Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: DR4018 schakelt wissel niet altijd  (gelezen 8684 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: DR4018 schakelt wissel niet altijd
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2017, 15:19:02 »

Ik vind het al heel wat dat ik er toch deels zelf uit ben gekomen, maar blijf vinden dat de info te ver onder de maat is.

En dat mag je en moet je verder met Digikeijs uitvechten, daar heeft het forum en zijn gebruikers niets mee te maken, dat is iets persoonlijks.

En soms helpt het duidelijke vragen te stellen en voldoende achtergrond informatie te geven.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2017, 15:34:30 »
Zeker weten.

Het gaat mij er ook om anderen te waarschuwen die denken: he, da's handig, een multiprotocol decoder. En dat dat dan niet zo blijkt te werken als je hoopte. Meer niet. Heb Digikeijs zelf al gecontact.

Amen...
Attic Junction • www.train.delcour.org

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2017, 15:45:37 »
Beste Paul,

Over de DR4018, is er door BertAPd al een hele bijbel geschreven, als je dat door gelezen had dan had je deze informatie ook tot je kunnen nemen.
Zoek er maar eens op binnen dit forum. Zal het je verbazen hoeveel informatie je vind over de DR4018.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2017, 16:23:11 »
Wim, het zal best dat er een heleboel informatie over is geschreven. Maar ik ben het met Paul eens dat die informatie in de handleiding hoort te staan.
Je schrijft dat de DR4018 een voorkeur heeft voor DCC, en dat dat ook in de handleiding staat. Nou, ik heb de handleiding nog eens doorgenomen, maar dan hebben ze dat wel heel goed verborgen want ik zie het niet staan.
Kortom, de handleidingen van Digikeijs zouden best wat duidelijker mogen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2017, 17:09:12 »
Klaas,

Als Roy Keij van Digikeijs mee leest en slim is dan onderneemt hij hier actie op.
Verder is het niet aan mij, een product van iemand anders te verbeteren.

De module staat af fabriek op ades 1 en DCC, verder is het hele CV verhaal en het POM verhaal puur DCC dat lukt niet in en met Motorola in puur Motorola is deze decoder niet in te stellen, je kunt dan alleen het adres aanpassen, alle andere opties kun je niet bereiken en niet gebruiken.
Een beetje lezer kan hier uitlezen dat het eigenlijk een DCC decoder is.

Mvg
Wim.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #20 Gepost op: 31 August 2017, 18:56:59 »
Ik zal het nog een keer testen, maar ik heb toch echt diverse CV's geprogrammeerd onder Motorola. De IB gaf ook steed 'OK!' aan.
Ergens heb ik wel gelezen dat je met Motorola geen CV waardes niet kun uitlezen, dat kan alleen met DCC. Maar het kan best zijn dat 'OK!' niet betekent dat de DR4018 dat ook oppikte.

Heb heel veel gezocht op DR4018, heel veel gevonden, maar waarom denk je dat ik hier dit nieuwe draadje ben begonnen? Omdat ik domweg nergens het antwoord vond, laat staan de vergelijkbare situatie die ik heb.

De mooiste vondsten zijn voor mij korte handleidingen die iemand op een website heeft geplaatst. Meestal zijn dat aardig complete verhalen waar de basis van een onderwerp in zit. Op fora gaat het vaak over een te specifieke situatie, ontbreekt de basis uitleg, en moet je maar net jouw specifieke situatie daartussen vinden.

Zulks is tenminste mijn ervaring...

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #21 Gepost op: 31 August 2017, 20:37:25 »
Hallo Paul,

...
Die Hoffmann aandrijvingen hebben eindafschakelcontacten,
...

In dat geval is de correcte instelling preset 6 (CV47 = 6) : 8x Wisselmotor aansturing (zonder tijdsbegrenzing).
Met deze instelling is de aansturing dan volledig onafhankelijk van de schakeltijd via de centrale en/of software.

