Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag (gelezen 95027 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1188
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #345 Gepost op:
15 April 2018, 13:20:45 »
Ik heb het langste veerblad gemeten: 17,1 mm en de veersteunen zitten 16,16 mm uit elkaar.
(Hmm, zie net dat ie een beetje scheef staat....)
Het direct daaronderliggende veerblad kan ik niet opmeten, omdat het verloop van de veerbladen naar de veersteun te vloeiend verloopt; er is direct onder de veersteun geen afgetekend veerblad.
@ Rolf, het is lastig te zien op de foto's, maar in werkelijkheid zie je ook eigenlijk geen verschil.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1189
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #346 Gepost op:
15 April 2018, 14:16:27 »
Ik ga voor de 3D geprinte versie in messing uitvoering. Voor mij maken die paar tienden van een millimeter niets uit.
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2018, 14:21:31 door Duizendpoot
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
1795
Offline
Berichten: 1537
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #347 Gepost op:
17 April 2018, 11:28:54 »
Ik kreeg wat vragen, hoe het met de etsplaat zit (0 en 1), ik heb foto's van de etser gekregen van de proefetsingen, ze zijn er mee bezig, verwacht nu wel komende weken de boel te ontvangen. Het is best veel, ook de ovaalramers zitten erbij, heb ze ook verzocht geen haast te maken, liever wat langer wachten , en goede etsplaten, dan dat ze een haastklus doen, en ze het opnieuw moeten doen..
Dus nog even geduld.\
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
1795
Offline
Berichten: 1537
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #348 Gepost op:
17 April 2018, 18:55:31 »
vandaag een mailtje van de etser, verbeteringen zijn gemaakt, ze gaan alles nu afmaken, verwacht dus volgende week wat kilo's messing binnen..
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
1795
Offline
Berichten: 1537
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #349 Gepost op:
20 April 2018, 19:54:25 »
weer een mailtje van de etser, de etsplaten zijn onderweg, van de ovaalramers, oersik in 0 en 1.
Verwachting begin volgende week!!
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Michiel2
Offline
Berichten: 301
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #350 Gepost op:
28 April 2018, 19:30:10 »
En vandaag opgehaald:
De etsplaat ziet er goed uit, ik ben benieuwd hoe het met het bouwen gaat.
Gelogd
WesleyMunnik
Offline
Berichten: 1200
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #351 Gepost op:
29 April 2018, 18:30:53 »
Beste Oersikkers,
Jullie zijn bezig met de Oersik in messing, en mijn vader en ik zijn bezig om ze in Styreen te bouwen. Mijn pa in 1:43,5 en ik zelf 2 exemplaren in Spoor 1. Nu zoeken wij voor elke schaal 2 setjes schildjes om onze modellen daarvan te voorzien. Nu weten wij dat in de etsplaat meerdere nummers en meerdere fabrieksplaten zitten. Nu is onze vraag of wij van 1 van jullie deze tegen vergoeding mogen overnemen.
Alvast bedankt,
Wesley
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
Noud
Offline
Berichten: 270
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #352 Gepost op:
29 April 2018, 19:23:54 »
Ik heb nummers en bijbehorende fabrieksplaten voor de spoor 0 liggen die jullie gewoon zonder kosten van me mogen hebben. Willen jullie een Schwartzkopff of een Werkspoor? Mail dan even via pb voor het adres. Mvrgr
Gelogd
WesleyMunnik
Offline
Berichten: 1200
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #353 Gepost op:
29 April 2018, 19:30:30 »
Thanks Noud, een PB is onderweg.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
peterha
Offline
Berichten: 1188
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #354 Gepost op:
08 May 2018, 09:36:02 »
Even een vraagje over de verlichting op de oersik.
Op de werktekeningen van de oersik zie ik zowel op de voor- als de achterzijde sluitlantaarns (Philotrain 435/51205 NS sluitlantaarn). Deze zijn ook aangebracht op de Oersik van Philotrain.
Edwin heeft op zijn oersik aan een kant (achterzijde?) grote lantaarns (Philotrain 435/51204 NS olielantaarns) aangebracht en op de andere kant sluitlantaarns.
Op foto's zie ik oersikken met net onder het dak zowel voor als achter één lantaarnhouder, op andere foto's zit er voor een houder en achter twee, op 'n andere weer geen enkele houder.
Er zijn oersikken met twee sluitylantaarns bovenop en een olielamp voorop.
Maar wat is nu een beetje een geloofwaardige combinatie, of: alles is mogelijk
?
