Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC tram en wat gefrutsel er bij door R1954
Vandaag om 22:18:34
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: Van groene naar orient-rode DB BR 140  (gelezen 2716 keer)

Locwissel

  • Online Online
  • Berichten: 510
Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Gepost op: 11 September 2017, 19:12:06 »
Hallo,

Op basis van de inmiddels al weer "oude" Roco H0 140 167-8 is hier, na wat plamuren, schuren en verven de orient-rode tijdperk V 140 130-6 ontstaan.



De 140 130-6 bij binnenkomst in het Bahnhofsvorfeld.



Na het afkoppelen van de goederentrein vertrekt de 140 130-6 als Lokzug op weg naar een volgende klus.

Groet,

Sven
 


Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4317
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2017, 19:44:07 »
Huh?

Aan 1 kant dubbele en aan de andere kant enkele lampen?

Foto's van de verbouwing?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2017, 21:06:15 »
Ja, en weer op die mooie baan  :D  Daar willen we ook wel meer van zien  ;)

Locwissel

  • Online Online
  • Berichten: 510
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2017, 21:19:38 »


Bij de Bundesbahn reden destijds (en bij de huidige DB-AG rijden nog tot op de dag van vandaag) legio Einheits-electrolocs van het type 110.1 , 139, 140, 141 en 150 waarvan bij reparaties, na bijvoorbeeld aanrijdingen en/of revisies,  het betreffende depot aan de éne loczijde de oorspronkelijke "Einheitslampen" (grote lampen met geïntegreerde sluitseinen) heeft laten zitten, maar de andere, aangedane, loczijde voorzag van de, inmiddels standaard geworden, dubbele seinlampen.

Groeten uit Waldberg,

Sven

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2017, 22:02:57 »
Netjes gedaan!  (y)  Waar heb je de decals vandaan als ik vragen mag?

Locwissel

  • Online Online
  • Berichten: 510
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2017, 22:53:26 »

Voor de  Bundesbahn 140 035-7 geldt voor wat betreft de lampen-indeling op de locfronten hetzelfde verhaal als bij de 140 130-6. Aan de éne kant 3 en aan de andere kant 5 stuks.
Overigens ben ik ook nog in bezit van de blauw/beige 140 162-9 met eveneens ongelijk ogende locfronten. Maar die loc is sowieso al een aparteling onder de Einheitslocs. Afijn, komt nog wel een keer aan bod.

De opschriften zijn overigens van Andreas Nothaft.

Groeten uit Waldberg,

Sven

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4317
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2017, 23:10:15 »
Super cool! Ik hou wel van de 'afwijkenden'. En erg mooi gemaakt!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2017, 23:31:24 »
...De opschriften zijn overigens van Andreas Nothaft...

Dank!  :)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2017, 00:42:28 »
"Wat plamuren, schuren en verven" noem je dat..super mooi gedaan.
En de actiefoto's zijn ook al zo mooi.

Tschuss Genossen

Locwissel

  • Online Online
  • Berichten: 510
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2017, 04:18:13 »
Thank you :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2017, 07:05:42 »
*applausje voor de meesterombouwer*

 (y) (y)

'k moet em zelf niet hebben op men baan, hou liever van de standaard uitvoeringen, maar je werkje is zeker lovenswaardig ! Prachtig gedaan !

Locwissel

  • Online Online
  • Berichten: 510
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2017, 10:31:56 »
Dag Falcon,

Bedankt, maar wel een beetje teveel eer hoor.. :)

Meesterombouwer op dit gebied is in mijn beleving nog altijd Bart Claessen.


Mijn b(r)ouwsels zijn uitsluitend voor eigen gebruik en daarbij zijn deze stuk voor stuk met relatief heel eenvoudige middelen tot stand gekomen.
Uitgangspunt voor alle vierassige zogenaamde DB Kasten-locs die hier rijden is de bekende Roco 140 167-8 (43388) uit de negentiger jaren.

In mijn beleving is deze modelloc nog steeds toonaangevend in modelbouwland: Ik heb er een tijd geleden een keer een hele serie voor weinig op de kop weten te tikken via een veilingsite.
Superzwaar, stil, krachtig en ook los voor relatief weinig tweedehands verkrijgbaar. Technische aanpassingen zijn er weinig of niet nodig. De aanpassingen die ik doe vallen eigenlijk al meer in het kader van persoonlijke smaak en wensen. Alleen slipbandloos maken voor nóg betere rijeigenschappen, de beroerde lichtopbrengst in de topseinen verbeteren middels LED, de sluitseinen in de grote koplampen weergeven middels LED en de loc voorzien van sounddecoder waarmee uiteindelijk alle lichtbeelden van de seinen afzonderlijk schakelbaar worden gemaakt. Meer is het niet.

Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om juist de wat van de standaard afwijkende voorbeelden uit te kiezen om na te bouwen, maar natuurlijk rijden er hier ook wat locs op basis van een doodgewone standaard voorbeeld in de rondte.


Hier de 140 195-9 zo standaard als het maar kan. Standaard luchtroosters, standaard beglazing, standaard seinen, standaard dakgoten standaard kleurstelling.

En toch is het een wat bijzondere 140. Het is namelijk de enige 140 in de eerste serie van 140 001 tot en met 140 757 die voorzien is van een trek-duw inrichting (uitzondering hierop is de locserie 139). Alle overige 140 uit de tweede serie vanaf 140 757 zijn wel allen voorzien van een trek-duw inrichting.

De 140 195-9 is ook de enige met vaste buffers voorziene 140iger die tevens is voorzien is van een luchtinlaat op het locfront (tussen de beide onderste lampen).
Dus al met al toch ook weer een beetje een vreemde eend in de bijt. Ach, het zijn maar weetjes. Ik zal er vanaf nu niemand meer mee lastig vallen  ;)

Groeten uit Waldberg,

Sven

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2017, 10:47:56 »
Heb zo het idee dat jij heel wat opzoekwerk gedaan hebt naar de 140 reeks ;)