Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?  (gelezen 7653 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3703
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:52:39 »
Hallo 44 ,
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?
Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:22:04 »
Hoi Peter,

zeg maar Jan hoor, dan klinkt het niet zo officieel.  ;)
Lijkt me wel logisch, dat een Strahlpumpe in het Nederlands dus een injecteur genoemd wordt.
Maar als een 23er inderdaad twee Strahlpumpen bezit, en deze zijn, net als bij de 52er, in het machinistenhuis geïnstalleerd, dan hoef je je er dus ook niet druk om te maken.
Tenzij je dat machinistenhuis ook gaat inrichten, natuurlijk.



Machinistenhuis van 52er in aanbouw (1 : 35), de groene pijlen wijzen naar de straalpompen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:35:31 »
Mooi, dat hele verhaal met twee straalpompen staat weer op losse schroeven. Volgens mij zit er vooraan, opzij van de rookkast, wel degelijk een gewone zuigerpomp:



Ik probeer iets van een technische beschrijving van de BR 23 te vinden, maar ik kom hier een gigantisch gat in m'n bibliotheek tegen...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3703
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:53:15 »
Dag Jan dus.
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ? :D
 Als de Strahlpumpen in het mcn huis zitten hoef ik ze niet na te bouwen.  :D  .Bij mijn 3900 die ik nu onderhanden heb ,zit de ene injecteur onder het mcn huis.
Tijdens de vacantie zag ik in Como (Italie ) een oude  C tenderlok in een park staan. Ook hij had de injecteur onder het mcn huis.
 De uitgave van Eisenbahn Journal  over de 023 valt eigenlijk tegen ,veel foto's maaar of te donker of te ver weg, maar veel is er niet.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:57:31 »
Als je zoekt naar zij aanzicht foto's van de "voorzijde" van de 23er dan kan ik je wellicht wel helpen.
Ik ben al jaaaren donateur van de SSN en heb die loc onderhand wel van elke kant bezien gefotografeerd,zowel te Rotterdam als tijdens ritjes  ;D
Het zal echter niet morgen wezen dat ik weet of ik je kan helpen aan zulke foto's,ik heb namelijk een uitgebreide collectie foto's hier en die hebben misschien voor de helft een echte titel als naam gekregen.
(dat zijn namelijk de bewerkte foto's )
Ik gok dat de soort foto's die jij zoekt gewoon de camera naam zullen hebben en dus moet ik van vele jaren de SSN mappen gaan doorspitten en ze stuk voor stuk gaan bekijken.
Mocht dat niet helpen,als het goed is kom ik er "binnenkort" nog wel,en kan dan evt specifieke foto's maken van de loc  ;)
Dan hoor ik wel even graag waar ik specifiek moet wezen en wat je voor soort plaatjes zoekt  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3703
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:06:32 »
Dag Floris,
 Dat is mooi wat jij aanbied.
 Er is helemaal geen haast met de foto's.
Nu ben ik  nog wel een poosje met de NS 3900 bezig.
 
Ik heb nu ca 5 YouTube filmpjes van het werk  aan de 23023 en ook plaatjes uitgeprint. Wss sta jij ook wel ergens bij .. ;D
Ik heb tot nu toe alleen de tekeningen van Herr  uit Duitsland uitgewerkt wat betreft het frame en de steunen die eraan en erop gemonteerd zijn.(Schaal 0) Foto's van het frame zijn altijd welkom natuurlijk.

Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:26:07 »
Citaat
Dat is natuurlijk een heel grote klus ,een  52- er bouwen. Op stoom of electrisch ?
Zal wel stoom zijn..Je hebt zeker eerst een 44 gebouwd ?

Nee, die is in 1 : 35, plastic dus, zonder aandrijving. De bouwdoos van Trumpeter, maar die is bar en boos zo slecht, dus is er heel wat aan verbouwd en verspijkerd. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het ding opnieuw opgebouwd is. Of eigenlijk, gebouwd wordt, want de bouw is al enkele jaren geleden gestaakt omdat ik het in de kop kreeg toch maar een modelbaan te gaan bouwen.
Een 44er heb ik niet gebouwd...
Het lijkt me wel fantastisch om een echt op stoom werkend model te kunnen bouwen (ik ben best wel fan van de Genzel-baan in Leek), maar helaas ontbeer ik nogal wat essentiële zaken, zoals relevante kennis, gereedschap en vooral genoeg ruimte. Bovendien loopt zoiets gaandeweg behoorlijk in de papieren.

Maar de boodschap was dus eigenlijk dat er wel waarschijnlijk een zuigerpomp aanwezig is (en dus niet twee straalpompen), ik zie het ding volgens mij opzij van de rookkast bij mijn Roco-model.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:32:59 »
Die injecteur werkt op dezelfde manier.
 Hij heeft 3 aansluitingen : aanvoer van water ,aanvoer van stoom en een uitgang naar de ketel.
 Klopt wel , he ?

nope. Klopt niet  :police:

Je vergeet de morsleiding en zonder die krijg je een injecteur / dampfstrahlpumpe niet aan de gang. Als de injecteur eenmaal bijstaat is de morsleiding met een klep afgesloten. Maar bij opstarten of afsluiten gaat deze klep automagisch open.

