Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
roco maus 2 door Ronaldk
Vandaag om 20:20:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 61290 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #120 Gepost op: 26 June 2018, 23:40:56 »
Dat kan, je verschuift dan eigenlijk die wissels naar een andere plaats tussen dezelfde sporen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #121 Gepost op: 27 June 2018, 11:45:07 »
Hallo Erik,

Je zegt dat je een keerlusmodule nogal prijzig vindt. Nu zijn ze dat ook, maar vergeet niet dat je ook behoorlijk wat spoor (en wissels!) in je plan hebt. Dat kost vele malen meer! Met 1000 euro ben je er niet denk ik... Als kosten een probleem zijn (en dat is het bij de meeste mensen) dan kun je misschien beter iets kleiner/simpeler plannen. Of klein beginnen en later uitbreiden.

Dan je baanplan. Ik snap de "logica" van de baan niet helemaal. In principe heb je "boven" een dubbelsporig ovaal, waar de treinen simpel rondjes rijden. Een trein die het station linksboven verlaat, komt niet veel later rechtsonder het station weer binnen rijden (in dezelfde richting). Je kunt daar dan ongeveer 2 treinen per richting laten rijden en dan is het al vol. Niet heel afwisselend dus.
Nu had je dat zelf ook al door en heb je een schaduwstation toegevoegd. Op zich een goed plan, maar omdat je het maar in 1 richting aansluit, breng je jezelf in de problemen: je krijgt een keerlus die je moet oplossen met een (prijzige) module. Daarnaast moet je noodgedwongen een trein keren in het station, wil je hem uberhaupt naar het schaduwstation terug kunnen sturen.

Dit is allemaal te voorkomen door het plan "lineair" te maken. Daarmee bedoel ik dat het "logischer" wordt: een trein rijdt van A via B naar C. Daarna van C via B naar A terug.
Als je nu je schaduwstation station A maakt, en je zichtbare station B noemt, dan heb je alleen nog station C nodig. Nu hoeft dat niet perse een station te zijn: het kan ook gewoon een keerlus zijn.
Door dit te doen heb je eigenlijk een standaard hondebot en heb je helemaal geen keerlusprobleem meer. Belangrijk is wel dat je geen wisselverbinding tussen de beide sporen van je dubbelsporige traject maakt.
Ik zal later vandaag nog eens een schetsje maken om het te verduidelijken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #122 Gepost op: 27 June 2018, 11:56:31 »
Bij deze een schetsje:


De dubbelsporige lijn uit het schaduwstation sluit aan op de linkerkant van je zichtbare station. Aan de rechterzijde daalt de lijn dan af waar dan 1 niveau lager de keerlus ligt (oranje spoor). Ik heb er nog een inhaalspoor ingetekend om iets meer afwisseling te krijgen.

Je hebt nu in de hele baan geen keerlusprobleem meer, terwijl je wel zonder keren van de trein het schaduwstation aandoet. Sterker nog; iedere trein moet nu via het schaduwstation rijden. Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, is het erg belangrijk dat er nergens een wisselverbinding tussen de 2 sporen van de hoofdlijn zit. Dus ook niet in je station!

Dit baanplan is met name gericht op rijden. In je station kun je treinen op een zijspoor zetten om door een andere te laten inhalen (bv stoptrein en intercity).
Mocht je toch willen rangeren, dan kan dat nog in het blauwe deel. Op het kopspoortje rechts kun je een paar goederenwagens plaatsen. Als je het interessant vindt, kun je nog 1 of 2 extra lossporen toevoegen. Zo lang je maar in het blauwe deel blijft, want er mag geen verbinding zijn tussen blauw en geel!
Succes!

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #123 Gepost op: 27 June 2018, 17:56:19 »
@Wim Hesselink bedankt voor de verbetering ben er blij mee nogmaals bedankt.

Mvg
Erik

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #124 Gepost op: 27 June 2018, 18:11:29 »
Erik
Je komt met het blauwe en rode spoor uit een helix?
Hoe komt dan de rechter bocht die groen en oranje is gekleurd en op de zelfde plek zit van de helix van spoor blauw en rood.
Lopen die mekaar niet in de weg?

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #125 Gepost op: 27 June 2018, 21:26:21 »
Het rode en paarse spoor uit de helix ligt een stuk lager dan het het station.

