Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!  (gelezen 32019 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Gepost op: 08 December 2007, 15:58:10 »
Ben bezig met de bouw van mijn baan, het bovenste gedeelte was al bekend, zie baanplan.

Onderste gedeelte zit in mijn hoofd.
Als eerste maar eens begonnen met een spiraal te bouwen welke ik nodig heb om een hoogte verschil van pakweg 20 cm te overbruggen.

De eerste keer dat ik een spiraal bouw maar ik doe het met plezier.
Hier dan ook 2 foto's van de bouw tot nu toe, als eerste het frame waar het geheel op komt te staan. Om de spiraal komt nog een enkelspoor wat dienst gaat doen als zijnde een keerlus.



Van het deel op de foto hieronder heb ik er inmiddels 2 gezaagd, hier moet tzt nog een 3de bijkomen, waarschijnlijk een halve.



Tevens ben ik aan het experimenteren met alternatieve bovenleiding in de spiraal, welke ik ga maken van lasdraad, wat me 1 euro voor 30 meter lasdraad heeft gekost. Hierover later meer!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2007, 17:55:29 »
Leuk om te zien dat je gestart bent met de bouw. Ik houd je natuurlijk nauwlettend in de gaten de komende tijd! ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2007, 21:16:11 »
Inmiddels weer een stapje verder. Volgende week gaan we verder met de 2de ring. Schiet lekker op zo. De lange wagens gaan prima door de bogen heen dus het spoort tot nu toe top!





Er zijn wat problemen met het solderen van lasdraad als alternatieve bovenleiding, om de een of andere reden wil de tin er niet aan hechten.
Daarom duurt het nog even voor ik de volgende winding ga plaatsen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2007, 21:20:20 »
Citaat van: Sander Lageveen
...Er zijn wat problemen met het solderen van lasdraad als alternatieve bovenleiding, om de een of andere reden wil de tin er niet aan hechten....

Hoi, schiet idd lekker op :)

Voor lasdraad: 40 - 80 watt bout ( lekkere kachelpook zo gezegd ) en een beetje soldeervet.

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2007, 21:21:36 »
S39, of bestaat dat niet meer?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2007, 21:23:28 »
Oef... lasdraad, daar hebben we bij ons op de club ook al mee lopen kloten.
We hebben veel geprobeerd, behalve S39 .. wat we nooit gebruiken..
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2007, 22:26:21 »
Het begin ziet er al goed uit  :)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

ReesCees

  • Gast
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2007, 23:19:52 »
Goed bezig Sander!

Mooie spiraal zo en echt handig die draadeinden.

Wat voor hout gebruik je en leg je nog iets van demping onder de rails?

NB in mijn spiralen komt geen bovenleiding draad ( de pantograven worden vast gezet met een draadje).

Kees-Jan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2007, 17:58:36 »
Ik was niets van plan om mijn panto's vast te gaan zetten, maar gezien het gedoe wat ik heb met die lasdraad solderen zit ik sterk te twijfelen.

De houtsoorten zal ik even voor je uit moeten zoeken.

Dit gedeelte wordt het vaste gedeelte van mijn baan, van schaduwstation (vasteban) naar module bakken mbv een spiraal dus.

Op de module bakken komt wel isolatie onder de rails en een realistisch grindbed, althans dat is de bedoeling, echter ben ik nog lang niet zover.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2008, 11:20:52 »
Weer een stukje verder, het schaduwstation in aanbouw, hier komen 20 sporen te liggen, eerste sporen deels gelegd:



Spiraal in aanbouw, voor de juiste hoogte toch maar een extra winding geplaatst.



mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2008, 11:33:44 »
Ik wist niet dat Hengelo zo groot was.
Maar het ziet er prima uit Sander!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2008, 13:49:27 »
Mooi hoor!

Hoe ga je de besturing van je baan (schaduwstation) doen?

20 sporen zijn heel wat bezetmelders........................

Kees-Jan

Dennis

  • Gast
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2008, 14:24:31 »
Mooi hoor!

Ik had besloten om geen baan te bouwen, maar nu ik al deze banen zo zie op het forum!
Begin ik toch wel te twijfelen :-| :-|

Groeten,
Dennis

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2008, 14:26:03 »
Modulebaantje kan je ook gaan bouwen als je geen voldoen plek voor een vaste modelbaan hebt.

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 06 January 2008, 19:51:10 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2008, 14:28:38 »
De sporen in het schaduwstation worden opgedeelt in meerdere blokken.
De pc (koploper) zal mij goed moeten begrijpen wat materieel wegzetten in dit station betreft.

Volgens het blokopbouw principe in koploper zou ik moeten kunnen voldoen met 1 binnenkomst melder. Vervolgens alle blokken voorzien van bezetmelder die dient als stopsectie.

Dat komt dus op ongeveer een 40 tal blokken. Met 2x een BMD16_SD moet ik dan heel ver kunnen komen, wellicht nog een derde erbij.

De module bakken die hierboven komen te staan, daar waar de sporen van mijn spiraal naar toe gaan en wat uiteindelijk Hengelo moet gaan worden zullen worden aangestuurt met de printen van Wim Ros.
Kwa bezetmelding dan. Per bak kom ik aan ongeveer 8 tot 16 melders dus die print leek mij ideaal voor gebruik. Vervolgens alles via connectoren naar een verzamelpunt brengen waar een of meerdere viessmann (conrad) S88 module zal liggen.

Alle wissels zullen worden aangestuurt met viessmann 5212 wisseldecoders. Dit werkt prima.
De kruiswissel (nee geen engelse wissel maar KRUISwissel) in het station van hengelo wordt met conrad aandrijvingen en een Litfinski decoder aangestuurt.
Tevens ben ik nog aan het overwegen om toch ook de 2de KRUISwissel in mijn emplacement opte nemen, iets wat ik eerst niet wilde maar mij toch een mooier spoorbeeld zal geven op de baan.

Eerst zaak dat het schaduwstation klaar is, want dan zal op het onderste nivo al naar hartelust gereden kunnen worden met die treinen die rails nog nooit gezien hebben... ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander