Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:37:27
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 12:30:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door RobbertJan
Vandaag om 11:17:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
  

Auteur Topic: Van groene naar orient-rode DB BR 140  (gelezen 2664 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Gepost op: 11 September 2017, 19:12:06 »
Hallo,

Op basis van de inmiddels al weer "oude" Roco H0 140 167-8 is hier, na wat plamuren, schuren en verven de orient-rode tijdperk V 140 130-6 ontstaan.



De 140 130-6 bij binnenkomst in het Bahnhofsvorfeld.



Na het afkoppelen van de goederentrein vertrekt de 140 130-6 als Lokzug op weg naar een volgende klus.

Groet,

Sven
 


Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2017, 19:44:07 »
Huh?

Aan 1 kant dubbele en aan de andere kant enkele lampen?

Foto's van de verbouwing?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2017, 21:06:15 »
Ja, en weer op die mooie baan  :D  Daar willen we ook wel meer van zien  ;)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2017, 21:19:38 »


Bij de Bundesbahn reden destijds (en bij de huidige DB-AG rijden nog tot op de dag van vandaag) legio Einheits-electrolocs van het type 110.1 , 139, 140, 141 en 150 waarvan bij reparaties, na bijvoorbeeld aanrijdingen en/of revisies,  het betreffende depot aan de éne loczijde de oorspronkelijke "Einheitslampen" (grote lampen met geïntegreerde sluitseinen) heeft laten zitten, maar de andere, aangedane, loczijde voorzag van de, inmiddels standaard geworden, dubbele seinlampen.

Groeten uit Waldberg,

Sven

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2017, 22:02:57 »
Netjes gedaan!  (y)  Waar heb je de decals vandaan als ik vragen mag?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2017, 22:53:26 »

Voor de  Bundesbahn 140 035-7 geldt voor wat betreft de lampen-indeling op de locfronten hetzelfde verhaal als bij de 140 130-6. Aan de éne kant 3 en aan de andere kant 5 stuks.
Overigens ben ik ook nog in bezit van de blauw/beige 140 162-9 met eveneens ongelijk ogende locfronten. Maar die loc is sowieso al een aparteling onder de Einheitslocs. Afijn, komt nog wel een keer aan bod.

De opschriften zijn overigens van Andreas Nothaft.

Groeten uit Waldberg,

Sven

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2017, 23:10:15 »
Super cool! Ik hou wel van de 'afwijkenden'. En erg mooi gemaakt!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2017, 23:31:24 »
...De opschriften zijn overigens van Andreas Nothaft...

Dank!  :)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2017, 00:42:28 »
"Wat plamuren, schuren en verven" noem je dat..super mooi gedaan.
En de actiefoto's zijn ook al zo mooi.

Tschuss Genossen

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2017, 04:18:13 »
Thank you :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2017, 07:05:42 »
*applausje voor de meesterombouwer*

 (y) (y)

'k moet em zelf niet hebben op men baan, hou liever van de standaard uitvoeringen, maar je werkje is zeker lovenswaardig ! Prachtig gedaan !

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2017, 10:31:56 »
Dag Falcon,

Bedankt, maar wel een beetje teveel eer hoor.. :)

Meesterombouwer op dit gebied is in mijn beleving nog altijd Bart Claessen.


Mijn b(r)ouwsels zijn uitsluitend voor eigen gebruik en daarbij zijn deze stuk voor stuk met relatief heel eenvoudige middelen tot stand gekomen.
Uitgangspunt voor alle vierassige zogenaamde DB Kasten-locs die hier rijden is de bekende Roco 140 167-8 (43388) uit de negentiger jaren.

In mijn beleving is deze modelloc nog steeds toonaangevend in modelbouwland: Ik heb er een tijd geleden een keer een hele serie voor weinig op de kop weten te tikken via een veilingsite.
Superzwaar, stil, krachtig en ook los voor relatief weinig tweedehands verkrijgbaar. Technische aanpassingen zijn er weinig of niet nodig. De aanpassingen die ik doe vallen eigenlijk al meer in het kader van persoonlijke smaak en wensen. Alleen slipbandloos maken voor nóg betere rijeigenschappen, de beroerde lichtopbrengst in de topseinen verbeteren middels LED, de sluitseinen in de grote koplampen weergeven middels LED en de loc voorzien van sounddecoder waarmee uiteindelijk alle lichtbeelden van de seinen afzonderlijk schakelbaar worden gemaakt. Meer is het niet.

Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om juist de wat van de standaard afwijkende voorbeelden uit te kiezen om na te bouwen, maar natuurlijk rijden er hier ook wat locs op basis van een doodgewone standaard voorbeeld in de rondte.


Hier de 140 195-9 zo standaard als het maar kan. Standaard luchtroosters, standaard beglazing, standaard seinen, standaard dakgoten standaard kleurstelling.

En toch is het een wat bijzondere 140. Het is namelijk de enige 140 in de eerste serie van 140 001 tot en met 140 757 die voorzien is van een trek-duw inrichting (uitzondering hierop is de locserie 139). Alle overige 140 uit de tweede serie vanaf 140 757 zijn wel allen voorzien van een trek-duw inrichting.

De 140 195-9 is ook de enige met vaste buffers voorziene 140iger die tevens is voorzien is van een luchtinlaat op het locfront (tussen de beide onderste lampen).
Dus al met al toch ook weer een beetje een vreemde eend in de bijt. Ach, het zijn maar weetjes. Ik zal er vanaf nu niemand meer mee lastig vallen  ;)

Groeten uit Waldberg,

Sven

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Van groene naar orient-rode DB BR 140
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2017, 10:47:56 »
Heb zo het idee dat jij heel wat opzoekwerk gedaan hebt naar de 140 reeks ;)