Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 63054 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9040
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #75 Gepost op: 05 May 2018, 22:14:59 »
Hoi,

Misschien komt het heel erg stellig over maar ik bedoel te zeggen dat je het verkeer op deze baan wat kan onderscheiden en een beetje gescheiden van elkaar bediend kan worden.
In een later stadium zou je dan de ICE-rit kunnen automatiseren, daar weet ik niet wat de bouwer ermee van plan is.

Het lokale verkeer kun je dan eventueel met de hand of met seinen bedienen.

Waardoor je alle soorten treinverkeer kan laten rijden, iets naar wat ik uit Eric's verhaal begrijp dat dat een wens is.

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #76 Gepost op: 05 May 2018, 22:24:55 »
Wat ik eigenlijk wil proberen in deze N baan is een mooie , leuke ,"speelse" trein verloop met variatie verkeer en daarmee bedoel ik .

Dat er een ice 1 rond rijd met der tijd misschien de ice 3 , gedoeren verkeer , dan denk ik aan een reeks 1700 met wat goederen of een traxx met goederen , en wat lokale verkeer , en niet te vergeten dat er ook nog een stad of dorp moet zijn want anders is het maar een kale boel op het station.

Mvg
Erik 
Ps. zoals iedereen heb ik veel te veel ideetjes voor een leuke baan op een te kleine oppervlakte.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9040
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #77 Gepost op: 05 May 2018, 22:41:45 »
Hoi,

Ik werd een beetje in de Deutsche Bundesbahn richting gestuurd.

Je wilt wel een Nederlands thema?

Mvg Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #78 Gepost op: 05 May 2018, 22:48:31 »
Ik haat het om aan een bepaalde thema te houden er wordt met van alles rond gereden of het nu Duits is of Nederlands er mag zelfs iets uit Oostenrijk of Zwitserland op de baan rijden.

Wat misschien ook belangrijk is de besturing de baan wordt bedielnd met de roco multimuis (rode versie) samen met expressnetLi en koploper , maar in het begin wordden de wissels handmatig bediend .

Dus alleen het rijden wordt door koploper bediend ik heb al een beetje ervaring in met koploper dat wordt geen probleem en op sommige stukken van de baan wordt er in 2 richtingen gereden.

Mvg
Erik

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9040
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #79 Gepost op: 05 May 2018, 22:57:01 »
Ok,

Maar dat dan in een heuvellandschap, bergen of wat dan ook?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #80 Gepost op: 05 May 2018, 23:05:39 »
Goh om eerlijk te zijn dacht ik in de eerste instantie om alles plat te maken , ik weet ook als ik een heuvel of een berg (ook hier heb ik geen idee hoe ik zoiets aan moeten pakken van de juiste maten in schaal N) , dat ik tijdens de bouw van de baan rekening mee moet houden.

Klinkt misschien heel saai allemaal , maar ik ben op dit moment inspiratieloos ik heb al zoveel dingen bedacht en uitgetekend maar nog steeds niet van JA dit is het.

Gr.
Erik

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9040
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #81 Gepost op: 05 May 2018, 23:13:40 »
Hoi,

Zal ff laten bezinken en wat anders bedenken.

Rond middernacht heb ik meestal geniale ingevingen ;D.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #82 Gepost op: 30 May 2018, 19:06:21 »
Na veel gezweet te hebben van het warme weer en om scarm te leren heb ik mijn schaduwstation getekend , de onderste sporen rechts onderaan duiken de helix in .



Mvg
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #83 Gepost op: 11 June 2018, 23:02:22 »
Het heeft tijd gekost maar nu heb ik scarm eindelijk een beetje door en hier is mijn baanplan in scarm eerste tekening is het schaduwstation de binnenste spoor is het dalende spoor en de buitenste spoor is het stijgende spoor.


De tweede tekening is het hoofdstation en ik heb daar gelijk paar problemen denk ik ten eerste , met de 2 wissels die over het station gaan en dan vervolgens rechts boven in met de wissel en een gewone kruising.
De 2 buitenste sporen aan de rechterkant gaan naar het schaduwstation het rode spoor is het dalende spoor en het paarse spoor is het stijgende spoor.



Voor eventuele verbetering laat maar iets weten dit is een forum en we zijn er om elkaar zo goed mogelijk te helpen.

mvg
Erik

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #84 Gepost op: 11 June 2018, 23:44:21 »
Ik mis overloopwissels direct achter het station.
Nu moet je als jee uit het schaduwstation komt, terug vanuit het station je een hele bocht op tegenspoor vooraleer je kan aftakken naar het schaduwstation of een rondje andersom.

Ook moet je even controleren wat de helling wordt om het station over de 2 andere sporen te tillen met ongeveer 1 rondgang. Ik vrees dat dat een beetje krap wordt ofwel erg steil.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #85 Gepost op: 11 June 2018, 23:51:02 »
Wat betreft de heling van het schaduw station naar het zichtbare deel van de baan tussen die 2 zit nog een spiraal tussen.

Erik

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #86 Gepost op: 12 June 2018, 00:37:36 »
De keerlus is geen probleem?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #87 Gepost op: 12 June 2018, 06:42:02 »
Dat ga ik vavavond rustig bekijken waar die vervelende keerlus zit ik had gehoopt dat er geen 1 zat.

Maar wat Frank zei over een overloop wissel dan krijg je toch automatisch een keerlus?

Gr.
Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #88 Gepost op: 12 June 2018, 10:55:13 »
Beneden heb je een keerlus, maar dat hoeft met de helix geen probleem te zijn. Ruimte zat. Boven heb je nergens een keerlus. Alleen wat voor rails gebruik je en in het bijzonder wat voor kruis? Een geïsoleerd kruis het gemakkelijkst, anders moet je uitzoeken hoe je de puntstukken kunt polariseren.
Verder is het station nogal eenvoudig en zijn zelfs de basis dingen (overloop tussen de sporen) niet aanwezig. De baan is overigens perfect om gewoon te rijden. ProRail is jaloers op je, gezien de hoeveelheid wissels.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #89 Gepost op: 12 June 2018, 11:48:31 »
Dat ga ik vanavond rustig bekijken waar die vervelende keerlus zit
Het hele benedendeel is de lus, de sporen komen boven bij het linker overloopwissel bij elkaar.

Citaat
... een overloop wissel dan krijg je toch automatisch een keerlus?

Bij een "hondenbot" wel, maar jouw bovendeel is in principe twee ovalen, de wissels verbinden de ovalen met elkaar, dat is (wat keerlus betreft) geen probleem.

Je bovendeel is dubbelspoor, ik neem aan dat je rechts rijdt en altijd in één richting. De treinen op het ene spoor kunnen dan via het onderdeel naar het andere spoor, dat is OK, maar ze kunnen er dan nooit meer af zonder achteruit te rijden, ook niet met die omloopwissels. Ik zou in ieder geval op het schaduwdeel véél meer opstelsporen maken.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 16:58:18 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH