Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
Vandaag om 19:32:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 54005 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #165 Gepost op: 13 juli 2018, 10:05:58 »
Citaat van: Erik
Reken maar dat dat voldoen lengte voor is ...
Bij 3 niveau's en een verticale afstand van 6 cm tussen de bovenkanten van de sporen krijg je dan minimaal  3 x 6 = 18 cm hoogteverschil. Bij max 3% helling (voor het stijgende spoor) heb je dan 6 m rijlengte nodig, dat zie ik nog niet in jouw plan.

Op het plaatje van gvandersel (reactie #133) ligt het rood/paarse spoor onder het hoofdstation, dus op een niveau lager, hetzelfde als de gele lus. Dan is het hoogteverschil 12 cm en dan heb je aan 4 m rijlengte genoeg.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 10:18:30 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #166 Gepost op: 13 juli 2018, 13:19:17 »
Reken maar dat dat voldoen lengte voor is en zo niet dan verzin ik wel een oplossing om extra rij lengte te krijgen.
Ik kan dat snel doorrekenen Erik. Dat gaat niet lukken....
Als je rood/paarse spoor vanuit het station (niveau 0) eerst omhoog gaat naar niveau +1 (=60 mm boven het station) dan moet je aan de rechterzijde van je baan afdalen tot beneden je station, dus minimaal 60 mm lager. Daarna verder richting schaduwstation, maar dat lukt wel.
Het probleem is de afdaling van +1 naar -1. Dat is 120 mm hoogteverschil. Ik schat dat je rechts misschien 1.5 meter lengte hebt, dus dat is een helling van 120/1500=8%. Veel en veel te steil dus. Je kunt wel vol bravour zeggen dat je dan wel een oplossing voor extra lengte zult vinden, maar dat geloof ik persoonlijk niet. Waar ga je die extra ruimte vinden? Of heb je opeens een grotere ruimte voor je modelbaan beschikbaar?

Maar eerst een andere vraag: waarom eerst omhoog over je station heen en pas dan helemaal naar beneden richting schaduwstation? Waarom niet direct afdalen? Ik heb eerder (op 27 juni) al een schetsje laten zien wat heel sterk op je laatste plan lijkt. Zie hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74814.msg3221881906#msg3221881906

Het verschil is dat ik de keerlus onder het station (oranje in mijn schets) niet tot de achterwand laat lopen, maar ruimte over laat voor het rood/paarse spoor. Als jij je lus ook iets opschuift, dan gaat het wel lukken.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2018, 07:27:10 door Wim Hesselink. Reden: Sgreifvautje »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #167 Gepost op: 13 juli 2018, 13:44:13 »
Je kan het plan inzichtelijk maken door er op kleiner formaat een soort maquette van te bouwen.

Print het plan uit, b.v. in schaal 1:10. Print de delen apart, dus het schaduwstation, het rood-paarse spoordeel, het station en de gele lus. Op karton plakken en uitknippen . Dan kan je lekker gaan puzzelen waarbij je zelfs delen van niveau kan wisselen. Dan zie je gauw genoeg of je met de hellingen uitkomt.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #168 Gepost op: 13 juli 2018, 14:17:58 »
Was gisteren niet zo lekker dus hier volgt de nieuwe sittuatie van mijn idee van mijn laatste tekening.

We vertrekken op het linker spoor uit het schaduwstation(paars spoor) hij gaat omhoog via een helix halver wege de helix recht door bocht naar links en komt onder het hoofd station te voorschuin , en gaat zo het hoofdstation in(gele spoor) dan vetrekt de trein rechts en duikt de lus in via de helix ( de 2schaduw sporen liggen niet in de weg) en uit de lus zo weer naar het hoofd station en zo naar het schaduwstation.

Mvg
Erik

Ps in het hoofd station komen later nog wat rangeer sporen en andere dingen .
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 21:38:12 door Erik »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #169 Gepost op: 13 juli 2018, 21:35:14 »
Ok, dus het rood/ paarse spoor ligt onder het zichtbare station. Prima.
Maar de 2 gele schaduwsporen in de lus liggen dan wel in de weg.  ::)
Tip: zet overal eens de hoogte in cm naast het spoor. Dan zie je vanzelf waar je in de knoop komt.
Groet, Wim 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #170 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:06:18 »
Is er nog voortgang Erik? Of heb je het opgegeven? Ik hoop het niet.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #171 Gepost op: 29 augustus 2018, 06:17:08 »
Jaja er zit zeker nog voortgang in maar het gaat traag vooruit , door de weeks werken en in het weekend te weinig tijd .

Waar ben ik nu mee bezig , om onder de baan kabel goten te plaatsen om alles netjes weg te werken in alles in koploper te zetten zodat de treinen hun eigen dienst hebben  met heel veel vertragingen zoals in het echt ook is ;D

Gr.
Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #172 Gepost op: 29 augustus 2018, 06:42:41 »
Je had van de bouw ook wel wat foto's mogen plaatsen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #173 Gepost op: 29 augustus 2018, 07:51:32 »
Die staan zeker op deze forum in de topic wat zijn we aan het bouwen 2e pagina zoek daar naar Nieuwe start in N spoor en je ziet de eerste foto's.

Gr
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #174 Gepost op: 29 augustus 2018, 08:03:09 »
Ik kon niet zo snel de link hier plaatsen.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #175 Gepost op: 29 augustus 2018, 09:24:48 »
Bedankt, al gevonden. Als N rijder wel geinterresseert in collega's

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N Heindam Cs
« Reactie #176 Gepost op: 06 januari 2019, 20:39:51 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag dit deel van de baan veranderen maar ik weet nog niet goed hoe en wat , maar 1 ding is wel belangrijk het moet aansluiten op de helix om naar het schaduwstation te gaan.

Want ik ben nu op het punt om verder te bouwen naar het stations gedeelte , het is maar een idee of dit deel te veranderen naar een iets realistischer treinen verloop .
Of ik dan genoeg rails en wissels voor heb dat zoek ik tegelijk wel uit als het zover is.
 


Alvast bedankt voor mee te denken en te laten zien.
Groetjes
Erik

Oja de naam van de stad/dorp gaat Heindam centraal heten.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 20:46:27 door Erik »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #177 Gepost op: 08 januari 2019, 22:51:19 »
Hoi, Eric

Het voorgaande plan mag gerust in de prullenbak.

Vond het sporenplan  achteraf ook niet zo.

Misschien heb je er nu meer over nagedacht.

Goed idee om de beschikbare ruimte eens goed na te meten waar het moet komen te staan.

Dan kunnen we hier een nieuw plan bedenken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #178 Gepost op: 09 januari 2019, 08:43:28 »
Hoi,

Dit plan nog eens bekeken.

Ik heb een Messengerchat met Eric.
De ruimte is hetzelfde gebleven.

Ook opnieuw weer begonnen met tekenen maar ik kom weer op dezelfde ideeën.

Met 1,90 x 1,50 blijft het met de wens dubbelsporig rondrijden (rijbaan) in schaal N toch ook aan de krappe kant.

Misschien iemand nog een helder idee?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #179 Gepost op: 09 januari 2019, 09:16:31 »
Mischien wens aanpassen /
ik zou zelf enkelspoor rijden en die gele lus boven het station weglaten .
in het schaduwstation een lus maken.
groet kees