Dus ..... injecteur heeft (tenminste) 4 aansluitingen.

Een exhaust injecteur heeft naast de verse stoomtoevoer dus ook nog een exhauststoomaanvoer en daarmee een aansluiting extra

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #23 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:36:19 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter

Ik ben dan Paul wel niet maar kan je wellicht wel verder helpen. De 23-023 heeft een Zwei Stufige luchtpomp van het fabrikaat Tolkien.

Groeten,

Martin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3703
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:01:52 »
Hee ! Dat is vreemd. Uit reaktie 11 van Jan/ 44 zegt deze dat de luchtpomp wss van Knorr is ,met foto.
Maar zou het dan ook een duplex luchtpomp van Tolkien kunnen zijn bij een aantal andere 023-ers ,zoals Martinh zegt ?

Groeten
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:41:25 »


Wie het weet mag het zeggen. Is de Luftpumpe van Knorr of van Tolkien? Of is het een Knorr-Luftpumpe mit Tolkien-Steuerung?
Dat de Pumpe zweistufig is, is wel duidelijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:39:13 »
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit. (Ik vermoed dat ze in de 52ers in ieder geval eentje dan met verse stoom voedden?).

De reguliere pomp zat aan de voorverwarmer vast.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:04:59 »
Wanneer je kijkt naar die laatste foto zie je duidelijk de "sturing" van het stoomgedeelte naast de stoomcilinder zitten (die uitstulping). Op de eerder getoonde foto van een Knorrpomp zit die uitstulping niet naast de stoomcilinder maar ligt horizontaal op de stoomcilinder.

Dat is een van de meest kenmerkende verschillen, overigens ook een van de goede verbeteringen (minder gevoelig voor defecten).

Ik blijf dus bij mijn mening dat het een Tolkien pomp is.

groeten,

Martin

P.s. Ook bij ons (SGB) hebben we twee locs met deze Tolkien-pompen. Na honderden keren smeren ga je ze herkennen  ;)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #28 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:10:57 »
Over het hebben van twee straalpompen of één straalpomp en een normale pomp: in een tijdschrift over Duitse lokomotiefonderdelen las ik dat de straalpomp normaliter gevoed werd met stoom die uit de cilinders kwam. Dus die functioneert alleen tijdens de rit.

Reinout

Wanneer je met de straalpompen de Injecteurs bedoeld, die werken ook bij stilstand en worden niet via de cilinders gevoed maar met verse stoom uit de ketel. Heel vroeger waren er stoomlocs die alleen tijdens het rijden gevoed konden worden door een aangedreven stoompomp. Wilde men water in de ketel pompen moest men gaan rijden. Dat is naar mijn weten later verboden aangezien dit bij stilstand gevaarlijke situaties op kon leveren. Tegenwoordig moeten stoomlocs verplicht 2 onafhankelijk van elkaar opererende voedingsinstrumenten hebben die ook bij stilstand te gebruiken zijn (waarbij stilstand overigens niet inhoud dat de loc niet onder stoom is).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:50:59 »
@Martin: als jij dat zegt, wil ik dat onmiddellijk van je aannemen. Afgaande op wat ik lees is dat de meeste loks (doorgaans de loks gebouwd als Einheitsloks) beschikken over een luchtpomp van Knorr, al dan niet met Tolkiensteuerung. Best mogelijk dat op de 23er, als Neubaulok, een Tolkienpomp zit.

Over de Strahlpumpen:

Uit Eisenbahn Journal "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion Teil 1":

Dampfstrahlpumpen, auch Injektoren genannt....

Waarbij je dan de vraag moet stellen of "Injektoren" synoniem is aan "injecteurs".

Uit dezelfde bron, bijschrift bij een foto van de voedingspomp van een 23er (bijna exact gelijk aan de foto van de Roco 23er hierboven):

Bild 122: Heinl Mischvorwärmerpumpe MV 57, teilweise durch das Windleitblech verdeckt, an einer Baureihe 23.

Uit de Sonderausgabe Eisenbahn Journal II/96 "Die Baureihe 52":

Der Dampfentnahmestutzen für die Hilfseinrichtungen - mit Ausnahme der Luftpumpe - ist auf dem Stehkessel im Führerhaus angeordnet. Von ihm führt eine Verteilerleitung zu den in folgender Reihenfolge übereinander angeordneten und an den Handrädern nicht näher bezeichneten Ventilen:
1) Dampfheizung
2) Lichtmaschine
3) Hilfsbläser
4) Strahlpumpe
5) Strahlpumpe


Op de foto van de 52er-staketel hierboven te zien, herkenbaar aan de 5 rode handwielen schuin achter elkaar van rechtsboven naar linksonder geplaatst. De stoom voor beide straalpompen van de BR 52 wordt dus rechtstreeks uit de ketel gehaald en niet vanaf de cilinders.