Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 08:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:22:22
Fleischmann 4472, Plan V pantograaf stoel? door Remunj
Vandaag om 06:29:53
NS 8100 in Spoor-1 door Eric B
Vandaag om 05:19:36
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door EddyK
Vandaag om 03:46:03
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door Wieren
Vandaag om 00:17:35
HOHENZOLLERN Modelik tram 1:45 en 1:25 door Sven
19 mei 2019, 23:43:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 mei 2019, 23:29:47
Projekt 083-338 door Rondje_HO
19 mei 2019, 23:11:55
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
19 mei 2019, 23:11:53
Nieuwe bekabeling geeft problemen. Suggesties voor storingzoeken? door dennie
19 mei 2019, 23:08:35
BNLS Forumbaan Rijdag door nighttrain1
19 mei 2019, 22:58:50
Verwerking S88 signalen door Jan-Peter
19 mei 2019, 22:47:56
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Eric B
19 mei 2019, 22:11:51
Zondag 19 mei 2019 roestrijden met de 766 door Daan!
19 mei 2019, 22:04:40
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
19 mei 2019, 21:53:05
VERPLAATST: Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Bert van Gelder
19 mei 2019, 21:45:12
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door Ivo tB
19 mei 2019, 21:19:50
Raadplaatje door Klaas Zondervan
19 mei 2019, 21:19:48
Heen, En en Weer: de tram. door Sven
19 mei 2019, 20:36:02
HK draaischijf: ervaringen? door Falcon10
19 mei 2019, 19:55:14
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door Eric B
19 mei 2019, 19:21:37
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Reinout van Rees
19 mei 2019, 18:01:29
Neutraal Moresnet in H0 door Reinout van Rees
19 mei 2019, 17:57:22
Westlandbaan door Eric B
19 mei 2019, 17:39:55
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Joran
19 mei 2019, 17:28:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 mei 2019, 17:23:03
Pimp mijn DB 628 door Mcn1986
19 mei 2019, 16:28:24
Haven baantje door Rondje_HO
19 mei 2019, 15:24:19
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
19 mei 2019, 15:20:21
  

Auteur Topic: Maximale rijspanning Trafo halveren  (gelezen 4607 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Maximale rijspanning Trafo halveren
« Gepost op: 15 augustus 2017, 12:17:53 »
Hallo,

Ik maak voor mijn kleinzoons een simpel speelbaantje met twee ovalen en twee trafo's. Bij vol vermogen gaan de treinen wel erg hard, dus zou ik de maximale uitgangsspanning van de trafo's met 25 tot 30% willen verlagen. Hoe doe ik dat? Ik heb een oude potmeter gebruikt, maar de motor laat zich daarmee niet geleidelijk sneller of langzamer regelen en bovendien begon de potmeter rooksignalen te geven  :P
Ik heb al op dit forum en elders gezocht naar een oplossing en begrijp dat een weerstand tussen de gelijkstroomaansluiting en de rails ook geen oplossing biedt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Mijn elektronicakennis gaat niet veel verder dan U=I*R, dus als iemand een oplossing heeft, dan a.u.b. in lekentaal  :-\

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2017, 12:33:49 »
Een simpele manier is een aantal diodes in twee richtingen in serie te zetten. Heb ik ook gedaan bij een speelbaantje voor onze club. Per twee tegengeschakelde diodes, bijvoorbeeld de 1N4001, krijg je een spanningsval van ongeveer 0,6 volt. Dus met 2x5 dus 10 diodes in totaal 3 volt, etc.

Nadeel van deze oplossing is dat de draaiknop van de trafo een "dood" stukje krijgt tussen bijvoorbeeld de 0 en 3 volt, maar dit blijkt in praktijk voor de kleine "racers" niet zo'n punt te zijn... :)

Die 1N4001 (of 1N400x met x=1..9) diodes (uit China) kosten een paar cent per stuk, als je wilt kan ik er een zootje voor je in een enveloppe stoppen...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 13:56:31 »
Hi Ben,

Dat zou ik ook doen enkele  diodes "anti parallel" in serie plaatsen.
En ff in de praktijk testen hoeveel stuks.

groet
Harald

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2017, 15:17:39 »
Als je niet van solderen houdt en je de spanning lager moet krijgen kun je een variac nemen als voedingsbron voor je treintrafo's. De spanning aan de ingang verlagen werkt 1 op 1 door naar je uitgang. Zie bijvoorbeeld dit:

https://onlinetopgarden.com/nl/klimaatbeheersing/5903-variac-2a.html?gclid=EAIaIQobChMIxr74rqjZ1QIVk5EbCh0sDQk5EAQYAiABEgIxwfD_BwE