Maar dan moet je die natuurlijk wel kunnen instellen via de IB...  ::)

Ik heb helaas zelf geen ervaring met de IB/Motorola combinatie en kan daar dus weinig zinvols over bijdragen...

Ik zal het nog een keer testen, maar ik heb toch echt diverse CV's geprogrammeerd onder Motorola. De IB gaf ook steed 'OK!' aan.

Ben benieuwd of je de preset 6 instelling succesvol (en werkend) via de IB hebt kunnen instellen.

Groeten,
bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 31 August 2017, 20:38:06 »
Ergens heb ik wel gelezen dat je met Motorola geen CV waardes niet kun uitlezen, dat kan alleen met DCC. Maar het kan best zijn dat 'OK!' niet betekent dat de DR4018 dat ook oppikte.

Nu dat lijkt mij erg sterk, dat geeft alleen maar aan dat je dus geen flauw idee hebt met wat je bezig bent.

CV programmeren is voorbehouden aan DCC only.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 20:39:58 door Wim Ros »

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2017, 20:44:59 »
Als je goed leest stel ik duidelijk dat het de IB kan zijn die wel OK! roept, maar dat de DR4018 het helemaal niet oppikt.

En alweer staat dit niet in de handleiding. Nu kun je zeggen dat Digikeijs er vanuit gaat dat een gebruiker dit weet, maar dat lijkt me voor velen niet opgaan. Even nadrukkelijk vermelden dat programmeren van CV waardes alleen kan in DCC is voldoende.

Verder zou ik het erg op prijs stellen als je niet steeds meldt dat ik blijkbaar niet erg handig ben of weinig weet. Dat helpt me niet en anderen ook niet dit dit draadje lezen. Ik heb al vaker gezegd: ik doe mijn best e.e.a. te vatten en hou daarom vol tot ik het werkend heb. Dat is nu met 2 problemen gelukt, maar dat had niet zo lastig moeten hoeven zijn. Dat laatste is voor mij een essentieel punt en komt mij te vaak voor.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 20:56:14 door Paul Delcour »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2017, 21:24:33 »
Beste Paul,

Zodra jij de CV's via de Intellibox gaat instellen, heeft dat niets met de adres instelling te maken of het format waarmee je de adressen hebt aangemeld.
Zodra jij de decoder aansluit op de programmeer aansluiting en op de IB voor CV programmering kiest , en dan wel alle stappen in de volgorde doet die staan aangegeven, dan zal het gewoon werken, ben jij bezig in DCC format.

Nu ben jij niet de eerste die hier moeite mee heeft en je zal ook zeker niet de laatste zijn. Maar het is gewoon een kwestie van goed lezen en dan doen wat er staat.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 31 August 2017, 21:36:22 »

Verder zou ik het erg op prijs stellen als je niet steeds meldt dat ik blijkbaar niet erg handig ben of weinig weet. Dat helpt me niet en anderen ook niet dit dit draadje lezen. Ik heb al vaker gezegd: ik doe mijn best e.e.a. te vatten en hou daarom vol tot ik het werkend heb. Dat is nu met 2 problemen gelukt, maar dat had niet zo lastig moeten hoeven zijn. Dat laatste is voor mij een essentieel punt en komt mij te vaak voor.

Beste Paul,

Het is natuurlijk niet zo dat als een leverancier informatie en uitleg en alles in details uitlegt hoe je iets moet instellen en aanpassen, dat iemand die het niet begrijpt daar de leverancier de schuld van kan geven. Je kunt ook gewoon vragen om uitleg, en niet gaan roepen dat de informatie die je krijgt onvoldoende is. En dat is wat er keer op keer gebeurd. Nu gaat dat niet alleen om de producten van Digikeijs, maar ook die van andere aanbieders. En daar heb ik een beetje moeite mee.

Mvg
Wim.

henk

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 31 August 2017, 21:53:25 »
Nu blinken de Digikeijs handleidingen ook in mijn beleving wel vaker uit in onduidelijkheid en de 4018 is daarop geen uitzondering. Ik vind het absoluut niet vreemd dat mensen moeite hebben met de tekst, ook als ze reuze hun best doen het te begrijpen.

En van een decoder die uitdrukkelijk als multiprotocol wordt verkocht, hoeft niemand te verwachten dat die in Motorola eigenlijk niet goed werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #27 Gepost op: 31 August 2017, 21:58:10 »
Wim, beide duidelijk.

Ik sloot de Digikeijs aan op een op Motorola ingestelde IB waardoor hij op het Motorola protocol ingesteld werd.
Als ik dan naar CV programmeren ga, schakelt de DR4018 dan op DCC over? En dan weer terug als ik hem ga gebruiken? De IB blijft tenslotte op Motorola staan.
Dat heb ik natuurlijk nu veranderd in DCC, maar ik begon in Motorola.

En over een product kopen met een handleiding er bij. Het is net alsof je een kast koopt bij Ikea waarbij een deel gewoon niet uitgelegd wordt en je het zelf maar moet uitzoeken. Dan kan gewoon niet. Die kast krijg ik nog wel in elkaar, maar bij de modeltrein elektronica gaat dat echt niet werken.
Mijns inziens ontbreekt er essentiële informatie over de DR4018, zowel op de website als in de handleiding. Dat is geen verwijt, maar een constatering. Maar ook een irritatie, omdat het product daardoor niet deed wat ik verwachtte.
Dit product is zorgvuldig bedacht, ontworpen en gebouwd. Hoe moeilijk is het dan daar een goede handleiding bij te stoppen?
Eigenlijk zou een groepje gebruikers de handleiding moeten maken, danwel de bestaande nemen en omzetten naar een voor hen begrijpelijke opzet. Te vaak wordt er bepaalde kennis verondersteld, worden er stappen overgeslagen die voor de kenner logisch zijn, maar voor veel gebruikers niet.
Ik kan alleen proberen het voor mijn situatie helder te noteren, maar vind zelfs dat niet makkelijk.
Ik lees allerlei info waaronder basis principes, maar vervolgens sta ik dan toch met lege handen als een decoder niet doet wat ik verwacht of wat hij volgens de fabrikant moet doen.

Dit zal altijd in bepaalde mate lastig blijven getuige het forse aantal vragen her en der op fora. Ik kan alleen maar pogen bij te dragen aan helderheid, maar elektronica is mijn vak niet. Ik ken wel een elektronicus die me vaak zeer goed helpt en het goed kan uitleggen, maar routine er in krijgen zal nooit gebeuren. Afhankelijkheid zijn van anderen vind ik  niet altijd prettig. Je wilt soms gewoon door kunnen bouwen en niet wachten tot een klein rottig probleempje door iemand anders is opgelost.

Inmiddels werkt de baan geheel naar 't zin en de wissels al helemaal. Lekker doorbouwen dus!

groet

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 31 August 2017, 22:57:41 »
Oplossing
In de Intellibox naar Basis Instellingen gaan.
Wisselinstellingen kent algemeen formaat en per wissel genaamd 'Enkel type'.
Hier kun je het wisseladres ingeven en vervolgens welk protocol dat wissel gebruikt.
Het werkt!
Mijn conclusie is dat de DR4018 prima werkt, maar... dat de Intellibox in feite de boosdoener in het hele verhaal (twee bladzijden forum-tekst) is. :o
Eigenlijk behoor je altijd twee handleidingen te bestuderen:
a) de zender (centrale/Intellibox);
b) de ontvanger (wisseldecoder/DR4018).
Hoe staat het met de info over de zender op dit terrein?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #29 Gepost op: 31 August 2017, 23:18:31 »
De DR4018 werkt niet goed, want kan niet goed overweg met Motorola, wat wel beweert wordt.
De IB is niet de boosdoener, want kan ingesteld worden op DCC voor de wissels die op de DR4018 aangesloten zijn.