Overigens, fungeerden de (sluit)lantaarns zoals die op de tekeningen staan en ook op de Philo-loc zitten ook als frontlichten én als sluitlicht? Want dan doe ik zowel voor als achter de kleine (sluit)lantaarns.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11293
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #355 Gepost op:
08 May 2018, 10:22:07 »
Net wat je zegt...wat je op de foto's ziet kan allemaal. Als je helemaal niks doet is die net nieuwe uit de fabriek. Laat hem een keer stuiteren en haal hem door de modder en je hebt een gebruikt exemplaar. Om maar niet te spreken van de talloze verbouwingen. Het gaat er dus om waar je de loc wilt plaatsen
1. in de vitrine
2. op een modelbaan
3. locnummer en datum gespecificeerd model
Historisch onderzoek is dus een wezenlijk onderdeel van een bouwproces. Tussentijds veranderen lukt vrijwel niet.
Mijn 4300: ik geef hem echt het nummer 4300 met twee nullen aan het eind omdat het een model is met vele combinaties van diverse machine's. Dat nummerschildje moet ik nog maken. Is een algemeen nummerschildje voor de Oersik een optie?
Nog een optie is om alle lampen demontabel te houden (dan maar niet brandend). Kan je varieren. Zie de 4300 van Edwin.
Gelogd
becasse
Offline
Berichten: 1021
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #356 Gepost op:
08 May 2018, 11:11:47 »
@Wesley; van mij mag je de spoor 1 schildjes hebben hoor. Maar ik weet nog niet welke ik ga doen, dus nog even geduld aub!
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
WesleyMunnik
Offline
Berichten: 1200
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #357 Gepost op:
08 May 2018, 15:59:38 »
Thanks Michiel, Dat wachten is geen probleem.
Groetjes,
Wesley
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
www.modelspoordesign.nl
AB 7216
Offline
Berichten: 1627
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #358 Gepost op:
08 May 2018, 18:37:00 »
De oersikken zijn alle gebouwd met lantaarnijzers op de bufferbalk, waar alleen sluitseinlantaarns in pasten.
Deze waren voorzien van een losse rode ruit, waardoor deze naast rood licht,ook wit licht konden tonen bij nacht.
In 1934 zijn deze lantaarnijzers aangepast, waarna er normale locomotieflantaarns geplaatst werden.
Dit zijn de wijziging per jaartal, voor zo ver deze zichtbaar waren.
02-6-1931 Aanbrengen rolhoes voor radiator
20-06-1931 kilometermerk aanpassen van 60 naar 65 km/h
28-7-1931 bovenste rail van schuifluik motorhuif bouten aanbrengen ipv klinknagels
11-12-1931 Afnemen thyphoon met luchtreservoir bij loc103-119
18-8-1931 voorwand bestuurdershuis lantaarnijzer aanbrengen
06-6-1932 bufferbalken te voorzien van drager voor signaalschijf
22-12-1932 aanbrengen ondertochzeilen in bestuurdershuis
16-1-1933 in bestuurdershuis 4 beugels aan te brengen (L240-5) voor seinvlaggen en wasfakkel
21-3-1934 2 hoekseinijzers aanbrengen op achterwand bestuurdershuis
Hierbij hoekseinlantaarns wisselen door loclantaarns, op de voetplaat lantaarijzers door loclantaarnijzers vervangen
01-12-1935 verplaatsen uitlaat naar voorzijde bestuurdershuis
19-12-1936 aanbrengen van een noodkoppelhaak
15-06-1937 aanbrengen houders voor handbel links en rechts van het bestuurdershuis
16-12-1937 aanbrengen gewichtskenmerk rechtsvoor en linksachter op de frameplaten
05-02-1938 vervallen handstart inrichting
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
peterha
Offline
Berichten: 1188
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
«
Reactie #359 Gepost op:
08 May 2018, 20:12:33 »
Dank je voor deze informatie.
Dat betekent dat ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant de kleine (sluit)lantaarns kan monteren waarbij aan een kant geen en aan de andere kant wel de rode ruiten aangebracht kunnen worden. Dus in praktijk werden afhankelijk van de rijrichting de rode ruiten gewisseld?
Ik lees dat ik ook de grote loclantaarns voor kan doen en de kleine sluitlantaarns achter.
En houdt dit dan weer in dat bij het wisselen van de rijrichting die grote loclantaarns naar de voorkant van de rijrichting gesjouwd moesten worden, althans wat op dat moment 'vooruit' was (of dat nu de motor voor was of de cabine)?
Zo te zien zullen die dingen ook wel wat wegen?
Aangezien ik niet een volledig historisch correct of verantwoord exemplaar pretendeer te maken, kunnen dus in feite alle opties
Hmmm, keuzes, keuzes, keuzes .....
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
33
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag