Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?  (gelezen 8690 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Gepost op: 20 August 2017, 21:18:35 »
Hallo,
Ik ben van plan in het najaar met een schaal 0 model van de SSN 23 023 te gaan bouwen (Met el . aandrijving   ;) )
 Ik heb redelijk wat documentatie  ,maar ik kan er niet achter komen hoeveel luchtpompen dit type lok heeft. De tekeningen die ik heb zijn steeds (Toevallig ?) van de linker kant. Op SSN YouTube filmpjes zie ik ook meestal maar een zijde.
Wie kan er wat over zeggen ?
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 20 August 2017, 23:31:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2017, 21:47:43 »
Hi Peter,

Heb je hier wat aan?
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml

groet
Harald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2017, 22:00:49 »
En in de bouwverslagen? Misschien is daar iets te vinden?  :)

https://stoomstichting.nl/StaticPages/Rest23.php

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2017, 22:41:54 »
Hallo Harald ,
Van de bouw verslagen heb ik veel   opgestoken.  :D Die had ik dus al
Ik heb soms de film stil gezet en met CRTL P het plaatje uitgeprint.,als ik iets belangrijks tegen kwam.
Vandaag het plaatsen van de koppelstangen bekeken

@ Martijn :
Het foto archief heb ik ook bekeken zo juist: het lijkt wel of er toch twee verschillende apparaten  links en rechts zitten.

 Een ervan moet  de lucht pomp zijn . Ik meen gelezen te hebben dat  een lok  tijdens een rit  met een trein  een defecte l .pomp kreeg en toen niet verder mocht met de trein en alleen terug moest ,hoewel de andere wel goed functioneerde. Mss een wettelijke eis ,dat er 2 pompen aanwezig moeten zijn?
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2017, 23:34:55 »
Volgens mij heb je het over injecteurs/voedingspompen, daarvan moeten er twee zijn. Vziw is 1 luchtpomp voldoende.

mvgrt Rob

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2017, 08:42:26 »
Bij de meeste nieuwere stoomloks zit aan de ene kant een luchtpomp en aan de andere kant een voedingspomp (water). Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp. Bij de luchtpomp is dat meestal stoom aangedreven.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2017, 10:14:21 »
Aha ,
Bedankt.
Ik heb de luchtpomp en de voedingspomp verwisseld. ;)
Op foto's zie ik dat ze niet eender zijn. Nu wilde ik graag weten ,wie links en wie rechts zit.
Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2017, 10:40:23 »
Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veiligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp.

Elektrische ....... mijn kennis van stoomlocomotieven is niet alles omvattend maar een elektrische pomp op een stoomlocomotief ......

Voor de goede orde: een stoomlocomotief moet bij aanvang dienst twee werkende voedingstoestellen hebben. Eenmaal in dienst (van die dag) mag er gereden worden met maar een werkend voedingstoestel. In hoeverre dat onder alle omstandigheden wenselijk / handig / verstandig is ........ dat wordt overgelaten aan de inschatting van de machinist. Soms zal die besluiten daar ter plaatste de loc niet meer te gebruiken, soms naar het volgende depot rijden en een andere loc vragen en soms "gewoon de dienst uitrijden"

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2017, 11:06:28 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2017, 11:13:38 »
Ehhhhh........ zwarte oren lokketiefjes ........ daar is mijn kennis niet zo diepgaand in  :'(

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2017, 11:46:48 »
Geeft niet Paul, ;)
 Mss weet een ander wat (Iemand van de SSN of VSM) ? ???
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2017, 12:55:47 »
Op de Duitse stoomloks was het gebruikelijk om twee voedingspompen aan boord te hebben, een 'gewone' pomp en een 'straalpomp'. Als één van beide uitvalt, kan op de andere teruggevallen worden.
Lokomotieven van de  Baureihe 52 hadden twee straalpompen. Dat had te maken met het gegeven dat deze (vorstvrij) in het machinistenhuis geïnstalleerd konden worden ivm de inzet aan/bij het Oostfront.
Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat ook de BR 23 over twee straalpompen beschikte, maar zeker ben ik er niet van.
Voor de remlucht zal er maar één pomp nodig zijn, ik denk dat dat er eentje van Knorr zal zijn:



Misschien kun de SSN wel een mailtje sturen. Als je je dan meteen aanmeldt als donateur...  ;D

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2017, 13:43:11 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Peter,

Bij mijn weten (zie ook Eisenbahn Journal - Sonderausgabe Baureihe 23) zit bij de 23 023 de luchtpomp aan de rechterkant (onder de omloop) en de waterpomp aan de linkerkant (boven en onder de omloop). Beide gezien vanuit het machinistenhuis. De 23 023 behoort tot de tweede leverserie. De waterpomp bij de daaropvolgende leverseries (vanaf 23 024) zit, dacht ik, bij de rookkamer. Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20023

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2017, 14:30:13 »
Hoi 44 ,
Mooi ,weer wat wijzer geworden.
 Als ik echt met de 023 begin, zou het mss wel makkelijk zijn om donateur te worden.  ;D

 Is een straalpomp hetzelfde als een injecteur ?
Die naam ken ik uit de boeken van Harterink en Mook.en Labrijn.
 
@ Wies ,
Die Sonderausgabe  van Eisenbahn Journal heb ik via Marktplaats gevonden.
 maar jouw link naar Bundesbahnzeit is ook heel nuttig, bedankt !
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 21 August 2017, 14:37:20 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2017, 14:38:25 »
Dat weet ik niet, gek genoeg ken ik een hele hoop Duitse termen waarvan ik het Nederlandse equivalent niet weet. Of nou ja, ik weet niet of dat gek is, gezien de oogkleppen die mij beschermen tegen alles wat niet Deutsche Bundesbahn is.
Maar de straalpomp werkt, even heel kort door de bocht gezegd, als volgt: er wordt stoom onder druk doorheen gejaagd. De straal stoom slurpt dan water (dat uit een andere leiding komt) mee en wordt dan samen met dat water weer de ketel in geleid.

Als een injecteur ook op die manier werkt, dan zou dat hetzelfde kunnen zijn.