Groetjes, Martin
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2017, 18:14:40 »
... 1N4001 ...
max. 1 A. Bij kortsluiting ben je aan de beurt om het zaakje te vervangen. Een zwaarder type (grotere stroom: 10 A?) lijkt mij beter.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4390
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2017, 18:53:56 »
1A is misschien wat krap ook al zijn me meeste standaard analoge trafo's <1A dus zal het nooit problemen opleveren. Maar 10A is dan ook weer overdrijven ;D Wil je veiliger zitten kan je 3A pakken :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2017, 11:43:57 »
Dank aan allen voor de informatie. Ik heb nog wat diodes liggen. Ook 1A, maar in mijn oude baan zaten ze aan de einden van kopsporen, dus de 1,1A van de Trafo kunnen ze prima aan.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
    • Project Althofen
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:30:19 »
De 1N4001 kan trouwens best wat hebben qua sluiting. Heb ik uit ervaring, zitten namelijk in mijn elektronische detectie.
Groeten

Olav

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4390
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:55:56 »
Dat klopt wel ja. De 1N400x hebben een forward peak current van 30A voor <5ms. Bij lagere stroom zal die tijd nog langer zijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:39:10 »
Kortsluitstromen zijn vaak het 7-voudige van de nominale stroom. Soms zelfs meer. Vooral als die kortsluiting niet direct automatisch afgeschakeld wordt, moet met die 7-voudige waarde rekening worden gehouden. Een diode van 6 A kost slechts ca. 80 cent.

Zo heb ik een keer bij een kortsluiting de wielen van de loc aan de rails vast gelast. De trafo leverde nominaal 10 A. Maar bij de kortsluiting liep er meer dan 70 A. Bij ca. 45 A ben je aan het lassen. Naderhand heb ik een stroomrelais (10 A) in de beveiliging van die trafo gezet. Maar voordat het relais de primaire van de trafo heeft uitgeschakeld, loopt er kortstondig (2 s) toch nog een stroom van 70 A.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4390
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2017, 20:17:51 »
Gelukkig kan een diode in piek al wel eer aan, de 1N400x al 30A+. Nu zal een analoge trafo waarschijnlijk beveiligd zijn met een bimetaal dus niet heel snel zijn. Maar aan de andere kant, veel kleine rijtrafo's hebben al moeite om de normale stroom te halen ;D Dus als je nog 1N400x hebt liggen zou ik die gewoon proberen. En anders zou ik 1N540x pakken. 3A normaal en 200A half sine peak. Alles meer lijkt me voor normale trafo's overdreven. In de trafo zitten zelfs waarschijnlijk ook maar 1A diodes, misschien 3A voor een wat zwaardere 8)

10A naar de rails is naar mijn mening al vragen om problemen. :angel: Zeker als je het beveiligd met een bimetaal, een glaszekering of iets anders traags.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16920
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:18:24 »
Naar aanleiding van deze discussie heb ik even een Fleischmann trafo opengetrokken. De rijstroom is nominaal 0,5A en de bruggelijkrichter die er in zit is 1500/1000mA. Daar zit dus ook niet al te veel overcapaciteit in.
Kortsluitstroom meten is nog niet gelukt. Mijn universelmeter heeft het op het hoge stroombereik begeven.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:28:23 »
Toen ik jong was, zat ik met het zelfde probleem. Ik heb toen een keramische weerstand gekocht met een verschuifbaar metaaltje. Zo kwam ik erachter dat als je ongeveer 5K Ohm (iets minder dan de helft van de instelbare afstand) op de bochten zet, geen trein er meer uit vloog. Die weerstand bestond uit een holle porseleinen pijp met daarin draad, en een metalen schuifje met schroefklem en lasoogje.
Ik vermoed dat het apparaat inmiddels bij het antiek industrieel afval behoort, en wellicht toen ook al.

Dus een centrale weerstand op de secundaire prik (plus) uitgang van de trafo, en de draden vandaar af alleen trekken naar plekken waar de trein trager moet (bogen, dalingen, afbuigende wissels)
Alle andere secties gewoon rechtstreeks bedraden vanaf trafo naar sectie.

En racen met die hap. (Maar ja, dat was 3-rail).  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 21:32:53 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16920
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:31:23 »
Zo kwam ik erachter dat als je ongeveer 5K Ohm op de bochten zet, geen trein er meer uit vloog.
5k? Dan stoppen ze toch?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:34:20 »
5k? stoppen
De 3013 van Marklin (NS1100) niet hoor, die reed nog bijna volle kracht door.
Maar ik gebruik het ding niet meer sinds ik Lima locs heb.

En vroeger is 45 jaar geleden: dus dat van die K Ohm weet ik niet meer zeker.
Hij moet nog ergens zijn, alleen geen idee waar (in de rechterachterhoek onder de doos met scenery, onder een houtstapel, onder de baan).

Belangrijker is waarvoor hij diende: toen was een trafo net zo duur als een loc. Nu koop je een trafo voor een tientje, tweedehands. De weerstand verving feitelijk de aanschaf van een extra trafo voor de plekken waar de trein niet hard mocht.

Zo'n 2e trafo grendel je af met een schroefje bij de draaiknop opdat hij niet hoger gedraaid kan dan de gewenste maximum snelheid van de snelste loc (analoog dan altijd).
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 21:59:45 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail