestaat.
Oorspronkelijk lag het gevaarte van 24m lang en 9m breedte in Zevenaar voor het draaien van grote Duitse stoomlocomotieven die daar de grens overstaken. Bij de bouw in 1929 was het de grootste van Nederland en dat zou deze vervolgens ook blijven. In 1945 werd de draaischijf opgeblazen waarvan ook nu nog de reparaties zichtbaar zijn op de zijkant.



Rond 1960 was de draaischijf overbodig doordat men gebruik ging maken van diesellocomotieven en na een paar jaar verkocht NS de draaischijf aan de Belgische spoorwegen.
De hele draaibrug is toen (vermoeden wij) in zijn geheel naar Stockem verplaatst, een reis van zo'n 500km via wegen en waarschijnlijk water.

De draaischijf werd eind 2013 bij toeval door een SGB medewerker gevonden in een zoektocht naar passende (buitenlandse) draaischijven. Er werd daarbij niet verwacht dat er nog een Nederlandse schijf te vinden zou maar op een wat onduidelijke foto leek deze draaischijf toch wel erg op een Nederlandse. Het ontwerp was geheel uniek en geheel door NS zelf bedacht, dit maakte het herkennen wat eenvoudiger. Bij een bezoek op locatie bleek de draaischijf, ondanks dat deze al 20 jaar buiten gebruik was, nog gewoon te werken en mede door de reparaties van de oorlogsschade kon met zekerheid worden vastgesteld dat het om de oude NS draaischijf van Zevenaar ging.



Vervolgens heeft overleg met de Belgische spoorwegen nog ruime tijd geduurd waarbij na twee jaar de conclusie was dat aankoop onmogelijk was. De draaischijf zou een strategische reserve zijn en niet gesloopt mogen worden.
Ook diverse andere navragen in Duitsland voor redelijk passende draaischijven bleken keer op keer te stranden. De SGB heeft daarom in 2015 de 20 meter draaischijf uit het Duitse Gladbeck aangekocht.
Deze was met aanpassingen redelijk gelijkend aan een Nederlandse draaischijf te maken.

Midden 2016 bleek echter ineens dat in Stockem het naastgelegen grote locomotievendepot werd opgeheven en alle sporen gesloopt werden. We kregen bericht of we nog interesse hadden in de draaischijf maar de SGB had er net één naar Goes gebracht!

Er was inmiddels ook al enige tijd contact met de ZLSM die eveneens een draaischijf zochten voor hun oude NS draaischijf kuip. Hierin lag een 20 meter draaischijf, men hoefde alleen nog een passende brug te hebben. De brug van Gladbeck van 20 meter bleek hier prima in te passen zodat werd afgesproken dat men de schijf tegen alle gemaakte kosten over zou nemen van de SGB. Daarmee had de SGB middelen vrij voor aankoop en transport van de 24 mtr lange draaischijf in België.
De ZLSM heeft straks een werkende draaischijf en de SGB een echte Nederlandse draaischijf, ook wat betreft bouwjaar perfect passend bij de werkplaats.

Tegenwoordig is het niet meer mogelijk de draaischijf in één geheel weer te verplaatsten, met name de breedte van 9 meter is niet te vervoeren met het huidige verkeer.
Daarom is door vrijwilligers van de SGB de draaischijf op locatie gedeeltelijk gedemonteerd voordat alles met een grote hijskraan op maar liefst drie vrachtwagens is geladen.

Met de aankomst van deze draaischijf aankomende maandag heeft de SGB een zeer uniek stuk industrieel erfgoed verworven dat over enkele jaren een mooie bewegende attractie zal vormen voor de bezoekers!



Mocht iemand weten hoe de draaischijf in 1962 van Zevenaar naar Stockem is vervoerd dan horen wij dat graag.

M.vr.gr.

Jos van der Heijden
« Laatst bewerkt op: 13 September 2017, 15:58:51 door josvdh »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2017, 14:39:23 »
Jullie zijn lekker bezig bij de SGB! (y)
Wat een mooie aanwinst weer. Vrees dat ik toch een keer die kant op moet komen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2017, 15:00:30 »
Dat is goed nieuws Jos, zal binnenkort weer eens jullie kant opkomen.  (y) (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SGB verwerft de enig overgebleven originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2017, 15:52:56 »
Zeer top! Helemaal mooi dat er nu 2 museumorganisaties blij zijn, elk met hun eigen passende draaischijf!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2017, 17:25:40 »
Prachtig nieuws, dus straks weer een werkende NS draaischijf te zien in Nederland.
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2017, 18:46:13 »
Mooi hoor! Meteen nog een vraag, die draaischijf bij het spoorwegmuseum, is dat geen Nederlandse draaischijf?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2017, 21:39:50 »
Nee dit is een Duitse welke door VSM vrijwilligers is gedemonteerd in Duitsland, helaas weet ik niet waar vandaan maar dat weet iemand vast wel.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2017, 23:08:32 »
Ik wist het niet, maar het antwoord staat hier: https://www.spoorwegmuseum.nl/#!/collectie/techniek/draaischijf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2017, 23:29:54 »
Mooie actie, zowel de SGB als de ZLSM  een schijf rijker (y)
********

Rob75

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #9 Gepost op: 14 September 2017, 07:57:57 »
De MBS heeft in Haaksbergen een draaischijf die afkomstig is van het emplacement in Goor.


Mvgr.

Rob.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2017, 10:32:44 »
Klein detail, dat is een wagendraaischijf, en geen locomotief draaischijf.
Blijft wel een mooi stukje geschiedenis.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2017, 13:58:48 »
klein detail: de MBS heeft twee draaischijven een in Boekelo(de al eerder genoemde wagondraaischijf) en een in Haaksbergen volgens mij idd afkomstig uit Goor( dus dit was de tweede Nederlandse draaischijf in Nederland)
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2017, 21:07:46 »
Misschien iets off-topic, maar de Tilburgse schijf wordt toch ook niet meer gebruikt?
Is deze al weg en zo ja waarheen?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #13 Gepost op: 14 September 2017, 21:10:12 »
Die blijft gewoon liggen, is een monument samen met de bijbehorende loods.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: SGB verwerft de 2e nog bestaande originele Nederlandse draaischijf.
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2017, 22:19:03 »
De Tilburgse schijf is recent gegentrificeert. Ook dat is heel bijzonder.  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!