Zeg dat het station op niveau 0 ligt. Als je het station aan de linker kant dan verlaat, daal je eerst af (rood/paars) via de lus in de linker hoek van de baan tot niveau -1. Dan ga je onder het station door. Vervolgens daal je verder (langs de achterzijde). Op de plek waar nu "komt"  staat ben je dan op niveau -2 en ga je de helix in (en verder naar beneden naar het schaduwstation).

Verlaat je het station aan de rechter zijde (groen/oranje spoor) dan begin je dus op niveau 0 en daal je af via de lus rechtsonder tot niveau -1 (waar de oranje keerlus met inhaalspoor ligt). De sporen zitten elkaar dus niet in de weg.
Wat ik me nu wel bedenk, is dat de afdaling in het groen/oranje spoor behoorlijk steil moet zijn, anders kom je niet onder het station door.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 21:54:15 door Wim Hesselink. Reden: tiepvautjus »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #126 Gepost op: 27 June 2018, 21:33:07 »
Dat komt allemaal wel goed wim met de afdaling of met de stijging als ik de hoogte in ga.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #127 Gepost op: 27 June 2018, 22:09:02 »
Citaat van: Ronaldp
Je komt met het blauwe en rode spoor uit een helix?
Niet echt een helix, wel een 180 graden bocht naar/van een schaduwstation.

... 2 buitenste sporen aan de rechterkant gaan naar het schaduwstation het rode spoor is het dalende spoor en het paarse spoor is het stijgende spoor.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #128 Gepost op: 30 June 2018, 15:15:28 »
Sory jongens maar ondanks de warmte is er een volgende idee tot stand gekomen, de 2 sporen die naar het schaduw station gaan worden aangesloten op de oranje lus en de oranje en groene sporen duiken de helix in op weg naar het schaduwstation, volgens mij moet dit geen probleem leveren ivm de beruchte kortsluiting.

Mvg
Erik

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #129 Gepost op: 30 June 2018, 16:27:33 »
Tekening erbij verduidelijk het wat makkelijker.

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #130 Gepost op: 02 July 2018, 09:57:50 »
Elektrisch zul je inderdaad geen problemen krijgen. Maar mechanisch hen je nu een probleem. Groen en oranje liggen nu hoger dan paars en rood. Als je paars en rood op de keerlus wilt aansluiten en de andere zijde van het station op het schaduwstation krijg je sporen die op dezelfde hoogte elkaar gaan kruizen. Slecht idee zover ik het kan inschatten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #131 Gepost op: 02 July 2018, 11:17:00 »
Ik denk dat het wel goed gaat. De sporen liggen dan op hetzelfde neiveau, maar naast elkaar. Er is dan geen kruising nodig.
Misschien zullen de hellingen dan nog iets minder steil worden dan bij het huidige ontwerp, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt.
Laten we wachten op het plaatje van Erik, dat praat gemakkelijker.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #132 Gepost op: 02 July 2018, 12:37:11 »
Het gehele plan maar even in SCARM gegooid (not licensend version). Dan komt het plan er zo uit te zien:
Maten komen uit bericht #47

En dan heb je een 3D inzicht vanuit de twee rechter hoeken:

en van de andere zijde:

Algemene gegevens:
Grote straal 275 mm
Kleine straal 245 mm
Afstand tussen de verdiepingen 60 mm (kan eventueel zakken tot 55 mm)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #133 Gepost op: 02 July 2018, 12:49:35 »
Ik had een alternatief bedacht maar ik had niet goed gekeken, mijn alternatief gaf juist problemen met hoogte...
Problemen die je nu denk ik ook gaat krijgen. Je kunt met zulke korte baantjes geen 5-6 cm hoogte halen.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2018, 12:52:54 door jowi »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #134 Gepost op: 02 July 2018, 16:15:35 »
Gerard,
Bedankt voor het omzetten! Ik begrijp dat je mijn schetsje van een paar berichten terug nu in Scarm hebt gezet. Maar Erik geeft nu juist aan dat hij het station andersom wil aansluiten. Dus het spoor uit het schaduwstation op de rechterkant van het station,  en de oranje keerlus op de linker uitgang van het station.

Verder zijn je maten anders dan wat Erik voorheen aangaf. De vorm van jouw grondplaat is ook anders dan in het baanplan hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74814.msg3221764945#msg3221764945

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256