Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Te 2/2
Vandaag om 19:49:01
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:45:17
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 19:30:23
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:10:26
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 18:41:37
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:34:41
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 18:30:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 18:29:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:47:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:43:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 17:39:59
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
  

Auteur Topic: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?  (gelezen 8496 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2017, 14:52:39 »
Hallo 44 ,
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?
Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2017, 15:22:04 »
Hoi Peter,

zeg maar Jan hoor, dan klinkt het niet zo officieel.  ;)
Lijkt me wel logisch, dat een Strahlpumpe in het Nederlands dus een injecteur genoemd wordt.
Maar als een 23er inderdaad twee Strahlpumpen bezit, en deze zijn, net als bij de 52er, in het machinistenhuis geïnstalleerd, dan hoef je je er dus ook niet druk om te maken.
Tenzij je dat machinistenhuis ook gaat inrichten, natuurlijk.



Machinistenhuis van 52er in aanbouw (1 : 35), de groene pijlen wijzen naar de straalpompen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2017, 16:35:31 »
Mooi, dat hele verhaal met twee straalpompen staat weer op losse schroeven. Volgens mij zit er vooraan, opzij van de rookkast, wel degelijk een gewone zuigerpomp:



Ik probeer iets van een technische beschrijving van de BR 23 te vinden, maar ik kom hier een gigantisch gat in m'n bibliotheek tegen...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2017, 16:53:15 »
Dag Jan dus.
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ? :D
 Als de Strahlpumpen in het mcn huis zitten hoef ik ze niet na te bouwen.  :D  .Bij mijn 3900 die ik nu onderhanden heb ,zit de ene injecteur onder het mcn huis.
Tijdens de vacantie zag ik in Como (Italie ) een oude  C tenderlok in een park staan. Ook hij had de injecteur onder het mcn huis.
 De uitgave van Eisenbahn Journal  over de 023 valt eigenlijk tegen ,veel foto's maaar of te donker of te ver weg, maar veel is er niet.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2017, 16:57:31 »
Als je zoekt naar zij aanzicht foto's van de "voorzijde" van de 23er dan kan ik je wellicht wel helpen.
Ik ben al jaaaren donateur van de SSN en heb die loc onderhand wel van elke kant bezien gefotografeerd,zowel te Rotterdam als tijdens ritjes  ;D
Het zal echter niet morgen wezen dat ik weet of ik je kan helpen aan zulke foto's,ik heb namelijk een uitgebreide collectie foto's hier en die hebben misschien voor de helft een echte titel als naam gekregen.
(dat zijn namelijk de bewerkte foto's )
Ik gok dat de soort foto's die jij zoekt gewoon de camera naam zullen hebben en dus moet ik van vele jaren de SSN mappen gaan doorspitten en ze stuk voor stuk gaan bekijken.
Mocht dat niet helpen,als het goed is kom ik er "binnenkort" nog wel,en kan dan evt specifieke foto's maken van de loc  ;)
Dan hoor ik wel even graag waar ik specifiek moet wezen en wat je voor soort plaatjes zoekt  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2017, 17:06:32 »
Dag Floris,
 Dat is mooi wat jij aanbied.
 Er is helemaal geen haast met de foto's.
Nu ben ik  nog wel een poosje met de NS 3900 bezig.
 
Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk  aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr  uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.

Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2017, 17:26:07 »
Citaat
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ?

Nee, die is in 1 : 35, plastic dus, zonder aandrijving. De bouwdoos van Trumpeter, maar die is bar en boos zo slecht, dus is er heel wat aan verbouwd en verspijkerd. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het ding opnieuw opgebouwd is. Of eigenlijk, gebouwd wordt, want de bouw is al enkele jaren geleden gestaakt omdat ik het in de kop kreeg toch maar een modelbaan te gaan bouwen.
Een 44er heb ik niet gebouwd...
Het lijkt me wel fantastisch om een echt op stoom werkend model te kunnen bouwen (ik ben best wel fan van de Genzel-baan in Leek), maar helaas ontbeer ik nogal wat essentiële zaken, zoals relevante kennis, gereedschap en vooral genoeg ruimte. Bovendien loopt zoiets gaandeweg behoorlijk in de papieren.

Maar de boodschap was dus eigenlijk dat er wel waarschijnlijk een zuigerpomp aanwezig is (en dus niet twee straalpompen), ik zie het ding volgens mij opzij van de rookkast bij mijn Roco-model.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #22 Gepost op: 21 August 2017, 17:32:59 »
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?

nope. Klopt niet  :police:

Je vergeet de morsleiding en zonder die krijg je een injecteur / dampfstrahlpumpe niet aan de gang. Als de injecteur eenmaal bijstaat is de morsleiding met een klep afgesloten. Maar bij opstarten of afsluiten gaat deze klep automagisch open.

Dus ..... injecteur heeft (tenminste) 4 aansluitingen.

Een exhaust injecteur heeft naast de verse stoomtoevoer dus ook nog een exhauststoomaanvoer en daarmee een aansluiting extra

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #23 Gepost op: 21 August 2017, 17:36:19 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter

Ik ben dan Paul wel niet maar kan je wellicht wel verder helpen. De 23-023 heeft een Zwei Stufige luchtpomp van het fabrikaat Tolkien.

Groeten,

Martin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #24 Gepost op: 21 August 2017, 19:01:52 »
Hee ! Dat is vreemd. Uit reaktie 11 van Jan/ 44 zegt deze dat de luchtpomp wss van Knorr is ,met foto.
Maar zou het dan ook een duplex luchtpomp van Tolkien kunnen zijn bij een aantal andere 023-ers ,zoals Martinh zegt ?

Groeten
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #25 Gepost op: 21 August 2017, 19:41:25 »


Wie het weet mag het zeggen. Is de Luftpumpe van Knorr of van Tolkien? Of is het een Knorr-Luftpumpe mit Tolkien-Steuerung?
Dat de Pumpe zweistufig is, is wel duidelijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #26 Gepost op: 21 August 2017, 20:39:13 »
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit. (Ik vermoed dat ze in de 52ers in ieder geval eentje dan met verse stoom voedden?).

De reguliere pomp zat aan de voorverwarmer vast.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #27 Gepost op: 21 August 2017, 21:04:59 »
Wanneer je kijkt naar die laatste foto zie je duidelijk de "sturing" van het stoomgedeelte naast de stoomcilinder zitten (die uitstulping). Op de eerder getoonde foto van een Knorrpomp zit die uitstulping niet naast de stoomcilinder maar ligt horizontaal op de stoomcilinder.

Dat is een van de meest kenmerkende verschillen, overigens ook een van de goede verbeteringen (minder gevoelig voor defecten).

Ik blijf dus bij mijn mening dat het een Tolkien pomp is.

groeten,

Martin

P.s. Ook bij ons (SGB) hebben we twee locs met deze Tolkien-pompen. Na honderden keren smeren ga je ze herkennen  ;)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #28 Gepost op: 21 August 2017, 21:10:57 »
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit.

Reinout

Wanneer je met de straalpompen de Injecteurs bedoeld, die werken ook bij stilstand en worden niet via de cilinders gevoed maar met verse stoom uit de ketel. Heel vroeger waren er stoomlocs die alleen tijdens het rijden gevoed konden worden door een aangedreven stoompomp. Wilde men water in de ketel pompen moest men gaan rijden. Dat is naar mijn weten later verboden aangezien dit bij stilstand gevaarlijke situaties op kon leveren. Tegenwoordig moeten stoomlocs verplicht 2 onafhankelijk van elkaar opererende voedingsinstrumenten hebben die ook bij stilstand te gebruiken zijn (waarbij stilstand overigens niet inhoud dat de loc niet onder stoom is).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #29 Gepost op: 21 August 2017, 21:50:59 »
@Martin: als jij dat zegt, wil ik dat onmiddellijk van je aannemen. Afgaande op wat ik lees is dat de meeste loks (doorgaans de loks gebouwd als Einheitsloks) beschikken over een luchtpomp van Knorr, al dan niet met Tolkiensteuerung. Best mogelijk dat op de 23er, als Neubaulok, een Tolkienpomp zit.

Over de Strahlpumpen:

Uit Eisenbahn Journal "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion Teil 1":

Dampfstrahlpumpen, auch Injektoren genannt....

Waarbij je dan de vraag moet stellen of "Injektoren" synoniem is aan "injecteurs".

Uit dezelfde bron, bijschrift bij een foto van de voedingspomp van een 23er (bijna exact gelijk aan de foto van de Roco 23er hierboven):

Bild 122: Heinl Mischvorwärmerpumpe MV 57, teilweise durch das Windleitblech verdeckt, an einer Baureihe 23.

Uit de Sonderausgabe Eisenbahn Journal II/96 "Die Baureihe 52":

Der Dampfentnahmestutzen für die Hilfseinrichtungen - mit Ausnahme der Luftpumpe - ist auf dem Stehkessel im Führerhaus angeordnet. Von ihm führt eine Verteilerleitung zu den in folgender Reihenfolge übereinander angeordneten und an den Handrädern nicht näher bezeichneten Ventilen:
1) Dampfheizung
2) Lichtmaschine
3) Hilfsbläser
4) Strahlpumpe
5) Strahlpumpe


Op de foto van de 52er-staketel hierboven te zien, herkenbaar aan de 5 rode handwielen schuin achter elkaar van rechtsboven naar linksonder geplaatst. De stoom voor beide straalpompen van de BR 52 wordt dus rechtstreeks uit de ketel gehaald en niet vanaf de cilinders.