Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?  (gelezen 7658 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Gepost op: 20 augustus 2017, 21:18:35 »
Hallo,
Ik ben van plan in het najaar met een schaal 0 model van de SSN 23 023 te gaan bouwen (Met el . aandrijving   ;) )
 Ik heb redelijk wat documentatie  ,maar ik kan er niet achter komen hoeveel luchtpompen dit type lok heeft. De tekeningen die ik heb zijn steeds (Toevallig ?) van de linker kant. Op SSN YouTube filmpjes zie ik ook meestal maar een zijde.
Wie kan er wat over zeggen ?
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2017, 23:31:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2017, 21:47:43 »
Hi Peter,

Heb je hier wat aan?
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml

groet
Harald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:00:49 »
En in de bouwverslagen? Misschien is daar iets te vinden?  :)

https://stoomstichting.nl/StaticPages/Rest23.php

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:41:54 »
Hallo Harald ,
Van de bouw verslagen heb ik veel   opgestoken.  :D Die had ik dus al
Ik heb soms de film stil gezet en met CRTL P het plaatje uitgeprint.,als ik iets belangrijks tegen kwam.
Vandaag het plaatsen van de koppelstangen bekeken

@ Martijn :
Het foto archief heb ik ook bekeken zo juist: het lijkt wel of er toch twee verschillende apparaten  links en rechts zitten.

 Een ervan moet  de lucht pomp zijn . Ik meen gelezen te hebben dat  een lok  tijdens een rit  met een trein  een defecte l .pomp kreeg en toen niet verder mocht met de trein en alleen terug moest ,hoewel de andere wel goed functioneerde. Mss een wettelijke eis ,dat er 2 pompen aanwezig moeten zijn?
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2017, 23:34:55 »
Volgens mij heb je het over injecteurs/voedingspompen, daarvan moeten er twee zijn. Vziw is 1 luchtpomp voldoende.

mvgrt Rob

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2017, 08:42:26 »
Bij de meeste nieuwere stoomloks zit aan de ene kant een luchtpomp en aan de andere kant een voedingspomp (water). Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp. Bij de luchtpomp is dat meestal stoom aangedreven.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:14:21 »
Aha ,
Bedankt.
Ik heb de luchtpomp en de voedingspomp verwisseld. ;)
Op foto's zie ik dat ze niet eender zijn. Nu wilde ik graag weten ,wie links en wie rechts zit.
Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:40:23 »
Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veiligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp.

Elektrische ....... mijn kennis van stoomlocomotieven is niet alles omvattend maar een elektrische pomp op een stoomlocomotief ......

Voor de goede orde: een stoomlocomotief moet bij aanvang dienst twee werkende voedingstoestellen hebben. Eenmaal in dienst (van die dag) mag er gereden worden met maar een werkend voedingstoestel. In hoeverre dat onder alle omstandigheden wenselijk / handig / verstandig is ........ dat wordt overgelaten aan de inschatting van de machinist. Soms zal die besluiten daar ter plaatste de loc niet meer te gebruiken, soms naar het volgende depot rijden en een andere loc vragen en soms "gewoon de dienst uitrijden"

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:06:28 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:13:38 »
Ehhhhh........ zwarte oren lokketiefjes ........ daar is mijn kennis niet zo diepgaand in  :'(

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:46:48 »
Geeft niet Paul, ;)
 Mss weet een ander wat (Iemand van de SSN of VSM) ? ???
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:55:47 »
Op de Duitse stoomloks was het gebruikelijk om twee voedingspompen aan boord te hebben, een 'gewone' pomp en een 'straalpomp'. Als één van beide uitvalt, kan op de andere teruggevallen worden.
Lokomotieven van de  Baureihe 52 hadden twee straalpompen. Dat had te maken met het gegeven dat deze (vorstvrij) in het machinistenhuis geïnstalleerd konden worden ivm de inzet aan/bij het Oostfront.
Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat ook de BR 23 over twee straalpompen beschikte, maar zeker ben ik er niet van.
Voor de remlucht zal er maar één pomp nodig zijn, ik denk dat dat er eentje van Knorr zal zijn:



Misschien kun de SSN wel een mailtje sturen. Als je je dan meteen aanmeldt als donateur...  ;D

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:43:11 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Peter,

Bij mijn weten (zie ook Eisenbahn Journal - Sonderausgabe Baureihe 23) zit bij de 23 023 de luchtpomp aan de rechterkant (onder de omloop) en de waterpomp aan de linkerkant (boven en onder de omloop). Beide gezien vanuit het machinistenhuis. De 23 023 behoort tot de tweede leverserie. De waterpomp bij de daaropvolgende leverseries (vanaf 23 024) zit, dacht ik, bij de rookkamer. Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20023

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:30:13 »
Hoi 44 ,
Mooi ,weer wat wijzer geworden.
 Als ik echt met de 023 begin, zou het mss wel makkelijk zijn om donateur te worden.  ;D

 Is een straalpomp hetzelfde als een injecteur ?
Die naam ken ik uit de boeken van Harterink en Mook.en Labrijn.
 
@ Wies ,
Die Sonderausgabe  van Eisenbahn Journal heb ik via Marktplaats gevonden.
 maar jouw link naar Bundesbahnzeit is ook heel nuttig, bedankt !
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 14:37:20 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:38:25 »
Dat weet ik niet, gek genoeg ken ik een hele hoop Duitse termen waarvan ik het Nederlandse equivalent niet weet. Of nou ja, ik weet niet of dat gek is, gezien de oogkleppen die mij beschermen tegen alles wat niet Deutsche Bundesbahn is.
Maar de straalpomp werkt, even heel kort door de bocht gezegd, als volgt: er wordt stoom onder druk doorheen gejaagd. De straal stoom slurpt dan water (dat uit een andere leiding komt) mee en wordt dan samen met dat water weer de ketel in geleid.

Als een injecteur ook op die manier werkt, dan zou dat hetzelfde kunnen zijn.